  • 31. Data: 2007-11-12 23:17:17
    Temat: [OT] Re: Ile kasy można legalniewywieźć z PL?
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 12.11.2007 Czapla <k...@p...onet.pl> napisał/a:
    > Tak.

    No to żeś pewnie wszystkich tu zaskoczył.

    > W niezrozumieniu pytania rozpoczynającego wątek. Chodziło mi tylko o to ile
    > kasy można wywieźć legalnie z PL a nie o wykup kart kredytowych, zakładanie
    > kont bankowych itp.

    Twoje podstawowe pytanie jest jasne od samego początku. Zwyczajnie, dla
    wiekszości osób jest swoistym kuriozum wyjazd za granicę z workiem
    gotówki zamiast z kartą, stąd te wszystkie dodatkowe pytania czy inne
    "rady".

    > Być może, ale dla nich tam to nie jest żadna duża gotówka :)

    Dla przeciętnego Japończyka którego widzisz codziennie na ulicy? Nie
    żartuj. To po co w ogóle bierzesz gotówkę ze soba? Na pewno co drugi
    Japończyk jak się ładnie usmiechniesz podaruje Ci taka kwotę.

> [...]
    > podstawie ...własnego oświadczenia. Tzn. pisze się: "na telefony wydałem tyle i
    > tyle, na taksówki tyle, za lokal tyle". I nie ma tam z tym żadnych problemów,
    > nie trzeba trzymać 5 lat żadnych rachunków. We łbie się też nie mieści, ale
    > chyba oni nawet nie oszukują. Jakoś nie wyobrażam sobie czegoś takiego w Polsce
    > ani nawet w Europie czy USA. Pewnie demonizuję :). Co do ichniego Prawa o ruchu
    > drogowym - nie ma obowiązku jazdy na światłach nigdy. Ani w nocy, ani w dzień,
    > ani w deszcz, ani od 1 listopada do 1 marca. Fajnie, co?

    Ale wszyscy jednak jeżdżą ze światłami z grubsza jak należy, nie? Prawo
    danego kraju jest dostosowane do kultury społecznej osobników ten kraj
    zamieszkujący więc jak mówisz, że jakiś jest normalny a inny nie to pijesz
    wbrew pozorom do społeczeństwa a nie jakiegoś zawieszonego w powietrzu
    tworu. Obawiam się też, że czy Ci się wydaje czy nie, jesteś jakimś mniej
    lub bardziej typowym elementem takiego społeczeństwa (tu polskiego, choć
    może znowu się mylę) i pośrednio przyczyniasz się do tworzenia jego obrazu
    a dalej kultury prawnej. To po co ta nadmierna fascynacja innym systemem,
    którego bez obrazy, pewnie do końca nie rozumiesz i to wszystko z tak
    typowym dla obecnej kultury polskiej wieszaniem psów na własnym kraju?
    Wszyscy widzą wady, niewielu pomyśli z czego to się bierze ale każdy z
    entuzjazmem odnosi się do cudzych rozwiązań najczęściej bez odrobiny
    wiedzy o społeczeństwie w którym te rozwiązania obowiązują.

    --
    Marcin

  • 32. Data: 2007-11-13 01:48:44
    Temat: Re: [OT] Re: Ile kasy można legalniewywieźć zPL?
    Od: "Czapla" <k...@p...onet.pl>

    > No to żeś pewnie wszystkich tu zaskoczył.

    Raczej nie. Przecież jakbym chciał jechać z kartą kredytową to w ogóle nie
    pytałbym się o cokolwiek.

> [...]
    > wiekszości osób jest swoistym kuriozum wyjazd za granicę z workiem
    > gotówki zamiast z kartą, stąd te wszystkie dodatkowe pytania czy inne

    Kuriozum? W kraju gdzie premier nie ma nawet konta w banku? Poza tym jaki
    worek, przecież to tylko drobne na taksówki, hotele i ewentualne nieszczęścia.

    > Dla przeciętnego Japończyka którego widzisz codziennie na ulicy? Nie
    > żartuj.

    Nie żartuję. To dla nich naprawdę grosze przy ich zarobkach. Tam wiesz jest
    trochę inaczej niż u nas - oni zarabiają dużo, ale wszystko jest piekielnie
    drogie. Więc w sumie standard życia wychodzi mniej więcej tak samo jak u nas,
    mimo tych dużo większych zarobków.

    > To po co w ogóle bierzesz gotówkę ze soba? Na pewno co drugi
    > Japończyk jak się ładnie usmiechniesz podaruje Ci taka kwotę.

    NTG, zabiją nas tu za te wywody, ale ...widzę, że Japończyków znasz tylko z
    filmów. Sorry za sarkazm, ale ja tochę życia spędziłem w tym kraju. Bywałem w
    różnych miejscach, bardzo różnych. Jestem bystrym obserwatorem, widywałem i
    bezdomnych, i miasteczka z kartonów pod mostami, ale nigdy i nigdzie nie
    widziałem żebraka. Ani gości "pilnujących" samochody. Dla nich uśmiech jest
    czymś całkowicie naturalnym i rzekłbym obowiązkowym. Nikt za uśmiech nie
    podaruje Ci złamanego jena (na wyspach, być może co innego to turyści w EU).
    Poza tym ja też cholernie nie lubię żebraków. No i jakiego bydła bym narobił
    Chopinowi :). Wolę już ten worek.
    BTW, jedyni złodzieje jakich tam widziałem (w TV, reportaż był) to marynarze z
    pewnego kraju, którzy w Jokohamie nie muszą mieć wiz. Co do tego uśmiechania to
    oni tam mieli w latach trzydziestych jakiś zamach. Przyszło paru gości
    (oficerów) i zastrzeliło sobie ministra. Następnie udali się do małżonki
    nieboszczyka a dowódca zamachowców ładnie sie uśmiechnął, ukłonił i
    rzekł "szanowna Pani, niestety poglądy Pani męża tak bardzo różniły się od
    naszych, że musieliśmy zrobić to, co zrobiliśmy". Mnie tam się to podoba.

    > Ale wszyscy jednak jeżdżą ze światłami z grubsza jak należy, nie?

    No właśnie nie! Jakbym sam tego nie zobaczył to bym nie uwierzył. Kiedyś gdy
    już zapadł zmrok i lał deszcz połowa samochodów jechała bez świateł. Jak
    zacząłem przesłuchiwać autochtonów na tę okoliczność, to oni w ogóle nie
    rozumieli o co mi chodzi, tak jakby problem w ogóle nie istniał. Ale trzeba
    dodać, że ulice to oświetlone mają dobrze.

    > Prawo
    > danego kraju jest dostosowane do kultury społecznej osobników ten kraj
    > zamieszkujący więc jak mówisz, że jakiś jest normalny a inny nie to pijesz
    > wbrew pozorom do społeczeństwa

    Ano piję! I to wiadomo do którego społeczeństwa.

> [...]
    > lub bardziej typowym elementem takiego społeczeństwa (tu polskiego, choć

    Bingo! Jestem typowym elementem tegoż. 6 lat tarmosiłem pewną komorniczkę,
    przeczołgałem ją przez 5 sądów (remis był: kasę wyrwałem ze wszystkimi
    odsetkami, ale przymknąć baby się nie udało :( ). Anglicy mają krykieta,
    Francuzi boule, Japończycy pacinko a My pieniactwo sądowe. Poczytaj sobie choć
    wątki tu na grupie. Albo teksty Wańkowicza o facecjonistach litewskich.

    > i pośrednio przyczyniasz się do tworzenia jego obrazu

    Hmm... Nie śmiałbym tego powiedzieć, ale skoro inni tak twierdzą, to oczywiście
    nie zaprzeczę. W każdym razie miło.

    > To po co ta nadmierna fascynacja innym systemem,
    > którego bez obrazy, pewnie do końca nie rozumiesz

    Pewnie do końca nie rozumiem, z pewnością jednak bardziej go rozumiem niż
    reszta naszego społeczeństwa. Np. kamikadze. Kupa baranów (naszych) ogłosiła
    przed wojną nabór do tzw. "żywych torped". Zgłosiło się od cholery i trochę
    narodu. Nazwiska przyszłych bohaterów publikowały gazety, obnoszono ich
    wszędzie w glorii chwały a jak doszło co do czego, to ...zabrakło torped. Potem
    Niemcy wzięli polskie przedwojenne gazety i spokojnie wymordowali sobie tych
    ochotników, którzy nie zdążyli uciec. Muszę przyznać, że w moim umyśle
    faktycznie powstała pewna fascynacja innym systemem. Bo w tym innym systemie
    jakoś racjonalniej wykorzystuje się wszystko, nawet samobójców. BTW, jak
    Japończykom wytłumaczyć Katyń? Ja się nie podejmę, spaliłbym się ze wstydu.

    > i to wszystko z tak
    > typowym dla obecnej kultury polskiej wieszaniem psów na własnym kraju?

    Obecnej....??? Cała polska literatura XIX wieku to przecież wieszanie
    wspomnianych. A w zasadzie to i większość twórczości XX w. (Cat-Mackiewicz,
    Piłsudski, Żeromski, Załuski) no i drugiej połowy XVIII tudzież. Nie chcę być
    złośliwy, ale Pasek Jan Chryzostom też ciekawe rzeczy w tym temacie pisywał, a
    nie był ni pierwszy, ni ostatni. A taka jedna (oryginalna!) zwrotka tak
    popularnej ostatnio "pierwszej Brygady?

    "Nie chcemy już od was uznania,
    ni waszych mów, ni waszych łez,
    skończyły się dni kołatania,
    do waszych serc, j...ł was pies"

    Nie jest to może wieszanie psów?
    W sumie towarzystwo doborowe, nie mam się czego wstydzić, kontynuuję tylko
    tradycję.

    > Wszyscy widzą wady, niewielu pomyśli z czego to się bierze ale każdy z
    > entuzjazmem odnosi się do cudzych rozwiązań

    Cudzych...? Naszych, polskich! Wystarczy przecież wystrzelać 100 000 szubrawców
    i problemy znikną. A jeśli zabraknie szubrawców to resztę można dobrać z
    uczciwych... O ile pamięć mnie nie myli to chyba Franc Fischer wymyślił. Polak
    z krwi naszej, chociaż Niemców jakiś pewnie miał tam gdzieś wśród przodków.

    > najczęściej bez odrobiny
    > wiedzy o społeczeństwie w którym te rozwiązania obowiązują.

    No to mi się dostało... Mimo wszystko jednak pozwolę sobie zauważyć, że tę
    odrobinkę wiedzy chyba posiadam...

    Pozdrawiam

    Czapla

  • 33. Data: 2007-11-13 04:24:50
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 13.11.2007 Czapla <k...@p...onet.pl> napisał/a:
    > Raczej nie. Przecież jakbym chciał jechać z kartą kredytową to w ogóle nie
    > pytałbym się o cokolwiek.

    .. że mowa o gotówce w jenach...

    > Kuriozum? W kraju gdzie premier nie ma nawet konta w banku? Poza tym jaki
    > worek, przecież to tylko drobne na taksówki, hotele i ewentualne nieszczęścia.

    Ale Ty przeciez nie chcesz równać w tę stronę skoro a Japończycy ZCW
    oporów przed plastikowym pieniądzem za dużo nie mają.

> [...]
    > drogie. Więc w sumie standard życia wychodzi mniej więcej tak samo jak u nas,

    Tak jak mi dalej zarzucasz słabą znajomość japońskiej kultury, z czym
    zgadzam się bez oporu, tak tutaj proszę wytłumacz mi taką rzecz bo jeśli
    nie jest ona kulturowa to nic już z tego nie rozumiem. Tu jest ich strona
    rządowa:

    http://www.stat.go.jp/english/data/nenkan/1431-16.ht

    Dane statystyczne AD 2005. Średnie miesięczne zarobki w różnych obszarach
    gospodarki oscylują pi x drzwi w granicach 250-600k jenów. To jakieś 2-4k
    euro. I Ty twierdzisz, że 10k euro jest dla przeciętnego Japończyka kwotą
    drobną? Przeciętnego, a nie wyższa klasa średnia i dalej w górę.

    > NTG, zabiją nas tu za te wywody, ale ...widzę, że Japończyków znasz tylko z

    Przynajmniej 5% watków na tej grupie zawiera opluwania i wyzwiska na które
    nikt nie reaguje. Myślę, że warto umrzeć za jakiś bardziej poznawczy
    rodzaj off-topica.

> [...]
    > Poza tym ja też cholernie nie lubię żebraków. No i jakiego bydła bym narobił

    No jak to kwota omalże pomijalna to z czystej uprzejmości mogliby
    podarować :) Co do złodziejstwa o którym dalej piszesz - przyznam nie
    wiem. Mam wątpliwości co do bezkrytycznej gloryfikacji i nieskazitelnego
    charakteru ich kultury (ot chociazby tej jej częsci której efektem są
    wagony tylko dla kobiet). Zreszta nie chodzi tu akurat o Japończyków co o
    takie generalizacje. MZ trzeba posiedzieć w danym systemie społecznym
    lata, aby zrozumieć czy nawet tylko dostrzec pewne zalezności i
    stwierdzić, że ten jest dobry a nasz jest be.

> [...]
    > Hmm... Nie śmiałbym tego powiedzieć, ale skoro inni tak twierdzą, to oczywiście

    Oj to nie jest jakiś mocno osobisty przytyk - po prostu takie bezkrytyczne
    jechanie po swoim (tak Twoje wypowiedzi trochę odbieram) a gloryfikacja
    cudzego, jest niewatpliwie elementem tej całej, nie do końca ciekawej
    układanki.

    > Nie jest to może wieszanie psów?
    > W sumie towarzystwo doborowe, nie mam się czego wstydzić, kontynuuję tylko
    > tradycję.

    No ale jednocześnie sugerujesz, że jest ona BE a u innych jest ajka. Tak
    jakby trochę niekonsekwentnie.

    > No to mi się dostało... Mimo wszystko jednak pozwolę sobie zauważyć, że tę
    > odrobinkę wiedzy chyba posiadam...

    Przepraszam, nie pogniewaj się, ale mam nadal watpliwości :) przy czym
    równie prawdopodobne jest, że się zwyczajnie nie rozumiemy. W sumie o
    tyle nie ma to większego znaczenia, że mój poprzedni post zamiast w tonie
    półmentorskim mógłby sprowadzić się do prostego zdania:

    Nie ma najmniejszego sensu porównywać konkretnych rozwiązań prawnych w
    oderwaniu od głębokiego zrozumienia kultury społecznej gdzie te
    rozwiązania zostały ukształtowane i obowiazują.

    W Japonii sprawy związane z prowadzeniem własnej firmy są bardzo
    uproszczone i oparte na zaufaniu społecznym. W Polsce nie. Nie oznacza to,
    że polski system jest do d.... Jego stopień skomplikowania i
    nieprzejrzystość jest zapewne proporcjonalna do zdolności cwaniaczenia
    przedstawicieli naszego ludu. Ale tez nie wiem czy na pewno jesteś świadom
    (nie, że ja akurat jestem) jaka z naszego subiektywnego p. widzenia ta
    druga strona musi płcić za to cenę. Ty widzisz końcowy efekt - ogólna
    uczciwość i prostota procedur. Na pewno wiesz co za tym stoi i czy Tobie,
    jako Polakowi by się to do końca podobało? A Japończycy to dość nieufny
    obcokrajowcom naród (mylę się?) i mam niepokojace wrażenie, ze aby dotrzeć
    do sedna pewnie potrzeba lat. A jeszcze paradoksalnie problem w tym, ze są
    jacy są, czyli ujmujący swoim zachowaniem. Póki nie znasz danej kultury do
    głebi to bardzo ryzykowne jest stwierdzenie czy ten inny kraj jest
    normalny.

    --
    Marcin

  • 34. Data: 2007-11-13 10:51:38
    Od: "Czapla" <k...@p...onet.pl>

    > Ale Ty przeciez nie chcesz równać w tę stronę skoro a Japończycy ZCW
    > oporów przed plastikowym pieniądzem za dużo nie mają.

    To czemu na każdym kroku są automaty przyjmujące pieniądze tudzież
    rozmieniające banknoty na drobne? Jedni mają opory, inni nie. Ja znam takich co
    mają. Osobiście znam.

> [...]
    > nie jest ona kulturowa to nic już z tego nie rozumiem. Tu jest ich strona

    Zaraz zarzucam&#8230; ja bym tego nie formułował tak ostro. Po prostu moja wiedza,
    zapewne niepełna, nie pochodzi ze stron internetowych tylko własnych
    doświadczeń. Ja spróbuję to wyjaśnić (zanim nas zabiją za NTG) choć kto tego
    nie widział to może nie uwierzyć, bo to jak z tymi światłami to u nich ze
    wszystkim jest. Statystyka jest bardzo zawodna - jeśli chleb drożeje o 1000% a
    wagony kolejowe tanieją, to nie znaczy, że ludziom żyje się lepiej, chociaż
    ogólnie wszystko staniało. System wynagradzania w Japonii jest tak piekielnie
    skomplikowany, że nawet Balcerowicz by się w nim nie połapał. Ogólnie to oni
    (być może ze względów podatkowych?) oprócz zwykłej pensji dostają drugą,
    oczywiście nie od razu na rękę, tylko co jakiś czas. Poza tym jest cały system
    bonusów, dodatków, bezzwrotnych "pożyczek", ulg i innych dupereli (na
    mieszkanie, dojazdy, dziecko itd.), również nie ujętych w statystykach. Ja
    myślę, że taki skomplikowany system jest związany z ichnim genialnym systemem
    podatkowym. Sam widziałem osoby zatrudnione tylko do otwierania windy i
    wygłaszania formułek powitalnych. Z ekonomicznego punktu widzenia to idiotyzm,
    bo tacy goście tylko generują straty a pożytku z nich żadnego. Okazuje się
    jednak, że bardziej opłaca się tam zatrudnić taką osobę, bo wtedy firma płaci
    mniejsze podatki i w ogólnym bilansie jest to dla niej korzystne. Inne to
    zupełnie niż u nas, ale zrozumiałe. Mnie fascynuje nie tyle to, że system
    wynagrodzeń jest tak skomplikowany a to, że pomimo tych komplikacji jest on
    niezwykle przejrzysty.

    > I Ty twierdzisz, że 10k euro jest dla przeciętnego Japończyka kwotą

    W Polsce (w Warszawie) kupisz za to jakieś 3 m kwadratowe mieszkania. Ciekawe
    ile za to się kupi w Tokio&#8230; :)

    > Przynajmniej 5% watków na tej grupie zawiera opluwania i wyzwiska

    Chyba więcej.

    > No jak to kwota omalże pomijalna to z czystej uprzejmości mogliby
    > podarować :)

    Nie wziąłbym! Jeszcze by sobie źle o Sarmatach pomyśleli...

    > Mam wątpliwości co do bezkrytycznej gloryfikacji i nieskazitelnego
    > charakteru ich kultury (ot chociazby tej jej częsci której efektem są
    > wagony tylko dla kobiet).

    Pal diabli wagony, gorsze rzeczy tam bywały. Choćby okupacja Chin, Korea...
    Jestem bystrym obserwatorem, minusy też dostrzegam.

    > trzeba posiedzieć w danym systemie społecznym
    > lata, aby zrozumieć

    Gwarantuję Ci, że Japończyka nie zrozumiesz nigdy, chociaż byś całe życie
    siedział na wyspach. Wiem to z własnego doświadczenia.

    > stwierdzić, że ten jest dobry a nasz jest be.

    Obiektywnie nie ma rzeczy dobrych i złych. Jeśli coś jest złe, zawsze należy
    zapytać się "dla kogo?"

    > No ale jednocześnie sugerujesz, że jest ona BE a u innych jest ajka. Tak
    > jakby trochę niekonsekwentnie.

    Ano niekonsekwentnie. My Polacy już tak mamy. Łatwiej mi dostrzec słomkę we
    własnym oku niż belkę w cudzym :).

    > Przepraszam, nie pogniewaj się, ale mam nadal watpliwości :)

    Spróbuję je rozwiać, ale nie tutaj.

    > Nie oznacza to,
    > że polski system jest do d.... Jego stopień skomplikowania i
    > nieprzejrzystość jest zapewne proporcjonalna do zdolności cwaniaczenia
    > przedstawicieli naszego ludu.

    Wydaje mi się, że jesteś w błędzie. Mnie się wydaje, że właśnie stopień
    skomplikowania i nieprzejrzystość powodują cwaniactwo ludu.

    > A Japończycy to dość nieufny
    > obcokrajowcom naród (mylę się?)

    Bywa różnie. Gajjin nie jest to na pewno komplement, ale znam też bardzo ufne
    egzemplarze, i to w większych ilościach. Tylko, że głowy mają strasznie słabe.
    To podobno jest z jakimiś genami związane, ostatnio naukowcy odkryli jakieś
    zależności.

    BTW, przenieśmy się z tą dyskusją na priv. Bo zaraz Bkoun się włączy&#8230; i
    nawymyśla nam od mniejszości narodowych.

    Pozdrawiam

    Czapla

  • 35. Data: 2007-11-13 11:58:09
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Czapla wrote:

    > BTW, przenieśmy się z tą dyskusją na priv. Bo zaraz Bkoun się włączy&#8230; i
    > nawymyśla nam od mniejszości narodowych.

    Jeśli masz na myśli "zwymyślanie" od Żydów, to obawiam się, że z jego
    własnych słów wynika, że Żydzi to w Polsce większość, a nie mniejszość ;->

  • 36. Data: 2007-11-13 13:21:30
    Temat: Podatki, było: Ile kasy...
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 13 Nov 2007, Marcin Debowski wrote:

> [...]
    > że polski system jest do d.... Jego stopień skomplikowania i
    > nieprzejrzystość jest zapewne proporcjonalna do zdolności cwaniaczenia

    Znaczy piszesz, że jest skomplikowany PO TO, żeby dało się "cwaniaczyć",
    po polsku wyrażając to tak, że kto wie o "dziurach" ten z nich skorzysta,
    czy też to, że z racji skomplikowania trudno dowieść osiągania korzyści
    majątkowych z tytułu np. nieracjonalnych, uznaniowych ulg?

    pzdr, Gotfryd