  • 11. Data: 2008-03-29 20:50:09
    Temat: Re: O gratisach i konieczności licencji (było: Zwrot za windows)
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Tristan <n...@s...pl> writes:

    > NIE PŁACI CENY DETALICZNEJ. Jakby tak było, to każdy sprzęt kosztowałby
    > straszne pieniądze albo też producent byłby Caritas. Zrozum to wreszcie, że
    > w produkcji kupuje się podzespoły po cenach hurtowych, a nawet jeszcze
    > niższych, bo przy produkcji tak dużej jest to naprawdę wysokopoziomowy hurt
    > na naprawdę specjalnych warunkach i negocjuje się zupełnie inne warunki niż
    > Ty możesz sobie wymarzyć nawet przy zakupach hurtowych na miarę MSP.

    No nie wiem, moze wizyta u okulisty pomoze?

    Moze jeszcze wyjasnie, bo uzylem pewnie niewlasciwego terminu,
    "end-user" to "klient koncowy", innymi slowy konsument.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 12. Data: 2008-03-29 21:42:10
    Od: ExMortuo <p...@o...pl>

    Witam

    > Nie zartuj. A moze uwazasz ze GPL jest umowa licencyjna?

    Jak najbardziej ... GPL jest umową licencyjną.
    Możesz jej nie zaakceptować a wtedy nie masz prawa używać oprogramowania nią
    objętego (zresztą wszystko to jest napisane w tekście tejże licencji).

    Inna sprawa, że licencja ta nie nakłada na "konsumenta" prawie żadnych
    obowiązków a deje multum praw, ale tak czy siak to nadal jest umowa
    licencyjna.

    ML

  • 13. Data: 2008-03-30 00:24:57
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z sobota, 29 marzec 2008 21:48
    (autor Krzysztof Halasa
    publikowane na pl.comp.os.linux,
    wasz znak: <m...@m...localdomain>):

    > Pisze o "umowie licencyjnej". W przypadku komorki ani lodowki nie ma
    > zadnej umowy licencyjnej, jest zbedna.

    Wg mnie nie.

    > Nie zartuj. A moze uwazasz ze GPL jest umowa licencyjna?

    A czym? Nawet w nazwie ma magiczne L.

    > Np. jakie?

    Co jakie? Jakie są niezgodne z polskim prawem? Choćby wspomniana GPL.

    > Nie, to klient placi detaliczne ceny i to klient ma dostac detaliczny
    > zwrot. Umiejetnosc czytania zanika?

    To, że przeczytałem Twoje dziwne twierdzenia, nie znaczy że się z nimi
    zgadzam, ale że kręcimy się w kółko to nie będę się powtarzał więcej.

    --
    Tristan
    napisz tu: i...@k...com.pl k...@g...com

  • 14. Data: 2008-03-30 00:26:56
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z sobota, 29 marzec 2008 21:50
    (autor Krzysztof Halasa
    publikowane na pl.comp.os.linux,
    wasz znak: <m...@m...localdomain>):

    > No nie wiem, moze wizyta u okulisty pomoze?

    Ciężko mi orzec... Nie jestem lekarzem ani nie znam Cię na tyle dokładnie,
    żeby rozpoznać schorzenia.

    > Moze jeszcze wyjasnie, bo uzylem pewnie niewlasciwego terminu,
    > "end-user" to "klient koncowy", innymi slowy konsument.

    No i? Płaci cenę detaliczną, która w przypadku zestawu nie składa się z sumy
    cen detalicznych za określone elementy. I tyle.

    --
    Tristan
    napisz tu: i...@k...com.pl k...@g...com

  • 15. Data: 2008-03-30 01:15:11
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 29.03.2008 Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> napisał/a:
    > A w ktorym miejscu ustawa naklada taki obowiazek?

    Chyba nie ma, ale wydaje mi się, że można przyjąć zawarcie tu jakieś umowy
    na zasadach ogólnych Kodeksu Cywilnego. Co do warunków to już nie muszą
    być one sprecyzowane:

    Art. 49. 1. Jeżeli w umowie nie określono sposobu korzystania z utworu,
    powinien on być zgodny z charakterem i przeznaczeniem utworu oraz
    przyjętymi zwyczajami.

    W przypadku umowy o korzystanie nie ma też wymogu formy pisemnej.

    --
    Marcin

  • 16. Data: 2008-03-30 13:39:42
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    ExMortuo <p...@o...pl> writes:

    [GPL]

    > Inna sprawa, że licencja ta nie nakłada na "konsumenta" prawie żadnych
    > obowiązków a deje multum praw, ale tak czy siak to nadal jest umowa
    > licencyjna.

    Umowa, ktorej zawarcia nie da sie stwierdzic? Nie da sie stwierdzic
    tez kiedy zostala zawarta i z kim? Jak wpisac taka umowe do rejestru
    umow?

    Nie zartuj. GPL to jest _jednostronne_ oswiadczenie woli, i to ze od
    pewnego czasu np. FSF probuje twierdzic, ze jest to podobna umowa do
    tych zawieranych przez rozerwanie torebki, wiele nie zmienia
    (aczkolwiek to jest _podobna_ umowa do tych torebkowych - czyli
    zadna).
    --
    Krzysztof Halasa

  • 17. Data: 2008-03-30 13:49:35
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Marcin Debowski <a...@I...ml1.net> writes:

    > W przypadku umowy o korzystanie nie ma też wymogu formy pisemnej.

    Oczywiscie :-)

    Ale co najwyzej mozna wtedy przyjac ze zostala zawarta umowa taka jak
    przy sprzedazy pietruszki - w szczegolnoscia taka, ktora nie naklada
    na "nabywce" zadnych zobowiazan, innych niz juz wczesniej nalozonych
    przez ustawe.

    Umowa pusta - formalnie chyba moze istniec?
    --
    Krzysztof Halasa

  • 18. Data: 2008-03-30 14:10:54
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 30.03.2008 Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> napisał/a:
> [...]
    > przez ustawe.
    > Umowa pusta - formalnie chyba moze istniec?

    Może nie, bo nie będzie wiadomo odnośnie czego strony się umówiały. Ale
    nawet jakby przyjąć taką możliwość, to masz wtedy "dopowiedzenie" z art.
    który cytowałem (typowy zakres korzystania), więc de facto nie jest ona MZ
    pusta.

    --
    Marcin

  • 19. Data: 2008-03-30 14:16:32
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

> [...]
    > przez ustawe.
    > Umowa pusta - formalnie chyba moze istniec?

    MZ nie może, bo nie będzie wiadomo odnośnie czego strony się umówiały. Ale

  • 20. Data: 2008-03-30 16:24:24
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z niedziela, 30 marzec 2008 15:39
> [...]

    > Umowa, ktorej zawarcia nie da sie stwierdzic? Nie da sie stwierdzic
    > tez kiedy zostala zawarta i z kim? Jak wpisac taka umowe do rejestru

    Jakiego rejestru umów znów?
    A jak idziesz do sklepu i zawierasz umowę kupna-sprzedaży na bułkę to
    wiadomo kim jesteś? Wpisujesz to do rejestru jakiegoś? A umowę na przewóz,
    którą zwierasz wchodząc do autobusu? Też jesteś anonimowy i też nie wiadomo
    kiedy dokładnie wsiadłeś.

    > Nie zartuj. GPL to jest _jednostronne_ oswiadczenie woli,

    A czym się w takim razie różni od omawianej OEM WIndows?

    --
    Tristan
    napisz tu: i...@k...com.pl k...@g...com