  • 11. Data: 2008-10-03 18:12:09
    Temat: Re: semantyka zdania
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    <s...@g...com> wrote
    >Coś chyba faktycznie ze mną jest nie tak bo kompletnie nie kumam
    >waszego rozumowania - nie wiem w jaki sposób odczytujecie że pies
    >jechał na rowerze, a policjant radiowozem. ;)

    Imiesłowy (jadąć, robiąc, siedząc) mają to do siebie, że mogą być różnie
    zrozumiane jak się o to specjalnie nie dba, więc trzeba uważać. Może
    prościej pisać: kiedy jechałem, gdy pies siedział etc. Ale są za to ładne:)
    Podobnie z imiesłowami biernymi typu: siedzący, dobrze wyglądający. I się
    domyślaj: czy chodzi o stan w danej chwili (teraz siedzi) czy ceche stałą
    (np. zwykle siedzi, bo lubi).
    Ale to chyba na inną grupę... :)

  • 12. Data: 2008-10-03 18:14:05
    Temat: Re: [OT] semantyka zdania
    Od: "gargamel" <s...@d...na>

    > Widzisz, bo ludzi zapominają jaką wagę ma przecinek. I wychodzi
    > niejednoznacznie.
    >
    > A: Jadąc rowerem, zaatakował mnie przy posesji pies
    > B: Jadąc rowerem zaatakował mnie przy posesji pies

    czy w słowie mówionym też trzeba podawać ci przecinki żebyż skumał?

    > Inaczej: Jadąc radiowozem zatrzymał mnie policjant.
    > Czy to zdanie sugeruje, że ja jechałem radiowozem czy raczej
    > policjant....?
    > Napisałeś tak samo, tylko zamiast policjanta był pies.

    radiowozem moze jechać zarówno policjant jak zatrzymany, ale bardziej
    prawdopodobne że był to policjant, a znaczy to tylko tyle że w tej kwestii
    zdanie jest niejednoznaczne, a nie że niepoprawne,

    w zdaniu z psem logiczne jest że rowerem pies nie jeździe, a więc juz
    niejednoznacznosci nie ma, wniosek z tego taki że szkoda że tych polonistów
    nie uczą urzywania głowy, a tylko języka, jakaś logika by się przydała
    chyba?

  • 13. Data: 2008-10-03 19:37:05
    Od: s...@g...com

    Andrzej Lawa napisał(a):

    > Niestety ludzie (w tym i ty) maj? pot?ne problemy z imies?owem
    > przys??wkowym.
    >
    > http://pl.wikipedia.org/wiki/Imies??w_przys??wkowy_w
    sp?czesny

    To wszystko mi się wydaje kompletnie nielogicznie - te przykłady
    błędów z Wikipedii także. Kompletnie nie potrafię sobie wyobrazić jak
    w taki sposób można rozumieć zdanie, ale mniejsza z tym.

  • 14. Data: 2008-10-03 20:22:03
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    s...@g...com pisze:

    > To wszystko mi się wydaje kompletnie nielogicznie - te przykłady
    > błędów z Wikipedii także. Kompletnie nie potrafię sobie wyobrazić jak
    > w taki sposób można rozumieć zdanie, ale mniejsza z tym.

    Masz problemy z gramatyką - ot co.

  • 15. Data: 2008-10-04 09:44:21
    Od: Maseł <m...@p...onet.pl>

    gargamel wrote:
    [...]
    > w zdaniu z psem logiczne jest że rowerem pies nie jeździe, a więc juz
    > niejednoznacznosci nie ma, wniosek z tego taki że szkoda że tych

    A w cyrku kiedys byles?

    Pozdro

    Maseł

  • 16. Data: 2008-10-05 07:07:18
    Od: "SQLwysyn" <s...@s...pl>

    Użytkownik "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl> napisał w
    wiadomości news:gc5k17$jk4$1@z-news.pwr.wroc.pl...
    > Ale nie martw się. Ja wcale nie jestem lepszy. Jak się spieszę, żeby
    > między

    Misiaczku, nie wymądrzaj sie bo to, czy jest przecinek, czy jego brak - nie
    ma znaczenia. Bledem podstawowym jest niewlasciwe uzycie imiesłowa w zdaniu
    podrzednym.

    --
    SQLwysyn
    sqlwysyn.blog.onet.pl

  • 17. Data: 2008-10-05 08:10:36
    Od: Szerr <n...@p...pl>

    Dnia Fri, 3 Oct 2008 19:15:25 +0200, Piotr [trzykoty] napisał(a)
    w:<news:gc5jv4$jjr$1@z-news.pwr.wroc.pl>:

    > A: Jadąc rowerem, zaatakował mnie przy posesji pies
    > B: Jadąc rowerem zaatakował mnie przy posesji pies
    > widzisz różnicę? Chodziło Ci o A, a napisałeś B.

    Nie ma różnicy, oba zdania są błędne. Oba mają ten sam podmiot: pies. Pies
    zaatakował mnie, jadąc rowerem [czyli: Pies zaatakował mnie, gdy (pies)
    jechał rowerem]

    Powinno być:
    Gdy (ja) jechałem rowerem, zaatakował mnie pies. To są dwa zdania i dwa
    różne podmioty.

    --
    Quid leges sine moribus?

  • 18. Data: 2008-10-05 15:22:48
    Od: Marcin Mokrzycki <m...@p...pl>

    On Sun, 5 Oct 2008 09:07:18 +0200, SQLwysyn wrote:

    > Misiaczku, nie wymądrzaj sie bo to, czy jest przecinek, czy jego brak - nie
    > ma znaczenia. Bledem podstawowym jest niewlasciwe uzycie imiesłowa w zdaniu
    > podrzednym.

    imiesłowu

    --
    Marcin Mokrzycki
    gg:659336 o2:mmokrzycki

  • 19. Data: 2008-10-07 12:02:52
    Od: "Mikołaj \"Miki\" Menke" <m...@m...one.pl>

    Dnia 03.10.2008 21:37 użytkownik s...@g...com napisał :
> [...]
    s%C5%82%C3%B3wkowy_wsp%C3%B3%C5%82czesny

    > To wszystko mi się wydaje kompletnie nielogicznie - te przykłady
    > błędów z Wikipedii także. Kompletnie nie potrafię sobie wyobrazić jak
    > w taki sposób można rozumieć zdanie, ale mniejsza z tym.

    Kluczowe:
    "(...) innymi słowy podmiot w obu zdaniach lub zdaniu i równoważniku
    musi być ten sam."
    Przeanalizuj sobie swoje zdanie:
    "Jadąc rowerem zaatakował mnie przy posesji pies (...)"
    Co jest podmiotem? Pies. Czyli pies zaatakował i jechał jednocześnie.
    Albo jeśli nadal nie łapiesz to wytnij ze zdania wszystko niepotrzebne i
    zobacz co wyjdzie: "jadąc zaatakował pies" lub jeszcze czytelniej "pies
    zaatakował jadąc". Kiepskiego miałeś polonistę.

    --
    http://miki.menek.one.pl m...@m...one.pl
    Gadu-gadu: 2128279 Mobile: +48607345846

  • 20. Data: 2008-10-28 22:43:56
    Temat: Re: Wypadek na rowerze spowodowany atakiem psa - odszkodowanie.
    Od: r...@w...pl

    > Jadąc rowerem zaatakował mnie przy posesji pies biegający luzem
    > efektem czego miałem wypadek i połamałem sobie obojczyk. Za kilka dni
    > czeka mnie operacja i następnie kilka miesięcy przebywania na
    > chorobowym. O wypadku powiadomiłem Policję - przyjechali na miejsce i
    > ukarali właściciela psa mandatem.
    > Właściciel ma ubezpieczoną posesję. Czy z tego ubezpieczenia mogę się
    > ubiegać o odszkodowanie (i czy to w ogóle będą spore pieniądze czy
    > raczej grosze - bo ogólnie jak narazie to koszt leczenia to tylko
    > dojazdy)? Jeżeli tak to co trzeba zrobić bo prawdę mówiąc nie bardzo
> [...]
    ja bym wystrzelał wszystkie luzem biegające psy, które atakują rowerzystów i
    pieszych, o braku wyobraźni ich właścicieli nawet nie wspomnę.