  • 21. Data: 2008-12-14 21:33:09
    Temat: Re: Ochrona praw autorskich raz jeszcze
    Od: Jan Bartnik <b...@g...com>

    Dnia Sun, 14 Dec 2008 21:04:59 +0000 (UTC), Olgierd napisał(a):

    > Zatem pewnie ten transformatorek, który grzeje mi się pod nogami, też
    > jest. I listwa zasilająca też.

    Tego przykładu akurat nie rozumiem. Czemu jeden zestaw poleceń wydanych
    procesorowi ma być traktowany jako program komputerowy a inny nie? Jaka to
    różnica czy odpalamy grę na PSP czy mp3 na przenośnym odtwarzaczu? Albo jak
    bardzo trzeba uprościć program komputerowy aby nim już nie był? Czy
    kołeczki wbite w panel sterujący manipulatorem to bardziej obraz czy
    program komputerowy? Z jednej strony kilka patyków układających się w
    rysunek - z drugiej proces technologiczny składający pięć lodówek w ciągu
    godziny.

    --
    Pozdrawiam,
    Jasko Bartnik

  • 22. Data: 2008-12-15 00:43:46
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 14.12.2008 Jan Bartnik <b...@g...com> napisał/a:
> [...]
    > różnica czy odpalamy grę na PSP czy mp3 na przenośnym odtwarzaczu? Albo jak

    Ta cała dyskusja jest o tyle bez sensu, ze wszyscy wiedza o co chodzi a
    pastwia się nad swoimi oponentami operując takim a nie innym poziomem
    abstrakcji :) Z ręką na sercu, masz problemy z rozróznieniem co w
    konkretnej sytuacji jest danymi a co jest programem te dane
    przetwarzającym? :) Oczywiście program może pełnić funkcje danych. Pardom,
    ale absurdem jest praktyczne dopatrywanie się istnienia programu we
    wszystkim co się rusza, bo... programy są praktycznie wszędzie. Przy
    takiej rozszerzonej definicji osoba winna uprowadzenia, powinna też
    odpowiadać za kradzież oprogramowania. Albo popatrz:

    Stefan, Twój dobry znajomy, posiadał wraz z rodzicami ogródek działkowy o
    powierzchni 30m2. Ów Stefan, w dowód sympatii podarował Ci pewnej
    niedzieli róże. Zasadzona 4 lata wcześniej przez jego ojca była chluba ich
    małego ogródka. Ojciec, gdy się o tym dowiedział, wkurzył się niemożebnie
    po czym złożył zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa aby
    oskarżyć Cię z wymienionych wczesniej art. Co gorsza, róża nie tylko
    zawierała kod DNA (program) ale też jego liczne kopie. Na poczatku nie
    wydawało się to bardzo groźne, ale gdy woda zatęchła i wylałeś ją do zlewu
    popełniłeś kolejne przestępstwo dopuszczając się nielegalnego
    rozpowszechniania.

    --
    Marcin

  • 23. Data: 2008-12-15 07:36:37
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Sun, 14 Dec 2008 22:22:14 +0100, Tomek napisał(a):

    > Ale tej "siły" nie skopiujesz przez F5, bo jest materialna. Chyba że
    > masz firmware w transformatorze

    Czyli jeśli programu nie mogę skopiować to nie podlega on ochronie? Czy
    dopiero wówczas podlega?

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    Lege Artis http://olgierd.bblog.pl

  • 24. Data: 2008-12-15 07:47:52
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 15-12-2008 o 08:36:37 Olgierd <n...@r...org> napisał(a):

    > Czyli jeśli programu nie mogę skopiować to nie podlega on ochronie? Czy
    > dopiero wówczas podlega?

    Wciąłem się w wątek nie czytając go od początku.

    Jeśli masz w trafo program, to co z tego. W aucie teź
    masz i nic z tego nie wynika. Jeszcze nie słyszałem
    żeby ktoś za sprzedaż auta czy trafo był skazany z upa.

    Ale jeśli cyfrowe zdjęcie jest programem to otwierają
    się nowe pola do działania dla dzielnych obrońców praworządności
    - cały inet jest wysiany softem :-)

    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 25. Data: 2008-12-15 11:32:19
    Od: Jan Bartnik <b...@g...com>

    Dnia Mon, 15 Dec 2008 08:47:52 +0100, Tomek napisał(a):

    > Jeśli masz w trafo program, to co z tego. W aucie teź
    > masz i nic z tego nie wynika. Jeszcze nie słyszałem
    > żeby ktoś za sprzedaż auta czy trafo był skazany z upa.

    Bo wtedy odsprzedajesz urządzenie wraz z oprogramowaniem. Tak jak sprzedać
    używaną grę na allegro. Co innego, gdy taki program sterujący np. mostkiem
    tyrystorowym zechcesz rozpowszechniać albo pakować do swoich mostków.

    Ale to co piszę o zdjęciach i mp3 to - oczywiście - pewne przegięcie.
    Czysto intuicyjnie wiadomo, że jpg, avi, czy mpc to nie program komputerowy
    ale przez brak jednoznacznej definicji ciężko odgraniczyć co nim jeszcze
    jest a co już nie jest.

    Przykładowo - popularne w ostatnich latach animacje we flashu. Z jednej
    strony dla odbiorcy jest to prosta zapętlona animacja... a w środku nosi
    znamiona programu komputerowego, bo wymaga od filmotwórcy np. używania
    języka ActionScript. I teraz - czy taki film to program komputerowy, czy
    zwykły utwór? A może są to dwa niezależne (lub zależne) utwory - film jako
    forma artystyczna i lista poleceń dla interpretera jako program
    komputerowy?

    --
    Pozdrawiam,
    Jasko Bartnik

  • 26. Data: 2008-12-15 12:13:25
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 15-12-2008 o 12:32:19 Jan Bartnik <b...@g...com> napisał(a):

> [...]
    > jest a co już nie jest.
    >
    > Przykładowo - popularne w ostatnich latach animacje we flashu.

    A czym jest program? Bo jeśli jest zestawem instrukcji dla interpretera
    to JPG jest programem. Jeśli potrzebne są IF-y, to jestem prawie pewien
    że w którymś z popularnych formatów multimedialnych takowe występują.

    A w czym jest lepszy if z ActionScript od zwykłego CMP
    że jedno ma być wyznacznikiem programu a drugie nie ? :-)

    Z ciekawszych koncepcji odnośnie tego czym jest program a czym nie jest
    polecam artykuły:
    http://www.developerdotstar.com/mag/articles/reeves_
    design_main.html

    Gość w przekonujący dla mnie sposób przeprowadza eksperyment myślowy
    pokazujący
    że kod źródłowy to nie jest program tylko projekt programu przekształcany
    dopiero przez narzędzia (kompilatory, interpretery) na właściwy program.

    Z tym że tak czy siak powstaje pytanie na którym poziomie abstarkcji mamy
    ten właściwy program.

    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 27. Data: 2008-12-15 12:17:59
    Od: Jan Bartnik <b...@g...com>

    Dnia Mon, 15 Dec 2008 08:43:46 +0800, Marcin Debowski napisał(a):

> [...]
    > konkretnej sytuacji jest danymi a co jest programem te dane
    > przetwarzającym? :) Oczywiście program może pełnić funkcje danych.

    Z jednej strony prawda - z drugiej są przypadki, gdzie takie rozróżnienie
    wydaje się być potrzebne. Podaję przypadki abstrakcyjne i (co tu dużo
    mówić) głupie... ale program może być wszędzie.

    Nie można ograniczyć programu komputerowego do samego komputera.
    Programowałem kiedyś prosty manipulator, gdzie jego ruchy zapisywane były
    za pomocą kołeczków wstawianych w matrycę otworków - składało się to na
    proces technologiczny przycinający i wyginający blachę, by później odłożyć
    ją na półkę w magazynie. Raczej program komputerowy... ale może już nie?

    Innym razem trzeba było zaprojektować prosty kalkulator na NANDach -
    sprowadza się to do ułożenia i odpowiedniego połączenia setek identycznych
    elementów... niby to czysta matematyka a nie coś twoczego. Ale czy to
    jeszcze program komputerowy? A jeśli nie, to co? Bliżej nieokreślony twór,
    który nie podlega pod UPA?

    I tak można mnożyć przykłady coraz mniej programo-komputerowe aż dojdzie
    się do zdjęcia cyfrowego :)

    --
    Pozdrawiam,
    Jasko Bartnik

  • 28. Data: 2008-12-15 17:23:04
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 15 Dec 2008, Marcin Debowski wrote:

> [...]
    > abstrakcji :) Z ręką na sercu, masz problemy z rozróznieniem co w
    > konkretnej sytuacji jest danymi a co jest programem te dane

    Tego problemu nie ma tak długo, jak długo nad nim się *nie* zastanawiać.

    Problem wygląda inaczej: jak mam *zabronić* uznania że .JPG to nie
    program, albo ściślej - jak mieć pewność, że nigdy żaden sąd nie uzna
    że wg prawa z 2088 roku .JPG jednak był programem i należało do niego
    zastosować przepisy PA dotyczące ochrony programów?

    > Oczywiście program może pełnić funkcje danych. Pardom,
    > ale absurdem jest praktyczne dopatrywanie się istnienia programu we
    > wszystkim co się rusza, bo... programy są praktycznie wszędzie.

    Dobra.
    Ale mamy przed sobą *prawo*, i to prawo powołujące się na tzw. "zasady
    prawa rzymskiego", w tym wielokrotnie ujęte w uzasadnieniach wyroków SN
    "truizmem jest, że pierwszeństwo ma literalny zapis przepisu" (lub
    równoważnych).

    Ustawa PA zdecydowanie *zezwala* dla odbitki zdjęcia, również w postaci
    wydruku na kartce, na stosowanie "dozwolonego użytku".
    Czy dla programu w .JPG :P ów "użytek" również ma miejsce?
    To jest "iść siedzieć lub nie iść siedzieć", a nie czcze dywagacje
    "czy ja rozumiem co to są dane" (albo Ty)!

    > oskarżyć Cię z wymienionych wczesniej art. Co gorsza, róża nie tylko
    > zawierała kod DNA (program)

    Po pierwsze tu mamy dyskusyjność - samo DNA nie jest stworzone przez
    człowieka, nie ma więc cech "utworu".
    Przedmiotem PA jest "ustalenie" i to prawda, tyle, że jeśli postać
    pierwotna nie jest utworem, to IMO (na szczęście) nie można cechy
    utworu przypisać czemuś, co *byłoby* utworem zależnym (jeśliby
    przyjąć, że jednak utworem by było).

    pzdr, Gotfryd

  • 29. Data: 2008-12-16 00:25:26
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 15.12.2008 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> napisał/a:
> [...]
    > prawa rzymskiego", w tym wielokrotnie ujęte w uzasadnieniach wyroków SN
    > "truizmem jest, że pierwszeństwo ma literalny zapis przepisu" (lub

    Tak, ale tego nikt w sumie nie kwestionuje a zamieszanie jest z mniej lub
    bardziej abstrakcyjnym pojmowaniem granic w jakich coś traktujemy jako
    program. MZ należy to robić w zakresie w jakim przyjeło się to
    wcześniej robić i te ZWYCZAJOWE granice są MZ wystarczająco klarowne.

> [...]
    > To jest "iść siedzieć lub nie iść siedzieć", a nie czcze dywagacje
    > "czy ja rozumiem co to są dane" (albo Ty)!

    To jest MZ spór czysto akademicki bez realnej grozby przeniesienia się w
    rzeczywistość. Podajesz przykład wydruku papierowego stawiając tu
    mimowolnie jakąś granicę. Dla mnie ten wydruk to tez pewien program -
    uporządkowane sekwencja instrukcji dla naszego mózgu. Właściwości samej
    kartki papieru tez są w końcu zaprogramowane - masz zespół instrukcji
    warunkowych na poziomie oddziaływań fizykochemicznych pomiędzy drobinkami
    atramentu/tuszu a materiałem papieru. Takie a nie inne własciwości zostały
    nadane temu meteriałowi celowo i mogą mieć charakter i twórczy i
    indywidualny.
    No do czego takie drążenie ma doprowadzić? Jeśli pojawią się tego typu
    zakusy to MZ albo pojawi się ścisła definicja progarmu (interpretacja w
    orzeczeniu SN) albo zmienią się przepisy, bo inaczej nastałby chaos.

    > Po pierwsze tu mamy dyskusyjność - samo DNA nie jest stworzone przez
    > człowieka, nie ma więc cech "utworu".

    Się czepiasz. Wystarczy, że będzie to krzyżówka odmian czy
    zamierzony wpływ czynników środowiskowych i juz mamy opracowanie.

> [...]
    > pierwotna nie jest utworem, to IMO (na szczęście) nie można cechy
    > utworu przypisać czemuś, co *byłoby* utworem zależnym (jeśliby

    Nie wiem czy rozumiem. Jeśli wezmę kawałek drewna i wykorzystam w swojej
    pracy jego naturalną teksturę to moja praca nie będzie utworem bo
    wczesniej ten klocek drewna nie był utworem?

    --
    Marcin

  • 30. Data: 2008-12-16 09:07:36
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 16 Dec 2008, Marcin Debowski wrote:

> [...]
    > program. MZ należy to robić w zakresie w jakim przyjeło się to
    > wcześniej robić i te ZWYCZAJOWE granice są MZ wystarczająco klarowne.

    Właśnie przykład masz w wątku obok - o "licencji na korzystanie
    z kursu fotoszopa".

    W jakim innym kontekście, niż traktowania utworu pt. "kurs fotoszopa"
    jako program, widzisz *w ogóle* możliwość *jakiegokolwiek* określania
    sposobu korzystania z tego kursu?

    > To jest MZ spór czysto akademicki bez realnej grozby przeniesienia się w
    > rzeczywistość. Podajesz przykład wydruku papierowego stawiając tu
    > mimowolnie jakąś granicę.

    Ten wydruk stanowi postać, która określa *cel* korzystania
    z utworu. JPG zapisany na dysku do niczego się nie nadaje.
    Aby do czegoś się nadawał (do obejrzenia na przykład) musi
    zostać wyświetlony na monitorze albo wydrukowany albo jakoś
    tak...

> [...]
    > kartki papieru tez są w końcu zaprogramowane - masz zespół instrukcji
    > warunkowych na poziomie oddziaływań fizykochemicznych pomiędzy drobinkami

    Ale *temu* rodzajowi "instrukcji" brakuje ewidentnej cechy "utworowości":
    nie jest stworzona przez człowieka, nie stanowi wytworu ludzkiego
    umysłu, tym samym nie kwalifikuje się pod PA.

    > Się czepiasz. Wystarczy, że będzie to krzyżówka odmian czy
    > zamierzony wpływ czynników środowiskowych i juz mamy opracowanie.

    Się czepiam :)

    > Nie wiem czy rozumiem.
    > Jeśli wezmę kawałek drewna i wykorzystam w swojej
    > pracy jego naturalną teksturę to moja praca nie będzie utworem

    No, temat trudny do ujęcia.
    Chwilowo pas :)

    pzdr, Gotfryd