  • 21. Data: 2011-04-04 13:15:28
    Temat: Re: Litery niemieckie w dokumentach (UTF-8)
    Od: "dK" <c...@w...pl>

    Użytkownik "Darek" <s...@w...pl> napisał w wiadomości
    news:in7usv$ot1$1@news.task.gda.pl...

    > Tylko dlaczego w dokumentach urzędowych mogą występować te znaki.
    > Ich nie ma w języku polskim i jak je napisać (wiem w kompie nie ma
    > problemu
    > alt+0252 -))) ale w maszynie do pisania)

    Jak sprzęt nie może pisać z umlautami (preferowane!) to dopuszcza się
    ü = ue
    ö = oe
    ä = ae
    http://www.rjp.pan.pl/index.php?option=com_content&t
    ask=view&id=75&Itemid=73

    Natomiast zastępuje się poza uzasadnionymi przypadkami
    ß = ss
    http://www.rjp.pan.pl/index.php?option=com_content&t
    ask=view&id=76&Itemid=75

    Co do nazw własnych z jezyków posługujących się alfabetem niełacińskim
    obowiązuje urzędowa transliteracja.
    Są oczywiście wyjątki wynikajace z umów miedzynarodowych. Przykładowo karty
    pobytu wypisuje się imię i nazwisko tak jak ma osoba w oryginalnym
    paszporcie w transliteracji państwa pochodzenia, ale jak już ktoś dostanie
    obywatelstwo i dowód to z polską transliteracją
    Przykład
    Oryginał: ???????
    Paszport: Yavlenko
    Karta pobytu: Yavlenko
    ale
    DowOs: Jawlenko.

    dK

  • 22. Data: 2011-04-04 13:16:09
    Temat: Re: Litery niemieckie w dokumentach
    Od: "dK" <c...@w...pl>

    Użytkownik "Firankowy potwór" <p...@f...org> napisał w wiadomości

    > Użytkownik "Kabelek" <k...@g...de> napisał w wiadomości

    > Nie ma,

    Ma

    dK

  • 23. Data: 2011-04-04 13:17:32
    Od: "dK" <c...@w...pl>

    > W II RP niemiecki też był językiem urzędowym

    Tylko w woj. śląskim

    dK

  • 24. Data: 2011-04-04 13:51:59
    Od: "dK" <c...@w...pl>

    > Użytkownik "Darek" <b...@w...pl> napisał w wiadomości
    >
    > Mam nadzieję, że nie. Nie mam nic przeciwko Niemcom, chodzi mi o kwestię
    > używania danego alfabetu w kraju.
    > Powinny być jakieś reguły, skoro jedni mają umlauty to czy inni też mają
    > prawo do własnych znaków?
    > Proszę bardzo, jest ich całkiem sporo
    > http://pl.wikipedia.org/wiki/Alfabet_%C5%82aci%C5%84
    ski

    Taki np. "Miroslav Klose" zrobił bardzo wiele dla promowania polskiego
    alfabetu.....
    Nawet "w" nie oszczędził, choć w niemieckim też jest.

    dK

  • 25. Data: 2011-04-04 15:21:31
    Od: "Darek" <b...@w...pl>

    Użytkownik " GK" <k...@W...gazeta.pl> napisał w wiadomości

    > Mnie zaś boli to, że nie potrafisz pisać nawet poprawnie nawet po polsku.

    Tu chyba nie muszę pisać idealnie - jak czujesz się obrażony to przepraszam

    > Przygotowanie jakiegokolwek dokumentu urzędowego musi być dla Ciebie
    > torturą.
    Akurat nie wiesz jakie przygotowuje.
    Moje przygotowanie do wystawienia tego dokumentu polagało tylko i wyłącznie
    na wysłanie napisanego nazwiska właśnie z ü - nie ja będę go tworzył.
    I do tej pory nikt mi nie wyjśnił czy może być wystawiony RP dokument
    urzędowy z taką pisownią
    DArek

  • 26. Data: 2011-04-04 17:14:25
    Od: Firankowy potwór <p...@f...org>

    Użytkownik "dK" <c...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Ma

    Mistrz cytowania zabłysnął. To podaj te zamienniki dla ąęćółżź
    niezmiernie jestem ciekaw, chętnie dowiem się czegoś nowego.

  • 27. Data: 2011-04-04 17:21:55
    Od: Firankowy potwór <p...@f...org>

> [...]
    > polskiego alfabetu.....
    > Nawet "w" nie oszczędził, choć w niemieckim też jest.

    Co teraz z jakimś Klose wyskakujesz?
    Żeby zachować brzmienie, tak się właśnie zapisuje to imię na zachodzie
    http://en.wikipedia.org/wiki/Miroslav
    Swoją germanofobie schowaj sobie w kieszeń, albo zgłoś się do prezesa, w
    tym wątku rozamawiamy o tym, czy w Polsce dopuszcza się stosowanie liter
    alfabetu łacińskiego z innych języków w dokumentach oficjalnych.
    To że akurat w Polsce najliczniejszą mniejszością jest niemiecka (choć
    moim zdaniem to tylko paszportowi przebierańcy)
    nie powinno mieć żadnego znaczenia, bo skoro jedni to czemu inni nie?
    Hipotetycznie załóżmy, że te osoby występują o obywatelstwo polskie i
    zostaje im ono przyznane, otrzymują dokumenty, ale z jaką pisownią
    nazwisk?
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Bj%C3%B6rk
    http://en.wikipedia.org/wiki/Nguy%E1%BB%85n_T%E1%BA%
    A5n_D%C5%A9ng
    http://pl.wikipedia.org/wiki/%C4%B0lham_%C6%8Fliyev

    Powinno być
    Bjork Guomundsdottir
    Nguyen Tan Dung
    Ilham Aliyev

    ponieważ w polskim alfabecie używanym na terenie kraju nie ma znaków,
    które zostały w ich państwach. Rozumiesz teraz?

  • 28. Data: 2011-04-04 18:17:03
    Od: "Darek" <b...@w...pl>

    > Swoją germanofobie schowaj sobie w kieszeń, albo zgłoś się do prezesa, w
    > tym wątku rozamawiamy o tym, czy w Polsce dopuszcza się stosowanie liter
    > alfabetu łacińskiego z innych języków w dokumentach oficjalnych.
    Nie dokładnie - chodzi jeżeli jakiś urząd pisze pismo do kogość i on ma w
    nazwisku umlauta to może go sobie napisać nie ma sprawy prawy - grzeczność
    Ale chodzi o np DO a nawet akt urodzenia, swiadectwo szkolne

> [...]
    >
    > ponieważ w polskim alfabecie używanym na terenie kraju nie ma znaków,
    > które zostały w ich państwach. Rozumiesz teraz?
    Właśnie o to mi chodzi
    Widzę że zadałem ciekawy wątek w którym, nikt nie może poradzić odpowidnim
    przepisem - a czepia się nie wiadomo czego
    Darek

  • 29. Data: 2011-04-04 18:48:25
    Od: "dK" <c...@w...pl>

> [...]
    >
    > Hipotetycznie załóżmy, że te osoby występują o obywatelstwo polskie i
    > zostaje im ono przyznane, otrzymują dokumenty, ale z jaką pisownią

    Bzdury piszesz.

    dK

  • 30. Data: 2011-04-04 18:50:23
    Od: "dK" <c...@w...pl>

> [...]
    > Widzę że zadałem ciekawy wątek w którym, nikt nie może poradzić odpowidnim
    > przepisem - a czepia się nie wiadomo czego

    No przecież dostałeś... przepis...
    cytuję własny post

[...]

    Zajrzałeś tam ?
    dK