  • 1. Data: 2005-04-26 09:12:53
    Temat: Nieuczciwy pracodawca - próba wyłudzenia wypłaty
    Od: Marek Chmielewski <m...@p...com>

    Dwa lata temu to znaczy do 1 marca 2003 do 30 kwietnia 2003 pracowałem w
    pewnej niewielkiej firmie zatrudniającej ok 30 osób. Firma ta przez dwa
    miesiące mojej pracy nie chciała/potrafiła podpisać ze mną papierowej
    umowy o prace więc po tym czasie zrezygnowałem ze świadczenia pracy dla
    tej firmy. Firma ta nie miała w stosunku do mnie zaległości finansowych.
    Do dzisiaj nie otrzymałem świadectwa pracy, pita oraz papierowej umowy o
    pracę.
    Natomiast wczoraj dostałem "Ostateczne wezwanie do zapłaty" na kwotę
    odpowiadającą moim poborom w tej firmie.
    Nie za bardzo wiem jak mam teraz postąpić.
    Czy oddać pieniądze ;)?
    Żądać wydania umowy o pracę, świadectwa pracy oraz pita?

  • 2. Data: 2005-04-26 09:35:48
    Od: "Yanas" <y...@o...pl>

    Jak można pracowac i nie podpisac umowy?
    Aż tak sie bałes pracodawcy ze "zapomniałes" sie przypomniec po kilku
    dniach?
    Ech.. Polacy, tylko tak dalej a bedziemy miec europejskie pensje.. aż sie
    zdziwimy!

    PS: Skoro nie dostałes PIT'a to oznacza ze nie rozliczyłes sie ze skarbówką?
    I o PIT tez sie nie starałeś??

    Boshe, co za ludzie żyja na tym świecie...

  • 3. Data: 2005-04-26 11:06:20
    Od: Marek Chmielewski <m...@p...com>

    Yanas napisał(a):
    > Jak można pracowac i nie podpisac umowy?
    > Aż tak sie bałes pracodawcy ze "zapomniałes" sie przypomniec po kilku
    > dniach?

    Przypominałem się za każdym razem gdy widziłem prezesa i 30.04.2003r
    moja cierpliwość w przypominaniu wygasła.

    > PS: Skoro nie dostałes PIT'a to oznacza ze nie rozliczyłes sie ze skarbówką?
    > I o PIT tez sie nie starałeś??

    Wydaje mi się że płatnikiem nie jest pracownik tylko pracodawca i to na
    nim spoczywa obowiązek wystawiebnia pita - mogę się mylić

    Dziękuję ci za wyczerpującą pomoc ;)

    PS

    Ta odpowiedz powinna chyba FUT pl.pregierz

  • 4. Data: 2005-04-26 11:23:39
    Od: badzio <b...@n...epf.pl>

    Marek Chmielewski napisał(a):

    > Wydaje mi się że płatnikiem nie jest pracownik tylko pracodawca i to na
    > nim spoczywa obowiązek wystawiebnia pita - mogę się mylić
    PIT wystawia pracodawca i Ty dostajesz od niego kopie PITa. Nastepnie na
    tej podstawie wypelniasz odpowiedni PIT (bodajze PIT37) i skladasz go
    skarbowego a PIT od pracodawcy zostawiasz sobie do kontroli. To sa dwa
    rozne PITy. No chyba ze bylo to Twoje jedyne zrodlo zatrudnienia to
    wtedy mozesz wystapic do pracodawcy o wypelnienie automatem takze PIT37
    (ale nie kazdy pracodawca to zrobi)
    Ale ale... w jakiej formie dostales te pieniadze o ktorych zwrot teraz
    ex-pracodawca wystepuje?
    No bo jesli bylo to z reki do reki (a poniewaz pracowales na czarno to
    nie sadze zeby robil przelew) i do tego jeszcze bez swiadkow - to na
    jakiej podstawie mialbys je zwracac?

    badzio
    badzio(at)epf(dot)pl
    JID: badzio(at)chrome(dot)pl
    GG: 296884
    ICQ: 76259763
    Skype: badzio

  • 5. Data: 2005-04-26 12:27:00
    Od: Marek Chmielewski <m...@p...com>

    badzio napisał(a):
> [...]
    > No bo jesli bylo to z reki do reki (a poniewaz pracowales na czarno to
    > nie sadze zeby robil przelew) i do tego jeszcze bez swiadkow - to na

    To nie było z ręki do ręki. Pieniądze dostałem na podstawie dokumentu
    KW. I to nie jedyne ślady mojej pracy w tej firmie. Są jeszcze inne
    dokumenty które podpisywałem i "wyszły" poza firme.

  • 6. Data: 2005-04-26 12:27:27
    Od: "Yanas" <y...@o...pl>

    Nie zrozumiałes...
    Na początku nastepnego roku (najpózniej do konca lutego 2004)
    pracodawca musi wystawic ci PIT o wypłaconych Tobie pieniądzach i
    odprowadzonych składkach.

    I to TY MUSISZ z osiągniętego dochodu rozliczyc sie ze skarbówką. Jak tego
    nie zrobisz możesz beknąc nawet 5000 za
    uszczuplenie tzw. skarbu państwa.
    Jarzysz to?

    Pracodawca sam cie nie rozliczy, jesli miałes przelew i druki RMUA dostałes
    i inne kwity to musisz sie SAM rozliczyć, chynba ze napiszesz oswiadczenie
    ze pracowdawca ma to zrobic, czego raczej nie zrobiłes,...

  • 7. Data: 2005-04-26 12:30:19
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Tue, 26 Apr 2005 11:12:53 +0200, Marek Chmielewski
    <m...@p...com> zakodował:

    >Żądać wydania umowy o pracę, świadectwa pracy oraz pita?

    Trochę dawno to było. Trzeba było jeszcze w trakcie pracy zaprosić PIP
    na kontrolę. Jak jesteś w stanie udowodnić, że pracowałeś (świadkowie,
    jakieś dokumenty podpisane przez Ciebie jako pracownika, listy płac
    itp.) to idź do Sądu Pracy z pozwem o stwierdzenie istnienia stosunku
    pracy. Po drodze odwiedź PIP - niech skontroluje firmę, bo pewnie nie
    Ty jeden byłeś zatrudniony na czarno.

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775 e-mail Rot13 coded

  • 8. Data: 2005-04-26 12:44:38
    Od: "Maciej Ślużyński" <m...@A...pl>

    Użytkownik "Marek Chmielewski" <m...@p...com> napisał w
    wiadomości news:p9d1k2xt35.ln2@mch.one.pl...
> [...]
    > umowy o prace więc po tym czasie zrezygnowałem ze świadczenia pracy dla
    > tej firmy. Firma ta nie miała w stosunku do mnie zaległości finansowych.

    A jak dostawałeś pieniądze? Jako zaliczka? Podpisywałeś coś?

> [...]
    > Nie za bardzo wiem jak mam teraz postąpić.
    > Czy oddać pieniądze ;)?
    > Żądać wydania umowy o pracę, świadectwa pracy oraz pita?

    Sąd pracy. Jeśli masz świadków, że tam pracowałeś - to firma będzie miała
    nieprzyjemności.

    Zdradź przy okazji, jaka to firma...

    --
    Pozdrawiam serdecznie
    www.cyrkpolonia.blox.pl

  • 9. Data: 2005-04-26 13:06:02
    Od: "AndrzejW" <w...@c...gazeta.pl>

> [...]
    > pracę.
    > Natomiast wczoraj dostałem "Ostateczne wezwanie do zapłaty" na kwotę
    > odpowiadającą moim poborom w tej firmie.

    A jak uzasadnili swoje żądanie w tym wezwaniu? ;)

    > Nie za bardzo wiem jak mam teraz postąpić.
    > Czy oddać pieniądze ;)?
    > Żądać wydania umowy o pracę, świadectwa pracy oraz pita?

    Ja bym zrobił tak. Ponieważ zapewne w żaden sposób nie uzasadnili swoich
    roszczeń, ja bym zażądał właśnie takiego uzasadnienia. Niech Ci dadzą na
    piśmie informację, na jakiej podstawie wypłacili te pieniądze, i dlaczego
    żądają ich zwrotu. I poczekał na ich ruch. Nie wydadzą takiego oświadczenia,
    bo byłby to świetny dowód w sądzie pracy - ukręciliby bata sami na siebie. W
    ten sposób sprawa umrze śmiercią naturalną.

    pozdr
    Andrzej

  • 10. Data: 2005-04-26 14:18:56
    Od: Marek Chmielewski <m...@p...com>

    Yanas napisał(a):
    > Nie zrozumiałes...
    > Na początku nastepnego roku (najpózniej do konca lutego 2004)
    > pracodawca musi wystawic ci PIT o wypłaconych Tobie pieniądzach i
    > odprowadzonych składkach.

    Tylko że pracodawca nie wypełnił tego obowiązku i nie wystawił mi pita
    pomimo wezwań do wystawienia.

    > I to TY MUSISZ z osiągniętego dochodu rozliczyc sie ze skarbówką. Jak tego
    > nie zrobisz możesz beknąc nawet 5000 za
    > uszczuplenie tzw. skarbu państwa.
    > Jarzysz to?

    Luz gosciu, ja sie rozliczyłem za ten rok i sam obliczyłem dochód jaki
    osiągnąłem u tego prcodawcy.

    > Pracodawca sam cie nie rozliczy, jesli miałes przelew i druki RMUA dostałes
    > i inne kwity to musisz sie SAM rozliczyć, chynba ze napiszesz oswiadczenie
    > ze pracowdawca ma to zrobic, czego raczej nie zrobiłes,...

    Mam tylko dokumenty KW od tego pracodawcy - innych nie raczył mi wydać.

    --
    |__ |\ | | | |__ |__| ender [małpa] mch (kropka) one (kropka) pl