-
1. Data: 2006-07-10 10:47:11
Temat: Niezgodność towaru z umową?
Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>
Witam
Mam taki problem, na razie teoretyczny.
Jest karta graficzna do komputera. Wiadomo, że zdarzają się
elementy nie współpracujące ze sobą. I tak na moim komputerze
karta działa w sposób uniemożliwiający używanie kompa. Oddaję do
sklepu, który ma też serwis, a tam stwierdzają, że u nich działa.
Oczywiście serwis ma 100% rację. U nich działa. Oczywiście
producent karty nie napisał, że w jakiejś konfiguracji może źle
działać, bo tego nie da się z góry sprawdzić na milionie
permutacji sprzętowych.
Czy jest to towar niezgodny z umową, czy nie?
--
Pozdrawiam
Zbyszek
PGP key: 0xA10BD502
Ale jak możesz strzelać do kobiet i dzieci?!
Łatwo - wolniej uciekają (C) by S.C.
-
2. Data: 2006-07-10 10:51:33
Temat: Re: Niezgodność towaru z umową?
Od: "gasper" <g...@p...comp>
Użytkownik "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
news:e8tb8p$ass$1@opal.futuro.pl...
> Czy jest to towar niezgodny z umową, czy nie?
no jak karta działa i jest ten model, który miał być to tak
Pozdrawiam
-
3. Data: 2006-07-10 11:07:22
Temat: Re: Niezgodność towaru z umową?
Od: januszek <j...@p...irc.pl>
Zbynek Ltd. napisał(a):
[...]
> Czy jest to towar niezgodny z umową, czy nie?
Niezgodny z Umową byłby wtedy, kiedy sprzedawca/producent karty
zapewnił, że w tej akurat konfguracji karta będzie działać. Zauważ, że
problem można odwrócić, bo jeżeli karta firmy X nie działa z płytą
firmy Y to, teoretycznie być może jest to wina producenta płyty a nie
producenta karty. Najlepszym wyjściem jest IMO zastosowanie strategii
polegającej na "myśleniu przed" i poczytanie list kompatybilności
przed podjęciem decyzji o zakupie takiego a takiego podzespołu ;)
j.
--
To nie ja głosowałem na PiS.
Za wszelkie moje błędy odpowiada imć Chochlik Newsowy ;)
http://tinyurl.com/dpuad /kto pierwszy kliknie ten głupi :P/
* * * powierzchnia reklamowa - do wynajęcia * * *
-
4. Data: 2006-07-10 11:08:43
Temat: Re: Niezgodność towaru z umową?
Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>
gasper napisał(a) :
> Użytkownik "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl> napisał w
> wiadomości news:e8tb8p$ass$1@opal.futuro.pl...
>
>> Czy jest to towar niezgodny z umową, czy nie?
>
> no jak karta działa i jest ten model, który miał być to tak
No ale zaraz... działa, ale w serwisie. I pewnie na 90%
komputerów. A u mnie nie.
Mi się wydaje, że towar jest zgodny z umową, chociaż
niekoniecznie zgodny ze sprawiedliwością :-)
--
Pozdrawiam
Zbyszek
PGP key: 0xA10BD502
Ale jak możesz strzelać do kobiet i dzieci?!
Łatwo - wolniej uciekają (C) by S.C.
-
5. Data: 2006-07-10 12:18:19
Temat: Re: Niezgodność towaru z umową?
Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
Zbynek Ltd. [###s...@p...onet.pl.###] napisał:
O ile w dokumentacji do karty nie zaznaczono, że karta nie działa
akurat w Twojej konfiguracji to należy domniemać, że powinna działać
we wszystkich. A zatem w tym zakresie karta jest niezgodna z umową.
Kupując kartę graficzną, na której nie ma zastrzeżenia, że nie będzie
działać akurat w takiej konfiguracji masz prawo oczekiwać, że będzie.
-
6. Data: 2006-07-10 12:23:57
Temat: Re: Niezgodność towaru z umową?
Od: "gasper" <g...@p...comp>
Użytkownik "Robert Tomasik" <r...@g...pl> napisał w wiadomości
news:e8tgnb$s4r$1@nemesis.news.tpi.pl...
> O ile w dokumentacji do karty nie zaznaczono, że karta nie działa
> akurat w Twojej konfiguracji to należy domniemać, że powinna działać
> we wszystkich.
kupuje jakąś część do auta - w dokumentacji nie napisali, że nie będzie działać
w mojej marce - należy domniemywać, że wszędzie powinien działać zdrowy rozsądek
Pozdrawiam
-
7. Data: 2006-07-10 12:48:38
Temat: Re: Niezgodność towaru z umową?
Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
gasper [###g...@p...comp.###] napisał:
> Użytkownik "Robert Tomasik" <r...@g...pl> napisał w
> wiadomości news:e8tgnb$s4r$1@nemesis.news.tpi.pl...
>> O ile w dokumentacji do karty nie zaznaczono, że karta nie działa
>> akurat w Twojej konfiguracji to należy domniemać, że powinna
działać
>> we wszystkich.
> kupuje jakąś część do auta - w dokumentacji nie napisali, że nie
będzie
> działać w mojej marce - należy domniemywać, że wszędzie powinien
> działać zdrowy rozsądek Pozdrawiam
Wiesz, jak ja kupuję część do samochodu, to zazwyczaj mówię, do jakiej
marki jest samochodu. Co więcej część do samochodu może pasować da
jakiegoś tam numeru VIN, a od kolejnego jest inna. I producenci to
piszą na pudełku.
Jakbyś chciał samochód dostosować analogią do sytuacji tej karty, to
musiał byś rozważyć sytuację, że części kupiłeś do właściwego modelu i
właściwej marki, ale się okazało, że akurat w tym jednym konkretnym
egzemplarzu samochodu ona nie pasuje.
W wypadku części do PC-tów obowiązują jakieś tam standardy. Karta
grafiki do PC-ta ma pasować do PC-ta. Każdego, chyba, ze napisano co
innego.
-
8. Data: 2006-07-10 13:04:41
Temat: Re: Niezgodność towaru z umową?
Od: Tomek <t...@w...pl>
Robert Tomasik napisał(a):
> W wypadku części do PC-tów obowiązują jakieś tam standardy. Karta
> grafiki do PC-ta ma pasować do PC-ta. Każdego, chyba, ze napisano co
> innego.
A skąd wiesz, że to karta jest winna, a PC-cet cacy? Skąd wiesz, że
zestaw części elektronicznych do którego podłączono sprzedaną kartę jest
PC-tem? Skąd wiesz, że tenże zestaw spełnia wymagania stawiane
standardem komputerów klasy PC? A jeśli nie spełnia tenże zestaw norm,
to karta jak najbardziej ma prawo nie działać i trudno tu mówić o
odpowiedzialności sprzedawcy / producenta.
I, AFAIK, ciężar dowodowy spoczywa na tym, kto chce osiągnąć jakieś
skutki prawne. Tak więc w przedstawionej sytuacji wyglądało to tak:
1. Klient twierdzi, że karta nie działa na jego komputerze, w związku z
tym oczekuje zwrotu gotówki.
2. Sklep udowadnia, że na innych komputerach klasy PC karta pracuje
poprawnie, tak więc można domniemywać, że problem wynika z niepoprawnej
konfiguracji komputera klienta.
3. ... teraz ruch klienta... musiałby udowodnić, że jego komputer
spełnia normy, a karta nie działa, bądź też udowodnić, że karta nie
działa na jakimś urządzeniu, które spełnia normy przewidziane dla kart
graficznych. Ze względu na trudność i koszty takiej operacji -
zdecydowanie nieopłacalne.
Tak więc IMHO klientowi nie przysługuje prawo do zwrotu towaru. IANAL
Pozdrawiam
-
9. Data: 2006-07-10 13:34:09
Temat: Re: Niezgodność towaru z umową?
Od: januszek <j...@p...irc.pl>
Robert Tomasik napisał(a):
[...]
> W wypadku części do PC-tów obowiązują jakieś tam standardy. Karta
> grafiki do PC-ta ma pasować do PC-ta. Każdego, chyba, ze napisano co
> innego.
Pewnie dlatego kart tzw no-name w wersji BOX nie kupisz ;) A jak kupisz
firmowego BOX-a to pewnie bedzie zawsze dzialal ;)))
j.
--
To nie ja głosowałem na PiS.
Za wszelkie moje błędy odpowiada imć Chochlik Newsowy ;)
http://tinyurl.com/dpuad /kto pierwszy kliknie ten głupi :P/
* * * powierzchnia reklamowa - do wynajęcia * * *
-
10. Data: 2006-07-10 13:55:58
Temat: Re: Niezgodność towaru z umową?
Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>
Witam
Tomek napisał(a) :
> A skąd wiesz, że to karta jest winna, a PC-cet cacy?
Otóż to.
> Skąd wiesz, że tenże zestaw spełnia wymagania stawiane
> standardem komputerów klasy PC?
Właśnie.
> 1. Klient twierdzi, że karta nie działa na jego komputerze, w związku z
> tym oczekuje zwrotu gotówki.
> 2. Sklep udowadnia, że na innych komputerach klasy PC karta pracuje
> poprawnie, tak więc można domniemywać, że problem wynika z niepoprawnej
> konfiguracji komputera klienta.
> 3. ... teraz ruch klienta...
Lub sklepu. W zasadzie szanujący się sprzedawca powinien przyjąć
kartę. Sprzedawca na ogół ma świadomość, że klient może mówić
prawdę. Ja akurat spotykałem się z przyjmowaniem zwrotu.
Chociaż w przypadku zaognienia się konfliktu, to jest tak jak
piszesz. Klient musiałby udowodnić, że wszystkie jego podzespoły
osobno i razem złożone spełniają normy.
> Ze względu na trudność i koszty takiej operacji -
> zdecydowanie nieopłacalne.
Otóż to.
--
Pozdrawiam
Zbyszek
PGP key: 0xA10BD502
Ale jak możesz strzelać do kobiet i dzieci?!
Łatwo - wolniej uciekają (C) by S.C.