  • 61. Data: 2008-03-11 14:54:56
    Temat: Re: Obowiązek sprzedaży komputera z systemem operacyjnym
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Tue, 11 Mar 2008 15:47:34 +0100, Jotte napisał(a):

    > Brak zastosowania w tym konkretnym przypadku z przyczyn czysto
    > technicznych.

    A także faktu, że w odniesieniu do oprogramowania nie mówisz o nabyciu
    czegoś tam, lecz udzieleniu licencji (no chyba że ktoś zobaczył kiedyś
    jeden wyrok NSA, nie zrozumiał go, i na tym zbudował swój świat).

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    Lege Artis - dla Ciebie, dla rodziny ==> http://olgierd.bblog.pl/ <==

  • 62. Data: 2008-03-11 15:07:42
    Od: Abu <a...@w...pl>

    Jotte pisze:

    > Teoretycznie powinna być. A jeśli nie było, to ty powinieneś we własnym
    > dobrze pojętym interesie zażądać jej okazania przed podjęciem decyzji o
    > zakupie (w końcu chcesz chyba wiedzieć co i na jakich warunkach kupujesz.

    Tak. Ale w ja wiem co kupuję. Kupuję laptop na ogólnych warunkach.
    (zakładam, że OS można traktować jako integralną część komputera jak
    oprogramowanie np. TV czy Lodówki itp.) I tak chce używać. wg. mnie
    jeżeli użytkowanie komputera wymaga zaakceptowania dodatkowych
    postanowień. Lub zawarcia dodatkowej umowy (tu. licencyjnej) to
    powinienem być poinformowany o tym w umowie k-s.

    > Nie winiłbym sprzedawcy samochodu, za niepoinformowanie kupującego, że
    > jak nie ma prawa jazdy to nie będzie mógł nowo nabytego auta prowadzić,
    > ani sprzedawcy kuchenki gazowej za to, że ktoś kupił takową nie mając
    > przyłącza do sieci gazowej i teraz musi dokupić butlę.

    Co do samochodu i prawa jazdy. to 1. nie muszę ja jeździć. Mogę mieć
    kierowcę itp.
    Kupno kuchni gazowej nie wymusza na mnie podpisania umowy z konkretnym
    dostawcą gazu.
    Porównanie byłby dobre gdyby. Zakup samochodu wymuszał na *mnie*
    posiadanie prawa jazdy. Zakup kuchni byłby powiązany z konkretnym
    dostawcą gazu.

    > Nie kupujesz kopii tylko egzemplarz, program jest bowiem towarem
    > niematerialnym i "kopia" w tradycyjnym rozumieniu tego terminu jest tak
    > samo wartościowa jak oryginał (z obrazem np. tak się nie da).
    > Jest jeszcze jedna, prawem ujęta różnica. Posiadając legalnie nabyty
    > (czyli z uprawnionego źródła) egzemplarz nie naruszasz prawa _karnego_
    > łamiąc postanowienia licencyjne. Licencja jest bowiem całkiem osobną
    > umową cywilną i jej łamanie może być ścigane na gruncie prawa cywilnego
    > przez zainteresowaną stronę i na jej wniosek.

    No, ok. Ale ja nie akceptuje umowy licencyjnej. Czy mam prawo
    odsprzedania tego oprogramowania. i ogólnie robienia z niem co sobie chcę?
    Mogę uznać, że w cenie laptopa jest możliwość zawarcia dodatkowej umowy
    na oprogramowanie. Czy mogę w takim razie odsprzedać ją?

    A.

    --
    http://forum.esperanto.org.pl/ - Kial Vi ne parolas en tiu cxi lingvo?
    http://forum.esperanto.org.pl/ - Prosty język dla każdego!

  • 63. Data: 2008-03-11 15:14:47
    Od: Abu <a...@w...pl>

    Jotte pisze:

    > Wcale nie.
    > Komputer nie działa bez SO toteż producent/sprzedawca oferuje urządzenie
    > posiadające wszystkie elementy umożliwiające uruchomienie.
    > Chyba, że uznasz za działanie wejście do BIOSu, wątpie jednak w
    > możliwość udowodnienia, iż jest to główna funkcja urządzenia.

    A samochód bez paliwa. Czy to oznacza, że mam obowiązek kupowania paliwa
    od konkretnego jego dostawcy. Bo tak sobie wymyślił producent samochodu?
    Ba nawet żąda bym z nim podpisał konkretną umowę licencyjną na dostawę
    paliwa.

  • 64. Data: 2008-03-11 15:19:28
    Od: Abu <a...@w...pl>

    Olgierd pisze:

    > Kodeks cywilny (art. 51 bodajże).

    Dla uściślenia zacytuję:
    Art. 51. § 1. Przynależnościami są rzeczy ruchome potrzebne do
    korzystania z innej rzeczy (rzeczy głównej) zgodnie z jej
    przeznaczeniem, jeżeli pozostają z nią w faktycznym związku
    odpowiadającym temu celowi.
    § 2. Nie może być przynależnością rzecz nie należąca do właściciela
    rzeczy głównej.
    § 3. Przynależność nie traci tego charakteru przez przemijające
    pozbawienie jej faktycznego związku z rzeczą główną.

  • 65. Data: 2008-03-11 15:22:11
    Od: Abu <a...@w...pl>

    Jotte pisze:
    > W wiadomości news:pan.2008.03.11.14.41.38@rudak.org Olgierd

    > Oczywiście, że jest możliwe.
    > Po prostu jest X1 i X2 przy czym X1>X2.
    > Stary jak świat numer i do dziś działa...

    A to nie jest jakaś tam forma dumpingu?

  • 66. Data: 2008-03-11 15:59:12
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:pan.2008.03.11.14.54.56@rudak.org Olgierd
    <n...@r...org> pisze:

    > A także faktu, że w odniesieniu do oprogramowania nie mówisz o nabyciu
    > czegoś tam, lecz udzieleniu licencji (no chyba że ktoś zobaczył kiedyś
    > jeden wyrok NSA, nie zrozumiał go, i na tym zbudował swój świat).
    Wiem, co masz na myśli, ale nie całkiem i nie zawsze tak.
    Licencja to umowa cywilna określająca sposób i zakres używania przedmiotu
    zakupu (tu: oprogramowania). Jej nieprzestrzeganie nie jest równoznaczne z
    uzyskaniem programu w sposób nielegalny (drogą przestępstwa).

    --
    Jotte

  • 67. Data: 2008-03-11 16:01:37
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:fr6833$6vk$4@news.wp.pl Abu <a...@w...pl> pisze:

    > A to nie jest jakaś tam forma dumpingu?
    Bo ja wiem?
    Zresztą czy w polskim prawie w ogóle funkcjonuje coś takiego?

    --
    Jotte

  • 68. Data: 2008-03-11 16:06:03
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:fr6784$6vk$1@news.wp.pl Abu <a...@w...pl> pisze:

    > Tak. Ale w ja wiem co kupuję. Kupuję laptop na ogólnych warunkach.
    Wcale nie. Kupujesz go na warunkach określonych dla laptoków. W ramach tych
    warunków w niektórych przypadkach wchodzi w grę kwestia kupna SO.

    > (zakładam, że OS można traktować jako integralną część komputera jak
    > oprogramowanie np. TV czy Lodówki itp.) I tak chce używać.
    A ja chcę mieć słonia w karafce.
    Iżeby on spiewał jeszcze jak Doda.

    > wg. mnie jeżeli użytkowanie komputera wymaga zaakceptowania dodatkowych
    > postanowień. Lub zawarcia dodatkowej umowy (tu. licencyjnej) to powinienem
    > być poinformowany o tym w umowie k-s.
    To fakt, powinieneś być poinformowany.

    > Co do samochodu i prawa jazdy. to 1. nie muszę ja jeździć. Mogę mieć
    > kierowcę itp.
    Możesz także mieć sekretarkę, która obsłuży twój komp za ciebie.

> [...]
    > Porównanie byłby dobre gdyby. Zakup samochodu wymuszał na *mnie*
    > posiadanie prawa jazdy. Zakup kuchni byłby powiązany z konkretnym dostawcą
    Ba! - nawet nie musisz używać ani kuchenki, ani auta co eliminuje
    konieczność zawierania dodatkowych umów.
    Natomiast porównanie jest dobre, bowiem odnosi się do określonej ale nie
    jedynej sytuacji.
    Nie musisz kupować kompa z SO, sam decydujesz.

    > No, ok. Ale ja nie akceptuje umowy licencyjnej. Czy mam prawo odsprzedania
    > tego oprogramowania. i ogólnie robienia z niem co sobie chcę?
    To zależy od wersji. OEMa odsprzedać solo nie możesz, co więcej nabywca
    również używając go naruszy umowę cywilną, jaką jest licencja.

    > Mogę uznać, że w cenie laptopa jest możliwość zawarcia dodatkowej umowy na
    > oprogramowanie. Czy mogę w takim razie odsprzedać ją?
    Znaczy co odsprzedać? Możliwość czy umowę?

    --
    Jotte

  • 69. Data: 2008-03-11 16:10:14
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:fr67l7$6vk$2@news.wp.pl Abu <a...@w...pl> pisze:

    > A samochód bez paliwa.
    Tu bym się czepnął. Paliwo to materiał eksploatacyjny, a nie część
    urządzenia pt. auto.

> [...]
    > dostawcy. Bo tak sobie wymyślił producent samochodu?
    > Ba nawet żąda bym z nim podpisał konkretną umowę licencyjną na dostawę
    Przesadzasz. To nie to samo. Zakupionego SO nikt ci nie karze użytkować,
    masz go tylko kupić
    Ale spotykamy przecież wymogi producentów dotyczące użytkowania zakupionego
    towaru, a powiązane np. z zobowiązaniami gwarancyjnymi.
    Przykładowo plujkowe drukarki Epsona stosują technologię piezoelektryczną w
    miejsce popularnej bubble-jet. I zastosowanie nieoryginalnych cartridży
    wyłącza odpowiedzialność gwaranta za uszkodzenie głowicy.
    Jak dotąd nie ma jednak przymusu kupowania Epsonów ani zakazu stosowania
    zamienników zrobionych przez Józka w garażu.

    --
    Jotte

  • 70. Data: 2008-03-11 16:11:20
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>