  • 1. Data: 2003-07-14 21:38:12
    Temat: Niemieckie prawo pracy.
    Od: Lia <L...@a...poczta.onet.pl>

    Witam serdecznie.

    Własnie zmieniam miejsce zatrudnienia i w związku z tym mam kilka pytan.

    Czy gdzies w sieci dostepne jest niemieckie prawo pracy (kodeks pracy), ale
    po polsku lub po angielsku.(niestety po niemiecku pewnie sobie nie poradze
    ze zrozumieniem go).

    Jak wygląda sytuacja pracownika, który podpisuje niemiecką umowe o prace (
    a bedzie pracowac w Polsce)? Jak to wogole formalnie jest mozliwe?
    Czy pracodawca musi dostarczyc polską wersje umowy przetłumaczoną przez
    tłumacza przysiegłego?
    Czy jezeli bede sie rozliczac z niemieckim fiskusem ( to wiem na pewno) to
    jak wygląda opłacanie składek - ZUS, zdrowotnej, emerytalnej itd?

    I jeszcze jedno pytanko :) Normalnie Polakowi na terenie Polski nie
    wolno jezdzic samochodem na zagranicznej rejestracji? Czy na pewno mozliwe
    jest to gdy auto jest słuzbowe, a firma to oddział zagranicznego koncernu?

    Dzięki, jesli ktokolwiek bedzie cos wiedział :)
    --
    Lia GG 1516512 ICQ 166035154
    howuser&userid=39102

  • 2. Data: 2003-07-15 18:46:46
    Temat: Re: Niemieckie prawo pracy.
    Od: "Krzysztof 'kw1618' z Warszawy" <k...@i...pl>

    Użytkownik "Lia" <L...@a...poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > Jak wygląda sytuacja pracownika, który podpisuje niemiecką umowe o prace (
    > a bedzie pracowac w Polsce)? Jak to wogole formalnie jest mozliwe?

    Moim zdaniem jest to tylko mozliwe jeśli będziesz pracował w niemieckiej
    ambasadzie. Teren placówej dyplomatycznych jest wyjęty spod lokalnego prawa
    na mocy porozumień.
    Jesli firma zagraniczna działa na terytorium polskim to podlega pod polskie
    prawo, również pod polskie prawo pracy.
    Jedyne co mnie się nasuwa to po prostu bedziesz zatrudniony za granicą, a w
    Polsce będziesz na zasadzie delegacji.

    > Czy pracodawca musi dostarczyc polską wersje umowy przetłumaczoną przez
    > tłumacza przysiegłego?

    Jeśli pracujesz za granicą to nie widze logicznego uzasadnienia konieczności
    tłumaczenia czy obowiązku.

    > Czy jezeli bede sie rozliczac z niemieckim fiskusem ( to wiem na pewno) to
    > jak wygląda opłacanie składek - ZUS, zdrowotnej, emerytalnej itd?

    Podlegasz pod tamtejsze prawo ubezpieczeniowe, zdrowotne i emerytalne. Tam
    pracodawca może, a może musi wykupić Tobie ubezpieczenie KL NNW i inne np.
    OC jesli uwaza za stosowne, abyś podczas delegacji był ubezpieczony, a
    polska służba zdrowia bedzie czerpać od tamtejszego towarzystwa ubezp.
    jeśli zajdzie taka potrzeba. Po prostu bedziesz na delegacji.
    Przykładowo polscy marynarze pracujący za granicą pod obcymi banderami
    dobrowolnie sami płacą sobie ZUS, składki zdrowotne, emerytallne itp. aby
    mieć świadczenia służby zdrowia i ewentualną emeryturę gdy zakończa karierę
    zawodową. Myslę więc że Ty mozesz robić podobnie, ale po szczegóły zgłoś się
    do ZUSu bo to bardzo skomplikowane.
    Gdy Polska zostanie przyłącz.... przepraszam, wejdzie do Unii to trochę się
    te sprawy uproszczą.

    > I jeszcze jedno pytanko :) Normalnie Polakowi na terenie Polski nie
    > wolno jezdzic samochodem na zagranicznej rejestracji?

    słyszałem coś, ileśtam czasu po prowadzeniu pojazdu na PL obszar celny
    trzeba chyba przerejestrować...

    Krzysztof 'kw1618'
    Warszawa

  • 3. Data: 2003-07-16 11:01:58
    Od: Lia <L...@a...poczta.onet.pl>

    Dnia 2003-07-15 20:46:46 w sprzyjających i niepowtarzalnych okolicznościach
    przyrody grupowicz *Krzysztof 'kw1618' z Warszawy* skreślił te oto słowa:

    Dziekuje bardzo za wszystkie informacje :)

  • 4. Data: 2003-07-16 12:28:19
    Od: "AQA" <a...@i...pl>

    > Dnia 2003-07-15 20:46:46 w sprzyjających i niepowtarzalnych
    okolicznościach
    > przyrody grupowicz *Krzysztof 'kw1618' z Warszawy* skreślił te oto słowa:
    >
    > Dziekuje bardzo za wszystkie informacje :)

    Lia pozdrowienia z pl.rec.uroda , nie potrzebują jeszcze kogoś z Poznania?
    Chodzi mi o prace ?

    Aqa

  • 5. Data: 2003-07-16 12:38:33
    Od: Lia <L...@a...poczta.onet.pl>

    Dnia 2003-07-16 14:28:19 w sprzyjających i niepowtarzalnych okolicznościach
    przyrody grupowicz *AQA* skreślił te oto słowa:

    > Lia pozdrowienia z pl.rec.uroda , nie potrzebują jeszcze kogoś z Poznania?
    > Chodzi mi o prace ?

    Chwilowo nie. Od stycznia bedzie spory nabór, na razie zatrudniają 10 osob,
    ktore zorganizują prace przedstawicielstwa (siedziba w PFC). Jak powstanie
    fabryka w Tarnowie Podgórnym to przeniesie sie wszystko tam.