  • 11. Data: 2008-11-04 09:07:50
    Temat: Re: Obowiązek odczytu liczników energii
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Olgierd pisze:

    > Cóż, zapewne energetyka stosuje jakieś OWU, a w nich określiła okresy
    > rozliczeniowe. Fakt, że one mogą być nawet półroczne, ale z tego co
    > kojarzę dlatego też zmiana ceny nie może nastąpić w tzw. międzyczasie (i
    > stąd też jest nadzór URE nad cennikami).

    Nie wiem na ile jest to zgodne z przepisami, ale warszawski Stoen
    zmienia ceny również w trakcie okresu rozliczeniowego. Wtedy wylicza się
    proporcjonalnie ilość kilowatogodzin po nowej i starej cenie, albo
    klient może dostarczyć odczyt licznika na dany dzień.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 12. Data: 2008-11-04 11:07:09
    Od: Thomas <t...@g...com>

    On 4 Lis, 07:59, AdamS <a...@c...interia.pl> wrote:

> [...]
    > innych - określonych przez OSD.
    > Okresy rozliczeniowe, o których mowa wyżej, nie mają zastosowania w
    > przypadku rozliczeń z odbiorcami, u których zainstalowano liczniki
    > przedpłatowe. Sposób rozliczeń z tymi odbiorcami określa umowa.
    > 4.2 Jeżeli okres rozliczeniowy jest dłuższy niż miesiąc, w okresie tym mogą
    > być pobierane opłaty za energię elektryczną w wysokości określonej na
    > podstawie prognozowanego zużycia tej energii w tym okresie, z
    > uwzględnieniem sezonowości poboru energii elektrycznej i trendu poboru
    > energii przez odbiorcę, w okresie ostatnich 2 lat.

    U mnie jest to RWE i jest coś podobnego. Ale tu nie ma nic na temat
    tego, że przedsiębiorstwo ma prawo nie odczytywać liczników przez 4
    lata, ani że odbiorca ma obowiązek jakiegokolwiek odczytu liczników.
    Czy może źle to interpretuje?

  • 13. Data: 2008-11-04 11:18:02
    Od: Thomas <t...@g...com>

    On 4 Lis, 09:41, Habeck Colibretto <h...@N...gazeta.pl> wrote:

    > Swoją drogą skąd mają wiedzieć, czy nie nabił tych watów w ostatnim
    > miesiącu przed odczytaniem licznika?

    Teoretycznie mogłem. Tylko, że to nie z mojej winy nie były
    odczytywane liczniki. Przynajmniej nic mi o tym nie wiadomo, żebym był
    zobowiązany do odczytu liczników. Elektromonter może był - nie wiem.
    Gdyby zostawił karteczkę albo cokolwiek by pisali na fakturach, to bym
    starał się zweryfikował tą sytuacje.
    Dlatego moje pytanie brzmiało: kto ma obowiązek odczytu liczników
    energii? Jeśli jest przepis, że odbiorca energii jest odpowiedzialny
    za przekazywanie stanu liczników co x miesięcy - okej moja wina.
    Jednak intuicyjnie wydaje mi się, że powinien to robić sprzedawca lub
    dystrybutor energii - a w tym przypadku po takiej inicjatywie z ich
    strony nie ma śladu. Tylko nie wiem na co mogę się powołać... :/

    Poza tym już w odpowiedzi na moją reklamacje, chyba omyłkowo napisali,
    że zużycie się skumulowało. :)

  • 14. Data: 2008-11-04 11:26:18
    Od: Thomas <t...@g...com>

    On 3 Lis, 15:57, Olgierd <n...@r...org> wrote:

> [...]
    > złożenia wniosku o rozłożenia na raty).
    > Gdyby tak było to każdy przedsiębiorca kierujący do odbiorcy faktury w
    > związku ze świadczeniem okresowym, dopisujący na rozliczeniu kwotę salda
    > zaległości mógłby twierdzić, iż w ten sposób przerywa się bieg
    > przedawnienia ;)

    > O to co przedawnione -- jest.
    > O to co nieprzedawnione -- płacić.
    > Ale myślę, że płacić wg stawek takich jak mówi jakiś regulamin czy umowa
    > (oni MUSZĄ mieć takie regulacje! elektrownia nie może ot tak sobie
    > ustanawiać taryf), a nie wg stawki na dziś.

    Faktury były, tylko że prognozowane. Właśnie chciałem się powołać na
    jakiś przepis, że to przedsiębiorstwo energetyczne powinno zadbać o
    poprawny odczyt licznika. Bo tak to pewnie nie będą chcieli rozłożyć
    tego równomiernie na 4 lata, tylko na ostatni okres...

  • 15. Data: 2008-11-04 11:33:10
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Tue, 04 Nov 2008 03:26:18 -0800, Thomas napisał(a):

> [...]
    > energetyczne powinno zadbać o poprawny odczyt licznika. Bo tak to pewnie
    > nie będą chcieli rozłożyć tego równomiernie na 4 lata, tylko na ostatni

    Sądzę, że rozliczenia będą wynikały z umowy albo z OWU energetyki...

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    Lege Artis http://olgierd.bblog.pl

  • 16. Data: 2008-11-04 12:42:58
    Od: Flo <f...@N...gazeta.pl>

    Thomas pisze:

> [...]
    > tego, że przedsiębiorstwo ma prawo nie odczytywać liczników przez 4
    > lata, ani że odbiorca ma obowiązek jakiegokolwiek odczytu liczników.

    Wszystko zależy od zapisu w OWU.

    W poprzedzającym przykładzie jasno napisano, że prognoza może być tylko
    w odniesieniu do 2 ostatnich lat. Wynika z tego, że co najmniej raz na 2
    lata musi być przeprowadzony odczyt liczników. Jeśli nie to już ZE ma
    problem.

    Tak ja to widzę choć mogę się mylić.

    --
    I wszystko jasne :)
    GG - 2539855

  • 17. Data: 2008-11-04 14:00:19
    Od: Bogdan <w...@p...onet.pl>

    Habeck Colibretto pisze:

    > Swoją drogą skąd mają wiedzieć, czy nie nabił tych watów w ostatnim
    > miesiącu przed odczytaniem licznika?

    Jako, ze nie sprawdzali przez 4 lata, to nie mogą wiedziec kiedy nabył
    tą energię w przeciągu tego okresu.
    Powinni mieć profil zuzycia uwzględniający sezonowość dla danej taryfy.
    Jedyne co mogą zrobić (moim zdaniem), chcąc wyznaczyć kiedy ta energia
    została zuzyta, to skorzystać z tego profilu.

    A może w temacie pomoże
    http://www.ure.gov.pl/portal/pl/295/1808/Dzialalnosc
    _Rzecznika_Odbiorcow_Paliw_i_Energii.html
    ?

  • 18. Data: 2008-11-05 09:19:54
    Od: Thomas <t...@g...com>

    On 4 Lis, 13:42, Flo <f...@N...gazeta.pl> wrote:

    > Wszystko zale y od zapisu w OWU.
    >
    > W poprzedzaj cym przyk adzie jasno napisano, e prognoza mo e by tylko
    > w odniesieniu do 2 ostatnich lat. Wynika z tego, e co najmniej raz na 2
    > lata musi by przeprowadzony odczyt licznik w. Je li nie to ju ZE ma
    > problem.
    >
    > Tak ja to widz cho mog si myli .

    Ja to zrozumiałem, że prognoza jest wyznaczana na podstawie zużycia
    przez ostatnie 2 lata. :)
    Ciekawe co autor tego punktu miał na myśli...

    W RWE to brzmi tak:
[...]
    sezonowości poboru energii i trendu poboru energii elektrycznej przez
    odbiorcę w okresie ostatnich dwóch lat."

  • 19. Data: 2008-11-05 10:02:00
    Od: AdamS <a...@c...interia.pl>

    Dnia Tue, 04 Nov 2008 13:42:58 +0100, Flo napisał(a):

> [...]
    > w odniesieniu do 2 ostatnich lat. Wynika z tego, że co najmniej raz na 2
    > lata musi być przeprowadzony odczyt liczników. Jeśli nie to już ZE ma

    Odczyt raz na 6 m-cy prognoza na następne 6 m-cy w oparciu o zuzycia z
    podobnych okresów z poprzednich 2 lat
    --
    Pozdrawiam AdamS