  • 21. Data: 2008-01-10 14:44:24
    Temat: Re: Ocenianie uczniów
    Od: "Steel" <d...@K...pl>

    > Nie o to chodzi. Relacja nauczyciel-uczeń to nie tylko i nie przede
    > wszystkim ocenianie.
    > To przekazywanie wiedzy, doświadczenia, stymulowanie potrzeby
    > samorozwoju, kształtowanie systemu wartości, charakteru, postawy itd.

    Swietnie widac ta relacje nauczyciel uczen w szkolach...
    Dziecko idac do szkoly ma juz w zasadzie wyksztalcony system wartosci!
    Charakter i podstawy tez bo za to odpowiadaja rodzice jako pierwsi
    nauczycieli.

    > Niektórzy nazywają to procesem dydaktyczno-wychowawczym.
    > Aby on zachodził w sposób optymalny, skuteczny, z maksymalną
    > korzyścią dla ucznia należałoby go (ucznia) traktować jako
    > indywidualną jednostkę, a nie część obiektu zwanego klasą,
    > dostosowując metody do jego osobniczych potrzeb i możliwości.

    i ocenianie tez wg indywidualnej skali? W zyciu...

    teraz co drugi maturzysta zasladnia sie jakims "dys" za moich czasow nie
    bylo czegos takiego... zdarzaly sie jednostki, jednak u wiekszosci ciezka
    praca byla lekarstwem na takie "choroby"
    Sam mialem spore problemy z ortografia i czasem klepne byka jak ponizej, jak
    sie spiesze.

    Pamietaj ze jest cos takiego jak indywidualny tok nauki jesli ktos jest
    bardzo dobry/slaby (choc niestety raczej dotyczy to tych dobrych)

    > Niekoniecznie. Nie wszyscy są tacy sami.

    No przeciez to napisalem. Ale dla dzieci w tym samym wieku i podobnym
    rozwoju kryteria powinny byc takie same a nie robienie z kogos pupilka jak
    to sie czesto zdarza, albo jazda na opini bo kiedys sie mial dobra/zla
    ocene.
    Wiele zalezy od nauczyciela. Czesto im sie nie chce.
    Najmilej wspominam swoich najbardziej surowych nauczycieli.
    Nie bylo u nich taryfy ulgowej. Jednak jesli juz cos tlumaczyli to zawsze
    pytali czy ktos czegos nie rozumie i jak co starali sie wytlumaczyc jakos
    inaczej by kazdy zrozumial.

    > Przykład nieco skrajny: zastosowałbyś identyczne dla wszystkich
    > kryteria w klasie integracyjnej?

    wybacz ale jesli szkola/klasa jest integracyjna nie oznacza od razu
    uposledzenia umyslowego.
    W takich przypadkach zgodze sie na inne warunki, gdyz osoby z tego typu maja
    handikap.
    Brak np. nog nie przeszkadza w mysleniu.
    Wiec w takim przypadku handikap jest nieporozumieniem, co innego na WF.
    Wiec rzucenie ogolnika typu "klasa integracyjna" to troche nie za bardzo
    opisuje sytuacje.

    > Dziwne zdanie. Po co różnicować coś, co i tak z natury rzeczy jest
    > różne? Oceny wystawiane w szkole nie do tego służą przecież.

    ok moze zle sie wyrazilem. Chodzilo mi o to ze oceny sluza to pokazania
    zroznicowania wiedzy/zdolnosci.

    > Ciągle ta sama...
    > Nazywa się - edukacja.

    Trudno zeby niedouczony nauczyciel uczyl dzieci czegos o czym pojecia sam
    nie ma...
    popatrz ponizej!
    To samo jesli chodzi o ksiazki, ktore sa praca zbiorowa i okazuje sie ze
    polowa z piszacych nie wie o czym pisze!
    Najgorsze jest to, ze zatwierdza to ktosc z tytulem "dr"...

    > Ano masakra...
    > Ale są książki, w których błędów raczej nie ma, np. słownik

    jestes pewny? :P

    > ortograficzny, może takie przeglądnij?

    czasami przegladam... ale pisalem na szybko i jakos tak glupio wyszlo... :)
    od Jerzego tak mi sie przypaletalo:)

    > Jakbym tam znalazł byki, to włos by mi sie zjeżył... ;)

    no, byka strzlilem... mea culpa.

    Steel

  • 22. Data: 2008-01-10 18:57:20
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:fm5avi$qag$1@mx1.internetia.pl Steel
    <d...@K...pl> pisze:

    > Swietnie widac ta relacje nauczyciel uczen w szkolach...
    Toż pisałem, że w szkolnej masówce to marzenie ściętej głowy.

    > Dziecko idac do szkoly ma juz w zasadzie wyksztalcony system wartosci!
    Ależ skąd! Ono jest wówczas niczym gąbka - chłonie wszystko, często bez
    jakiegokolwiek wartościowania. I tak będzie jeszcze długo, z biegiem czasu
    podstawowym punktem odniesienia stanie sie grupa rówieśnicza.

    > Charakter i podstawy tez bo za to odpowiadaja rodzice jako pierwsi
    > nauczycieli.
    Właśnie dlatego często nie mają.

    > i ocenianie tez wg indywidualnej skali? W zyciu...
    Sam postawiłeś tezę, sam z nią polemizujesz...
    Czy jestem tu do czegoś potrzebny? ;)
    Natomiast skala nie ma tu wiele do rzeczy, to tylko narzędzie

> [...]
    > bardzo dobry/slaby (choc niestety raczej dotyczy to tych dobrych)

    > No przeciez to napisalem. Ale dla dzieci w tym samym wieku
    Dzieci w szkole stanowią zdecydowaną mniejszość. W szole głównie spotykamy
    się z młodzieżą.

    > i podobnym rozwoju kryteria powinny byc takie same a nie robienie z kogos
    > pupilka
    > jak to sie czesto zdarza, albo jazda na opini bo kiedys sie mial
    > dobra/zla ocene.
    Popadasz trochę ze skrajności w skrajność. Kryteria oceny muszą służyć jak
    najtrafniejszej ocenie w kontekście celu oceniania. A jeśli z jakichś
    przyczyn tak się nie dzieje to jeszcze nie znaczy, że pupilek, albo opinia i
    takie tam...

    > Wiele zalezy od nauczyciela. Czesto im sie nie chce.
    To bardziej złożone. System edukacji (państwowej) organizowany jest nie
    przez nauczycieli,ale przez odpowiednie powołane do tego organy i instytucje
    państwowe. Zatrudniają one nauczycieli - bezspośrednich wykonawców usług
    edukacyjnych. No i jak im płacą, takiej jakości usługę otrzymują i ludności
    oferują. Chcesz mieć usługę na wysokim poziomie - musisz zapłacić wysoką
    cenę, to przecież oczywiste.

    > Najmilej wspominam swoich najbardziej surowych nauczycieli.
    A ja tych, którzy mnie czegoś pożytecznego nauczyli. Nie musieli w tym celu
    być surowi, nie mam skłonności maso... ;)

    > wybacz ale jesli szkola/klasa jest integracyjna nie oznacza od razu
    > uposledzenia umyslowego.
    Znów sam polemizujesz z własną tezą. Ja tego nigdzie nie napisałem.

    > Wiec rzucenie ogolnika typu "klasa integracyjna" to troche nie za bardzo
    > opisuje sytuacje.
    Opisuje bardzo dobrze. Właśnie przez uogólnienie, bo nie ma sensu rozwodzić
    się czy brak nogi bardziej przeszkadza na WF niż głuchota czy slepota na
    matematyce. Należy także pamiętać o nie tak bezpośrednich skutkach
    "inności".

    > Chodzilo mi o to ze oceny sluza to pokazania zroznicowania
    > wiedzy/zdolnosci.
    Ano właśnie. Jednym z celów oceniania jest funkcja stymulująca, wychowawcza.
    Słaby uczeń jadący na dopuszczających i dostatecznych postarał się i zrobił
    jakiś postęp. Trzeba to docenić - dostaje dobry.
    Zdolny, piątkowy uczeń leni się i obniża loty. Czy dawać mu piątkę za pracę
    na pół gwizdka? - dostaje dobry.
    Czyli obaj to samo, a kryteria inne, wiedza inna, inny także potencjał
    (przynajmniej na dana chwilę, ludzie się zmieniają, czasem następuje
    zdumiewający przełom).

    > Trudno zeby niedouczony nauczyciel uczyl dzieci czegos o czym pojecia sam
    > nie ma...
    A skąd wziąć douczonego za te pieniądze?

    --
    Jotte

  • 23. Data: 2008-01-11 10:58:08
    Od: "glizda" <h...@o...pl>

    Użytkownik "Steel" napisał

    > taaa jeden, co sie nie uczy wcale, za cos dostanie piatke a inny, co uczy
    > sie systematycznie, nic?
    > to sie nazywa sprawiedliwosc.

    niezupełnie. to się nazywa sprawiedliwość społeczna.
    a to różnica. taka jak między krzesłem a krzesłem elektrycznym.

  • 24. Data: 2008-01-11 13:08:56
    Od: "Steel" <d...@K...pl>

> [...]
    > bez jakiegokolwiek wartościowania. I tak będzie jeszcze długo, z
    > biegiem czasu podstawowym punktem odniesienia stanie sie grupa

    Tylko niestety raczej nie chlonie z wlasciwego zrodla... nauczyciele nie sa
    zadnymi autorytetami dla dzieciakow i starszych dzieciakow

    > Właśnie dlatego często nie mają.

    Maja tylko spaczona...

    > Sam postawiłeś tezę, sam z nią polemizujesz...

    nie polemizuje z soba.. uwazam ze skala powinna byc jednakowa dla
    wszystkich i kryteria tez

    > Natomiast skala nie ma tu wiele do rzeczy, to tylko narzędzie

    ale kryteria dla tej slaki tak! powinny byc jednakowe dla jednakowo
    uwarunkowanych (czyt. nie posiadajacych uposledzen umyslowych)
    bo oczywiste jest ze jeden jest zalapie wszystko szybciej inny pozniej.
    Ale ten mniej zdolny, jesli nie wykaze sie tak samo jak ten bardziej
    zdolny,nie powinien miec jakieggo s handikapu!

    > Dzieci w szkole stanowią zdecydowaną mniejszość. W szole głównie
    > spotykamy się z młodzieżą.

    jak dla mnie to to sa glownie dzieci...

> [...]
    > służyć jak najtrafniejszej ocenie w kontekście celu oceniania. A
    > jeśli z jakichś przyczyn tak się nie dzieje to jeszcze nie znaczy, że

    Ale ja nie napisalem ze tak jest zawsze. jednak jesli jednemu wlepia sie za
    cos pale a innemu za to samo nie to juz widac ze jakis hendikap dostaje ten
    drugi.

    > A ja tych, którzy mnie czegoś pożytecznego nauczyli. Nie musieli w
    > tym celu być surowi, nie mam skłonności maso... ;)

    Wielu ludzi nauczylo mnie wiele przez wszystkie lata mojej edukacji. Maso
    tez nie jestem ale stwierdzam ze bardziej wymagajacy nauczyli mnie wiecej
    niz inni. Nie tylko tego co sami uczyli ale i pewnych postaw.

    > Znów sam polemizujesz z własną tezą. Ja tego nigdzie nie napisałem.

    mozesz mi pokazac w ktorym miejscu i z jaka moja teza?

> [...]
    > rozwodzić się czy brak nogi bardziej przeszkadza na WF niż głuchota
    > czy slepota na matematyce. Należy także pamiętać o nie tak

    Nie rozumiem cie... chcesz idywidualizacji ale ze jednostki przechodzisz na
    ogol...

    > Ano właśnie. Jednym z celów oceniania jest funkcja stymulująca,

    no tak tylko mozna stymulowac na dwa sposoby marchewka i batem :)
    jak myslisz ktory jest na dluzsza mete bardziej skuteczny?

    > wychowawcza. Słaby uczeń jadący na dopuszczających i dostatecznych
    > postarał się i zrobił jakiś postęp. Trzeba to docenić - dostaje dobry.

    ale jesli kto inny nie zrobil postepu ale wykonal to samo zadanie to co ma
    dostac dostateczny?

    > Zdolny, piątkowy uczeń leni się i obniża loty. Czy dawać mu piątkę za
    > pracę na pół gwizdka? - dostaje dobry.

    ale jesli zrobil to samo co ten z poprzedniego twojego przykladu to juz nie
    jest w porzadku.

    > Czyli obaj to samo, a kryteria inne, wiedza inna, inny także potencjał
    > (przynajmniej na dana chwilę, ludzie się zmieniają, czasem następuje
    > zdumiewający przełom).

    tak tylko dzieci jesli zrobia to samo powinny byc tak samo nagradzane/karane
    bo inaczej to nie bedzie fair.

    To tak jak zlodziej (znany policji) zabije kogos i ktos o nie poszlakowanej
    opinni zrobi to samo to czy obaj nie powinni otrzymac takiej samej kary?

    > A skąd wziąć douczonego za te pieniądze?

    wszedzie te pieniadze... wiadomo ze nie pracuje sie harytatywnie... ale do
    uczenia trzeba miec tez powolanie a niestety wiekszosc uczacych go nie ma.
    Co ciekawe nie potrafi tez sensownie wiedzy przekazac. To jest glowny
    problem nauczycieli. Po dobrym nauczycielu widac ze ma do tego powolanie i
    potrafi zaciekawic uczniow i zmusic do pracy.
    Ja nie potrafie wiedzy przekazac w bardzo przystepny sposob, wiec tego nie
    robie... proste...

    PS. dobra zostawmy juz ten temat bo jest juz OT...

    Steel

  • 25. Data: 2008-01-11 13:28:35
    Od: "Steel" <d...@K...pl>

    > niezupełnie. to się nazywa sprawiedliwość społeczna.
    > a to różnica. taka jak między krzesłem a krzesłem elektrycznym.

    dla mnie sprawiedliwosc to sprawiedliwosc, ale mniejsza z tym

    pozdrawiam
    --
    Steel

  • 26. Data: 2008-01-11 15:47:59
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:fm7pug$kcd$1@mx1.internetia.pl Steel
    <d...@K...pl> pisze:

    > uwazam ze skala powinna byc jednakowa dla wszystkich i kryteria tez
    No właśnie nie. Skala ocen to jest narzędzie, chcesz mieć jedno narzędzie do
    wszystkiego?
    Kiedyś skala ocen była od 2 do 5 z + i -.
    Potem jakiś mędrek uznał, że on teraz zrobi lepiej i będzie od 1 do 6, a
    rozszerzona skala poprawi precyzje oceniania. Niby tak, ale drugi mędrek
    uznał, że nie będzie już + ani -, toteż skala de facto się zawęziła.
    No to kolejny mędrek wymyślił punkty, np. takie:
    25 celujący (6)
    21÷24 bardzo dobry (5);
    16÷20 dobry (4);
    13÷15 dostateczny (3);
    11÷12 dopuszczający (2, dawniej - mierny);
    0÷10 niedostateczny (1), bardzo pojemny zakres.
    Narzędzie powinno być takie, żeby dobrze służyło swemu przeznaczeniu, a to
    oznacza różnice.
    Kryteria też nie mogą być zawsze takie same. Ważne, żeby były jasne i
    realistyczne.

    > ale kryteria dla tej slaki tak! powinny byc jednakowe dla jednakowo
    > uwarunkowanych (czyt. nie posiadajacych uposledzen umyslowych)
    > bo oczywiste jest ze jeden jest zalapie wszystko szybciej inny pozniej.
    Nie wszystko jest sens mierzyć tylko szybkością. Często lepszym kryterium są
    przydatność, jakość, perspektywy na przyszłość itp.
    Co byś wolał - żeby twoje dziecko nie wiedziało kiedy i po co była bitwa pod
    Cecorą czy żeby nie umiało liczyć?

> [...]

    > Ale ja nie napisalem ze tak jest zawsze. jednak jesli jednemu wlepia sie
    > za cos pale a innemu za to samo nie to juz widac ze jakis hendikap
    To jest po prostu błąd w stosowaniu narzędzia, nawet jeśli jest ono dobre.
    Widocznie operator kiepski.

    > Wielu ludzi nauczylo mnie wiele przez wszystkie lata mojej edukacji. Maso
    > tez nie jestem ale stwierdzam ze bardziej wymagajacy nauczyli mnie wiecej
    > niz inni. Nie tylko tego co sami uczyli ale i pewnych postaw.
    No, teraz termin "surowość" zastąpiłeś terminem "wymagający". To już
    prędzej, choć osobiście uważam, że od pewnego etapu dojrzałości
    intelektualnej i emocjonalnej należy pozwolić komuś zostać idiotą, jeśli
    tego chce.
    Najlepszym IMO sposobem kształcenia jest kształcenie nie przez wykład, a
    przez przykład. Szczególnie dotyczy to właśnie kształtowania postaw.

    > Nie rozumiem cie... chcesz idywidualizacji ale ze jednostki przechodzisz
    > na ogol...
    Raczej odwrotnie - od ogółu do indywidualności.

    > no tak tylko mozna stymulowac na dwa sposoby marchewka i batem :)
    O nie, jest znacznie więcej sposobów. Bardzo dobrym motywatorem jest np.
    zazdrość. ;)

    > jak myslisz ktory jest na dluzsza mete bardziej skuteczny?
    To zależy od zbyt wielu czynników aby tak po prostu odpowiedzieć.
    Na teraz odpowiem - nie wiem.

    > ale jesli kto inny nie zrobil postepu ale wykonal to samo zadanie to co
    > ma dostac dostateczny?
    Ano właśnie, bardzo dobre pytanie. To IMO zależy od planu dydaktycznego w
    dłuższej perspektywie. Proces odbywa się w grupie, zakładamy, że członkowie
    grupy znają swoje oceny - czy jednak rozumieją (i akceptują) kryteria ich
    przyznawania?

    > ale jesli zrobil to samo co ten z poprzedniego twojego przykladu to juz
    > nie jest w porzadku.
    Dlaczego?

    > tak tylko dzieci jesli zrobia to samo powinny byc tak samo
    > nagradzane/karane bo inaczej to nie bedzie fair.
    Ocenianie samego efektu końcowego to poważny błąd. Oceniać należy całość
    procesu, uwzględniając w ocenie warunki wyjściowe.

    > To tak jak zlodziej (znany policji) zabije kogos i ktos o nie
    > poszlakowanej opinni zrobi to samo to czy obaj nie powinni otrzymac
    > takiej samej kary?
    Niekoniecznie. Sądy uwzględniają m.in. dotychczasową karalność, opinię
    otoczenia.

    > wszedzie te pieniadze...
    A co w tym złego?
    Nie słyszałeś, że pieniądz rządzi światem?
    Jakoś nikt mnie nie chce utrzymywać, zupełnie nie rozumiem dlaczego, a życie
    ze zbieractwa mnie nie nęci. Lubię pieniądze, a raczej to co mogę za nie
    nabyć.
    Co ja jestem, qrdę, matka Teresa? ;)

    > wiadomo ze nie pracuje sie harytatywnie... ale
    > do uczenia trzeba miec tez powolanie a niestety wiekszosc uczacych go
    > nie ma.
    Powołanie to można mieć do wojska. ;))
    A nauczyciela widzę na liście zawodów, czyli jest to zawód.
    Zawód służy do zarabiania pieniedzy.
    Listy powołań nie znalazłem. ;)

    > PS. dobra zostawmy juz ten temat bo jest juz OT...
    Przede wszystkim pieprzymy kompletnie NTG, zaraz nas obluzgają i co gorsza
    słusznie...
    No to EOT w dobrze pojętym własnym interesie. :)

    --
    Jotte