  • 1. Data: 2007-09-04 06:55:18
    Temat: NIeruchomosciowy zawrot glowy
    Od: "strzeli" <i...@n...pl>

    Witam w lipcu 2003 został sporzadzony akt notarialny , (akt darowizny w 2005
    roku - nie wiem dlaczego daty sa inne..) W ktorym to dostalem od dziadka w
    darowiznie mieszkanie.
    Mieszkanie to zostalo zakupione po preferencyjnych warunkach (jakiś tam %
    wartości). Następnie mieszkanie zostało przepisane na mnie w darowiznie.
    Z tego co mi wiadomo w tym wypadku (zakup po preferencyjnych warunkach) nie
    można mieszkania sprzedać przez okres 5 lat, tak?
    W marcu br. zmarł mój dziadek, teraz dostałem wezwanie do US, i będę musiał
    zapłacić podatek od darowizny.
    Czy w związku z tym mogę to mieszkanie sprzedać już teraz (okres 5 letni
    mija w lipcu 2008). Ew. czy mogę to mieszkanie zamienić? Bo prawdopodobnie
    to mieszkanie będę zamieniał na inne, spółdzielcze za dopłatą (moje
    mieszkanie jest stare, a zamiana na spółdzielcze będzie o zdecydowanie
    wyższym standardzie).
    Czy przypadek 1 lub 2 wchodzi w grę ( w 1 i w 2 chcę pieniadze/mieszkanie
    zamienic na inne, a słyszałem że to też może mieć znaczenie... ?)

    I jeszcze jedno, gdzie najlepiej z takim zapytaniem oficjalnym zglosic sie
    (do jakiej instytucji) aby mi to potwierdzila na pismie (zeby np, nie
    okazalo sie ze przez moj pospiesz i nie poczekanie do lipca 2008 bede musial
    zaplacic za cale mieszkanie... czyli doplacic ponad 90% wartosci z
    preferencyjnych warunkow).

    Pozdrawiam i serdecznie prosze o odpowiedzi.

    z poważaniem
    Łukasz

  • 2. Data: 2007-09-04 06:59:07
    Temat: Re: NIeruchomosciowy zawrot glowy
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    strzeli wrote:
    > Witam

    odpisz najpierw na podatkach na zadane ci tam pytania to moze dowiesz
    sie wreszcie czegos wiecej

  • 3. Data: 2007-09-04 07:21:12
    Od: "strzeli" <i...@n...pl>

    Czesc, akt notarialny chcesz, hmmm ale jakis punkt? Całość mam Ci wysylac? A
    moze sprecyzuj co dokladnie potrzebujesz??

    W skrocie wyglada to tak: Dziadek kupil mieszkanie po preferencyjnych
    warunkach i przepisał na mnie... aktow notarialnych mam kilka, testament,
    darowizna,,, troche sie w tym gubie, wiec musialbys sprecyzowac co dokladnie
    potrzebujesz aby mi pomoc.

    P.S.
    Dziekuje za podjecie tematu i chec pomocy.

    z poważaniem
    Łukasz

  • 4. Data: 2007-09-04 07:38:12
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    strzeli wrote:
> [...]

    > testament, darowizna,,, troche sie w tym gubie, wiec musialbys
    > sprecyzowac co dokladnie potrzebujesz aby mi pomoc.

    wszystko.

  • 5. Data: 2007-09-04 07:46:17
    Od: "strzeli" <i...@n...pl>

    > wszystko.

    Na jutro albo na dzis wszystko przygotuje (jestem w firmie) a dokumenty mam
    w domu
    Dzieki !

    z poważaniem
    Łukasz

  • 6. Data: 2007-09-04 07:47:51
    Od: " bobesh" <b...@g...pl>

    strzeli <i...@n...pl> napisał(a):

> [...]
    > warunkach i przepisał na mnie... aktow notarialnych mam kilka, testament,
    > darowizna,,, troche sie w tym gubie, wiec musialbys sprecyzowac co

    Zatem czy wygląda to tak:
    1. Dziadek kupuje mieszkanie i daruje Tobie (2003 rok)
    2. Dziadek sporządza testament (2005 rok)
    3. Dziadek umiera... (rok???) i Skarbowy się upomina o podatek od spadku.

    Czy jeszcze jakoś inaczej?

    Z moich doświadczeń jest to tak:
    1. Dziadek kupuje mieszkanie z bonifikatą.
    2. Daruje je Tobie, co nie oznacza konieczności jej zwrotu (bo jesteś osoba
    bliską w rozumieniu ustawy)
    3. Okres co do zwrotu bonifikaty liczy się od daty nabycia przez dziadka i
    uwaga:
    Jest orzeczenie SN stwierdzające że nabycie w drodze spadku takowego
    mieszkania nie powoduje wygaśnięcia obowiązku zwrotu bonifikaty - innymi
    słowy ten obowiązek przechodzi na spadkobierców (o ile sprzedadzą mieszkanie)
    Ale to w drodze spadku - w Twoim przypadku była to darowizna, niemniej jednak
    Gmina może domagać się zwrotu i skądinąd wiem, że w wielu przypadkach się
    domaga opierając się właśnie na tym orzeczeniu.

    Generalnie najlepiej idź z papierami do notariusza - niech Ci powie czy
    możesz już sprzedać czy nie. Nie widząc kwitów trudno cokolwiek wyrokować.

    Tym bardziej że piszesz o jakimś podatku od darowizny, który nie wiadomo z
    czego wynika.

    Ewentualnie opisz wszystko dokłądnie z datami to się może coś wyjaśni.

    bobesh

  • 7. Data: 2007-09-04 10:56:09
    Od: "strzeli" <i...@n...pl>

    Witam, poki co wysylam dokumenty darowizny:
    http://www.0.org.pl/nieruchomosc/darowizna/

    Dlaczego tylko to?
    Zapraszam do obejrzenia strony 3 , paragraf 11.
    Tam jest info ( i wiem ze tak mowili tez specjalisci z branzy) ze na
    nieruchomosci kupiona po preferencyjnych warunkach jest nalozony okres 5
    letni, kiedy to nie mozna nieruchomosci sprzedac, zamieniec itd....

    Dziadek zmarł w marcu 2007, teraz US kaze placic, na szczescie nie jest to
    duza kwota, zaplace.
    Jeden z grupowiczow powiedzial ze jezeli mieszkanie sie sprzedaje lub
    zamienia to okres 5 lat nie obowiazuje, to prawda czy sciema?
    Do kogo sie tak napraawde udac? Pytam bo nie widze sensu placic za 2-3
    porady... radca podatkowy czy notariusz kto mi tu bardziej pomoze?

    P.S. Mam skany reszty dokuemntow takich jak protokol rokowan, testament,
    umowa sprzedazy lokalu (gmina z dziadkiem)

    z poważaniem
    Łukasz

  • 8. Data: 2007-09-04 11:40:42
    Od: "strzeli" <i...@n...pl>

    http://www.0.org.pl/nieruchomosc/sprzedaz/

    paragraf 8 ... i chyba wszystko jasne jestem "pozamiataNy":(

    z poważaniem
    Łukasz