  • 51. Data: 2013-02-06 15:22:44
    Temat: Re: Mandat od ITD bez zdjecia
    Od: witek <w...@i...pl.invalid>

    Gotfryd Smolik news wrote:
    > Ukaraniu podlegałby (a i to nie jest oczywiste) dopiero JAKBY
    > ktoś nie posiadający PJ sobie te klucze wziął, pojechał na
    > drogę publiczną i tam został przyłapany.
    > Tak czy nie?

    tak i nie.

    Bo zacytuj przepis, który to sankcjonuje.

    I dlaczego w tym przypadku zostawienie kluczy na stole uwazasz za
    "dopuszczenie do kierowania pojazdem osobę niemającą wymaganych uprawnień"

    ale już "powierzenie pojazdu do kierowania" dwa paragrafy nizej pod
    zostawienie kluczy na stole sie nie kwalifikuje.

  • 52. Data: 2013-02-06 16:41:52
    Od: Andrzej Kłos <a...@w...pl>

    witek pisze:

    > Przepis nakazuje ci wiedzieć komu powierzyłeś pojazd o danycm czasie,
    > wiec siegnij do swoich notatek / pamieci / wrozki / i zobacz komu w tym
    > czasie dałeś samochód.

    A co w takim przypadku: samochód jest zarejestrowany na mnie, jeżdżę po
    dalekich trasach razem z bratem - prowadzimy wspólnie firmę. Samochodu
    nikomu nie powierzam, cały czas w nim przebywam, za kierownicą się
    zmieniamy. Nie wiem, kto w danym momencie/miejscu kierował samochodem -
    ja czy brat. Co więcej, jeden kieruje, a drugi zazwyczaj śpi, ale pewnie
    jest to bez znaczenia. Jak odpowiedzieć na w takim przypadku na pytanie
    o kierującego/osobę której powierzyłem?

    andy_nek

  • 53. Data: 2013-02-06 18:04:18
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    Dnia 2013-02-06 16:41, Użytkownik Andrzej Kłos napisał:

> [...]
    > ja czy brat. Co więcej, jeden kieruje, a drugi zazwyczaj śpi, ale pewnie
    > jest to bez znaczenia. Jak odpowiedzieć na w takim przypadku na pytanie

    Wskazać obie osoby jeżdżące w danym dniu, przyjąć mandat
    za niewskazanie lub nie przyjmować i spodziewać się nakazowego
    wyroku sądu.
    Było by lepiej gdyby samochód był kogoś innego, jako właściciel
    masz obowiązek wiedzieć i poinformować czy jechałeś ty czy komuś
    pojazd udostępniłeś.

    Pozdrawiam

  • 54. Data: 2013-02-06 18:07:09
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Na myśli mam opisany przez kogoś przypadek: kładzie klucze wot
    > po prostu na parapecie. Każdy może sobie wziąć.

    Ale on ma obowiazek wiedzieć, kto bierze. Nie przekonuje mnie ten przypadek
    w odniesieniu do jednego właściciela.

    > Ale pic w tym, że w przypadku jak wyżej (klucze leżą sobie na
    > parapecie) nie ma powierzenie i w ogóle nie ma za co ukarać
    > kierowcy.

    Nie jestem w stanie absolutnie wykluczyć, ze gdzieś jakiś sąd podzieli
    Twoje stanowisko, bo zupełnie pozbawione sensu ono nie jest. Ale mnie nie
    przekonujesz. Przepis nakazuje obowiazek zainteresowania się osobą, która
    pojadem będzie dysponowała. I opisana przez Ciebie linia obrony w mojej
    ocenie jest podbna do próby przekonania przez świadka sądu, że nic nie
    widział, bo miał ciemne okulary przeciwsłoneczne i nie widział człowieka
    stojącego obok. Znam taki przykłąd i sąd po prostu gościowi przywalił za
    fałszywe zeznania stwierdzając z urzędu, że są niedorzeczne.

    > Ukaraniu podlegałby (a i to nie jest oczywiste) dopiero JAKBY
    > ktoś nie posiadający PJ sobie te klucze wziął, pojechał na
    > drogę publiczną i tam został przyłapany.
    > Tak czy nie?

    A i tu należałoby dowieść, który ze współwłaścicieli tego dokonał.

    > Ale sprowadzasz rzecz wyłącznie do przypadku współwłaścicieli.

    Tak i będę chwilowo stał na tym stanowisku, o ile nie przekonasz mnie do
    jego zmiany :-) Przepis nakłada na właściciela obowiązek wiedzenia komu
    pojazd powierzył i to jest kwestia interpretacji tego obowiazku. W mojej
    ocenie nie należy stosować się do wykłądni słownikowej "powierza", a raczej
    do celu ustawodawcy. A celem było posiadanie wiedzy, komu użyczono ów
    pojazd. To, czy było to powierzenie, użyczenie, czy inna czynność
    cywilnoprawna, no to juz nie ma większego znaczenia.

    > Ale on ma wiedzieć tylko wtedy, jeśli POWIERZYŁ!
    > Jeśli umożliwił ale nie powierzał, to ... nie ma czego
    > ujawniać. "Nie powierzałem".

    Pewnie, że może. Moze rónież nic nie powiedzieć. Na dobrą sprawę moze
    oświadczyć, ze chyba nie jechał sam, choć tego nie wyklucza i nie
    przypomina sobie, by komukolwiek powierzał, ale tego rónież wykluczyć nie
    może. . Nadal sytuacja patowa, bo nie można złożyć wniosku o ukaranie, bo
    to oskarżyciel musi ustalić, czy jechał, czy użyczył. Nie da sie oskarżyć o
    jedno, albo o drugie.

    > Cała dyskusja między nami sprowadza się do faktu, iż przyjrzawszy
    > się opisowi o "położeniu kluczyków" nie widzę w nim słabego. punktu.
    >
    > OCZYWIŚCIE ma to sens jedynie kiedy właściciel który złoży takie
    > wyjaśnienie nie płaci AC :P (bo w przeciwnym przypadku
    > w razie próby skorzystania z ubezpieczenia znajdzie się
    > gdzieś między ryzykiem niedostania odszkodowania a oskarżenia
    > o wyłudzenie).

    Dlaczego? Warunki ubezpieczenia AC, to po prostu forma umowy
    cywilnoprawnej. Ubezpieczyciel zawarował tam, że w razie utraty pojazdu nie
    odpowiada w pewnych warunkach. Ale w razie szkody można napsiać, że
    poowstała w nieustalonych okolicznościach i pewnie taki wniosek obleci.

    > No to o co się kłócimy ;)

    Ja nawet nei zacząłem się kłócić. Dyskutuję. Twoje argumenty nei są
    niedorzeczne, choć niespecjalnie mnie przekonują. Sądzę, że wyrok w takiej
    sparwie mógłby silnie zależeć od sędziego i jego poglądów na to
    zagadnienie.

    > http://sjp.pwn.pl/szukaj/powierzy%C4%87
    >
    > Zwracam uwagę, że tam jest "czyjejś" i "komuś", czyli nie obejmuje
    > udostępnienia bezimiennego :D

    Tylko, czy sąd będzie stosował wykładnię językową?

    > A bo to tylko "przy okazji" się pojawia, np:
    >
    > From: krys <k...@p...onet.pl>
    > Date: Mon, 04 Feb 2013 09:32:16 +0100
    > Subject: Re: Paragon
    > Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    >
    > (nie, nie ma przepisu że sprzedawca musi "wcisnąć" klientowi
    > paragon, szczególnie wobec impossibilium nulla obligatio :])

    Sprzedawca ma paragon WYDAĆ, czyli minimum, to odtarganie z kasy i
    położenie na kontuarze, stoliku czy innym podobnym miejscu. Czy klient się
    nim zainteresuje, to już nie jego rzecz. Mandaty sie sypią za tzw. zwisy
    kasowe, gdzie na kasie wisi kilkanaście kolejnych paragonów. Musiały nie
    być WYDANE.

  • 55. Data: 2013-02-06 18:13:10
    Od: Krzysztof Jodłowski <b...@p...onet.pl>

    > Jak odpowiedzieć na w takim przypadku na pytanie
    > o kierującego/osobę której powierzyłem?

    Dokładnie tak, jak to opisałeś powyżej.

    --
    Krzysztof

  • 56. Data: 2013-02-06 19:39:01
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Andrzej Kłos" <a...@w...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > jest to bez znaczenia. Jak odpowiedzieć na w takim przypadku na pytanie o

    Ano nic. To jest jeden z argumentów, że wysłanie zdjecia wiele ułatwia. Nie
    użyczałeś nikomu pojazdu (prowadzenie przez brata / pracownika) pojazdu w
    którym siedzisz, to nie użyczenie, ale nie jesteś sprawcą wykroczenia. Ale
    ITD musi do tego jeszcze dojrzeć.

  • 57. Data: 2013-02-06 20:25:35
    Od: witek <w...@i...pl.invalid>

    Andrzej Kłos wrote:

> [...]
    > dalekich trasach razem z bratem - prowadzimy wspólnie firmę. Samochodu
    > nikomu nie powierzam, cały czas w nim przebywam, za kierownicą się

    no to wlasnie powierzyles jak sie zmieniacie.

    Nie wiem, kto w danym momencie/miejscu kierował samochodem -
    > ja czy brat.

    to bardzo niedobrze, po przepis wyraznie mowi, ze masz wiedziec.
    Nie narzucajac ci metody. Mozesz zapamietac, zapisac lub chodzic do
    wrozki o ile to działa.

    > Co więcej, jeden kieruje, a drugi zazwyczaj śpi, ale pewnie
    > jest to bez znaczenia. Jak odpowiedzieć na w takim przypadku na pytanie
    > o kierującego/osobę której powierzyłem?

    a) zwalic na brata,
    b) przyjac mandat na siebie
    c) odpisac, ze nie wiesz kto kierowal i dostac mandat za niewiedze.

  • 58. Data: 2013-02-06 22:49:05
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 6 Feb 2013, witek wrote:

    > tak i nie.
    >
    > Bo zacytuj przepis, który to sankcjonuje.

    A juści:
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,9,9,238,4338
    9,20120101,wykroczenia-przeciwko-bezpieczenstwu-i-po
    rzadkowi-w.html
    +++
    Art. 96.
    § 1. Właœciciel, posiadacz, użytkownik lub prowadzšcy pojazd,
    który na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub strefie
    ruchu dopuszcza:
    [...]
    2) do prowadzenia pojazdu osobę niemajšcš wymaganych uprawnień,
    ---

    > I dlaczego w tym przypadku zostawienie kluczy na stole uwazasz za
    > "dopuszczenie do kierowania pojazdem osobę niemającą wymaganych uprawnień"

    NIE!!!

    Wyraźnie napisałem: "dopuszczenie" wymaga, aby tak się ZDARZYŁO.

    Wyraźnie napisałem, że samo położenie kluczyków w sytuacji
    w której nikt ich nie wziął NIE stanowi czynu "dopuszczenia",
    bo przepis nie sankcjonuje teoretycznej możliwości.

    Czyli NIE MOŻNA ukarać kierowcy za to, że pozostawia kluczyki
    (albo ogólnie mówiąc: pojazd) samopas.
    Ukarać go można DOPIERO jeśli ktoś nieuprawniony ten pojazd
    sobie przywłaszczy i sąd orzeknie, że właściciel nie podjął
    "odpowiednich" środków zapobiegawczych.

    > ale już "powierzenie pojazdu do kierowania" dwa paragrafy nizej pod
    > zostawienie kluczy na stole sie nie kwalifikuje.

    http://sjp.pwn.pl/slownik/2506581/powierzy%C4%87

    1. Ťzlecić
    komuœ sprawowanie jakiejœ funkcji [...]
    ^^^^^
    2. Ťoddać
    komuœ dowództwo nad czymœť
    ^^^^^
    3. Ťwyznać coœ
    komuœ poufnieť
    ^^^^^
    4. Ťpolecić kogoœ lub coœ
    czyjejœ opieceť
    ^^^^^^^
    5. Ťdać coœ
    komuœ do dyspozycji lub na przechowanieť
    ^^^^^

    Ano dlatego.
    "Powierzenie" wymaga osoby, pozostawienie samopas w żadnym
    razie nie stanowi "powierzenia".

    O ile wiem, to jest jedna z podstaw ratio legis: jeśli
    w tym samym akcie prawnym prawodawca używa dwu różnych określeń,
    to z wyjątkiem przypadku kiedy jednoznacznie je "podstawia"
    w formie definicji, należy przyjąć że NA PEWNO ma na myśli
    fakt, że te określenia są ... różne właśnie.
    Ubaw jest wtedy, jak są na tyle bliskoznaczne że nie sposób
    wymyśleć przypadku w którym występuje różnica :>

    Niemniej jest oczywiste, że "dopuszczenie" nie oznacza "powierzenia".

    pzdr, Gotfryd

  • 59. Data: 2013-02-06 23:00:58
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 6 Feb 2013, Robert Tomasik wrote:

    > Ale on ma obowiazek wiedzieć, kto bierze.
    > Nie przekonuje mnie ten przypadek w odniesieniu do jednego właściciela.

    Odpowiedziałem w poście do 'witka' :)

> [...]
    > stanowisko, bo zupełnie pozbawione sensu ono nie jest. Ale mnie nie
    > przekonujesz. Przepis nakazuje obowiazek zainteresowania się osobą, która

    Nie, nakłada taki obowiązek wyłącznie przy "powierzeniu".
    Możemy podpisać protokół rozbieżności :D

    > A i tu należałoby dowieść, który ze współwłaścicieli tego dokonał.

    Odnosiłem się WYŁĄCZNIE do przypadku z jednym właścicielem.

    > Tak i będę chwilowo stał na tym stanowisku, o ile nie przekonasz mnie do jego
    > zmiany :-) Przepis nakłada na właściciela obowiązek wiedzenia komu pojazd
    > powierzył

    Nie.
    Nie ma takiego przepisu.
    Patrz objaśnienie do ratio legis w poście do "witka".

    > Dlaczego? Warunki ubezpieczenia AC, to po prostu forma umowy cywilnoprawnej.
    > Ubezpieczyciel zawarował tam, że w razie utraty pojazdu nie odpowiada
    > w pewnych warunkach.

    I na 100% jest tam o obowiązku pilnowania umożliwienia dostępu do
    pojazdu, pewnie na pół strony i niezrozumiale :], i jak ubezpieczyciel
    się dowie że właściciel niekiedy tego nie pilnował to już sobie
    znajdzie hak :]

    > Ale w razie szkody można napsiać, że poowstała
    > w nieustalonych okolicznościach i pewnie taki wniosek obleci.

    Prawdę mówiąc, prędzej bym obstawiał że zwyczajnie się nie dowie
    iż właściciel "zostawiał pojazd bez powierzenia odpowiedzialności"
    :)

    > Tylko, czy sąd będzie stosował wykładnię językową?

    Jest parę wyroków SN, że jeśli językowa jest jednoznaczna to
    ma oczywiste pierwszeństwo. Ustawodawca tak CHCIAŁ.

> [...]
    > gdzie na kasie wisi kilkanaście kolejnych paragonów. Musiały nie być WYDANE.

    W opisywanym poście jest o przypadku kiedy klient wziął batonik
    i rzucił jego równowartość w trakcie kasowania następnego
    klienta.
    Kontroler nie dopuścił do MOŻLIWOŚCI nawet tylko wystawienia
    paragonu, coś w rodzaju zatrzymania pasażera z biletem nim
    dojdzie od drzwi do kasownika.

    pzdr, Gotfryd

  • 60. Data: 2013-02-06 23:14:04
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > Kontroler nie dopuścił do MOŻLIWOŚCI nawet tylko wystawienia
    > paragonu, coś w rodzaju zatrzymania pasażera z biletem nim

    No to kontrolujący nie miał racji. Było poczekać, co zrobi kasjer, jak
    skończy kasować bieżącego klienta. Gdyby nie nabił i nie wydał paragonu, to
    co innego.