  • 1. Data: 2009-02-18 19:24:09
    Temat: Meldunek na pobyt stały cudzoziemca
    Od: "Wheeler" <w...@o...pl>

    Witajcie,

    Stoję teraz przed pewnym problemem. Znajoma rodziny zwróciła się do mnie z
    nietypową prośbą. Otóż jest ukrainką, która do tej pory studiowała, ale w
    chwili obecnej chciałaby założyć rodzinę etc. i rozwiązać problem kart
    tymczasowego pobytu. Zaproponowała, żebym jej pomógł, meldując ją w moim
    mieszkaniu na pobyt stały. Operacja ta rzekomo spowoduje, że otrzyma kartę
    pobytu na 10 lat. Cała operacja ma potrwać ok 3 m-cy i po tym czasie ma się
    od nas po prostu wymeldować i cała sprawa ma się zamknąc bez żadnych
    konsekwencji.

    Z góry zastrzegam, że nie mam o tym większego pojęcia więc chciałbym
    zasięgnąć Waszej opinii. Póki co nie spotkałem się z nią żeby omawiać
    szczegóły bo chciałbym się dowiedzieć o ryzykach takiej operacji z innego
    niż ona źródła. Stąd też opis sytuakcji jest nieco enigmatyczny. Po prostu
    wyznaję zasadę ograniczonego zaufania.

    Czy moglibyście napisać mi czy ta operacja jest faktycznie całkowicie
    bezpieczna, czy wiąże się z jakimiś konsekwencjami i czy w ogóle ma to
    jakikolwiek sens? Moge poświęcić dla niej trochę czasu na meldunki itp
    urzędowe sprawy ale np. nie chciałbym się dowiedzieć później że nachodzą
    mnie w domu jakieś służby. Moje mieszkanie jest na kredyt i nie chcę
    dodatkowo narażać się na pytania z banku (o ile jest jakaś droga za pomocą
    której ten mógłby się o tym dowiedzieć). No i na koniec - czy do tego nie
    wystarczyłby meldunek na pobyt czasowy?

    Z góry piękne dzięki za odpowiedzi.

    pozdrawiam
    Maciek

  • 2. Data: 2009-02-18 19:50:31
    Temat: Re: Meldunek na pobyt stały cudzoziemca
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Wheeler wrote:
> [...]
    > pobytu na 10 lat. Cała operacja ma potrwać ok 3 m-cy i po tym czasie ma się
    > od nas po prostu wymeldować i cała sprawa ma się zamknąc bez żadnych

    W najlepszym przypadku bekniesz za potwierdzenie nieprawdy.
    No chyba, że faktycznie bedzie tam u ciebie mieszkac.

    Sama sie moze zameldowac tam gdzie mieszka i zadna trzecia osoba nie
    jest do tego potrzebna

  • 3. Data: 2009-02-18 19:55:17
    Od: "Piotr [trzykoty]" <r...@o...pl>

    Bank i kredyt nie ma nic do rzeczy.
    Meldujesz osobę jeśli u Ciebie i mieszka, na taki okres jaki jest jej
    zamiar. W zasadzie to ona się melduje, Ty tylko tutaj poświadczasz, że
    faktycznie tak jest. A u Ciebie jak rozumiem tak nie będzie, wiec w zasadzie
    nie powinieneś tego potwierdzać. Sądzę, że skoro nie będzie uprzedzenia o
    odpowiedzialności karnej to nie można popełnić tym 233kk, aczkolwiek
    wykroczenie meldunkowe tak. Poza tym nie wiem czy pomoc takiej osobie w
    załatwieniu jakieś sprawy poprzez poświadczenie nieprawdy nie wyczerpie
    znamion innego p-stwa. Aczkolwiek jeśli ta osoba nie ma powiązań z mafią czy
    siatką szpiegowską to nie sądze, aby ktokolwiek się interesował ją i twoim
    mieszkaniem.

  • 4. Data: 2009-02-18 19:56:43
    Od: "Piotr [trzykoty]" <r...@o...pl>

    Jeśli dobrze pamiętam, to na formularzu meldunkowym cudzoziemiec podaje nr
    karty pobytu, więc czy to właśnie jej nie potrzeba najpierw...??

  • 5. Data: 2009-02-18 20:02:26
    Od: ant <a...@n...tld>

    Wheeler wrote:
> [...]
    > pobytu na 10 lat. Cała operacja ma potrwać ok 3 m-cy i po tym czasie ma się
    > od nas po prostu wymeldować i cała sprawa ma się zamknąc bez żadnych

    Na moje oko (a też mam kartę stałego pobytu), to takie sprawy są rozstrzygane
    indywidualnie i fakt bycia zameldowanym gdzieś nie ma większego wpływu na decyzję
    urzędników w kwestii przyznania karty stałego pobytu. Raczej sytuacja rodzinna/
    zawodowa/itp. Nie wiem jak to jest z tymczasowym pobytem, bo od początku jestem
    na stałym. Swoją drogą, nie wiem czy ktoś, kto ma tymczasowy pobyt, może się
    gdzieś zameldować na stałe, bo to IMHO wyklucza się troche wzajemnie, ale
    w Polsce wiele absurdalnych sytuacji ma miejsce, więc w sumie bym się
    zdziwił ;) ale żeby być uczciwym, to nie tylko w Polsce dochodzi do takich
    absurdów. Sam miałem kiedyś zestaw legalnych dokumentów, w których informacje
    wzajemnie się wykluczały i nikt nie widział problemu :-) za to widzieli problemy
    tam gdzie ich faktycznie było, zwłaszcza na granicy, bo "jakim cudem pan ma
    taki paszport, skoro pan do mnie mówi po polsku, proszę pokazać polski
    paszport" i tak w kółko.

    Podstawowych aktów prawnych dotyczących cudzoziemców to nawet na granicy
    nie znają. Raz nawet usłyszałem na granicy, że "tym paszportem, to pan
    sobie może..." - ale była awantura :-) a potem mnie przepraszali, miałem ubaw
    po pachy. Często z przekory mówiłem na granicy po polsku, żeby kontrolującego
    wybadać, czy mam kontakt z idiotą czy profesjonalistą. Bo skoro już byłem gdzieś
    na granicy, to znaczyło, że miałem dużo czasu i takie zabawy z nimi wręcz mnie
    rajcowały i były stałym elementem programu urlopowego ;-)
    Taki ze mnie prowokator ;-) Troll graniczny? ;)

    Wracając do meritum, skoro znajoma chce założyć rodzinę, to najprościej
    będzie, jeśli ją założy i się zamelduje u swojego chłopa. Takie kombinacje
    i jej i Tobie mogą moim zdaniem tylko zaszkodzić. Wystarczy jakiś krótki
    wywiad środowiskowy, żeby stwierdzić, że ona tam wcale nie mieszka/mieszkała
    i już się zacznie przysłowiowa kaplica. Na sąsiadach nie polegaj, bo sąsiedzi
    bywają mili i mogą się kłaniać, a dzielnicowemu powiedzą i tak to co o Tobie
    myślą, czasem ręce opadają.

    Na Twoim miejscu bym się z tej akcji "wymiksował". Wszelkie kombinacje prędzej
    czy później wyjdą i zdecydowanie zaszkodzą sprawie, a nie o to chyba chodzi.

  • 6. Data: 2009-02-19 00:39:13
    Od: "HANA" <h...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Wheeler" <w...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > mieszkaniu na pobyt stały. Operacja ta rzekomo spowoduje, że otrzyma kartę

    Nieprawda, karta stalego pobytu nie jest przyznawana bo ktos ma meldunek.
    Znajoma ma firme w polsce, kupila sobie mieszkanie, oczywiscie jest tam
    zameldowana, placi podatki itp.
    a i tak co roku musi wyrabiac nowa karte.

    Cała operacja ma potrwać ok 3 m-cy i po tym czasie ma się
    > od nas po prostu wymeldować i cała sprawa ma się zamknąc bez żadnych
    > konsekwencji.

    Bzdura, przez te 3 miesiace na 100% Imigracyjny bedzie sprawdzal czy
    naprawde tam mieszka, licz sie z wizytami dzielnicowego i to nie raz a kilka
    razy, mozesz tez "zlaiczyc" wezwanie do imigracyjnego.

> [...]
    > niż ona źródła. Stąd też opis sytuakcji jest nieco enigmatyczny. Po prostu

    I masz racje, ja to znam z autopsji, walczylem o karte stalego pobytu dla
    mojej dziewczyny i mimo pracy w polsce i zameldowania u mnie wszystko bylo
    bardzo dokladnie sprawdzane, wygladalo to podobnie jak na amerykanskich
    filmach, lacznie z przesluchaniem w imigracyjnym.

> [...]
    > której ten mógłby się o tym dowiedzieć). No i na koniec - czy do tego nie

    Mam nadzieje ze ci troche rozjasnilem
    a w/g mnie znajoma cos kombinuje, jak znam zycie to poprostu chce zostac w
    polsce i tyle,
    mozesz jej powiedziec ze karte najszybciej dostanie jak bedzie miala prace w
    polsce, albo jak wyjdzie za maz
    moze jeszcze probowac powolac sie na konkubinat bo imigracyjny honoruje taki
    zwiazek ale beda sie dopytywali o date slubu co rok.

    pozrawiam
    --
    Andrzej
    www.hana.com.pl