  • 11. Data: 2011-04-02 19:54:09
    Temat: Re: Litery niemieckie w dokumentach
    Od: "Darek" <s...@w...pl>

    > Jeśli ktoś nosi nazwisko Müller to będzie je nosił w języku niemieckim,
    > polskim, angielskim i każdym innym, nie ma to nic wspólnego z językiem
    > urzędowym (prócz chyba litewskiego, gdzie wymusza się litewskie końcówki
    > dla
    > nawzwisk kobiet). Ewent. problemy sprawia transkrypcja znaków
    > niełacińskich
    > (np. cyrylica, alfabet arabski). Polskie oficjalne bazy danych (PESEL,
    > identyfikacja podatkowa, KRK) obsługują wszystkie umlauty (praktyka).

    Tylko dlaczego w dokumentach urzędowych mogą występować te znaki.
    Ich nie ma w języku polskim i jak je napisać (wiem w kompie nie ma problemu
    alt+0252 -))) ale w maszynie do pisania)
    Znalazłem orzeczenie sądu które odrzuciło skargę na jakoś bazę danych kogoś
    kto miał umlauty w nazwisku, a w tej bazie tego nie było
    Darek

  • 12. Data: 2011-04-02 20:16:58
    Od: Firankowy potwór <p...@f...org>

    Użytkownik "Darek" <s...@w...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > kogoś
    > kto miał umlauty w nazwisku, a w tej bazie tego nie było

    Dokładnie to miałem na myśli, czy w Niemczech lub innym kraju można mieć
    wpisane Łukasz Żółkiewicz? Nie, będzie to Lukasz Zolkiewicz, bo takie
    znaki nie występują w ich alfabetach, więc w Polsce też nie powinno być
    wyjątków ani dla Niemców, Azerów czy Wietnamczyków.

  • 13. Data: 2011-04-02 20:31:24
    Od: "Darek" <s...@w...pl>

> [...]
    > znaki nie występują w ich alfabetach, więc w Polsce też nie powinno być
    > wyjątków ani dla Niemców, Azerów czy Wietnamczyków.
    Właśnie mnie to boli - zostałem zmuszony do przygotowania dokumentu
    urządowego z umlałtem i według urzędu tak powinno być.
    Mało tego - niby (nie widziałem tego) DO ma takie znaki.
    A to już mi się nie podoba. Nic nie mam przeciwko niemcą, ale za chwilę będę
    musiał pisać np znaki japońskie
    Darek

  • 14. Data: 2011-04-03 05:34:35
    Od: "Kabelek" <k...@g...de>

> [...]
    > Mało tego - niby (nie widziałem tego) DO ma takie znaki.
    > A to już mi się nie podoba. Nic nie mam przeciwko niemcą, ale za chwilę będę

    Niemcy mają ustawowo zamienniki swoich umlałtów do podstawowego alfabetu
    łacińskiego, właśnie po to by w innych krajach nie było problemów z zapisem:
    ä=ae
    ö=oe
    ü=ue
    ß=ss.
    A czy polska też ma takie zamienniki?

  • 15. Data: 2011-04-03 06:12:10
    Od: "qwerty" <q...@p...fm>

    Użytkownik "Darek" napisał w wiadomości grup
    > W?a?nie mnie to boli

    Mnie natomiast boli, że nie skonfigurowałeś Outlook Express.

  • 16. Data: 2011-04-03 10:05:05
    Od: Firankowy potwór <p...@f...org>

    Użytkownik "Kabelek" <k...@g...de> napisał w wiadomości

    > Niemcy mają ustawowo zamienniki swoich umlałtów do podstawowego
    > alfabetu łacińskiego, właśnie po to by w innych krajach nie było
> [...]

    Nie ma, polskie nazwiska za granicą są pisane bez ogonków i kresek i
    nikt z tego powodu nie płacze.
    Pytam więc, czy są dopuszczane w Polsce wszelkie znaki wszystkich
    alfabetów łacińskich na świecie, łącznie z wietnamskim, w którym co
    druga litera ma jakąś kropkę i kreskę? Dlaczego jedna nacja jest
    wyróżniona? Względy historyczne, sąsiedztwo? A czeskie znaki można
    zapisywać w Polsce?

  • 17. Data: 2011-04-03 10:12:49
    Od: " GK" <k...@W...gazeta.pl>

    Darek <s...@w...pl> napisał(a):

> [...]
    > Mało tego - niby (nie widziałem tego) DO ma takie znaki.
    > A to już mi się nie podoba. Nic nie mam przeciwko niemcą, ale za chwilę będę

    Mnie zaś boli to, że nie potrafisz pisać nawet poprawnie nawet po polsku.
    Przygotowanie jakiegokolwek dokumentu urzędowego musi być dla Ciebie torturą.

    GK

  • 18. Data: 2011-04-03 10:25:19
    Od: " GK" <k...@W...gazeta.pl>

    > Jest rozporządzenie, które to określa. Przykładowo "ü" zapisuje się jako
    > "u:". Tylko nie wiem, gdzie go szukać, a nie mam w domu LEX-a. Pewnie
    > gdzieś w gałęzi o dowodach osobistych będzie.

    Sprawa nie jest niestety do załatwienia rozporządzeniem. Każda będzie zapewne
    oceniana jednostkowo, zarówno w świetle umów międzynarodowych (konwencje
    Międzynarodowej Komisji Stanu Cywilnego, umowy bilateralne, traktaty
    europejskie), jak i aktów prawa polskiego. Rada Języka Polskiego nie ma nic
    przeciwko niepolskim znakom diakrytycznym, nawet jeśli pisownia nazwiska jest
    nieustalona i bywa zapisywane bez takiego znaku (można przejrzeć opinie na
    stronie RJP).

    Do tego dochodzi polityka - rząd polski walczy (udaje, że walczy) o polską
    pisownię imion i nazwisk na Litwie oraz pozbycie się obligatoryjnej końcówki
    żeńskiej w nazwisku więc nie może odmawiać tego samego jakiejkolwiek
    mniejszości w Polsce.

    Cały czas poruszamy się w zakresie "znaków diakrytycznych, ligatur lub innych
    modyfikacji graficznych nanoszonych na litery alfabetu łacińskiego,
    stosowanych w innych językach" (pojęcie z opinii rzecznika generalnego w
    sprawie Runevič-Vardyn i Wardyn, C-391/09), nie w znakach z innych alfabetów.

    GK

  • 19. Data: 2011-04-03 11:25:39
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik " GK" <k...@W...gazeta.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > jest
    > nieustalona i bywa zapisywane bez takiego znaku (można przejrzeć opinie

    To nie problem polityczny, a techniczny. nie ma niepolskich czcionek
    pozwalających na drukowanie dokumentów oraz przede wszystkim systemy
    informatyczne ich ne obsługują - przykłądowo PESEL.

  • 20. Data: 2011-04-04 12:30:27
    Od: ąćęłńóśźż <a...@i...pl>

    To on chyba przygotowuje wszystkie dokumenty urzędowe, jakie mi wysyłają.

    -----