  • 21. Data: 2009-09-09 18:43:10
    Temat: Re: Linie papilarne jako dane osobowe
    Od: Andrzej Adam Filip <a...@x...wp.pl>

    Olgierd <n...@n...problem> pisze:

    > To jest komentarz w 100% prawny. Ochrona danych osobowych dotyczy również
    > danych biometrycznych, danych o stanie zdrowia itd.

    Ja jestem gotów z zastrzeżeniami "pro forma" zaakceptować używanie
    odcisków palców w kontroli dostępu/poruszania się z ramach obiektów
    typu "elektrowania atomowa" (sensowne powody do "nad standardowych"
    środków) ale ni wuja w typowym przeciętnym przedsiębiorstwie.

    Są sytuacje mogące uzasadnić gromadzenie/używanie danych biometrycznych
    do celów identyfikacji pracowników/kontroli dostępu być może bez *pełnych*
    szykan UoODO ale nie powinno być nimi "zwykłe wygodnictwo" w prawie że
    typowym przedsiębiorstwie.

    --
    Andrzej Adam Filip : a...@o...eu : A...@g...com
    Głupi nienawidzi swojego nauczyciela.

  • 22. Data: 2009-09-09 18:46:34
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Jotte wrote:
> [...]
    > stanowi informację której pracodawca nie ma prawa żądać od pracownika
    > ani osoby ubiegającej się o pracę (prawo pracy enumeratywnie wymienia
    > dozwolone informacje). Ponadto uznał, że jest to cecha chroniona
    > ustawą o ochronie danych osobowych. Nie ma więc prawa do gromadzenia
    > i przetwarzania takich danych. Natomiast WSA uznał odmiennie wskazując, że
    > pracodawca ma prawo
    > stosować procedury niezbędne dla realizacji swoich obowiązków i
    > uprawnień. Nie wiem ile z tej adycji nie usłyszałem, może ktoś słyszał

    imho system nie przechowuje centralnie żadnych lini papilarnych linie są
    zakodowane w karcie chipowej poprzez jakieś szyfrowanie nieodwracalne.
    Czytnik szczytuje odciski koduje i porównuje z kodem zawartym w karcie.
    amen.

    w takim przypadku nie ma o czym dyskutować imho.

    jeśli jednak system przechowuje w centralnym serwerze wzorzec odcisków palca
    każdego pracownika to jest to naruszenie praw obywatelskich, bo imho do
    przechowywania takich danych są upoważnione tylko ściśle określone służby

  • 23. Data: 2009-09-09 18:48:54
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Andrzej Adam Filip wrote:

    > Komentarz bardziej techniczny niż prawny:
    > Użycie odcisku palca od identyfikacji pracownika jest moim zdaniem
    > procedurą bardzo wyraźnie "nad standardową". Byłoby dziwne i straszne
    > gdyby *każdy* pracodawca miał prawo ją stosować bez sytuacji
    > uzasadniającej użycie "nad standardowych" środków bezpieczeństwa i
    > identyfikacji bez jasnej podstawy prawnej.

    przeczytaj mój komentarz do sprawy imho roziwązanei gdzie dane są
    przechowywane w karcie pracownika nei narusz żadnych praw. Nikt danych nie
    przechowuje, pracownik może w każdej chwili zniszczyć karte niszcząc jedyny
    egzemplarz danych o jego odciskach palca

  • 24. Data: 2009-09-09 19:03:59
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Andrzej Adam Filip wrote:

> [...]
    > do celów identyfikacji pracowników/kontroli dostępu być może bez *pełnych*
    > szykan UoODO ale nie powinno być nimi "zwykłe wygodnictwo" w prawie że

    1. nikt nie przechowuje danych biometrycznych, tak jak nikt nie
    przechowuje zdjęcia twojej twarzy, którą masz na legitymacji.
    Są porównywane w czasie rzeczywistem z "sumą kontrolną" odcisku twojego
    palca.

    2. Czemu masz problem z porównywaniem odcisku palca, a nie przeszkadza
    ci porównywanie zapisu na pasku magnetycznym?

  • 25. Data: 2009-09-09 19:08:12
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Andrzej Adam Filip wrote:

> [...]
    > być może bez *pełnych* szykan UoODO ale nie powinno być nimi "zwykłe
    > wygodnictwo" w prawie że typowym przedsiębiorstwie.

    Cóż zauważ że zastosowanie takich środków wynikła z wyjątkowo wysokiego
    współczynnika nieuczciwości wśród pracowników. Imho powinni byli zrobić
    solidna łapankę i wywalić kilka osób dyscyplinarnie, a przeciwko tym co
    podpisywali listy za kogoś złożyć wnioski do prokuratury. Było by kilku
    osobom gorąco :)

  • 26. Data: 2009-09-09 19:31:02
    Od: Andrzej Adam Filip <a...@x...wp.pl>

    witek <w...@g...pl.invalid> pisze:

> [...]
    >
    > 2. Czemu masz problem z porównywaniem odcisku palca, a nie przeszkadza
    > ci porównywanie zapisu na pasku magnetycznym?

    Bo to jest prawie klasyczny problem z "płynnym przejściem" od
    akceptowalnego do nieakceptowalnego gdzie trzeba wyznaczyć gdzieś
    bardziej wyraźną granicę połączony z zasadą że choć kiedyś
    "oddadno pole" i stworzono (niestety?) "długotrwałą tradycję" to
    teraz nie wolno już oddać więcej pola (od kamyczka do rzemyczka).

    --
    Andrzej Adam Filip : a...@o...eu : A...@g...com
    Purytanie powinni nosić dwa listki figowe na oczach.

  • 27. Data: 2009-09-09 19:36:29
    Od: Andrzej Adam Filip <a...@x...wp.pl>

    "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl> pisze:

> [...]
    > przeciwko tym co podpisywali listy za kogoś złożyć wnioski do
    > prokuratury. Było by kilku osobom gorąco :)

    Ja po prostu nie widzę potrzeby używania akurat "aż odcisków palców" do
    rozwiązania tego problemu. Rozwiązaniem alternatywnym mogłoby być *choćby*
    podpisywanie list w miejscu objętym "rejestracją wizualną".

    Ja mam *już* cholerne uczulenie na [...] szerzenie się "zdejmowania
    odcisków palców" gdzie popadnie i choć popieram *cel* który chciał
    osiągnąć pracodawca nie widzę ni wuja potrzeby użycia akurat tego
    *środka* gdy bez wielkiego trudu dałoby się wymyślić kilka alternatyw na
    które miałbym znacznie mniejsze uczulenie.

    --
    Andrzej Adam Filip : a...@o...eu : A...@g...com
    Leniwego mężczyznę poznaje się po jego zagrodzie.

  • 28. Data: 2009-09-09 19:41:58
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Andrzej Adam Filip wrote:

> [...]
    > "oddadno pole" i stworzono (niestety?) "długotrwałą tradycję" to
    > teraz nie wolno już oddać więcej pola (od kamyczka do rzemyczka).

    Eee tam. Filozofia.

    Co za różnica czy mam przeciągnąć kartą magnetyczną czy też własnym palcem.
    Wolę to drugie, trudniej zgubić, zapomnieć i jeden śmieć w portfelu mniej.

  • 29. Data: 2009-09-09 19:47:13
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Andrzej Adam Filip wrote:

    > Ja po prostu nie widzę potrzeby używania akurat "aż odcisków palców"

    Nikt nie używa aż odcisków palców.

> [...]
    > *środka* gdy bez wielkiego trudu dałoby się wymyślić kilka alternatyw na
    > które miałbym znacznie mniejsze uczulenie.

    Ale czemu nie masz przeciwko zdejmowaniu odciska twojej twarzy w
    zasadzie na każdym możliwym dokumencie.

    Powinieneś mieć uczulenie ma przechowywanie, a nie zdejmowanie.

  • 30. Data: 2009-09-09 20:50:58
    Od: "zbyszek" <z...@o...eu>

    > Co za różnica czy mam przeciągnąć kartą magnetyczną czy też własnym
    > palcem.
    > Wolę to drugie, trudniej zgubić, zapomnieć i jeden śmieć w portfelu mniej.

    Jest jedno "ale" - czy ci nie przeszkadza że przed tobą po tym samym
    czujniku
    przeciągnie zakrwawionym palcem osoba z AIDSem albo żółtaczką czy innym
    paskudztwem (możesz mieć ranę)?

    To coś najczęściej trzeba dotknąć gołaym palcem, a klamki można przez
    rękawiczki - to takdla dociekliwych

    .z