  • 91. Data: 2011-03-20 16:46:24
    Temat: Re: Odkupienie uzywanego oprogramowania ?
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (20.03.2011 15:54), Skrypëk wrote:

    > sam nie wie o czym, bo kombinuje pod górę
    >
    > I nie rozumie, ze to na nim spoczywa obowiązek dowiedzenia się, czy mu
    > wolno.
    > Przy każdym starcie mu się wyświetla - "Copyright (C) 1984-2007 Award
    > Software" na ten przykład - nie ma co rżnąć głupa, że nie miał pojęcia,
    > że używa chronionego prawem dzieła, za którego wykorzystanie w tym celu
    > ktoś zapłacił.

    I ten napis niby nakazuje mu zamienić się w detektywa i kazać dochodzić
    która z części posiadanego przez niego sprzętu ma to "Award Software"?

    Pomijając to, że ten napis jest w obcym języku a T.P. ma prawo tego
    języka nie znać.

    > To po co ją przelutował? Myślał, że to rezystor? Daj spokój :)

    A co komu do tego po co? Jego część? Może sobie przelutowywać ile chce.

    > W domu se możesz. A ja mówię o produkcji i sprzedaży.

    No nie jest to tak do końca jasne o czym mówisz. Poza tym, ustawa nie
    rozróżnia "w domu" i "w pracy", z wyjątkiem dozwolonego użytku własnego
    który nie dotyczy oprogramowania.

    > Prywatnie to se możesz ze starego Merceda celownik przyczepić do swojego
    > czopera.
    > Ale jakbyś sobie otworzył fabrykę samochodów z takim wichajstrem na
    > przedzie, to by cię pogoniono z hukiem. I raczej by nikogo nie
    > obchodziło, że przekładałeś te dzynksy ze starych, legalnie nabytych
    > taksówek. Ani to, że do auta nie była dołączona EULA.
    > Ale dygresja bez sensu, bo inna ustawa, więc T.P. zaraz znajdzie dziurę
    > w całym.

    Nie tylko T.P. ale i ja. Istotnie - dygresja zupełnie bez sensu :).

    > A ja mu tylko chciałem uzmysłowić, jak wiele rzeczy wokół niego jest
    > chronionych i licencjonowanych, żeby przestał być taki zdziwiony.

    Ale moim skromnym zdaniem - nie aż w takim stopniu jak Ci się wydaje.

    W szczególności - jeżeli mam jakiś sprzęt, to mogę z nim robić co chcę,
    czy w domu czy zawodowo i prawu autorskiemu nic do tego. Gdyby było
    inaczej, prowadziłoby to do takich sytuacji, że np. mając jakąś
    numeryczną obrabiarkę nie mogę obrabiać dla jakiejś grupy klientów, lub
    mając samochód nie mogę nim świadczyć usług poza granicami Polski. Co
    jest oczywistym absurdem.

    p. m.

  • 92. Data: 2011-03-20 18:16:29
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    W dniu 2011-03-20 09:51, mvoicem pisze:

    > Z książką jest o tyle inaczej że w grę wchodzi tzw. dozwolony użytek,
    > tak samo jak w przypadku filmów, muzyki itd.... a co nie występuje dla
    > oprogramowania,

    Ale dozwolony użytek nie mówi o dalszej odsprzedaży produktu.

  • 93. Data: 2011-03-20 18:20:02
    Od: Arek <a...@e...net>

    W dniu 2011-03-20 09:51, mvoicem pisze:
    [..]
    > Z książką jest o tyle inaczej że w grę wchodzi tzw. dozwolony użytek,
    > tak samo jak w przypadku filmów, muzyki itd.... a co nie występuje dla
    > oprogramowania,

    A dozwolony użytek nie ma nic wspólnego z odsprzedażą.

    Arek

    --
    http://www.arnoldbuzdygan.com

  • 94. Data: 2011-03-20 18:26:39
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    W dniu 2011-03-20 01:56, Skrypëk pisze:

    > Nikt od ciebie nie wymaga znajomości żadnego pliku.
    > W twoim interesie jest upewnić się, że wolno ci korzystać z oprogramowania.

    Ależ mi wolno :) Kupiłem w sklepie, używam i nie muszę się o niczym
    upewniać :) Więc się o mnie nie martw.

    > Konieczność poszanowania praw autorskich wynika z ustawy.

    Ale ustawa o prawach autorskich nigdzie nie zabrania sprzedaży
    posiadanych legalnie egzemplarzy programów komputerowych.

  • 95. Data: 2011-03-20 18:39:51
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    W dniu 2011-03-20 02:20, Skrypëk pisze:

    > Licencja na BIOS moze tylko ograniczać jego uzycie do tego egzemplarza
    > płyty. Tylko tyle i aż tyle. I to wystarczy.

    Właściciel płyty ma prawo sprzedać zarówno całą płytę w całości, albo
    dowolną jej część - np. wymontowaną kość zawierającą BIOS.

    I nabywca może z tą kością zrobić cokolwiek czego nie zabrania prawo.

  • 96. Data: 2011-03-20 18:41:26
    Od: Skrypëk <škrypëk@pűbliçenëmy.pl>

    mvoicem wrote:

    > I ten napis niby nakazuje mu zamienić się w detektywa i kazać
    > dochodzić która z części posiadanego przez niego sprzętu ma to "Award
    > Software"?

    Prawo autorskie mu nakazuje, jeśli chce kombinować.

    > Pomijając to, że ten napis jest w obcym języku a T.P. ma prawo tego
    > języka nie znać.

    Sądu nie musi to obchodzić.

    > A co komu do tego po co? Jego część? Może sobie przelutowywać ile
    > chce.

    A nawet i wsadzić w dupę, dopóki nie narusza praw i patentów.
    Najwyżej utraci gwarancję.

    > No nie jest to tak do końca jasne o czym mówisz. Poza tym, ustawa nie
    > rozróżnia "w domu" i "w pracy", z wyjątkiem dozwolonego użytku
    > własnego który nie dotyczy oprogramowania.

    Chyba nie ma znaczenia, czy sprzedając produkty naruszające cudze patenty,
    prawa autorskie itp robisz to z domu czy z biura.

    > Nie tylko T.P. ale i ja. Istotnie - dygresja zupełnie bez sensu :).

    > Ale moim skromnym zdaniem - nie aż w takim stopniu jak Ci się wydaje.

    Jak Tobie się wydaje, że mi się wydaje. Bo wpadasz w tryb "ojeju, zabraniają
    mi swobody korzystania z mojego..". A to nie jest prawdą.

> [...]
    > numeryczną obrabiarkę nie mogę obrabiać dla jakiejś grupy klientów,
    > lub mając samochód nie mogę nim świadczyć usług poza granicami

    Przesadzasz. Primo: obrabiarkę i samochód kupiłeś a nie wynająłeś, prawda?
    Drugie: To, że producent zapłacił za możliwość umieszczenia w nim
    licencjonowanego komponentu, nijak nie ogranicza cię czasowo ani
    terytorialnie w korzystaniu z tego produktu (nie podsunięto ci żadnej umowy
    przy pierwszym uruchomieniu tej obrabiarki, prawda?)

    Producent pieluch płaci za umieszczenie na niej Kubusia Puchatka - twoja
    sprawa, czy sobie ją założysz na dupę czy na głowę, czy w nią nasrasz czy
    najszczasz i w jakiej kolejności.
    Ale jak te misie będziesz wycinał i sprzedawał naklejone na plecaki, to cię
    pogonią. Twój problem, że nie zauważyłeś drobnym drukiem jakiegoś "(C)
    Disney" na pudełku. I nie pomoże tłumaczenie "bo ja nie wiedziałam" lub "oj,
    przeoczyłem" a zwłaszcza "a co mnie to obchodzi".
    Z oprogamowaniem jest o tyle niebezpiecznie, że ktoś wylobbował wpisane go
    do Kodeksu Karnego.

  • 97. Data: 2011-03-20 18:52:42
    Od: Arek <a...@e...net>

    > W dniu 2011-03-20 19:41, Skrypëk pisze:
    > Sądu nie musi to obchodzić.

    Zaiste - idź już sobie stąd.

    Arek

    --
    http://www.arnoldbuzdygan.com

  • 98. Data: 2011-03-20 19:12:44
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (20.03.2011 19:41), Skrypëk wrote:

    > Chyba nie ma znaczenia, czy sprzedając produkty naruszające cudze
    > patenty, prawa autorskie itp robisz to z domu czy z biura.

    Przypominam że to Ty wprowadziłeś to rozróżnienie do dyskusji.

    [...]
    > Jak Tobie się wydaje, że mi się wydaje. Bo wpadasz w tryb "ojeju,
    > zabraniają mi swobody korzystania z mojego..". A to nie jest prawdą.

    A mógłbyś przytoczyć gdzie mówię coś w tym trybie?

    > Przesadzasz. Primo: obrabiarkę i samochód kupiłeś a nie wynająłeś, prawda?

    T.P. płytę główną kupił a nie wynajął.

> [...]
    > terytorialnie w korzystaniu z tego produktu (nie podsunięto ci żadnej
    > umowy przy pierwszym uruchomieniu tej obrabiarki, prawda?)

    Nic nie ogranicza T.P. w korzystaniu z płyty głównej (nikt nie podsunął
    mu umowy przy pierwszym uruchomieniu tej płyty, prawda?)

> [...]
    > czy najszczasz i w jakiej kolejności.
    > Ale jak te misie będziesz wycinał i sprzedawał naklejone na plecaki, to

    Czy na pewno? Znasz jakiś fakt z życia gdzie coś w tym stylu się
    zdarzyło? I jeżeli tak - to czy na pewno nie miało to związku z ochroną
    znaku towarowego i opierało się o prawo autorskie?

    p. m.

  • 99. Data: 2011-03-20 19:14:37
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    W dniu 20.03.2011 19:52, Arek pisze:
    > Zaiste - idź już sobie stąd.

    Masz jakiś problem emocjonalny? Nie prowadziłem badań, ale na oko lwia
    większość twoich listów w tym wątku zawiera zerowy przekaz merytoryczny,
    za to ciągle przeganiasz rozmówcę. Zważywszy na fakt, że nie jesteś u
    siebie, wygląda to żałośnie.

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 100. Data: 2011-03-20 19:52:38
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

> [...]

    > Producent pieluch płaci za umieszczenie na niej Kubusia Puchatka - twoja
    > sprawa, czy sobie ją założysz na dupę czy na głowę, czy w nią nasrasz

    Albo sobie tą pieluchę możesz sprzedać (np. na sztuki, po wyjęciu z
    opakowania zbiorczego).
    I to nawet gdyby właściciel praw autorskich do wzoru, wyraźnie napisał
    na opakowaniu że odsprzedaż jest zabroniona.