  • 11. Data: 2003-07-30 13:08:00
    Temat: Re: Magazynier zwalnia dyrektora
    Od: "o...@c...pl" <m...@c...pl>

    > Hmm a rada nadzorcza to nie organ spółki? A dyrektor nie był aby
    > równocześnie członkiem zarządu powoływanym i odwoływanym przez radę
    > nadzorczą? I można co najwyżej magazynierowi zarzucić, że zadziałał
    > samodzielnie podczas gdy wymagana była uchwała rady.
    > Tak sobie tylko gdybam...
    >
    > --
    > Olgierd

    Podkreślam jedną rzecz. W okresie kiedy wypowiedziano dyrektorowi umowę o
    pracę.
    Magazynier nie był członkiem organów spółki. Został powołany do rady
    nadzorczej rok po zdrzeniu związanym ze zwolnieniem dyrektora.
    Pozdrawiam
    Marcin

  • 12. Data: 2003-07-30 13:16:41
    Od: Dredd<...@...pl>

    "Magazynier, bedąc
    > członkiem RN, powoływał się na upoważnienie RN którego nie było."

    To rzeczywiście Twoje założenie o którym wcześniej nie było mowy. Do
    tej pory nie było mowy o tym, że powoływał się na upoważnienie.
    Gdyby się powoływał to nigdy bym nie zalecał naszemu Dyrektorowi
    lekceważenia tej czynności.

    "Czytałem
    > kiedys wurok dotyczący sytuacji odwrotnej tzn. zawarcia umowy o
    pracę przez
    > nieupowaznionego członka RN, który jednakl podnosił swoje
    umocowanie do
    > zawarcia takiej umowy. Sąd (zabij a nie pamiętam czy SN) stwierdził
    że sprawy
    > proceduralne (upowaznienie tego członka RN) dotyczą wewnętrznych
    spraw RN i nie
    > moga wpływac na stosunki pomiedzy Spółką a RN. Pracownik
    (cżłonek Zarządu) nie
    > iał podstaw sadzić ażeby zawierający umowę działał bez
> [...]

    Uważam że owa odwrotność sytuacji jest tutaj bardzo istotna i zmienia
    wydźwięk sprawy. Taki zawierający umowę był bowiem w zupełnie innej
    sytuacji niż nasz dyrektor. Był w dobrej wierze. Poza tym był
    podmiotem spoza przedsiębiorstwa pracodawcy i rzeczywiście mało go
    obchodziły wewnętrzne ustalenia firmy co do podziału kompetencji
    między jej pracowników. Nasz dyrektor był zaś że tak się wyrażę w
    dobrej wierze a nawet może i w "dobrej wiedzy" ;) że ten kto go usiłuje
    zwolnić ("magazynier") zupełnie nie ma do tego kompetencji.
    Przyjmując Twój punkt widzenia należałoby biegać do Sądu
    z "prewencyjnym" pozwem po każdej pogróżce jakiegokolwiek kolegi z
    pracy że zostaniesz zwolniony (bo a nuż miał pełnomocnictwo od
    szefa, a może go nawet nie miał ale co to ma za znaczenie, skoro i
    tak Sąd przyjmie że doszło do wypowiedzenia umowy o pracę tyle że
    wadliwego i po upływie terminów zawitych wszystko jest ok). Twoja
    koncepcja wydaje się być sprzeczna co najmniej z zasadami współżycia
    społecznego.

    Tak więc nadal jestem sceptyczny co do wyroku. Oczywiście warto by
    poznać całość sprawy i uzasadnienia decyzji Sądu. Bez tego możemy
    tylko teoretyzować.

    "> Stąd myślę, ze w obecnej sytuacji Sąd nie stwierdził nieważności
    rozwiązania
    > umowy o pracę (chociaż nie ta forma), gdyż nie było oczywiste, że
    cżłonek RN
    > (magazynier) nie dysponuje stosownym upowaznieniem RN."

    Skoro to nie było oczywiste to zgodnie z rozkładem ciężaru dowodu
    chyba raczej obciąża to pracodawcę i on powinien ponieść negatywne
    skutki niewykazania tej okoliczności. Pracownik zapewne podnosił że
    zwolniła go nieupoważniona do tego osoba - inaczej nie napisałby
    logicznego pozwu.

    "Teoretycznie bowiem
    > członek RN mógł byc upoważniony do takiego działania, a fakt ten
    nie musiał byc
    > znany pracownikowi (cżłonkowi Zarządu). "

    Ja zakładam bardziej po ludzku, że Dyrektor wiedział że członek RN
    nie miał upoważnienia. Inaczej by nie zlekceważył tego zdarzenia.

    "I gdyby jednak magazynier mioał
    > upoważnienie RN dio wypowiedzenia umowy o pracę to
    wypowiedzenie byłoby
    > skuteczne prawda ?"

    Oczywiście że prawda. Ale jeszcze raz powiadam - wykazanie tego
    ciążyło na pracodawcy, a nie na powodzie.

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 13. Data: 2003-07-31 05:47:07
    Od: "" <w...@p...onet.pl>

> [...]
    > tej pory nie było mowy o tym, że powoływał się na upoważnienie.
    > Gdyby się powoływał to nigdy bym nie zalecał naszemu Dyrektorowi

    próbuje tylko dociec podstaw takiego wyroku

    > Nasz dyrektor był zaś że tak się wyrażę w
    > dobrej wierze a nawet może i w "dobrej wiedzy" ;) że ten kto go usiłuje
    > zwolnić ("magazynier") zupełnie nie ma do tego kompetencji.

    za bardzo nie wiem jakie miał podstawy do takiej postawy :)

> [...]
    > wadliwego i po upływie terminów zawitych wszystko jest ok). Twoja
    > koncepcja wydaje się być sprzeczna co najmniej z zasadami współżycia

    jednak kolega z pracy a cżłonek RN, który ma podstawy formalne do dokonywania
    czynnosci z zakresu pr. pracy to troszkę co innego. w regulaminach
    organizacyjnych wielu podmiotów znajduje się zapis mniej więcej takiej
    treści: "Czynności z zakresu prawa pracy dokonuje jednoosobowo Dyrektor
    (Prezes)". W takiej sytuacji mogę jednak założyć (czy cytując "być w dobrej
    wiedzy"), że kolega robi sobie jaja. Mając jednak zapis w Regulaminie org.
    treści mniej więcej takiej: "Czynności z zakresu prawa pracy dokonuje pracownik
    Spółki upoważniony przez Prezesa", a praktyka wskazywałaby na to, że tym
    pracownikiem jest raz kowalski, raz malinowski a raz iksiński, takiego
    założenia (o tych jajach) raczej poczynić bym nie mógł. To znaczy mógł bym, ale
    działałoby to na moją niekorzyść :). Gdyby nasz Dyrektor dysponował Statutem
    Spólki (reg. pr. Zarządu badź innym dokumentem), w którym stoi jak
    byk: "Czynnosci z zakresu pr. pracy z cżłonkami Zarządu Spółki dokonuje
    upoważniony cżłonek RN" to jest w sytuacji, w której tych jaj ząłożyc chyba nie
    może. Tak sobie gdybam ... Taki jest mój punkt widzenia.

    > Ja zakładam bardziej po ludzku, że Dyrektor wiedział że członek RN
    > nie miał upoważnienia. Inaczej by nie zlekceważył tego zdarzenia.

    oj niekoniecznie. Gdyby wiedział to może by z tego wszystiego się rozchorował :)

    > Ale jeszcze raz powiadam - wykazanie tego
    > ciążyło na pracodawcy, a nie na powodzie.

    Myślę, jestem raczej pewny, że udowodnienie rozwiązania umowy o pracę
    niezgodnie z prawem ciąży na pracowniku. Pracodawca nie musi udowadniać, że nie
    jest wielbłądem.

    Paweł

  • 14. Data: 2003-07-31 09:47:10
    Od: "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl>

    Użytkownik <w...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    [...]
> [...]
    nie
    > iał podstaw sadzić ażeby zawierający umowę działał bez upowaznienia, a nie

    No wiec w zwiazku z ta ciekawa sytuacja mam pytanie.

    "Strona" ktorej wypowiedziano umowe sadzila, ze "wypowiadajacy"
    nie ma umocowania do dokonania takiej czynnosci i uwazala czynnosc
    za "bezskuteczna"

    Czy miala obowiazek to umociowanie sprawdzic - jak ?

    CZy tak samo jest gdy wypowiadana umwa ne jest umowa o prace,
    lecz umowa o wspolprace ?

    Zalozmy pracownik jednej ze stro mowi Panu A- Firma X wypowiada panu
    umowe....
    czy wypowiedzenie jesli okaze sie bez umocowania jest "skuteczne" ?

    Boguslaw

  • 15. Data: 2003-07-31 11:01:24
    Od: "" <w...@p...onet.pl>

> [...]
    > umowe....
    > czy wypowiedzenie jesli okaze sie bez umocowania jest "skuteczne" ?

    Witam,
    w przypadku powyższym analizujemy szczególny typ umów jakim sa umowy o pracę.
    Reguły tutaj obowiązujące sa trochę odmienne. Nie wiem co kryje się pod
    pojęciem "umowa o współpracę" - na gruncie prawa pracy coś takiego nie
    występuje.
    Wypowiedzenie umowy dokonane z przekroczeniem (lub bez) umocowania nie jest
    oczywiście skuteczne. Sąd podniósł jedynie że nie jest nieważne, a jedynie
    niezgodne z prawem. W takim przypadku pracownik powinien złożyć pozew o uznanie
    że wypowiedzenie narusza przepisy o wypowiadaniu umów o pracę (a nie złożył).
    Sąd wówczas (po stwierdzeniu że tak było w istocie) może orzec o
    bezskuteczności takiego wypowiedzenia lub o przywróceniu do pracy. Po za tym
    dyskusja nasza ma charakter czysto teoretyczny i opiera się na wielu
    założeniach które poczyniliśmy bo z braku konkretów coś poczynić musieliśmy. to
    co napisałem jest moją prywatną opinią, której wcale nie podzielają inni (patrz
    dredd). Rzeczą poza dyskusją jest jednak to, że wypowiedzenie dokonane w braku
    podstaw prawnych (np. umocowania) nie jest skuteczne.

    Paweł

  • 16. Data: 2003-07-31 11:28:46
    Od: "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl>

    > Witam,
    > w przypadku powyższym analizujemy szczególny typ umów jakim sa umowy o
    pracę.

    Tak, ale ja pytalem ogolniej.

    Np wynajmuje od kogos lokal na sklep, a dozorca mowi - wypowiadam
    Panu umowe najmu......
    Mam sprawdzic, czy "ma umocowanie"?
    Bo moze po uplywie terminu wypowiedzenia (zalozmy ze mam polroczny)
    i mojej bezczynnosci wlasciciel dojdzie do wniosku ze moze watoby
    skorzystac z okazji i uznac wypowiedzenie przez dozorce za wazne ?

    Wiec pytanie - czu mam isc do wlasciciela i pytac o umocowanie ?

    Boguslaw

  • 17. Data: 2003-07-31 13:00:58
    Od: "Olgierd" <c...@w...pl>

    Wielce Czcigodny Boguslaw Szostak a...@u...agh.edu.pl popełnił
    następującą wiadomość bgau9l$e45$...@g...uci.agh.edu.pl:

    > Np wynajmuje od kogos lokal na sklep, a dozorca mowi - wypowiadam
    > Panu umowe najmu......
    > Mam sprawdzic, czy "ma umocowanie"?

    Nie, w takiej sytuacji nie musisz nic sprawdzać. Umowę masz z osobą, z którą
    coś podpisałeś, jeśli w tzw. międzyczasie zmienił się stan prawny lokalu -
    powinieneś być o tym powiadomiony.

    --
    Olgierd

  • 18. Data: 2003-07-31 13:22:37
    Od: Dredd<...@...pl>

> [...]
    pracę
    > niezgodnie z prawem ciąży na pracowniku. Pracodawca nie musi

    Zakładam że sprawa toczy się z powództwa zwolnionego dyrektora,
    który wnosi o uznanie wypowiedzenia za bezskuteczne (wciąż te
    założenia :) ). Podnosi on w pozwie: "członek RN ("magazynier") nie
    był prawidłowo umocowany do złozenia oświadczenia woli w imieniu
    pracodawcy"
    Od kiedy to udowadnia się to czemu się przeczy?
    To właśnie pracownik nie musi udowadniać w tej sytuacji że nie jest
    wielbłądem, zaś pracodawca musi udowodnić że jest ;)

    Spodziewałbym się bowiem takiej sytuacji: pracodawca by nie przegrac
    automatycznie podnosi zarzut: "magazynier" miał upowaznienie
    (umocowanie)! i... zgodnie z art. bodaj 6 k.c. musi to wykazać pod
    rygorem sięgającym nawet przegrania sprawy.

    Nadal sprawa mi śmierdzi :)

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 19. Data: 2003-08-01 09:52:32
    Od: "" <w...@p...onet.pl>

> [...]
    > (umocowanie)! i... zgodnie z art. bodaj 6 k.c. musi to wykazać pod
    > rygorem sięgającym nawet przegrania sprawy.

    zwracam honor, zagalopowałem się.

    > Nadal sprawa mi śmierdzi :)

    jakbyśmy mieli uzasadnienie to by było troche łatwiej, a tak to możemy sobie
    zakładać :)

    Paweł

  • 20. Data: 2003-08-02 21:32:31
    Od: Dredd<...@...pl>

    A tak w ogóle to należałoby zacząc od tego, że pracownik w ogóle w
    swym pozwie nie musi dotykać kwestii pełnomocnictwa.
    Słusznie pisałeś że musi on wykazać że wypowiedzenie jest wadliwe,
    ale do tego wystarczy przedłożenie Sądowi wyciągu z KRS, statutu
    spółki itp. wskazujących że to np. prezes zarządu składa oświadczenia
    woli za spółkę oraz przedłożenie dokumentu wypowiedzenia na którym
    podpisał się ktoś inny (czyli "magazynier).
    Pracodawca tak jak pisałem wyżej, by bronić swój tyłek musi wówczas
    podnieść zarzut pełnomocnictwa i udowodnić że ono istniało.

    No ale i tak jest to ciągle tylko teoretyzowanie :)

    -> http://usenet.pomocprawna.info