  • 1. Data: 2002-07-01 06:40:57
    Temat: Na jakich warunkach - zmiana warunkow pracy?
    Od: Remek <b...@p...onet.pl>

    Witam

    Moze troche maslo maslane, ale chodzi mi o to czy pracodawca moze w kazdych
    warunkach (czyt. sytuacji materialnej) zmienic warunki pracy (glownie
    placy). Czy jest to w jakis sposob regulowane. Bo jeden taki pracodawca
    wykorzystuje trudna sytuacje na rynku (bezrobocie) do zmniejszenia pensji
    (dosc drastycznie) oraz podzialu powstalej placy na czesci: stala, czesc
    zalezna od obrotu i czesc zalezna od ew. wpadek.

    Czy jest jakis sposob obrony przed takimi praktykami?

    Jakich argumentow mozna uzyc w rozmowie (jezeli wiadomo ze sytuacja firmy ma
    sie lepiej niz w roku ubieglym)?

    Oczywiscie mozna zrezygnowac z pracy - tylko jezeli sie ma spory kredyt do
    splacenia oraz zna sie sytuacje na rynku to jest to bardzo trudne
    posuniecie.

    Bardzo prosze o pomoc. Nie ukrywam ze jest to pilna sprawa.

    Pzdr.
    Remek

  • 2. Data: 2002-07-01 09:42:08
    Temat: Re: Na jakich warunkach - zmiana warunkow pracy?
    Od: "MAX" <max_kr(NO-SPAM)@poczta.onet.pl>

    "Remek" <b...@p...onet.pl> wrote in message
> [...]
    > (dosc drastycznie) oraz podzialu powstalej placy na czesci: stala, czesc
    > zalezna od obrotu i czesc zalezna od ew. wpadek.

    Jezeli jestes zatrudniony na podstawie umowy o prace a nie umowy zlecenia
    czy umowy o dzielo, wówczas wypowiedzenie warunków pracy badz placy jest
    dokonane wówczas, gdy pracodawca zaproponuje nowe warunki na pismie i
    stwierdzi, ze w razie niezakceptowania ich stosunek pracy ulega rozwiazaniu.
    Jezeli odmówisz przyjecia nowych warunków, wówczas umowa o prace rozwiazuje
    sie z uplywem okresu wypowiedzenia. Jezeli do uplywu polowy okresu
    wypowiedzenia nie zlozysz zadnego oswiadczenia, wówczas oznacza to, ze
    zgadzasz sie z nowymi warunkami pracy badz placy.

    Natomiast jezeli pracodawca tylko proponuje Ci nowa nizsza place, a ty to
    akceptujesz, to nie nie mozna nic z tym zrobic. Jezeli nie zaakceptujesz,
    wówczas pracodawca, jezeli chce, moze wypowiedziec Ci umowe o prace (jezeli
    rzecz jasna ta umowe mozna wypowiedzec).

    > Czy jest jakis sposob obrony przed takimi praktykami?

    Praktycznie zadna - mozna tylko zmienic pracodawce. SN orzekl bowiem, ze
    wypowiedzenie warunków placy z zachowaniem tych samych warunków pracy mozna
    dokonac tylko w uzasadnionych wypadkach. Taki wypadek zachodzi, jezeli
    obniznie placy ma na celu recjonalizacje zatrudnienia przez obnizenie
    kosztów dzialalnosci gospodaczej. ALe mozna taka praktyke zaczepic, jezeli
    ma ona charakter np. szykany.

    > Jakich argumentow mozna uzyc w rozmowie (jezeli wiadomo ze sytuacja firmy
    ma
    > sie lepiej niz w roku ubieglym)?

    Argumentów prawnych praktycznie nie ma. Mozesz odwolac sie tylko do
    moralnych.
    Pozdro
    MAX