  • 11. Data: 2005-11-06 13:46:53
    Temat: Re: Namawianie do popelnienia przestepstwa
    Od: "Przemysław Rokicki" <p...@g...pl>

    > Mylisz sie, nie jest to ani podzeganie

    o podzeganiu nie pialem

    > ani pomocnictwo, czyli zadna ze
    > zjawiskowych form popelnienia przestepstwa (bo podzegacz czy pomocnik
    > naklania albo pomaga konkretnemu sprawcy w popelnieniu czy do popelnienia
    > konkretnego przestepstwa),

    Użytkownik Kwota Sztuk Data
    Wendigho (9) 12.00 1 wto 01 lis 2005 12:28:52 CET
    anka-a (13) 12.00 1 wto 01 lis 2005 19:41:21 CET
    Mate_S (3) 12.00 1 wto 01 lis 2005 21:13:18 CET
    edekh123 (1) 12.00 1 wto 01 lis 2005 21:16:47 CET
    ALFI27 (30) 12.00 1 wto 01 lis 2005 21:17:08 CET
    neomagic (34) 12.00 1 śro 02 lis 2005 22:10:32 CET
    MariuszBednarski (10) 12.00 1 czw 03 lis 2005 14:17:45 CET
    Madakerez (10) 12.00 1 czw 03 lis 2005 21:24:11 CET
    CD_PC_DVD (1) 12.00 1 sob 05 lis 2005 14:03:29 CET
    lukasrad (25) 12.00 1 sob 05 lis 2005 15:07:47 CET
    Kozak2-K1 (2) 12.00 1 sob 05 lis 2005 18:47:42 CET
    wowa68 (3) 12.00 1 sob 05 lis 2005 21:24:20 CET
    Jacek_Andrzej (166) 12.00 1 sob 05 lis 2005 22:41:22 CET
    Borek14 (8) 12.00 1 sob 05 lis 2005 22:58:10 CET
    ziom321 (2) 12.00 1 nie 06 lis 2005 10:38:56 CET
    niedzwiedz76 (8)

    z kazdym jest oddzielnie przeprowadzona transakcja.

    > natomiast mozna sie zastanawiac nad tym, czy nie
    > jest to czyn z art. 255 (nawolywanie do przestepstwa)

    na pewno nie

  • 12. Data: 2005-11-06 15:16:16
    Od: Marcin Szawurski <x...@x...pl>

    Przemysław Rokicki wrote:

    > a jak miszczu te pozycje wytlumaczysz?
    >
    > # Bedziesz umial włamać sie i podsłuchiwać rozmowy na gg
    >
    > nie ma wlamania za zgoda, nie ma podsluchiwania za zgoda, w

    Obrona powie, że oskarżonemu chodziło o "włamanie na wlasny serwer i
    podsłuchiwanie własnych rozmów. Wysoki Sądzie, oskarżony jest
    informatykiem i nie musi rozumieć zawiłości prawnych, jego teść dzień
    wcześniej powiedział: <<Józek, chodź włamiemy się do mnie na chatę bo
    gdzieś mi się klucz zapodział>> i on tylko to miał na myśli Wysoki
    Sądzie, żadnych nieleganych działań"

    > # Przejdziesz kurs crackowania softu
    >
    > crackowanie softu, uzywanie narzedzi do tego, wytwarzanie, przechowywanie,
    > udostepnainie jest karalne, pomacnictwo tez.

    analogicznie.

    > W tym przypadku zbyt mocno naciagasz.
    >
    > P.

    OK, coby skonkretyzować dyskusję zajrzałem do KK i widzę:

    Art. 267.
    § 1. Kto bez uprawnienia uzyskuje informację dla niego nie przeznaczoną,
    otwierając zamknięte pismo, podłączając się do przewodu służącego do
    przekazywania informacji lub przełamując elektroniczne, magnetyczne albo
    inne szczególne jej zabezpieczenie, podlega grzywnie, karze ograniczenia
    wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.
    § 2. Tej samej karze podlega, kto w celu uzyskania informacji, do której
    nie jest uprawniony, zakłada lub posługuje się urządzeniem podsłuchowym,
    wizualnym albo innym urządzeniem specjalnym.
    § 3. Tej samej karze podlega, kto informację uzyskaną w sposób określony
    w § 1
    lub 2 ujawnia innej osobie.
    § 4. Ściganie przestępstwa określonego w § 1-3 następuje na wniosek
    pokrzywdzonego.
    Art. 268.
    § 1. Kto, nie będąc do tego uprawnionym, niszczy, uszkadza, usuwa lub
    zmienia
    zapis istotnej informacji albo w inny sposób udaremnia lub znacznie utrudnia
    osobie uprawnionej zapoznanie się z nią,
    podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wol-
    ności do lat 2.
    § 2. Jeżeli czyn określony w § 1 dotyczy zapisu na komputerowym nośniku
    infor-
    macji, sprawca
    podlega karze pozbawienia wolności do lat 3.
    § 3. Kto, dopuszczając się czynu określonego w § 1 lub 2, wyrządza
    znaczną szko-
    dę majątkową,
    § 4. Ściganie przestępstwa określonego w § 1-3 następuje na wniosek pokrzyw-
    dzonego.
    Art. 268a.
    § 1. Kto, nie będąc do tego uprawnionym, niszczy, uszkadza, usuwa,
    zmienia lub
    utrudnia dostęp do danych informatycznych albo w istotnym stopniu zakłóca
    lub uniemożliwia automatyczne przetwarzanie, gromadzenie lub przekazywa-
    nie takich danych,
    podlega karze pozbawienia wolności do lat 3.
    2005-09-23
    Kancelaria Sejmu s. 75/75
    § 2. Kto, dopuszczając się czynu określonego w § 1, wyrządza znaczną
    szkodę ma-
    jątkową,
    § 3. Ściganie przestępstwa określonego w § 1 lub 2 następuje na wniosek po-
    krzywdzonego.
    Art. 269.
    § 1. Kto niszczy, uszkadza, usuwa lub zmienia dane informatyczne o
    szczególnym
    znaczeniu dla obronności kraju, bezpieczeństwa w komunikacji, funkcjonowa-
    nia administracji rządowej, innego organu państwowego lub instytucji pań-
    stwowej albo samorządu terytorialnego albo zakłóca lub uniemożliwia automa-
    tyczne przetwarzanie, gromadzenie lub przekazywanie takich danych,
    § 2. Tej samej karze podlega, kto dopuszcza się czynu określonego w § 1,
    niszcząc
    albo wymieniając nośnik informacji lub niszcząc albo uszkadzając urządzenie
    służące do automatycznego przetwarzania, gromadzenia lub przekazywania
    danych informatycznych.

    Art. 269a.
    Kto, nie będąc do tego uprawnionym, przez transmisję, zniszczenie,
    usunięcie, u-
    szkodzenie lub zmianę danych informatycznych, w istotnym stopniu zakłóca
    pracę
    systemu komputerowego lub sieci teleinformatycznej,

    Art. 269b.
    § 1. Kto wytwarza, pozyskuje, zbywa lub udostępnia innym osobom
    urządzenia lub programy komputerowe przystosowane do popełnienia
    przestępstwa określonego w art. 165 § 1 pkt 4, art. 267 § 2, art. 268a §
    1 albo § 2 w związku z § 1, art. 269 § 2 albo art. 269a, a także hasła
    komputerowe, kody dostępu lub inne dane umożliwiające dostęp do
    informacji przechowywanych w systemie komputerowym lub sieci
    teleinformatycznej, podlega karze pozbawienia wolności do lat 3.

    Oznacza to tyle, że:

    1. Nie można gentelmena skazać na podstawie artykułów szczegółowych
    (267-269a) za pomocnictwo czy podżeganie - zawsze może powiedzieć to co
    wyżej że chodziło mu o "włamanie" do własnego serwera, a te artykuły
    mówią o cudzych zasobach.

    2. Nie można nikogo skazać na podstawie zawartości strony internetowej,
    a jednynie poprzez analizę oferowanych programów i stopnia
    przystosowania do popełnienia przestępstwa(oceniam, że 90% z nich to
    różne monitory ruchu sieciowego i inny szajs mający 100000 zastosowań).

    Polecam również:

    http://tinyurl.com/9scae

  • 13. Data: 2005-11-06 16:33:27
    Od: "Przemek R..." <p...@t...gazeta.pl>

    > Obrona powie, że oskarżonemu chodziło o "włamanie na wlasny serwer i
    > podsłuchiwanie własnych rozmów.

    a sad da wiare takiemu tlumaczeniu, tym bardziej ze lista nie zawiera tylko
    jednego dzialania.

> [...]
    > wyżej że chodziło mu o "włamanie" do własnego serwera, a te artykuły mówią

    Pomocnictwo to przestepstwo umyslnie a zauwaz ze
    "czyn zabroniony popelniony jest umyslnie , jezeli sprawca ma zamiar jego
    popelnienia, to jest chce go popelnic ALBO
    przewidujac mozliwosc jego popelnienia GODZI sie na to" .

    a.. Dowiesz się jak dekodować płatna TV
    a.. Dowiesz sie jak nabić rachunek sasiadowi
    a.. Naucze cię łamać hasła zakodowanych plików
    a.. Bedziesz umiał haczyc strony internetowe
    a.. Bedziesz umial włamać sie i podsłuchiwać rozmowy na gg
    a.. Przejdziesz kurs crackowania softu

    sorry ale przy powyzszym opisie nie bylbys mnie wstanie przekonac ze
    sprzedajacy nie zdawal sobie sprawy ze wiedza ta
    moze byc wykorzystana ws posob nielegalny. zwroty "podsluchiwac, wlamac,
    haczyc" znacza to samo zarowno w potocznym jezyku jak
    i prawnym. Wiec tlumaczenie ze sie nie 'rozumie zawiłości prawnych' jest
    conajmniej nie na miejscu.
    W przypadku jednej pozycji moze i by przeszlo tlumaczenie
    <<Józek, chodź włamiemy się do mnie na chatę bo
    gdzieś mi się klucz zapodział>> i on tylko to miał na myśli Wysoki
    Sądzie, żadnych nieleganych działań"

    ale na pewno nie przy takiej liscie.

    > 2. Nie można nikogo skazać na podstawie zawartości strony internetowej,

    "jezeli napisze "Prezydent Kwasniewski to XXXXXXXXXX (najwieksze bluzgi)" na
    stronie internetowej to
    czy nie mozna mnie wtedy skazac z art 135 ust 2 ?

    > Polecam również:
    >
    > http://tinyurl.com/9scae

    znam to, nie ma zwiazku

    P.

  • 14. Data: 2005-11-06 17:50:10
    Od: Marcin Szawurski <x...@x...pl>

    Przemek R... wrote:

    > "jezeli napisze "Prezydent Kwasniewski to XXXXXXXXXX (najwieksze bluzgi)" na
    > stronie internetowej to
    > czy nie mozna mnie wtedy skazac z art 135 ust 2 ?

    ALe ja mówię tylko o tej sytuacji i o przestępstwie 269b - jeśli to
    miałoby byc to przestępstwo (a napisalem dlaczego mz nie kwalfikuje się
    na pozostałe) - to nie wystarczy ze autor powie na stronie że one się do
    tego nadają - one muszą być rzeczywiście do tego "przystosowane", z
    usiłowania (co do tego konkretnego art) łatwo się wybroni - przekaz
    reklamowy musi być przesadzony.

  • 15. Data: 2005-11-06 19:06:56
    Od: "Przemek R..." <p...@t...gazeta.pl>

> [...]
    > nadają - one muszą być rzeczywiście do tego "przystosowane", z usiłowania
    > (co do tego konkretnego art) łatwo się wybroni - przekaz reklamowy musi

    wydaje mi sie ze sie nie zrozumielismy, ja zalozylem ze wiedza zawarta w tym
    zestawie
    rzeczywiscie pozwoli na czynnosci wypunktowane.
    Sama reklama (gdyby ta wiedza nie pozwalala na to ) jako taka by pod to
    oczywiscie nie podapadala , .............tylko pod oszustwo :-)

    P.

    Pozdrawiam

  • 16. Data: 2005-11-06 19:16:14
    Od: "Piotrek" <p...@p...onet.pl>

> [...]
    > konkretnego przestepstwa), natomiast mozna sie zastanawiac nad tym, czy nie
    > jest to czyn z art. 255 (nawolywanie do przestepstwa)

    A co powiecie na książkę pt. "Jak pisać wirusy?", na którą natknąłem się kiedyś
    w sklepie komputerowym? Czy jej autor jest przestępcą? W końcu, gdyby się
    uprzeć, też można by mu zarzucić, że nawołuje do przestępstwa (puszczania w
    obieg wirusów komputerowych), a przynajmniej w nim pomaga.

  • 17. Data: 2005-11-06 19:32:32
    Od: "Przemek R..." <p...@t...gazeta.pl>

    Użytkownik "Piotrek" <p...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > uprzeć, też można by mu zarzucić, że nawołuje do przestępstwa (puszczania
    > obieg wirusów komputerowych), a przynajmniej w nim pomaga.

    ksiazka jak pisac Wirusy Dudka uczy assemblera, a oprocz wirusa zawartego w
    ksiazce jest
    "lekarstwo" na niego, po z atym zostala wydana w 94 roku gdzie rzadko kto w
    polsce
    slyszal o pc-tach , i nie bylo odpowioednich zapisow w kk. Po z atym Andrzej
    Dudek nikogo nie informowal ze ksiazka sluzy wlasnie do nauki takich rzeczy,
    zreszta gdybys ja wzial do reki i do niej zajrzal to bys to wiedzial.

    P.

  • 18. Data: 2005-11-06 20:00:13
    Od: Marcin Szawurski <x...@x...pl>

    Przemek R... wrote:

> [...]
    > Sama reklama (gdyby ta wiedza nie pozwalala na to ) jako taka by pod to
    > oczywiscie nie podapadala , .............tylko pod oszustwo :-)

    Za wiedzę to równie dobrze profesorów politechniki mógłbyś skazywać.
    Taka wiedza jest nierozerwalnie związana z wiedzą nt skutecznych
    zabezpieczeń.

  • 19. Data: 2005-11-06 20:20:23
    Od: "Michał Wilk" <m...@g...pl>

> [...]
    > uprzeć, też można by mu zarzucić, że nawołuje do przestępstwa (puszczania
    > obieg wirusów komputerowych), a przynajmniej w nim pomaga.

    Ani napisanie i opublikowanie ksiazki "Jak pisac wirusy", ani tez "Jak
    okrasc sasiada", ani "Mordowanie dla opornych" nie jest karalne w zwiazku z
    pomocnictwem, a tylko i wylacznie (ewentualnie) za nawolywanie do
    popelnienia przestepstwa. Tak samo podzeganiem nie jest wyjscie na ulice i
    pokrzykiwanie "nie placcie podatkow", czy "zgwalcie swoja sasiadke"

    Pozdrawiam,
    Michal

  • 20. Data: 2005-11-06 21:18:16
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Piotrek wrote:

> [...]
    > uprzeć, też można by mu zarzucić, że nawołuje do przestępstwa (puszczania w
    > obieg wirusów komputerowych), a przynajmniej w nim pomaga.

    Strach pomyśleć, co grozić może producentowi filmu "Jak zamordować
    starszą panią?" ;->

    --
    Andrzej Ława @ Jelonki (Warszawa)
    Suzuki GSX 400e (1987) lab-rat-bike ;)