  • 11. Data: 2007-11-03 20:54:28
    Temat: Re: kierowcy nie zatrzymują się przed przejściem dla pieszych
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Mikołaj Menke w <news:fgimh0$pa9$1@inews.gazeta.pl>:

    > Wyraźnie w języku polskim jest rozbieżność, bo tam nie jest napisane
    > "bicycles and mopeds" lecz "road users", co jednoznacznie wskazuje
    > pieszych, rowerzystów czy jakichkolwiek innych użytkowników drogi.

    Jest tez coś o art. 21 konwencji w.

    A ten brzmi (po polsku):

    <q>
    Nie naruszając postanowień artykułu 7 ustępu 1 i artykułu 13 ustępu 1
    konwencji, w razie braku na jezdni przejścia dla pieszych, oznaczonego jako
    takie lub wyznaczonego znakami na jezdni, kierujący, którzy zamierzają
    skręcić na inną drogę, mogą to uczynić tylko pozostawiając możliwość
    przejścia - nawet przez zatrzymanie się w tym celu - pieszym, którzy weszli
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    na jezdnię tej innej drogi w warunkach ustalonych w artykule 20 ustępie 6
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    konwencji.
    </q>

    Zdublowali w konwencji coś? ;P

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 12. Data: 2007-11-03 21:26:26
    Od: Mikołaj Menke <m...@m...one.pl>

    Dnia 2007-11-03 21:54 użytkownik 'Tom N' napisał :

> [...]
    > ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    > na jezdnię tej innej drogi w warunkach ustalonych w artykule 20 ustępie 6

    Coś masz nie tak z polską wersją, bo w oryginale jest coś zupełnie innego:
    http://www.unece.org/trans/conventn/Conv_road_traffi
    c_EN.pdf
    A tu tłumaczenie na polski:
    http://www.stacja.com.pl/prawo/1988/konwencja.htm

    "Zachowanie się kierujących wobec pieszych

    1. Nie naruszając postanowień artykułu 7 ustępu 1, artykułu 11 ustępu 9
    i artykułu 13 ustępu 1 niniejszej konwencji, w razie istnienia na jezdni
    przejścia dla pieszych oznaczonego jako takie lub wyznaczonego znakami
    na jezdni:

    a) jeżeli ruch pojazdów na przejściu jest kierowany za pomocą sygnałów
    świetlnych ruchu lub przez funkcjonariusza kierującego ruchem, kierujący
    są obowiązani zatrzymać się przed przejściem, gdy sygnał zabrania jazdy,
    a gdy przejazd jest dozwolony, nie powinni uniemożliwiać ani utrudniać
    ruchu pieszym znajdującym się na przejściu i przekraczającym je w
    warunkach ustalonych w artykule 20 niniejszej konwencji; jeżeli
    kierujący zamierzają skręcić w inną drogę, przy wjeździe na którą
    znajduje się przejście dla pieszych, powinni jechać powoli, a nawet
    zatrzymać się w celu umożliwienia przejścia pieszym znajdującym się już
    na przejściu lub wchodzącym na nie w warunkach ustalonych w artykule 20
    ustępie 6 niniejszej konwencji;

    b) jeżeli ruch pojazdów na tym przejściu nie jest kierowany sygnałami
    świetlnymi ruchu lub przez funkcjonariusza kierującego ruchem, kierujący
    powinni zbliżać się do tego przejścia tylko z odpowiednio zmniejszoną
    szybkością, aby nie narażać na niebezpieczeństwo pieszych, którzy
    znajdują się na przejściu lub wchodzą na nie; w razie potrzeby powinni
    zatrzymać się w celu przepuszczenia pieszych."

    --
    http://www.miki.z.pl m...@...pl
    Gadu-gadu: 2128279 Mobile: +48607345846 IRC: `miki`

  • 13. Data: 2007-11-03 21:42:45
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    takijeden wrote:
    > witam,
    > przejście dla pieszych. brak sygnalizacji. czy kierowca pojazdu ma obowiązek
    > zatrzymać przed pasem jeśli na chodniku czeka przechodzień/ grupka
    > przechodniów.

    Nie. Nie ma tego w polskich przepisach.

    Pomijam fakt ze jest to niezgodne z konwencją wiedeńską, którą to Polska
    podpisała.

  • 14. Data: 2007-11-03 22:03:22
    Od: "zbyszek" <z...@o...eu>

    > Nie do końca, zależy o jakiej sytuacji mowa. Zakładam, że mówimy o
    > przepisach ogólnych. Jeśli kierujący skręca w drogę poprzeczną to ma
    > ustąpić pierwszeństwa pieszemu. W innych przypadkach to pieszy ma
    > ustąpić pierwszeństwa pojazdom.

    A myślałem że pieszy na przejściu dla pieszych nie może wymusić
    pierwszeństwa
    bo go posiada "ustawowo". Czy przepisy w kwestii pierwszeństwa na
    przejściach
    ostatnio się zmieniły? Bo te co pamiętam to dawały pieszemu na przejściu
    pierwszeństwo zawsze?!?!?

    zbyszek

  • 15. Data: 2007-11-03 22:11:59
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z sobota, 3 listopada 2007 18:55
    (autor takijeden
    publikowane na pl.soc.prawo,
    wasz znak: <fgicmi$jfm$1@inews.gazeta.pl>):

    > przejście dla pieszych. brak sygnalizacji. czy kierowca pojazdu ma
    > obowiązek zatrzymać przed pasem jeśli na chodniku czeka przechodzień/
    > grupka przechodniów. bardzo często, szczególnie w mniejszych
    > miejscowościach spotykam się z taką sytuacją, że muszę czekać czasami
    > nawet kilka minut aż taki jeden z drugim będzie łaskaw się zatrzymać
    > umożliwiając mi przejście.

    No na wsi to można ustępować... Ale jakby tak ,,czekający na chodniku'' był
    sygnałem do zatrzymania się, to ruch w takich Gliwicach by zamarł, bo tam
    to czekają nieustannie. I jedyny sposób na przejechanie to puszczanie co
    jakiś czas kilku, a później bezczelne pakowanie się między nich. Bo inaczej
    to pójdą jak lepper na blokadzie do wieczora....

    --
    Tristan
    napisz tu: b...@n...pl o...@n...pl t...@w...pl

  • 16. Data: 2007-11-03 22:23:49
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    zbyszek wrote:

> [...]
    > przejściach
    > ostatnio się zmieniły? Bo te co pamiętam to dawały pieszemu na przejściu

    na przejściu tak, ale przed przejściem nie.

  • 17. Data: 2007-11-03 23:43:37
    Od: "swen" <n...@n...com>

    > Nie ma takiego obowiazku, to jest kwestia kultury i kazdy szanujacy sie
    > kierowca powinien sie zatrzymac. Ale formalnie dopoki jestes na chodniku
    > to on ma pierwszenstwo.

    Przed przejsciem dla pieszych kierujacy pojazdem ma OBOWIAZEK zwolnic i
    zachowac szczegolna uwage!
    Tak pisza w madrych ksiazkach.
    A praktyka pokazuje zupelnie cos innego : 1.11.2007 ponad 30 zabitych ponad
    250 wypadkow (dane szacunkowe z godziny chyba 19) Czy naprawde w Polsce
    kierowcy (wiekszosc z nich to tez pisi) nie mja zadnego szacunku do tego co
    jest napisane? Czy na drogach w Polsce musi obowiazywac kodeks
    dalekowschodnich niecywilizowanych plemion?
    Kiedy Polska pod wzgledem przestrzegania prawa na droddze oraz kultury
    zawita w cywilizacji i europie?

  • 18. Data: 2007-11-04 00:48:29
    Od: Jakub Mikusek <n...@W...mikusek.org>

    On 2007-11-03, swen <n...@n...com> wrote:

> [...]
    > jest napisane? Czy na drogach w Polsce musi obowiazywac kodeks
    > dalekowschodnich niecywilizowanych plemion?

    Piesi, jak również rowerzyści nie są bez winy - też potrafią zaskoczyć
    idąc bądź też jeżdżąc bez jakichkolwiek odblasków czy świateł.
    Przydałaby się jakaś akcja promująca widoczność pieszych na drodze a nie
    tylko trzeźwość kierowców i ich ostrożniejszą jazdę. W Irlandii
    zdarzało mi się widzieć ludzi w kamizelkach odblaskowych na naprawdę
    zabitych deskami dziurach.

    Pozdrawiam,
    Jakub

    --
    Suzi GN125 - było
    Beemer F650GS - jest

  • 19. Data: 2007-11-04 01:50:24
    Od: "swen" <n...@n...com>

> [...]
    > tylko trzeźwość kierowców i ich ostrożniejszą jazdę. W Irlandii
    > zdarzało mi się widzieć ludzi w kamizelkach odblaskowych na naprawdę

    Masz bardzo duzo racji w tym co mowisz, jednak to kierowca prowadzi kupe
    zelastwa ktora moze zabic i to on przede wszyskim musi byc tego swiadom i
    miec to caly czas na uwadze. Zabicie kogos tylko dlatego, ze wtargna na
    przejscie nie jest adekwatna kara za popelniony czyn, zarowno dla pieszego
    martwego jak i dla kierowcy z dozywotnim obciazeniem, ze kogos zabil...
    Piesi jak rowerzysci w Polsce dlugo nie beda nosic nic jaskrawego czy
    odblaskowego, bo w Polsce jest moda na stroje czarne, ciemne. Kiedys za
    PRL-u, mrocznych czasow itp. byly akcjie MO w szkolach by uczniowie nosili
    odblaski na kurtkach czy tam innych czesciach garderoby. Przynosilo to jakis
    tam efekt, niestety nowe czasy swietlanej wolnosci zaniechaly ta praktyke
    szkolen od podstawowek a byc moze dzis juz wiekszosc dzieci i mlodzierzy
    mialo by swiadomosc "odblasku".
    Innymi slowy, w Polsce jest bardzo niska swiadomosc "bycia widocznym" na
    drodze.

  • 20. Data: 2007-11-04 08:28:55
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Mikołaj Menke w <news:fgip22$4n7$1@inews.gazeta.pl>:

    > Coś masz nie tak z polską wersją, bo w oryginale jest coś zupełnie innego:
> [...]

    Hmm, a oryginału po polsku nie mogę znaleźć

> [...]

    > zatrzymać się w celu umożliwienia przejścia pieszym znajdującym się już
    > na przejściu lub wchodzącym na nie w warunkach ustalonych w artykule 20

    czyli jeżeli po skręcie jest oznaczone przejście dla pieszych i ruch
    kierowany (piesi mają zielone), to mają pierwszeństwo ;-)

    No i dobrze, a co ze skręcającym pojazdem i pieszym przechodzącym
    (usiłującym przejść) na skrzyżowaniu bez przejścia...

    Art. 20. 6.
    c) W celu przekroczenia jezdni w innym miejscu niż na przejściu dla
    pieszych, oznaczonym jako takie lub wyznaczonym znakami na jezdni, piesi nie
    powinni wchodzić na jezdnię bez uprzedniego upewnienia się, że mogą to
    uczynić nie zakłócając ruchu pojazdów;

    Hmm, wygląda, że to pieszy ma ustąpić :-)

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]