  • 61. Data: 2007-08-27 21:34:43
    Temat: Re: Licencji brak - programy komputerowe
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com> writes:

    > OK, ustaliliśmy już, że jesteś trollem.

    Macie tam jakąś pokręconą definicję trolla usenetowego.

  • 62. Data: 2007-08-27 21:48:43
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    "Kris" <k...@s...pl> writes:

    > Użytkownik "Maciej Bebenek" <m...@t...waw.pl> napisał
    > w wiadomości news:fav9aj$2aua$1@news2.ipartners.pl...
    >
    > wiec udowodnij mu nielegalne jego pochodzenie,
    > lubisz sie kompromitowac?
    > a moze on ma ci udowodnic jego legalne pochodzenie?

    Legalne pochodzenie pudełka z grą, które -- w tym konkretnym
    i niemalże całkowicie dorozumianym przypadku -- implikuje legalne
    uzyskanie programu komputerowego.

    Co do legalnego wejścia w posiadanie pudełka z programem, to niestety
    nie zawsze wiąże się ono z legalnym uzyskaniem programu komputerowego.
    Zdaje się, że podawałem już na tej grupie przykład pudełkowej wersji
    programu z umową licencyjną zabraniającą przekazania uprawnień
    wynikających z tej umowy.

    --
    http://www.piotr.dembiński.prv.pl

  • 63. Data: 2007-08-27 22:34:15
    Od: "Kris" <k...@s...pl>

    Użytkownik ""Piotr Dembiński"" <p...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Zdaje się, że podawałem już na tej grupie przykład pudełkowej wersji
    > programu z umową licencyjną zabraniającą przekazania uprawnień

    ta, i do czego to doprowadzi w szerszym tego znaczeniu?
    ine bede mogl sprzedac swojego programu, bo go nie potrzebuje,
    niedlugo samochodu, pralki, tv bo producent bedzie zawieral dziwne
    umowy/gwarancje ograniczajace swobodny handel na rynku wtornym?
    cos mi sie wydaje ze ten zapis jest niezgodny z prawem...

  • 64. Data: 2007-08-27 23:32:08
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 27 Aug 2007, Piotr Dembiński wrote:

    > Tu trochę bzdury piszesz.

    Pomijając:
    - miejsce cięcia (IMO stronnicze) w którym wyciąłeś tekst o "pisemnosci"
    - zbędne slowa "na własny użytek" (przyznaję :))
    ...to w którym miejscu?

    pzdr, Gotfryd

  • 65. Data: 2007-08-27 23:40:31
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    > O ile wiem, uprawnienia wynikające z umowy licencyjnej nie muszą być
    > zbywalne, i bardzo często zbywalne nie są.

    Acz mamy dwie sprawy:
    1. zapisy w umowach licencyjnych, twierdzące jak wyżej (czasami ze
    znamiennym jawnym dodatkiem "zapisy umowy sprzeczne z prawem
    miejscowym nie są stosowane", czy jakoś tak :))
    2. pytanie czy owe zapisy j.w. są w .pl ważne.

    IMO:
    a. jeśli słowo "licencja" *jest* częścią pojęcia "prawa majątkowe"
    (przyznaję, że wielokroć optowałem za) to owszem, można by
    wyłączyć prawo do zbycia (art.41.1.2), *chyba* że zachodzi "b"
    (bo byłby to przepis szczegółowy)
    b. jeśli "program w pudełku", wyposażony w licencję, jest
    "egzemplarzem", to oczywiście prawo do zbycia jest bezwzględne
    (art.51)
    c. jeśli nie zachodzi ani a. ani b. to przydała by się podstawa prawna.
    Na mój gust wypadałoby pamiętać, że jeśliby nie wynikała ona
    z ustawy prawo autorskie, to jej naruszenie nie podpadałoby
    pod przepisy tej ustawy, prawda?

    pzdr, Gotfryd

  • 66. Data: 2007-08-28 10:32:47
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    "Kris" <k...@s...pl> writes:

    > Użytkownik ""Piotr Dembiński"" <p...@g...pl> napisał
    > w wiadomości news:87tzqkmyx0.fsf@hector.domek...
    >
    > ta, i do czego to doprowadzi w szerszym tego znaczeniu?

    Do tego, że licencje na oprogramowanie są różne.

    > ine bede mogl sprzedac swojego programu, bo go nie potrzebuje,
    > niedlugo samochodu, pralki, tv bo producent bedzie zawieral dziwne
    > umowy/gwarancje ograniczajace swobodny handel na rynku wtornym?

    My tu nie rozmawiamy o przedmiocie, tylko o utworze.

    > cos mi sie wydaje ze ten zapis jest niezgodny z prawem...

    Którym?

    --
    http://www.piotr.dembiński.prv.pl

  • 67. Data: 2007-08-28 10:44:22
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> writes:

    > Acz mamy dwie sprawy:
    > 1. zapisy w umowach licencyjnych, twierdzące jak wyżej (czasami ze
    > znamiennym jawnym dodatkiem "zapisy umowy sprzeczne z prawem
    > miejscowym nie są stosowane", czy jakoś tak :))

    A z którym przepisem w polskim prawie nie jest zgodne udzielenie
    takiej licencji na użytkowanie oprogramowania, która nie zezwala
    licencjonobiorcy na zbycie wynikającego z niej uprawnienia?

> [...]
    >
    > b. jeśli "program w pudełku", wyposażony w licencję, jest
    > "egzemplarzem", to oczywiście prawo do zbycia jest bezwzględne

    Tak, tylko IMO płytę w pudełku z hologramem należy traktować odrębnie
    od samego utworu. Innymi słowy -- samą płytę i pudełko można zbyć,
    ale nie można zbyć uprawnień wynikających z nawiązania umowy
    licencyjnej (nawiązanie umowy licencyjnej jest dokonywane w chwili
    zainstalowania programu na komputerze).

    Innymi słowy -- osoba, która nabyła płytę z programem od osoby
    uprawnionej do zbycia samej płyty, ale nieuprawnionej do przekazania
    uprawnień wynikających z umowyu licencyjnej, w ramach sprzedaży
    egzemplarza, powinna albo mieć już nawiązaną umowę licencyjną
    z dostawcą tego oprogramowania (zakup dodatkowego nośnika z programem,
    do którego użytkowania już ma się uprawnienia wynikające z wcześniej
    nawiązanych umów licencyjnych) albo po prostu traktować zakupiony
    produkt jak egzemplarz (czyli może sobie poczytać napisy na pudełku
    i na płycie).

> [...]
    > prawna. Na mój gust wypadałoby pamiętać, że jeśliby nie wynikała
    > ona z ustawy prawo autorskie, to jej naruszenie nie podpadałoby pod

    Podstawą prawną dla udzielenia licencji na użytkowanie oprogramowania
    jest właśnie ustawa prawo autorskie.

    --
    http://www.piotr.dembiński.prv.pl

  • 68. Data: 2007-08-28 10:46:35
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

> [...]

    > - miejsce cięcia (IMO stronnicze) w którym wyciąłeś tekst
    > o "pisemnosci"
    > - zbędne slowa "na własny użytek" (przyznaję :))

    Licencja nie jest przekazaniem części autorksich praw majątkowych.
    W ramach umowy licencyjnej właściciel autorskich praw majątkowych
    (lub inna osoba do tego uprawniona) _udziela_ określonych uprawnień,
    ale w żadnym przypadku nie przekazuje tych uprawnień.

    --
    http://www.piotr.dembiński.prv.pl

  • 69. Data: 2007-08-28 11:03:34
    Od: Wrak Tristana <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z wtorek, 28 sierpnia 2007 12:32
    (autor Piotr Dembiński
    publikowane na pl.soc.prawo,
    wasz znak: <8...@h...domek>):

    Znaczy się delegalizujemy antykwariaty?

    --
    Wrak Tristana
    a...@e...com.pl w...@l...pl

  • 70. Data: 2007-08-28 11:21:47
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    Wrak Tristana <n...@s...pl> writes:

    > W odpowiedzi na pismo z wtorek, 28 sierpnia 2007 12:32
    > (autor Piotr Dembiński
    > publikowane na pl.soc.prawo,
    > wasz znak: <8...@h...domek>):

    > Znaczy się delegalizujemy antykwariaty?

    Nie słyszałem o tym, żeby istniały gdziekolwiek antykwariaty
    zajmujące się oprogramowaniem, ale zapewne takie antykwariaty
    musiałyby rzeczywiście dostosować swoją działalność do umów
    licencyjnych programów komputerowych, które chciałyby odsprzedawać.

    --
    http://www.piotr.dembiński.prv.pl