  • 51. Data: 2008-03-11 14:36:05
    Temat: Re: Obowiązek sprzedaży komputera z systemem operacyjnym
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:1rk0wyvta4iys$.dlg@usenet.mail.op.pl TomaSz.
    <u...@o...pl> pisze:

    > Pod warunkiem, że ma taką możliwość.
    No i ma.
    A jak ktoś sobie wymyśli kupno czegoś, czego nikt nie oferuje to jego
    zmartwienie i niech sobie sam zrobi.

    > Cały czas umyka gdzieś to, co było tematem wątku.
    A nie umknęła ci czasem odpowiedź?
    Bo przecież pojawiła się kilka razy co najmniej.

    --
    Jotte

  • 52. Data: 2008-03-11 14:37:52
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Tue, 11 Mar 2008 14:23:08 +0100, Tristan napisał(a):

    > Dlaczego inna? Podawałem przykład kamery, do jakiej również dostałem
    > oprogramowanie w zestawie. Albo odtwarzacza DVD, skanera, nagrywarki i
    > miliona innych rzeczy.

    Ponieważ oprogramowanie nie jest przynależnością. Podobnie jak
    przynależnością nie jest np. paliwo, na którym będzie jeździł tenże
    samochód albo prąd, którym zasilany jest komputer.

    Przyjmijmy, że z grzeczności i dla wygody sprzedawca może dołożyć
    oprogramowanie, jednak praktyka niektórych producentów sprzętu jest
    przegięciem (np. HP sprzeda drożej laptoka z Windowsem niż bez - tylko
    dlatego, że ma takie porozumienie cenowe z MS).

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    Lege Artis - dla Ciebie, dla rodziny ==> http://olgierd.bblog.pl/ <==

  • 53. Data: 2008-03-11 14:38:42
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Tue, 11 Mar 2008 15:16:09 +0100, Goomich napisał(a):

    > Tu jest jeszcze gorzej, procesory są sprzedawane z chłodzeniem, płyty
    > główne, karty graficzne, czy dźwiękowe z toną programów i gier,

    No ale jednak do karty graficznej monitora kupować nie musisz.

  • 54. Data: 2008-03-11 14:40:41
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Olgierd pisze:

> [...]
    > przegięciem (np. HP sprzeda drożej laptoka z Windowsem niż bez - tylko
    > dlatego, że ma takie porozumienie cenowe z MS).

    Nie rozumiem, powinien sprzedawać laptopa z windowsem w tej samej
    cenie, jak bez?

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 55. Data: 2008-03-11 14:41:38
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Tue, 11 Mar 2008 15:03:36 +0100, Goomich napisał(a):

    > To nie traktuj tego jak X za komputer i Y za OS, tylko X+Y za komputer i
    > gratis OS.

    Problem w tym, że często X+Y<X (cena softu w pakiecie potania cenę
    sprzętu, co przecież z rynkowego punktu widzenia jest niemożliwe -
    prawda?)

    MS robi to w ten sposób, że wymusza na HP taką politykę cenową. Jeśli HP
    się nie zgodzi, to MS nie sprzeda mu swojego superhipersystemu za
    mniejsze pieniądze, lecz za większe.

  • 56. Data: 2008-03-11 14:43:35
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Tue, 11 Mar 2008 15:36:05 +0100, Jotte napisał(a):

    > A jak ktoś sobie wymyśli kupno czegoś, czego nikt nie oferuje to jego
    > zmartwienie i niech sobie sam zrobi.

    Problem w tym, że konkurencja jeśli chodzi o możliwość nabycia komputera
    jest pod tym względem dość ułomna.

  • 57. Data: 2008-03-11 14:47:34
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:pan.2008.03.11.14.34.54@rudak.org Olgierd
    <n...@r...org> pisze:

    > Kodeks cywilny (art. 51 bodajże).
    Brak zastosowania w tym konkretnym przypadku z przyczyn czysto technicznych.

    > Każdy z nich będzie przynależnością.
    Nie, co wynika wprost z podanego art. 51 §1.
    Padł w tej dyskusji niezły tego przykład - latarka sprzedawana bez baterii.

    > To nie kupi. Jednak trudno będzie mu żądać sprzedaży samochodu bez
    > silnika, ponieważ silnik jest przynależnością.
    Żądać to mu będzie bardzo łatwo. Gorzej ze skutecznością takiego żądania.

    > Wcale tak ;-)
    Tu się akurat mylisz.

    > Mój komputer miał prefabrycznie zainstalowany jakiś system operacyjny. Na
    > oczy go nawet nie widziałem.
    To nie jest sprzeczne z prawem. Nie ma bowiem obowiązku oglądania nabytego
    towaru. ;)

    > Jakkolwiek na to patrzeć tenże soft nie jest przynależnością.
    To oczywiste.
    BTW - wymieniony art. 51 używa określenia "rzecz". Terminem tym określamy
    obiegowo coś materialnego. Ciekawe, czy w ujęciu prawnym jest tak samo, czy
    może wymyślono specyficzne znaczenie tego terminu.

    --
    Jotte

  • 58. Data: 2008-03-11 14:50:39
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:pan.2008.03.11.14.41.38@rudak.org Olgierd
    <n...@r...org> pisze:

    > Problem w tym, że często X+Y<X (cena softu w pakiecie potania cenę
    > sprzętu, co przecież z rynkowego punktu widzenia jest niemożliwe -
    > prawda?)
    Oczywiście, że jest możliwe.
    Po prostu jest X1 i X2 przy czym X1>X2.
    Stary jak świat numer i do dziś działa...

    --
    Jotte

  • 59. Data: 2008-03-11 14:53:26
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Tue, 11 Mar 2008 15:40:41 +0100, Liwiusz napisał(a):

    > Nie rozumiem, powinien sprzedawać laptopa z windowsem w tej samej
    > cenie, jak bez?

    Przepraszam, przejęzyczyłem się. HP sprzedaje taki komputer taniej.

  • 60. Data: 2008-03-11 14:53:55
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:pan.2008.03.11.14.43.35@rudak.org Olgierd
    <n...@r...org> pisze:

    > Problem w tym, że konkurencja jeśli chodzi o możliwość nabycia komputera
    > jest pod tym względem dość ułomna.
    Nic nadzwyczajnego, nie w tej jednej dziedzinie wszak.
    Z jednej strony niewidzialna ręka rynku (w którą ciągle wierzą co
    naiwniejsi), z drugiej - trzeba sobie wychować klienta. ;)

    --
    Jotte