  • 41. Data: 2013-02-04 16:27:32
    Temat: Re: Mandat od ITD bez zdjecia
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    news:keojk1$8fh$1@node2.news.atman.pl...

    > Poważnie ?
    >
    > Dobra podpowiem, wymów zeznania komu powierzył wynika z chęci
    > przerzucenia obowiązku dostarczenia dowodu z odpowiednich
    > służb na właściciela pojazdu.

    No bo w praktyce często sie okazywało, ze ustalenie kierującego jest
    niemożliwe bez tego. I wcale nie twierdzę, że z punktu widzenia teorii
    prawa zastosowane rozwiązanie jest słuszne.

  • 42. Data: 2013-02-04 17:36:09
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Tomasz Chmielewski" <t...@n...wpkg.org> napisał w wiadomości

    > Ktos wie, dlaczego panstwo tak broni sie przed wyslaniem fotografii
    > kierowcy?

    Nie państwo, tylko ITD. Straże Miejskie / Gminne nadal wysyłają fotki, bo
    same muszą prowadzić postępowania w/s niewskazania. ITD samo prowadzić ich
    nie może, to co im szkodzi wysłać bez, a po odmowie przesłać materiały do
    Policji i mieć z głowy problem. Policja do końca wysyłała fotki, bo tak
    było wygodniej.

  • 43. Data: 2013-02-04 17:37:32
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Marcin N" <m...@o...pl> napisał w wiadomości

    > 7 dni to pikuś. Jakim prawem wzywają do osobistego pojawienia się w
    > siedzibie ich firmy w Warszawie? To jest NĘKANIE świadka!

    Jak swiadkowie zaczną domagać się zwrotu kosztów, to skończy się głupie
    wzywanie.

  • 44. Data: 2013-02-04 17:58:16
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...wpkg.org>

    On 02/04/2013 05:36 PM, Robert Tomasik wrote:

> [...]
    > prowadzić ich nie może, to co im szkodzi wysłać bez, a po odmowie
    > przesłać materiały do Policji i mieć z głowy problem. Policja do końca

    Zaraz zaraz - ITD nie jest firma prywatna, kieruje nia urzad podlegly
    ministrowi transportow - wiec jednak panstwo dalo ciala, nie pierwszy i
    nie ostatni raz zreszta. Niestety.

    --
    Tomasz Chmielewski
    http://wpkg.org

  • 45. Data: 2013-02-04 18:36:54
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Zaraz zaraz - ITD nie jest firma prywatna, kieruje nia urzad podlegly
    > ministrowi transportow - wiec jednak panstwo dalo ciala, nie pierwszy i
    > nie ostatni raz zreszta. Niestety.

    Chodziło mi, że to nie ogólno państwowy trend tylko pomysł ITD.

  • 46. Data: 2013-02-05 10:13:57
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 4 Feb 2013, RadoslawF wrote:

> [...]

    > Dobra podpowiem, wymów zeznania komu powierzył wynika z chęci
    > przerzucenia obowiązku dostarczenia dowodu z odpowiednich

    Przecież piszę, że NIE wynika.
    Jeszcze raz: jakby tak CHCIELI, to by zapisali "umożliwienie",
    albo wprost "nie umożliwienie".
    "Powierzenie" jest warunkiem ZBĘDNYM i dającym możliwość
    uchylenia się od konieczności udowodnienia kto rozporządzał
    pojazdem.

    Jakby ustawodawca chciał, aby wynikał, to albo by wpisał (gdzieś)
    obowiązek "powierzania", albo w ustawie byłby zapis o "umożliwieniu".
    Nie byłoby potrzeby rozpatrywania przypadku w którym tego
    "powierzenia" nie ma, właściciel musiałby sobie zabezpieczyć
    tyły poprzez "uniemożliwienie".

    Skoro ustawodawca NIE wpisał ani jednego ani drugiego, to
    z ratio legis wynika że przepis NIE miał na celu owego
    "przerzucenia" :P

    To, że można podejrzewać że jednak (ustawodawca) chciał
    tylko mu nie wyszło to inna sprawa :>

    Jest jeszcze jedna wersja, nie taka nieprawdopodobna: że
    ktoś podsunął dokładnie taką, przemyślaną treść, aby wpuścić
    zwykłych obywateli (którym do tego miesza się w głowie
    nie mającym już żadnego wsparcia w przepisach "obowiązkiem
    wskazania kierującego") w maliny, dając wybranym możliwość
    unikania obowiązku.

    pzdr, Gotfryd

  • 47. Data: 2013-02-05 10:17:25
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 4 Feb 2013, Robert Tomasik wrote:

> [...]
    > niemożliwe bez tego.
    > I wcale nie twierdzę, że z punktu widzenia teorii prawa

    W wątku jest również mowa o tym, że nawet jakby je zaakceptować,
    to przyjęte rozwiązanie ma błędną konstrukcję - faktycznie,
    w przepisie istnieje taki obowiązek *wyłącznie* dla "powierzenia".
    W przypadku jak wyżej jest to warunek nadmiarowy, który tak jak
    ktoś już pisał, jest do obejścia (poprzez niepowierzenia, a umożliwienie
    samodzielnego zabrania pojazdu przez kogoś z grupy osób).

    pzdr, Gotfryd

  • 48. Data: 2013-02-05 10:32:09
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 4 Feb 2013, Robert Tomasik wrote:

    > Jeśli pojazd ma jednego właściciela, to sprawa jest.

    Przyjrzyj się przedstawionej tezie - i literze przepisu.
    Sprawa jest, ale z udowodnieniem "powierzenia".
    Obawiam się, że co najmniej w pierwszej instancji sądy mogą
    "na chłopski rozum" karać "zwykłych" właścicieli którzy będą się
    bronili "niepowierzeniem", ale już każdy z prawników wyłga się
    tym samym argumentem.
    Tak jak ktoś pisał - wystarczy umożliwić korzystanie z pojazdu,
    ale nie indywidualnie, bez "powierzania".
    IMO trzeba się zgodzić, że takie działanie nie jest nijak
    zabronione, ewentualną odpowiedzialnosć kierowca poniesie
    WYŁĄCZNIE jakby z takiego udostępnienia *skorzystał* ktoś
    kto nie ma prawa jazdy (nie wystarczy, że "mógł skorzystać"!).

    No i pat.

    > Ale przy kilku powstaje problem prawny.

    IMO osoby zwracające uwagę, że taki sam problem prawny występuje
    przy jednej osobie mają rację.
    To, że np. Ty sobie nie wybrażasz że położyć gdzieś kluczyk
    i powiesz "do pojutrza samochód mi nie jest potrzebny, można
    brać" (lub odpowiedniej treści karteczkę zostawisz przy
    kluczyku), wcale nie znaczy że to działanie jest zabronione.

    A NAWET JAKBY BYŁO, to można ukarać właściciela wyłacznie za
    takie działanie, a nie za to, że zgodnie z prawdą mówi
    że nikomu NIE POWIERZAŁ!

    > Kazdy ze współwłaścicieli przecież na
    > mocy prawa cywilnego jest do tego upoażniony i nie wymaga to jakiejś
    > specjalnej zgody pozostałych współwłaścicieli.

    No.
    A teraz odwróć kota ogonem i odpowiedz na pytanie, z jakiej paki
    właściciel miałby mieć obowiązek "powierzania" komukolwiek swojego
    mienia, skoro w konstytucji wyraźnie zapisano, że obowiązek
    można nałożyć wyłącznie ustawą.
    A on wziął i udostępnił samochód każdemu chętnemu kto był na
    danej posesji. Nawet nie wie kto tam był.

    > Przepis chory i stąd wszystko działa,
    > dokąd ludzie się boją. Znam takich, co mandaty przyjmowali dla tzw. świętego
    > spokoju.

    Ale to podobnie działa np. przy kontroli skarbowej - przyjmowane
    bywają bezzasadne mandaty (na .podatki ktoś ostatnio zapodał
    taki przykład), w obawie, że ew. kontrola "odwetowa" spowoduje
    zablokowanie przedsiębiorstwa.

    > Znam przypdek, gdy właściciel wskazał - zgodnie z prawdą - jako osobę, której
    > oddał pojazd do dyspozycji osobę nie polsiadającą prawa jazdy w ogóle.
    > Chodziło o to, by ta osoba powiedziała, kto kierował pojazdem, bo kierował
    > któryś z jej synów. Straż Gminna przysłała wiadomy druiczek na tamtą osobę
    > i nie zająknęła się, że osoba ta sama przyjęła mandat za przekroczenie
    > prędkości - choć w takim razie należałoby ją ukarać za prowadzenie pojazdu
    > bez uprawnień.

    A tam, prowadzenie bez uprawnień nie uprawnia do przekraczania prędkości,
    a piszesz tak jakby ta kara miała być "w zamian".
    Mogliby posłać sprawę do sądu o oddzielne ukarania :>

    pzdr, Gotfryd

  • 49. Data: 2013-02-05 17:58:18
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > WYŁĄCZNIE jakby z takiego udostępnienia *skorzystał* ktoś
    > kto nie ma prawa jazdy (nie wystarczy, że "mógł skorzystać"!).

    Nie do końca sie z Tobą zgadzam, a i nie do konca rozumiem, co masz na
    myśli. Osobiście uważam, że należy odróżniać powierzenie komuś pojazdu, od
    umożliwienia jego prowadzenia. Jak powierzę osobie nie posiadającej prawa
    jazdy pojazd pod warunkiem, że załatwi sobie osobę ze stosonymi
    uprawnieniami, to nie widzę w tym niczego złego. To jest jak najbardziej
    naturalna sytuacja.

> [...]
    > brać" (lub odpowiedniej treści karteczkę zostawisz przy
    > kluczyku), wcale nie znaczy że to działanie jest zabronione.

    Taż o tym piszę cały czas, że to, iż ja nie powierzyłem mojego samochodu
    nikomu, a jednak ktoś jeździł wcale nie musi być równoważne z tym, ze go
    skradziono. Z tym, że ja przepis o obowiazku "wiedzenia", komu pojazd
    powierzono do prowadzenia obliguje jego właściciela do posiadania takiej
    wiedzy i już. Przy kilku właścicielach nie wiadomo, którego karać.

    > A NAWET JAKBY BYŁO, to można ukarać właściciela wyłacznie za
    > takie działanie, a nie za to, że zgodnie z prawdą mówi
    > że nikomu NIE POWIERZAŁ!

    Też tak uważam.

> [...]
    > można nałożyć wyłącznie ustawą.
    > A on wziął i udostępnił samochód każdemu chętnemu kto był na
    > danej posesji. Nawet nie wie kto tam był.

    Dość ciekawa koncepcja, ale w wypadku jednego właściciela mnie nie
    przekonuje. Tu wchodzimy już w obszar wykładni, co rozumiemy pod słowem
    "powierzył".

> [...]
    > bywają bezzasadne mandaty (na .podatki ktoś ostatnio zapodał
    > taki przykład), w obawie, że ew. kontrola "odwetowa" spowoduje

    Przehjrzałem pobieżnie grupę, ale przynajmniej w tematach nie znalazłe,
    zatem trudno mi się odnieść.

    > A tam, prowadzenie bez uprawnień nie uprawnia do przekraczania
    > prędkości,
    > a piszesz tak jakby ta kara miała być "w zamian".
    > Mogliby posłać sprawę do sądu o oddzielne ukarania :>

    W tym konkretnym wypadku Straż Miejska uznała, że skoro powierzono pojazd,
    to ta osoba musiała prowadzić. Wskazany nie chcąc wskazać prowadzącego sam
    sie przyznał do winy, bo mu taniej wyszło. A punkty, to sobie mogą
    naliczać. Aż sie dziwię, że nie zainteresowano się tym dziwadłem w chwili
    rejestracji punktów :-)

  • 50. Data: 2013-02-06 11:33:10
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 5 Feb 2013, Robert Tomasik wrote:

    > Nie do końca sie z Tobą zgadzam, a i nie do konca rozumiem, co masz na myśli.

    Na myśli mam opisany przez kogoś przypadek: kładzie klucze wot
    po prostu na parapecie. Każdy może sobie wziąć.

> [...]
    > jazdy pojazd pod warunkiem, że załatwi sobie osobę ze stosonymi
    > uprawnieniami, to nie widzę w tym niczego złego. To jest jak najbardziej

    Ale pic w tym, że w przypadku jak wyżej (klucze leżą sobie na
    parapecie) nie ma powierzenie i w ogóle nie ma za co ukarać
    kierowcy.
    Ukaraniu podlegałby (a i to nie jest oczywiste) dopiero JAKBY
    ktoś nie posiadający PJ sobie te klucze wziął, pojechał na
    drogę publiczną i tam został przyłapany.
    Tak czy nie?

    > Taż o tym piszę cały czas, że to, iż ja nie powierzyłem mojego samochodu
    > nikomu, a jednak ktoś jeździł wcale nie musi być równoważne z tym, ze go
    > skradziono.

    Ale sprowadzasz rzecz wyłącznie do przypadku współwłaścicieli.

    > Z tym, że ja przepis o obowiazku "wiedzenia", komu pojazd
    > powierzono do prowadzenia obliguje jego właściciela do posiadania takiej
    > wiedzy i już.

    Ale on ma wiedzieć tylko wtedy, jeśli POWIERZYŁ!
    Jeśli umożliwił ale nie powierzał, to ... nie ma czego
    ujawniać. "Nie powierzałem".

    > Przy kilku właścicielach nie wiadomo, którego karać.

    Cała dyskusja między nami sprowadza się do faktu, iż przyjrzawszy
    się opisowi o "położeniu kluczyków" nie widzę w nim słabego
    punktu.

    OCZYWIŚCIE ma to sens jedynie kiedy właściciel który złoży takie
    wyjaśnienie nie płaci AC :P (bo w przeciwnym przypadku
    w razie próby skorzystania z ubezpieczenia znajdzie się
    gdzieś między ryzykiem niedostania odszkodowania a oskarżenia
    o wyłudzenie).

    > Też tak uważam.

    No to o co się kłócimy ;)

    > Dość ciekawa koncepcja, ale w wypadku jednego właściciela mnie nie
    > przekonuje. Tu wchodzimy już w obszar wykładni, co rozumiemy pod słowem
    > "powierzył".

    http://sjp.pwn.pl/szukaj/powierzy%C4%87

    Zwracam uwagę, że tam jest "czyjejś" i "komuś", czyli nie obejmuje
    udostępnienia bezimiennego :D

    > Przehjrzałem pobieżnie grupę, ale przynajmniej w tematach nie znalazłe, zatem
    > trudno mi się odnieść.

    A bo to tylko "przy okazji" się pojawia, np:

    From: krys <k...@p...onet.pl>
    Date: Mon, 04 Feb 2013 09:32:16 +0100
    Subject: Re: Paragon
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki

    (nie, nie ma przepisu że sprzedawca musi "wcisnąć" klientowi
    paragon, szczególnie wobec impossibilium nulla obligatio :])

    [...]
> [...]
    > sie dziwię, że nie zainteresowano się tym dziwadłem w chwili rejestracji

    Nawet jak ktoś zauważył, to pewnie argumentacja "50 zł w kasie miasta
    to nie to samo co 500 zł w kasie państwa" przeważyła :D (bo pewnie
    całość poszłaby do sądu)

    pzdr, Gotfryd