  • 11. Data: 2009-04-22 13:18:33
    Temat: Re: Likwidacja spółki z o.o.
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    news:gsn4rj$mck$1@news.onet.pl...

    > "Możliwe jest jednak wykreślenie z rejestru spółki z o.o., jeżeli w wyniku
    > przeprowadzonego i zakończonego postępowania likwidacyjnego zostanie
    > spieniężony cały jej majątek, a mimo to zostaną niewypełnione zobowiązania
    > ciążące na tej spółce

    Trochę nie o to chodzi.

  • 12. Data: 2009-04-22 13:21:54
    Od: spp <s...@o...pl>

    Cavallino pisze:

    > Trochę nie o to chodzi.

    To może coś z tego:

    Ściągnięcie wierzytelności oraz wypełnienie zobowiązań dotyczy
    zarówno osób trzecich jak i wspólników. W tym celu likwidatorzy mogą
    doprowadzać do procesów sądowych, w których spółka może występować
    po stronie powodowej jak i pozwanej. Możliwe jest jednak wykreślenie
    z rejestru spółki z o.o., jeżeli w wyniku przeprowadzonego i
    zakończonego postępowania likwidacyjnego zostanie spieniężony cały
    jej majątek, a mimo to zostaną niewypełnione zobowiązania ciążące na
    tej spółce (postanowienie Sądu Najwyższego z dnia 18 grudnia 1996
    r., I CKN 20/96, OSNC 1997, nr 5, poz. 53).

    Stwierdzić należy, że obowiązek likwidatorów spółki w zakresie
    wypełnienia jej zobowiązań poprzez ich bezpośrednie zaspokojenie
    odnosi się wyłącznie do bezspornych oraz wymagalnych wierzytelności
    przysługujących wobec tej spółki innym podmiotom (bez względu na to,
    czy te podmioty zgłosiły swoje wierzytelności czy też nie, gdy
    spółka posiada o nich wiedzę).

    Stosownie bowiem do art. 285 K.s.h. ,,sumy potrzebne do zaspokojenia
    lub zabezpieczenia znanych spółce wierzycieli, którzy się nie
    zgłosili lub których wierzytelności nie są wymagalne albo są sporne,
    należy złożyć do depozytu sądowego". Zakres tego ostatniego przepisu
    obejmuje znanych spółce wierzycieli, którzy:

    nie zgłosili się, a których wierzytelności są jeszcze niewymagalne;
    zgłosili się, a ich wierzytelności są jeszcze niewymagalne;
    nie zgłosili się, a według wiedzy spółki mają wierzytelność sporną;
    zgłosili się, ale ich wierzytelność jest sporna.

    --
    spp

  • 13. Data: 2009-04-22 13:33:49
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Wed, 22 Apr 2009 14:58:28 +0200, Cavallino napisał(a):

    > Może zlikwidować spółkę, jeśli w danym momencie kontrahent roszczący
    > sobie coś nie wniósł sprawy do sądu?
    > A zdaniem spółki i likwidatora jego roszczenia są bezzasadne?

    Można, acz likwidator powinien taką należność uwzględnić. Jeśli jest
    wymyślona -- nie płaci i z głowy.

    > Z jakim momentem?

    Z momentem wykreślenia spółki z rejestru zapewne.
    Zaznaczam, że mowa tu o rzeczywistej wierzytelności, nie o wymyślonej.
    Taka raczej nawet wygasnąć nie może ;-)

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    Lege Artis http://olgierd.bblog.pl

  • 14. Data: 2009-04-22 13:37:44
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    Użytkownik "spp" <s...@o...pl> napisał w wiadomości news:

> [...]
    > zabezpieczenia znanych spółce wierzycieli, którzy się nie zgłosili lub
    > których wierzytelności nie są wymagalne albo są sporne, należy złożyć do

    Czyli co zrobić w przypadku, gdy depozyt nie wchodzi w rachubę, bo
    wierzytelności są sporne, ale w razie zasądzenia byłyby większe od majątku
    spółki?

  • 15. Data: 2009-04-22 13:41:19
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    > Można, acz likwidator powinien taką należność uwzględnić.

    Czyli?

> [...]
    >
    > Z momentem wykreślenia spółki z rejestru zapewne.
    > Zaznaczam, że mowa tu o rzeczywistej wierzytelności, nie o wymyślonej.

    No dobra - chodzi o sporną wierzytelność.
    Co w takim przypadku?
    Kto za takie odpowiada po likwidacji?

  • 16. Data: 2009-04-22 14:09:53
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Wed, 22 Apr 2009 15:41:19 +0200, Cavallino napisał(a):

    > Czyli?

    Czyli obowiązkiem likwidatora jest wypełnić zobowiązania (art. 282 par. 1
    ksh).

    > No dobra - chodzi o sporną wierzytelność. Co w takim przypadku?
    > Kto za takie odpowiada po likwidacji?

    Art. 287 par. 1 ksh.
    Do tego par. 2 -- wspólnicy są wolni od odpowiedzialności.
    Likwidator ponosi odpowiedzialność na podst. art. 293 ksh, tj. jeśli
    rozmyślnie nie spełni zobowiązania -- leży.

  • 17. Data: 2009-04-23 10:27:26
    Temat: Re: Odmrozenie spółki z o.o.
    Od: ąćęłńóśźż <u...@w...eu>

    Przy okazji:

    Co można zrobić ze "starą" sp. z o.o. zarejestrowaną w sądzie w początku lat 90-tych
    i to jeszcze z kapitałem coś 600 zł na dzisiejsze piniądze, która to sp. z o.o. nigdy
    później nie podjęła żadnych czynności?
    JaC

  • 18. Data: 2009-04-23 10:36:35
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    ąćęłńóśźż pisze:
> [...]
    90-tych i to jeszcze z kapitałem coś 600 zł na dzisiejsze piniądze, która to sp. z
    o.o. nigdy później nie podjęła żadnych czynności?

    Skoro spółka była "bezbronna", to sprawdzić, czy nie ma na nią 100
    prawomocnych nakazów zapłaty :)

    --
    Liwiusz

  • 19. Data: 2009-04-23 10:56:45
    Od: ąćęłńóśźż <u...@w...eu>

    ;-)
    A z jakiego tytułu?
    JaC

    -----

  • 20. Data: 2009-04-23 10:59:24
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    ąćęłńóśźż pisze:
    > ;-)
    > A z jakiego tytułu?

    Z różnych, wymyślonych. Skoro spółka nie jest w stanie napisać
    sprzeciwu...

    A tak poważniej: zawsze zastanawiałem się jaki cel przyświeca komuś,
    kto kupuje istniejącą już spółkę z o.o. aby prowadzić swój biznes,
    zamiast zakładać spółkę od nowa. Na pewno kupno jest łatwiejsze i
    szybsze, ale nigdy nie wiadomo, czy za pół roku ktoś nie przujdzie z
    prawomocnym wyrokiem na dużą kwotę...

    --
    Liwiusz