eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawo › Nieprawidłowa faktura i odłączony internet.
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 76

  • 11. Data: 2005-06-25 09:03:33
    Temat: Re: Nieprawidłowa faktura i odłączony internet.
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    Cavallino napisał(a):

    > Na pewno zwrot "np" jest prawidłowy?
    > Bo IMO jeste nie na miejscu - Nota dotyczy WYŁĄCZNIE błędu w danych
    > odbiorcy.

    Nota korygująca dotyczy wszystkich elementów faktury z wyjątkiem tych,
    okreslonych w par. 9 ust. 1 pkt 5-12 rozporządzenia o którym w poprzednim
    mailu pisałem. Zapraszam do lektury.

    > Skąd wiesz że błąd dotyczył

    Bo miał jedną nóżkę bardziej ;P

    j.

    --
    WEGE-Koszulka dla każdego normalnego: http://tinyurl.com/5ojz6


  • 12. Data: 2005-06-25 10:21:20
    Temat: Re: Nieprawidłowa faktura i odłączony internet.
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 25 Jun 2005, Cavallino wrote:

    > + Użytkownik "Piwek" <t...@i...pl> napisał w wiadomości
    > + > Blad na fakturze nie zwalnia Cie z obowiazku zaplacenia za net.
    > +
    > + Ciekawe.
    > + Za VAT tez ma zapłacić?

    Tak wynika z ustawy o cenach. Cena obejmuje VAT, wg. umowy ma
    zapłacić cenę...

    > + Mimo że prawidłowej (tj. takiej która pozwala mu ten VAT odliczyć)
    > + też nie dostał?

    IMHO może zażądać odszkodowania (w postaci odsetek) od poniesionej
    szkody majątkowej w postaci nieodliczenia VAT...

    > + Na jakiej podstawie, skoro JEDYNĄ podstawą jest faktura VAT?
    [...]
    > + Z umowy wynika obowiązek opłacania wystawionych faktur,
    > + a nie zapłaty bez faktury.

    Moment.
    1. Skąd to wiesz ? Z przedstawionego pierwszego postu Jacka to nie
    wynika. Z drugiego postu by wynikało, jakbym nie podejrzewał
    że p.2 jego uwag nie był (jego) interpretacją a nie zapisem
    w umowie. Zaraz zapytamy :)
    2. Teraz ja się przyczepię, tego co ty literalnie zapisałeś.
    Była wystawiona faktura ? - była. No to był obowiązek
    opłacenia. Tak wynika z twojego zdania :) Fakt nieprawidłowości
    z tego zdania nie wynika - a jeśli powiesz że sie pomyliłeś
    i miało być "wystawionej prawidłowej faktury" to będę musiał
    spytać z którego p. umowy to wynika :)

    A przecież my umowy nie znamy...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)


  • 13. Data: 2005-06-25 10:57:42
    Temat: Re: Nieprawidłowa faktura i odłączony internet.
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 25 Jun 2005, Jacek Kosteral wrote:

    > + Przedstawię teraz swój punkt widzenia:
    > + 1. provider ma w ramach zawartej umowy wykoanąc dwie rzeczy:
    > + - dostarczać usługę dostępu do Internetu wg zawartej umowy
    > + - wystawić i dostarczyć poprawnie wystawioną fakturę za świadczoną usługę

    Pytanie brzmi:
    - za co należy się zapłata. Sugeruję jednoznacznie że w myśl polskich
    przepisów nie wolno pobierać opłat za wystawienie faktury...
    - czy w umowie jest wyraźny zapis że nieprawidłowość lub brak
    faktury uprawnia do niezapłacenia; IMO taka regulacja jest
    dopuszczalna, najprostszą formą regulacji byłby zapis w stylu
    "w xxx dni po otrzymaniu prawidłowej faktury".
    Jeśli takiego uzależnienie nia ma...

    > + 2. moim zadaniem jest uregulować należność za świadczone
    > + usługi na postawie dostarczonej prawidłowej faktury.

    Z czego to ma wynikać ?
    Zapłata należy się *za usługę*...

    Owszem, ja rozumiem twój punkt widzenia - ale nie podzielam.
    IM*H*O wystawienie faktury nie jest integralną czynnością realizacji
    umowy - jest to osobna czynność, nie można za nią pobrać zapłaty
    i należy się "jak psu buda". Tobie się należy. Ale ponieważ to
    *nie* jest "wykonania umowy" - brak podstaw uznania że wykonanie
    umowy nie miała miejsca.
    IMO można od owej czynności uzależnić inne czynności, również
    wchodzące w zakres umowy - np. zapłatę.

    Ale nie można uznać że nie było "świadczenia dostępu do internetu"
    dlatego że nie było faktury !!

    > + Błędnie wystawiona faktura - niezgodnie z umową - to jeden z elelmentów
    > + z których się nie wywiązał provider.

    To się zgadza. Ale *osobny* element. I (niestety ?) - nieodpłatny.

    Nie można powiedzieć że ma zrobić coś za co masz *zapłacić*.
    Możesz zapodać ów kawałek umowy *uzależniający* wypowiedzenia od
    wystawienia faktury ? Jak wyżej - uważam że byłoby to dopuszczalne.
    Ale fakt że płatność jest określona na termin bezwzględny oraz że
    *rozdzielnie* zapisano możliwość wypowiedzenia umowy z braku zapłaty
    oraz termin wystawienia faktury i płatności mi sugeruje brak takiej
    relacji...

    > + Ponadto to właśnie faktura (poprawna merytorycznie) daje mi możliwość
    > + wrzucenia jej w koszty prowadzonej działalności.

    Primo: nie napisałeś *co* było źle. Jeśli któraś kwota - to IMO wartości
    z faktury "skorygowane na niekorzyść" można było wpisać w KUP i odliczenie
    VAT, jeśli zaś *nie* kwota - mogłeś wystawić notę korygującą, czyli
    odliczyć by się dało. Chyba żeby faktura była "nie na ciebie" :)
    Secundo: "ale ten argument nikogo nie obchodzi"... Przecież sytuacja
    ciebie jako kogoś kto nie dostał prawidłowej f-ry niczym nie różni
    się od sytuacji kogoś kto wystawił f-rę i nie dostał zapłaty :(

    > + Nie chodzi mi o to że chcę w jakiś sposób uniknać płacenia za otrzymane
    > + usługi - chcę tylko mieć "bata" na usługodawcę by w sposób rzetelny świadczył
    > + swoje usługi z zawartej umowy w tym dostarczał prawidłowo
    > + wystawione faktury.

    Doceniam. Tyle że IMO posiadane "baty" są liche - odsetki za szkodę
    w postaci niemożności odliczenia VAT i KUP...
    *MOŻNA* taki "bat" zawrzeć w umowie - w postaci płacenia w terminie
    określonym *od dnia otrzymania poprawnej faktury*.
    Jakby cię kto pytał to moi klienci, duże firmy, z reguły domagają
    się takiego właśnie zapisu; oczywiście w relacji bardziej
    skomplikowanej (od podpisania protokołu, wystawienia faktury
    itp - "ale nie wcześniej niż 14 dni od otrzymania poprawnej
    faktury" na przykład).

    > + Takie jest moje zdanie zdroworozsądkowe.
    > +
    > + Czy to rozumowanie jest sprzeczne z obowiazujacym prawem ?

    IMO nie. O ile jest wyraźnie zapisane w umowie - zapis że można
    wypowiedzieć "przy braku zapłaty do końca miesiąca" a nie "przy
    braku zapłaty w 20 dni od otrzymania poprawnej faktury" świadczyłby
    że się tego "zdrowego rozsądku" nie domagałeś !

    > + Czy mam płacić za faktury które otrzymam za "TVN" cy "McDonalda" ????

    Moment. Ustalmy coś.
    Jeśli owe firmy *świadczyły ci usługi* (i mogą to wykazać) oraz
    ty te usługi *przyjąłeś* (skorzystałeś z nich) - to niby DLACZEGO NIE ??

    A tak na boku: provider zachował się oczywiście nierozsądnie.
    Niemniej... skoro powiadasz że jest zapis iż brak zapłaty do końca
    miesiąca pozwala umowę wypowiedzieć - to pozwala. Niezależnie
    od braku jakiejkolwiek logiki...
    Z ciekawości spytam: jaki horyzont czasowy ma (wg umowy) provider
    na skorzystanie z tego prawa ? Bo jeśli zapisu nie ma to IMO
    ma prawo wypowiedzieć w lipcu dlatego że dobrzebał się że ktoś
    styczniowej f-ry nie opłacił w lutym a dopiero 4 marca...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)


  • 14. Data: 2005-06-25 11:25:22
    Temat: Re: Nieprawidłowa faktura i odłączony internet.
    Od: Jacek Kosteral <j...@n...wymarz.pl>

    Uściślę:
    - umowa o dostawę internetu była podpisana w kwietniu,
    - pierwsza faktura i uruchomiana usługa została w maju
    - dostarczona faktura zawierała złą nazwę firmy
    i zły adres - jedynie NIP się zgadzał
    - w umowie jest zapis że opłata za usługę odbywa się na podstawie
    wystawionej i dostarczonej faktury (nie ma słowa "poprawnie wystawionej
    stąd moje pytanie było czy mam też płacić faktury wystawione przez
    providera na "TVN" czy "McDonalda" dostarczone właśnie mi.

    Provider ma monopol w miejscu w którym prowadzę firmę
    - odłączenie jest tylko sposobem na wyciągnięcie dodatkowych
    pieniędzy za dodatkowe przyłączenie.

    Czy ja jestem w tym wypadku na straconej pozycji?
    Działałem przecież w dobrej wierze - poinformowałem providera
    że wystawił fakturę z błędnymi danymi, po otrzymaniu
    kolejnej już prawidłowej faktury opłatę uiściłem w terminie.

    Pozdrawiam
    JaceK



  • 15. Data: 2005-06-25 21:57:58
    Temat: Re: Nieprawidłowa faktura i odłączony internet.
    Od: "pawelj" <pawel_jajko. antyspam .@poczta.onet.pl>

    > Uściślę:
    > - umowa o dostawę internetu była podpisana w kwietniu,
    > - pierwsza faktura i uruchomiana usługa została w maju
    > - dostarczona faktura zawierała złą nazwę firmy
    > i zły adres - jedynie NIP się zgadzał
    > - w umowie jest zapis że opłata za usługę odbywa się na podstawie
    > wystawionej i dostarczonej faktury (nie ma słowa "poprawnie wystawionej
    > stąd moje pytanie było czy mam też płacić faktury wystawione przez
    > providera na "TVN" czy "McDonalda" dostarczone właśnie mi.
    Miałem dokładnie taką samą sytuację z operatorem GSM. Ponieważ było to na
    początku mojej dg - jedna z pierwszych faktur bardzo się tym przejąłem i
    nie zapłaciłem tylko wysłałem pismo coby sobie poprawili i jak wystawią "na
    mnie" to "ja" im zapłacę.
    Czułem się zwolniony z zapłaty ponieważ na fakturze była błędna nazwa firmy
    i zły adres (nie pamiętam jak było z nimpem).
    Zadzwoniła do mnie bardzo miła pani, która dłuuugo mi tłumaczyła że
    powinienem zapłacić i wysłać im fakturę korygującą. W każdym razie
    wytłumaczyła mi to prosto i ze zrozumieniem.
    Potem dostałem od nich pismo o dziwo napisane dość prosto - wyjaśniające na
    jakiej podstawie domagali się zapłaty. Jednocześnie w tym samym liście było
    podziękowanie za szybkie zwrócenie uwagi że mają błąd w bazie klientów co
    już było dla mnie totalnym zaskoczeniem.

    >
    > Provider ma monopol w miejscu w którym prowadzę firmę
    > - odłączenie jest tylko sposobem na wyciągnięcie dodatkowych
    > pieniędzy za dodatkowe przyłączenie.
    Ma monopol czy nie - Ty podpisując ich umowę zgodziłeś się na ich warunki a
    ponowne podłączenie to kara za niepłacenie.
    >
    > Czy ja jestem w tym wypadku na straconej pozycji?
    > Działałem przecież w dobrej wierze - poinformowałem providera
    > że wystawił fakturę z błędnymi danymi, po otrzymaniu
    > kolejnej już prawidłowej faktury opłatę uiściłem w terminie.

    Na moje oko to jesteś na straconej pozycji - bo wykorzystując swój monopol
    nie muszą Ci iść na rękę. Może jakbyś poprosił ładnie to co innego :)

    Acha. moja umowa z operatorem GSM też miała taki myk, że niezapłacenie wiąże
    się z odłączeniem i ponowną opłatą za aktywację - ale uniknąłem tego dzięki
    tej miłej pani z którą się dało dogadać.

    Więc to teraz chyba zależy od tego - kto jest po drugiej stronie i od
    Twojego podejścia, bo z tego co piszesz to mają prawo sobie policzyć drugi
    raz podłączenie.

    --
    PawełJ



  • 16. Data: 2005-06-26 08:03:28
    Temat: Re: Nieprawidłowa faktura i odłączony internet.
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>


    Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> napisał w
    wiadomości news:Pine.WNT.4.60.0506251215430.1108@athlon...
    > On Sat, 25 Jun 2005, Cavallino wrote:
    >
    >> + Użytkownik "Piwek" <t...@i...pl> napisał w wiadomości
    >> + > Blad na fakturze nie zwalnia Cie z obowiazku zaplacenia za net.
    >> +
    >> + Ciekawe.
    >> + Za VAT tez ma zapłacić?
    >
    > Tak wynika z ustawy o cenach. Cena obejmuje VAT, wg. umowy ma
    > zapłacić cenę...

    A wystawca wystawić prawidłową fakturę.
    Obnaj obowiązku nie dopełnili - czemu tylko jedna strona ma ponieśc
    konsekwencje?


    > 2. Teraz ja się przyczepię, tego co ty literalnie zapisałeś.
    > Była wystawiona faktura ? - była. No to był obowiązek
    > opłacenia.

    Usługobiorca unieważnił ją odsyłając wystawcy.


  • 17. Data: 2005-06-27 10:26:21
    Temat: Re: Nieprawidłowa faktura i odłączony internet.
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 26 Jun 2005, Cavallino wrote:
    [...]
    > + > > + Za VAT tez ma zapłacić?
    > + >
    > + > Tak wynika z ustawy o cenach. Cena obejmuje VAT, wg. umowy ma
    > + > zapłacić cenę...
    > +
    > + A wystawca wystawić prawidłową fakturę.
    > + Obnaj obowiązku nie dopełnili - czemu tylko jedna strona ma ponieśc
    > + konsekwencje?

    Ależ obaj mają prawo wyciągnąć konsekwencje zapisane w umowie.
    Dostawca ze swojej "konsekswencji" skorzystał: "brak zapłaty
    do końca miesiąca -> wypowiedzenie umowy".
    Z której z wymienionych w umowie konsekwencji chce skorzystać
    odbiorca usługi ?
    :[
    Tak, ja wiem: ta umowa jest pewnie wybitnie "niesymetryczna".
    Ale DG to nie konsument i można go dowolnie "zdeptać"... :(
    Jak podpisze niekorzystną dla siebie umowę to sam sobie
    winien !
    Teoretycznie...teoretycznie są jakieśinstytucje antymonolpolowe...

    > + > 2. Teraz ja się przyczepię, tego co ty literalnie zapisałeś.
    > + > Była wystawiona faktura ? - była. No to był obowiązek
    > + > opłacenia.
    > +
    > + Usługobiorca unieważnił ją odsyłając wystawcy.

    Kpisz ze mnie ??
    Przecież nie ma "unieważnienia faktury" !
    Co najwyżej (legalnie) można "wycofać ją z obiegu prawnego"
    ale to zrobić może *jedynie* wystawca. Pod pewnymi warunkami
    oczywiście - niemniej to wystawca jest dysponentem prawa.
    Odbiorca nie może na fakt wystawienia f-ry nic poradzić...

    No i to jest OT: bo jak widzieliśmy zapis odwoływał się w osobnym
    (od obowiązku wystawienia i dostarczenia f-ry) punkcie na
    "brak zapłaty".
    IMO, z braku (lub wręcz sprzeczności) zapisów umowy na przypadek
    dostarczenia nieprawidłowej faktury obroną mógłby być zapis
    KC o "przyjętych zwyczajach" - bo rzeczywiście przyjętym zwyczajem
    jest zapłata za prawidłową fakturę.
    Niemniej...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)


  • 18. Data: 2005-06-27 18:16:34
    Temat: Re: Nieprawidłowa faktura i odłączony internet.
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>


    Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> napisał w
    wiadomości news:

    > Przecież nie ma "unieważnienia faktury" !

    I to błąd prawa...

    > Co najwyżej (legalnie) można "wycofać ją z obiegu prawnego"
    > ale to zrobić może *jedynie* wystawca. Pod pewnymi warunkami
    > oczywiście - niemniej to wystawca jest dysponentem prawa.
    > Odbiorca nie może na fakt wystawienia f-ry nic poradzić...

    I co, jest zobowiązany zapłacić za każdy bzdet który do niego przyjdzie,
    niezależnie od tego co na nim jest?

    >
    > No i to jest OT: bo jak widzieliśmy zapis odwoływał się w osobnym
    > (od obowiązku wystawienia i dostarczenia f-ry) punkcie na
    > "brak zapłaty".

    A zapłata odwoływała się do "wystawionej faktury" - w dorozumieniu -
    wystawionej poprawnie.


  • 19. Data: 2005-06-27 19:11:49
    Temat: Re: Nieprawidłowa faktura i odłączony internet.
    Od: maHo <m...@p...net>

    Cavallino wrote:
    >
    > Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> napisał w
    > wiadomości news:
    >
    >> Przecież nie ma "unieważnienia faktury" !
    >
    >
    > I to błąd prawa...
    >
    >> Co najwyżej (legalnie) można "wycofać ją z obiegu prawnego"
    >> ale to zrobić może *jedynie* wystawca. Pod pewnymi warunkami
    >> oczywiście - niemniej to wystawca jest dysponentem prawa.
    >> Odbiorca nie może na fakt wystawienia f-ry nic poradzić...
    >
    >
    > I co, jest zobowiązany zapłacić za każdy bzdet który do niego przyjdzie,
    > niezależnie od tego co na nim jest?

    No właśnie Gotfryd ci udowadnia (chyba) że jest inaczej. Że nie za
    fakturę płacisz, tylko za usługi za które ta faktura jest wystawiona.


    pozdrav

    maHo


  • 20. Data: 2005-06-27 21:16:46
    Temat: Re: Nieprawidłowa faktura i odłączony internet.
    Od: "xxx" <w...@w...pl>


    Użytkownik "Cavallino" <k...@...pl> napisał w wiadomości
    news:d9j5ec$89d$3@news.onet.pl...
    >
    > Użytkownik "Piwek" <t...@i...pl> napisał w wiadomości
    > news:d9i3ak$hgc$1@nemesis.news.tpi.pl...
    > > Blad na fakturze nie zwalnia Cie z obowiazku zaplacenia za net.
    Jesli faktura ma blad zasadniczy, czyli pomylka w adresie i w NIPie, to taka
    faktura jest bledna i nie wiadomo dla kogo zostala wystawiona - nie wiadomo
    kto ma ja zaplacic. Dziwne, ze przy blednym adresie f-ra trafila pod
    wlasciwy adres. Podobnie przeciez jest np. z gazem czy pradem: zaklad sie
    pomylil i wyslal do Kowalskiego, ale z adresem Nowaka, to Nowak moze wrzucic
    ja do kosza. Kowalski moze nie miec pojecia, ze f-ra zostala wyslana. To, ze
    ktos wykonal usluge, zada zaplaty, ale nie chce wystawic f-ry (albo
    twierdzi, ze wystawil a nie dotarla) nie swiadczy o tym, ze nalezy zaplacic.
    Faktura prawidlowa nalezy sie jak psu buda. Jesli firma wystawiajaca ma
    jakies watpliwosci co do wystawiania faktur, to mozna zaproponowac im udanie
    sie do swego USu i zapytanie czy "moge brac forse/wykonywac uslugi bez
    wystawiania faktury". Oni zwykle dobrze znaja odpowiedz i chetnie takiemu
    podatnikowi pomoga.

    pozdrawiam - xxx







    >
    > Ciekawe.
    > Za VAT tez ma zapłacić?
    > Mimo że prawidłowej (tj. takiej która pozwala mu ten VAT odliczyć) też nie
    > dostał?
    > Na jakiej podstawie, skoro JEDYNĄ podstawą jest faktura VAT?
    >
    > > Obowiazek
    > > ten wynika z umowy- tak samo jak z umowy wynika obowiazek wysylania
    > > faktur.
    >
    > Z umowy wynika obowiązek opłacania wystawionych faktur, a nie zapłaty bez
    > faktury.
    >


strony : 1 . [ 2 ] . 3 ... 8


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1