  • 21. Data: 2023-06-18 17:43:40
    Temat: Re: Nowy regulamin serwisu PKP
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 18.06.2023 o 16:06, cef pisze:

    > Dla paru złotych i wątpliwej rozrywki ja nie analizowałbym regulaminu.
    Więc jest nas więcej. Z tego powodu, bez ważnego powodu nie wjeżdżam na
    płatne parkingi i wolę się kawałek przespacerować, albo jechać do takiej
    lokalizacji, gdzie są bezpłatne przykładowo. Nie włażę bez istotnej
    przyczyny na strony, gdzie wymagane jest zaaprobowanie jakiegoś
    regulaminu, a jeśli już nie ma za bardzo alternatywy, to czytam go,
    zanim zatwierdzę. Jeśli umowa / regulamin ma więcej, niż kilka zdań, to
    można się spodziewać oszustwa, bo normalny stosunek prawny da się ująć w
    kilku zdaniach.
    --
    (~) Robert Tomasik

  • 22. Data: 2023-06-19 01:29:30
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-06-18, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:

> [...]
    > zanim zatwierdzę. Jeśli umowa / regulamin ma więcej, niż kilka zdań, to
    > można się spodziewać oszustwa, bo normalny stosunek prawny da się ująć w

    Jak już Ci chyba pisałem, zawsze miło zobaczyć osobe z jeszcze wyższym
    stopniem paranoi niz się ma samemu, niemniej w tym przypadku uważam, ze
    takie podejście nie ma za dużo sensu.

    1. Jeśli z góry zakładasz nieczciwość firmy to żaden regulamin i jego
    czytanie przed nia nie uchroni. Krótka forma regulaminu również.

    2. UE jest obsesysjnie prokonsumencka i nic grubego się w regulaminie
    nie utrzyma.

    3. Ani Ty nie będziesz w stanie w prosty sposób udowodnić, że regulamin,
    na który się zgodziłeś to ten ewentualnie sporny, ani firma, że to Ty
    jestes osobą, która się na ten regulamin zgodziła.

    Dlatego o wiele sensowniejsze podejscie MZ jest takie:

    1. Czyta się jedynie naprawdę istotne umowy (np. indywidualne, lub dotyczące
    znaczących kosztów (ryzyka)).

    2. Profiluje się firmę i ofertę. Uczciwe firmy bazują na reputacji.

    3. Kupuje się wyłącznie z dodatkowymi zabezpieczeniami umozliwiąjącymi
    odzyskanie środków niezaleznie od firmy (np. płacąc paypal, kartą
    kredytową).

    W przypadku pkp, gdzie firma jest de facto państwowym monopolistą i
    postsocjalistycznym molochem, profilowanie ma ograniczony sens. Albo się
    to to akcepuje z dobrodziejstwem inwentarza albo w ogóle nie tyka nawet
    3 metrowym kijem.

    --
    Marcin

  • 23. Data: 2023-06-19 03:00:27
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    > Argument dobry, tylko pomija jedną ważną, a czasem krytyczną kwestią.
    > Nie każdy jeździ przez całą Polskę, w bliższych relacjach oszczędność
    > kosztów bywa mniejsza, za to jadąc swoim samochodem dojedziesz z miejsca
    > na miejsce i drastycznie wzrasta prawdopodobieństwo tego, że o właściwym
    > czasie.

    A tak, tak, ale akurat chciałem trochę o tym po co mi ten pociąg w ogóle.

    > Mało ludzi mieszka na Stacji Kolejowej, i w dodatku ma coś do
    > załatwienia na tej odległej miejscowości też na Stacji Kolejowej. A tu
    > już zaczynają się komplikować te argumenty. Musisz dojechać do stacji
    > początkowej, a to kilka złotych. Musisz ze stacji końcowej dostać się do
    > miejsca załatwienia sprawy, a to kolejne kilka złotych. Pół biedy, jak
    > jest jakieś bezpośrednie połączenie, ale bywa, że te rozkłady jazdy
    > naprawdę układają idioci i pociąg, którym byś mógł jechać dalej odjeżdża
    > minutę przed odjazdem przyjeżdżającego.

    No oczywiście. Z jednej strony mam na tym przejeździe metropolię i
    autobusy na/z dworca jeżdżą. Po nocy może mało, ale pociągów też za dużo
    nie ma. Z drugiej jednak strony, zwykłe miasto wojewódzkie, 5km do
    granicy miasta jedzie autobus, 5km za granicę ... do 20-tej w dni
    powszednie, po 20-tej albo w niedzielę, taksówka ... 70zł, to jest
    przynajmniej raz tyle ile pociąg przez Polskę o ile nie 2x jak akurat w
    promocji jest 35zł. No ale też nie każdy ma prawo jazdy. A ścierwo
    pilnuje by ci, co mają, nie czuli się bezpiecznie.

    > Bardzo często jeżdżę coś załatwiać z Nowego Sącza do Krakowa. No i
    > najpierw muszę dojechać do Stacji Nowy Sącz. Akurat mógłbym dojść i o
    > ile nie mam bagażu, to najwolniej "z buta", ale to około 30 minut. Potem
    > TLK jedzie 2:47 godziny, i powiedzmy 10 minut tramwajem do miejsca
    > docelowego. Powiedzmy dodatkowe 20 minut, czyli łącznie podróż trwa ~4
    > godzin i nie licząc biletów komunikacji miejskiej kosztuje ~27,50 zł, bo
    > to bez przesiadek TLK.

    Jw, można ewentualnie do sąsiedniej wsi jak akurat jest pociąg i te 2km
    pieszo. Ale taniej nie będzie, a 2km to ... nie każdy przejdzie sobie luzem.

    > Samochodem 1:43 godz i 111 km, czyli trzy razy szybciej i za paliwo
    > wychodzi ~47 zł. Jeśli jadę sam. Bo samochód więcej nie spali, gdy
    > jedziemy we dwóch, a bilet kosztuje już 55 zł, więc 8 złotych drożej.

    Paliwo to tylko jeden z czynników kosztu. Samochód się zużywa, np.
    wymiana hamulców 3 tys. Kosztuje samo jego istnienie, przegląd trzeba
    zrobić, opony zmienić itp. I trzeba pilnować. Np ubezpieczenie płacić. A
    wystarczy by się w życiu podziało więcej i można nie zauważyć, że się
    nie zapłaciło. UFG niewrażliwe na argumentację tak jak ZUS leczy chorych
    lepiej niż szpitale. Zdaje się 10 tysięcy zł normalnie jest. To podważa
    sens posiadania samochodu. Dobrze, że nie mam normalnego :-)

    > Oczywiście dochodzi jakaś tam amortyzacja samochodu, ale mimo wszystko
    > nie jest to jakoś szczególnie drożej, a jadę, kiedy chcę. Ja wziąłem
    > optymalne połączenie koleją. Jakbym teraz chciał dojechać, to muszę z
    > przesiadką w Tarnowie, a to już dwa różne pociągi i 3:52 minuty
    > przejazdu. Kolejne połączenie mam w poniedziałek dopiero.

    No ale czy ja mówię, że zawsze jest tanio. I nigdzie nie twierdzę, że
    wygodnie. Bo może nie trzeba prowadzić pociągu i można coś w podróży
    porobić, ale jakoś nigdy nie przekonywało mnie czytanie książek w
    podróży i inne takie. A teraz internetu potrzeba, który, jak już było,
    wcale nie chodzi dobrze w pociągu.

    > Sprawa się komplikuje, jakbym tak chciał w Krakowie gdzieś dalej od
    > dworca jechać. Dojazd do Placu Centralnego w Nowej Hucie, to pociągiem
    > 4:08, zaś samochodem 1:06. Wyobraź sobie, że ktoś ma do obskoczenia
    > kilka miejsc w Krakowie, to już zaczyna się robić mocno kontrowersyjne
    > rozwiązanie.

    Można na miejscu samochód pożyczyć. Ja tymi pociągami jeżdżę w duchu
    lokalnych jazd elektrykami a dalszych właśnie transportem masowym, takie
    wyzwanie czy się da, które jakoś przerodziło się niemal w prawidłowość.
    Różnice czasowe są pomijalne szczególnie jakby tak jechać przepisowo.
    Oczywiście jw i wyżej, niekoniecznie każdemu będzie się tak opłacało jak
    mnie. Na urlop pojadę samochodem, ale nie wiem czy wrócę, bo chętnych na
    pasożytowaniu na kierowcach jest chyba z 10 tysięcy.

  • 24. Data: 2023-06-19 03:02:01
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    W dniu 18.06.2023 o 12:59, cef pisze:

    > W monologu jakiegoś kabareciarza odnośnie PKP padło stwierdzenie,
    > że w każdym przedziale musi być jakiś zjeb.
    > I to Ty nim będziesz.

    Było o konduktorze co to przyczepiał się. Pewnie nie zrozumiałeś.

  • 25. Data: 2023-06-19 03:16:13
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

> [...]
    > Jakby już nie było ogólnych przepisów. Nie każdy ma ochotę na
    > analizowanie kilku stron, a z drugiej strony wypadałoby to zrobić, zanim

    Ochotę jak ochotę. Znaczenie prawne tekstu regulaminu nie jest wcale
    oczywiste. A nie było jeszcze o tym, że można się najzwyczajniej w
    świecie nie godzić na jakieś zapisy i mogą te zapisy być istotnie
    niewłaściwe tak, że zostaną uznane za niedozwolone w przyszłości. Jak
    ktoś uważa się za wszechwiedzącego to jest to tylko jego przekonanie.

  • 26. Data: 2023-06-19 10:41:56
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

> [...]
    > postsocjalistycznym molochem, profilowanie ma ograniczony sens. Albo się
    > to to akcepuje z dobrodziejstwem inwentarza albo w ogóle nie tyka nawet
    Zgadzam się. To była ogólna zasada. Jak mam wybór po prostu. Bez paranoi.
    --
    (~) Robert Tomasik

  • 27. Data: 2023-06-19 13:45:00
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 18 Jun 2023 23:29:30 GMT, Marcin Debowski wrote:
> [...]

    Moze i rozsądne, ale trudne - teraz wiele płatnych parkingów,
    nawet jesli to "strefa płatnego parkowania".

    Jeszcze mozna zaparkować na trawniku - przynajmniej wiadomo, co grozi
    :-)

    Tez coraz trudniejsze.

> [...]
    >
    > Dlatego o wiele sensowniejsze podejscie MZ jest takie:
    >
    > 1. Czyta się jedynie naprawdę istotne umowy (np. indywidualne, lub dotyczące

    Przeczytasz pobieznie, to nie wychwycisz wszystkiego.
    A jak firma nieuczciwa celowo, to przeciez zakamufluje ...

    > 2. Profiluje się firmę i ofertę. Uczciwe firmy bazują na reputacji.

    Cos w tym jest, a potem sie okazuje, ze własciciel sie zmienił,
    albo tylko prezes :-)

    > 3. Kupuje się wyłącznie z dodatkowymi zabezpieczeniami umozliwiąjącymi
    > odzyskanie środków niezaleznie od firmy (np. płacąc paypal, kartą
    > kredytową).

    Trzeba dodatkowe regulaminy czytac ... ale moze warto :-)

> [...]
    > postsocjalistycznym molochem, profilowanie ma ograniczony sens. Albo się
    > to to akcepuje z dobrodziejstwem inwentarza albo w ogóle nie tyka nawet

    A jest jeszcze PKP?
    No chyba jest, ale zawiera PLK, Intercity, Cargo,
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Grupa_PKP

    A koleje regionalne osobno, jakies EIP wyskakuje też w rozkładach.

    P.S. czemu rozklad-pkp.pl na trasę z Wrocławia Głównego do Warszawy
    Centralnej proponuje mi IC 6520 "Słowacki" do Warszawy Zachodniej,
    a dalej Koleje Mazowieckie KM 19881 do Warszawy Śródmiescie?
    Słowacki jedzie przez WC.

    J.

  • 28. Data: 2023-06-19 13:48:50
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

> [...]
    > na który się zgodziłeś to ten ewentualnie sporny, ani firma, że to Ty
    > jestes osobą, która się na ten regulamin zgodziła.

    Krótki regulamin oczywiście nie jest panaceum na wszelkie spory, ale
    długi tym bardziej. Z reguły długi jasno precyzuje to, co jest dla
    przygotowującego istotne. Potem konsument składa reklamację i okazuje
    się, że owszem, ale jednak nie bo cośtam stoi w regulaminie. Jakby był
    krótszy i by nie stało to już nie byłoby oczywiste kto ma rację.

> [...]
    > znaczących kosztów (ryzyka)).
    >
    > 2. Profiluje się firmę i ofertę. Uczciwe firmy bazują na reputacji.

    Co Ci da reputacja jak masz szczególne potrzeby. Dajmy na to jesteś
    niepełnosprawnym. Albo korzystasz z serwisu internetowego i nie masz
    emaila. Takie ... ludzie niekiedy mają tylko fb. Właściwie każdy ma
    takie szczególne potrzeby tylko niekoniecznie zdaje sobie z tego sprawę
    aż się coś relewantnego nie wydarzy.

    > 3. Kupuje się wyłącznie z dodatkowymi zabezpieczeniami umozliwiąjącymi
    > odzyskanie środków niezaleznie od firmy (np. płacąc paypal, kartą
    > kredytową).

    To przecież nadal będziesz miał spór, który możesz przegrać jak w
    regulaminie stoi coś innego niż nam się wydaje, że powinno stać.

> [...]
    > postsocjalistycznym molochem, profilowanie ma ograniczony sens. Albo się
    > to to akcepuje z dobrodziejstwem inwentarza albo w ogóle nie tyka nawet

    No to właśnie dlatego pisałem po co mi w ogóle ten pociąg, czyli czemu
    się jednak godzę. Ale to ja się godziłem jak potrzebowałem a teraz to ja
    chcę skorzystać z tego na co się godziłem.

    "Istotą mojej reklamacji jest fakt, że utraciłem możliwość korzystania z
    serwisu przez zablokowanie jego funkcjonalności i wymaganie w nim
    akceptacji nowego regulaminu. Nie wiem jak to się stało, że udało mi się
    zakupić w tym serwisie bilet kiedy, według obecnie publikowanych
    informacji w tym serwisie, nowy regulamin już obowiązywał a z wymogu
    akceptacji teraz wynika, że jeszcze tego nie zrobiłem. Wydaje mi się, że
    nie mają państwo podstaw odmawiać mi korzystania na podstawie regulaminu
    jaki obowiązywał w momencie zakupu biletu. ..."

    Myślałem, że trochę bardziej prawnie tutaj podyskutujemy. Jest spora
    szansa, że ja wcale nie mam racji. Ale może mam, więc ...

  • 29. Data: 2023-06-19 14:24:51
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 19.06.2023 o 13:45, J.F pisze:
    > Moze i rozsądne, ale trudne - teraz wiele płatnych parkingów, nawet
    > jesli to "strefa płatnego parkowania".

    No to jadę poza taką strefę. u nas ostatnio była gównoburza o parkingi w
    strefie. Generalnie jest tak, ze jak zaparkujesz, weźmiesz kwitek, to
    możesz przestawić samochód i w tym innym miejscu dalej stać. Ale jeden
    parking jest przez inną firmę obsługiwany i nie możesz z niego
    przejechać. Niczym szczególnym się nie wyróżnia, tylko jest o tym
    wzmianka w regulaminie, który jest przyklejony na parkometrze czcionką
    6-ką na formacie A4. Nikt tego nie czyta. Dopiero, jak dali kartę
    któremuś kierowcy, to lokalna prasa to opisała i argument był -
    przecież jest w regulaminie. Miesiąc wcześniej nie było, a teraz jest.
    No przecież mógł przeczytać regulamin. I już widzę, jak każdy kierujący
    czyta tę płachtę i analizuje przy każdym parkowaniu, czy czasem
    przecinka gdzieś nie postawili.

    Teraz jest o to cała afera, bo ludzie nie ogarniając tego ich nowego
    systemu po prostu przestali do centrum jeździć. No i restauracje i
    sklepy padają. A patrząc po moim przykładzie, to mam dwa sklepy o
    podobnym profilu i podobnych cenach, tylko jeden jest właśnie w tej
    strefie parkowania (mam do niego 3 km), a drugi na wiosce pod miastem
    (mam do niego 8 km). Jeżdżę do tego pod miasto.

    > Jeszcze mozna zaparkować na trawniku - przynajmniej wiadomo, co
    > grozi ?

    > Tez coraz trudniejsze.

    Tak, bo jak wprowadzili przepis, że nie wolno wymuszać zgody, to
    oczywiście musieli skopać, że musisz wyrazić sprzeciw przeciwko "ważnemu
    powodowi". Nie wiem, jakiś to ważny powód zliczanie reklam i na ile moje
    stanowisko ma w tej materii znaczenie. I jedne strony mają to na jednym
    kliknięciu, ale pozostałe miewają tom pozaszywane albo wymuszają
    odznaczanie kolejno. Zdarza mi się zrezygnować z wejścia na jakąś
    stronę, bo mi szkoda czasu na przeklikiwanie tego. >

    Ale ja niczego nie zakładam. Mam zboczenie zawodowe i po prostu wiem, ze
    te skomplikowane regulaminy z reguły mają na celu ukrycie czegoś.

    Ale będziesz się o kilka złotych pieniaczył? Kiedyś kupiłem jakiś
    program w Indiach przez Internet. Po roku znalazłem, że obciąża mi raz
    na 6 miesięcy kwotą 20 zł. Program zainstalowałem, bo potrzebowałem coś
    tam zrobić, a potem odinstalowałem. Dłuższą chwilę musiałem nawet szukać
    o co chodzi. Zapłaciłem kilka złotych i nie przyszło mi do łba, że on
    pomimo odinstalowania będzie sobie naliczał. Zwłaszcza, ze to był rodzaj
    antywirusa i do działania wymagał pobierania aktualizacji przy każdym
    uruchomieniu. Korespondencja z nimi spełzła na niczym, więc zastrzegłem
    kartę. Dopiero się zdziwiłem, jak obciążyło tę kolejną. Dopiero
    tamtejsza Policja musiała ich po prostu zamknąć, bo się okazało, że
    takich jak ja, to były dziesiątki tysięcy. Cwanie brali po 5$ na pół
    roku i mało kto to zauważał. Dopiero analizowali ich rachunek bankowy i
    ustalali pokrzywdzonych.

    > Przeczytasz pobieznie, to nie wychwycisz wszystkiego. A jak firma
    > nieuczciwa celowo, to przeciez zakamufluje ...

    Akurat pracuję, gdzie pracuję i w miarę na bieżąco wiem, o co ludzie
    mają później problemy.

    > Cos w tym jest, a potem sie okazuje, ze własciciel sie zmienił, albo
    > tylko prezes ?

    Albo nazwa podobna.

    > Trzeba dodatkowe regulaminy czytac ... ale moze warto ?

    Ale do PayPala, czy karty masz jeden i jak się coś w nim zmiena, to
    Internet szaleje.

    > A jest jeszcze PKP? No chyba jest, ale zawiera PLK, Intercity,
    > Cargo, https://pl.wikipedia.org/wiki/Grupa_PKP
    > A koleje regionalne osobno, jakies EIP wyskakuje też w rozkładach.

    Już miałem Ci to dopisać. A jest ustawa o transporcie i powinna to
    ogarniać.

> [...]
    > Centralnej proponuje mi IC 6520 "Słowacki" do Warszawy Zachodniej, a
    > dalej Koleje Mazowieckie KM 19881 do Warszawy Śródmiescie? Słowacki

    Nie chce mi się analizować, ale sprawdź, czy czasem IC nie stoi dłużej
    na Zachodniej i przesiadka powoduje skrócenie czasu jazdy. Kiedyś
    widziałem takie coś na trasie Lublin - Nowy Sącz chyba. Pociąg jeden
    jechał z Lublina do Krakowa, a wiec przez Rzeszów i Tarnów. Google
    proponowały Lublin - Rzeszów / Rzeszów - Tarnów / Tarnów - Nowy Sącz.
    Zdziwiłem się czekając na przesiadkę w Tarnowie, że na peron obok
    wjechał ten pociąg, co nim z Lublina to Rzeszowa jechałem. W Tarnowie
    jest tak zrypane, że pociągi ze wschodu Polski przyjeżdżają kilka minut
    po pociągu do Sącza i zawsze musisz tę godzinę, półtorej na kolejny czekać.

    --
    (~) Robert Tomasik

  • 30. Data: 2023-06-19 14:37:35
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Sun, 18 Jun 2023 12:37:31 +0200, Robert Tomasik napisał(a):

> [...]
    > wychodzi ~47 zł. Jeśli jadę sam. Bo samochód więcej nie spali, gdy
    > jedziemy we dwóch, a bilet kosztuje już 55 zł, więc 8 złotych drożej.

    Bardzo się poprawiło w Nowym Sączu, mieście śniętych ryb, na odcinku
    komunikacji.
    Nie tak dawno żaliłeś się, że do Brzeska jeżdżą jeden za drugim traktory, a
    wszędzie jest linia ciągła i nie ma jak wyprzedzić; chyba że piszesz o
    zimie, kiedy prace polowe zanikają.

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek