  • 11. Data: 2013-04-19 14:05:34
    Temat: Re: Małżonek osoby prowadzącej DG na umowę-zlecenie a składka ZUS
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    elephanto wrote:

    > Ale czy wtedy ustep 2 i zastrzezenie z ustepu 1, nie bylyby zbedne?
    > Po co zastrzegac, skoro z ustepu 11 obowiazek traktowania pracownika
    > jako osobe wspolpracujaca wynika automagicznie?

    Cóż, nie wiem.
    Najprościej jest wyjaśnić tak, że o współpracy
    zawartej w umowie zleceniu wspomniano w ust 11,
    ale zapomniano tam o możliwości zatrudnienia w ramach stosunku pracy
    i dlatego dodano potem ust 2.

    Gdyby wiedzieć, który ustęp i w jakich okolicznościach
    dodawano, to można by wnioskować o tym jakie były intencje.
    Bez ust 2 też nie byłoby jaśniej, bo każdy twierdziłby, że
    to nie współpraca a stosunek pracy.

    Intencji ustawodawcy nie znam, ale podejrzewam, że chcieli uchwalić
    co innego a tak wyszło i teraz się prawnicy moga wykazać.

  • 12. Data: 2013-04-19 14:10:29
    Od: Nix <v...@w...pl>

    W dniu 2013-04-19 14:05, cef pisze:

> [...]
    >
    > Intencji ustawodawcy nie znam, ale podejrzewam, że chcieli uchwalić
    > co innego a tak wyszło i teraz się prawnicy moga wykazać.

    A co miałeś na myśli piszac w pierwszej odpowiedzi tak

    "Ja tam widzę jedno wielkie pomieszanie zleceniobiorców
    ze zleceniodawcami. Większość tych twierdzeń jest prawdziwa
    warunkowo tzn jak zachodzi coś jeszcze o czym nikt nie wspomina"

    Gdzie te pomieszanie? O jakich warunkach mówimy ?

    pzdr! Nix

  • 13. Data: 2013-04-19 14:28:28
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Nix wrote:

> [...]
    > warunkowo tzn jak zachodzi coś jeszcze o czym nikt nie wspomina"
    >
    > Gdzie te pomieszanie? O jakich warunkach mówimy ?

    Przeczytałem to z linka pobieżnie i z niechęcią do przyjęcia tezy
    o tym wyjątku dla zlecenia :-)
    Dlatego jak dotarłem do akapitu, w którym mowa o tym,
    że opłaca się "bycie" osobą współpracującą
    jak są duże zarobki, to uznałem, że osoba, która to pisała
    nie za bardzo wie o czym pisze i z tym zleceniem też poszła na całość.
    Poza tym ten tekst jest taki niespójny, jakos nie dostrzegłem też tam
    obwarowań gdy ktos ma jakiś tytuł ubezpieczenia.

  • 14. Data: 2013-04-19 14:37:58
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 19 Apr 2013, cef wrote:

    > Ale jak patrzę na sam tylko ust 11, to zleceniobiorca automagicznie
    > jest osoba współpracującą i nic go nie chroni od składek.

    To jest kwestia uważnego przeczytania słów ustawy.
    STRONY opisane w ust.11 są INNE niż opisane w ust.1 i 2!
    Ust. 1 i 2 opisuje kiedy pracownik jest jednocześnie "współpracujący",
    zaś ust.8 do pary nie rozważa współpracy ze zlecenio*dawcą* lecz
    ze zlecenio*biorcą*. Mamy TRZY osoby (zleceniodawcę, którego
    osoba współpracująca nie obchodzi bo nie ma z nią umowy,
    zleceniobiorcę oraz JEGO osobę współpracującą).

    Pamiętasz dyskusję nad zaliczeniu do spadku "darowizn starszych
    niż 10 lat wstecz" i zakresu ich obowiązywania (w podziale
    "dla spadkobierców" i "dla niespadkobierców")?

    To ta sama kategoria podziału zdania złożonego na ułamki proste :D

    > Ciekawostką jest fakt, że google wypluwa też jakieś uwagi osób, które
    > wiedzą ta (o nie podleganiu pod współpracę przy zleceniu)
    > dzielą się po jakichś szkoleniach zusowskich

    Bo to trzeba czytać tak, że *zarabianie na DG* jest traktowane
    tak, jak *zarabianie na zleceniu*, i osoba wykonująca zlecenie
    może mieć osobę współpracującą!
    UoSUS nie wnika w tym momencie o prawidłowość takiej czy innej
    konstrukcji, np. w to czy agent "powinien" jednocześnie
    spełniać warunki do zaliczenia do prowadzących DG (jak
    sugerowałaby treść przepisu z KC), ale przyjmuje a priori
    że możliwe jest iż agent ma umowę "osobistą" (nie gospodarczą)
    *oraz* ktoś z domowników jest dla niego "współpracujący".
    To nie jest to samo co opisano na początku art.8 (pracownika
    który jest *jednocześnie* współpracujący u *pracodawcy*),
    lecz osoby współpracującej u zleceniobiorcy, nie u zleceniodawcy!
    DG i zlecenie są tu traktowane jako *równoważne sobie*
    zdarzenia, a nie zdarzenia równoczesne - równoczesna jest
    "współpraca" z osobą prowadzącą DG *albo* "współpraca"
    z osobą wykonującą zlecenie.

    Jedziemy:
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,17,53,348,38
    088,20130101,zasady-podlegania-ubezpieczeniom-spolec
    znym.html
    +++
    <to nas nie interesuje, z wyjątkiem porównania podmiotów>
    Art. 8.
    1. Za pracownika uważa się osobę pozostajšcš w stosunku pracy,
    z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a.
    2. Jeżeli pracownik spełnia kryteria okreœlone dla osób współpracujšcych,
    o których mowa w ust. 11 - dla celów ubezpieczeń społecznych jest
    traktowany jako osoba współpracujšca.
    [...]
    <a teraz clou programu z moimi cięciami i klamrami>
    11. Za osobę współpracujšcš
    {
    osobami prowadzšcymi pozarolniczš działalnoœć
    oraz
    zleceniobiorcami,
    }
    o której mowa w art. 6 ust. 1 pkt 4 i 5, uważa się małżonka, dzieci [...]
    jeżeli pozostajš z nimi we wspólnym gospodarstwie domowym
    i współpracują
    przy
    { prowadzeniu tej działalnoœci
    lub
    wykonywaniu umowy agencyjnej
    lub
    umowy zlecenia;
    }
    [...]
    ---

  • 15. Data: 2013-04-19 14:50:19
    Od: Nix <v...@w...pl>

    W dniu 2013-04-19 14:28, cef pisze:

> [...]
    > Poza tym ten tekst jest taki niespójny, jakos nie dostrzegłem też tam
    > obwarowań gdy ktos ma jakiś tytuł ubezpieczenia.

    To dalej wałkujemy temat :)
    Dzwoniłem do ZUS-u na infolinię przed chwilą i rozmawiałem o tej sprawie
    z konsultantem.

    Generalnie stwierdził, że niektóre umowy-zlecenia z małżonkiem są jako
    takie z kodem ubezpieczenia 04.11, a niektóre są jako "osoba współpracująca"

    Mówił on że sprawa jest niezwykle "delikatna" i że nigdy nie można do
    końca stwierdzić
    która umowa zlecenie z małżonkiem jest "zwykła" a która skutkuje
    uznaniem za "osobę współpracującą"...

    Trochę dziwnie mówił, mało szczegółów, dużo ogólników, miałem nieodparte
    wrażenie że nieco "kręci"... wspominał jeszcze o 2 kwestiach -czy
    "jest to trwała współpraca" oraz czy umowa-zlecenie jest sformułowana
    zgodnie z zapisami KC... radził złożyć zapytanie do ZUS ZZP, pytanie o
    konkretną umowę-zlecenie dotyczącą konkretnego płatnika...

    Trochę dziwna ta odpowiedź... czyżby to była aż taka "wiedza tajemna" ????

    pzdr! Nix

  • 16. Data: 2013-04-19 14:51:37
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 19 Apr 2013, elephanto wrote:

    > Ale czy wtedy ustep 2 i zastrzezenie z ustepu 1, nie bylyby zbedne?

    Nie :)

    > Po co zastrzegac, skoro z ustepu 11 obowiazek traktowania pracownika jako
    > osobe wspolpracujaca wynika automagicznie?

    Bo ustęp 2 dotyczy układu (fixed font):

    pracodawca /--------------\ pracownik
    prowadzący DG \--------------/ osoba współpracująca

    (2x ta sama osoba, po lewej i po prawej w różnych rolach)

    ...zaś ustęp 11 układu:

    zleceniodawca ---> zleceniobiorca <---> os. współpr. zlecenioBIORCY

    Przypadku:

    zleceniodawca /----------\ zleceniobiorca
    \----------/ osoba współpracująca ze zlecenioDAWCĄ

    ...po prostu ustawa nie rozważa. Czyli "zasady ogólne", czyli
    można sobie wybrać podstawę oskładkowania.

    pzdr, Gotfryd

  • 17. Data: 2013-04-19 15:00:35
    Od: Nix <v...@w...pl>

> [...]
    > o której mowa w art. 6 ust. 1 pkt 4 i 5, uważa się małżonka, dzieci [...]
    > jeżeli pozostajš z nimi we wspólnym gospodarstwie domowym

    Niestety, na chwilę obecną ( bez flaszki) nie mogę dorozumieć do końca
    powyższego...:))))

    Jeśli można, Gotfrydzie, poproszę Cię o analizę tego konkretnego przypadku:

    Małżeństwo ze wspólnością majątkową, zamieszkujące razem i prowadzące
    wspólne gospodarstwo domowe.
    Żona prowadzi jednoosobową DG, oprócz tego ma "etat" więc z tytułu DG
    płaci dla ZUS tylko składkę zdrowotną.
    Mąż ma z DG żony umowę - zlecenie ( zakres umowy chyba nie ma tu nic do
    rzeczy, jest to "płatna" umowa na kwotę 200zł miesięcznie, jest to pomoc
    w prowadzeniu DG)

    Czy mąż płaci na zasadach jak każdy "zwykły" zleceniobiorca ( czyli
    mało) czy też jako osoba współpracująca ( czyli dużo ) - pełną składkę w
    wysokości ponad 1000zł ?

    pzdr! Nix

  • 18. Data: 2013-04-26 21:21:16
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 19 Apr 2013, Nix wrote:

    > Niestety, na chwilę obecną ( bez flaszki) nie mogę dorozumieć do końca
    > powyższego...:))))

    Komuś namalowałem diagram powiązań :)

> [...]
    > też jako osoba współpracująca ( czyli dużo ) - pełną składkę w wysokości

    IMVHO na to nie da się prosto odpowiedzieć, bo to taka sama sprawa
    jak zarzucanie "pozornego zatrudnienia" przez ów ZUS w przypadku
    kobiet ciężarnych.
    Przepis stanowi co stanowi, ale ZUS podważa prawidłowość umowy
    zarzucając jej pozorność - i przed sądem trzeba by wywieść, że
    pozorności nie było.
    Że mąż NAPRAWDĘ nic innego nie robił, w szczególności "z własnej
    inicjatywy". A tu bardzo łatwo wpaść w pułapkę np. przy odbieraniu
    telefonu.

    pzdr, Gotfryd

  • 19. Data: 2013-04-27 19:46:46
    Od: Nix <v...@w...pl>

> [...]
    > Że mąż NAPRAWDĘ nic innego nie robił, w szczególności "z własnej
    > inicjatywy". A tu bardzo łatwo wpaść w pułapkę np. przy odbieraniu

    Tak, a owa "pozorność" to co to jest w rozumieniu ZUS ? A cóż znaczy że
    mąż "naprawdę niczego innego nie robił" i jeszcze "z własnej inicjatywy" ?

    Czy tu chodzi o odpowiednie sformułowanie umowy -zlecenia- chodzi o
    zapis konkretnych czynności do wykonania ?

    pzdr! Nix

  • 20. Data: 2013-04-27 22:42:50
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 27 Apr 2013, Nix wrote:

    > Tak, a owa "pozorność" to co to jest w rozumieniu ZUS ?

    Zarzut, że zatrudniona osoba nie została zatrudniona z faktycznym
    zamiarem wymagania od niej pracy, ale z założeniem że pójdzie
    na chorobowe i później skorzysta ze świadczeń macierzyńskich.
    Dodam, iż ZUS takie sprawy przed sądami przegrywa, ale zarzutom
    (kolejnym) to nie przeszkadza.

    > A cóż znaczy że mąż
    > "naprawdę niczego innego nie robił" i jeszcze "z własnej inicjatywy" ?

    Że nie był "osobą współpracującą", czyli takim nieformalnym
    wspólnikiem :)

    > Czy tu chodzi o odpowiednie sformułowanie umowy -zlecenia- chodzi o zapis
    > konkretnych czynności do wykonania ?

    Właśnie, co on miałby robić?

    pzdr, Gotfryd