  • 41. Data: 2007-08-27 13:55:51
    Temat: Re: Licencji brak - programy komputerowe
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 27 Aug 2007, Piotr Dembiński wrote:

    > Za uzyskanie programu komputerowego bez zgody osoby uprawnionej grozi
    > odpowiedzialność karna. Jest to w sprzeczności z Art. 32 Konstytucji,
    > ponieważ dyskryminuje gospodarczo twórców utworów innych niż programy
    > komputerowe, m.in. muzyków i grafików.

    A to ktoś zabrania tym muzykom i grafikom pisać programy, czy też chcesz
    powiedzieć że gwarancja na dom ma trwać tak samo długo jak gwarancja
    na mleko?
    Wybacz, ale domaganie się jednakowego traktowania RÓŻNYCH wyrobów
    jest ... dziwne.

    pzdr, Gotfryd

  • 42. Data: 2007-08-27 14:10:53
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> writes:

    > A to ktoś zabrania tym muzykom i grafikom pisać programy, czy też
    > chcesz powiedzieć że gwarancja na dom ma trwać tak samo długo jak
    > gwarancja na mleko?

    Racja. Lepszym porównaniem byłoby IMO porównanie programu
    komputerowego do utworów będących wynikiem nieprogramistycznej
    działalności inżynierskiej (projekty budynków, projekty sieci
    kanalizacyjnych lub elektrycznych), za których uzyskanie bez zgody
    osoby uprawnionej nie grozi obecnie odpowiedzialność karna.

    --
    http://www.piotr.dembiński.prv.pl

  • 43. Data: 2007-08-27 14:11:19
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    "Kris" <k...@s...pl> writes:

    > Użytkownik ""Piotr Dembiński"" <p...@g...pl> napisał
    > w wiadomości news:87k5rh85el.fsf@hector.domek...
    >
    > litosci, o czym ty piszesz
    > czlowiek posiada licencje i program, nie sciagnol go sobie z emula

    Przecież ja go o nic nie oskarżam.

  • 44. Data: 2007-08-27 14:51:24
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    Kris pisze:

    > litosci, o czym ty piszesz
    > czlowiek posiada licencje i program, nie sciagnol go sobie z emula

    Jakbyś nie zauważył, cały wątek traktuje o tym, czy on to rzeczywiście
    posiada w legalny sposób. IMO posiadanie pudełka i CD nie musi być
    równoznaczne z pozyskaniem programu w legalny sposób.

    M.

  • 45. Data: 2007-08-27 15:20:43
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 25 Aug 2007, Piotr Dembiński wrote:

    > Tak, a licencja, numer seryjny etc. to potwierdzenie posiadania
    > uprawnień do użytkowania określonego oprogramowania.

    Piotrze, odpowiedz sobie na pytania:
    1. czy certyfikat jest ZBYWALNY?
    2. czy licencja jest ZBYWALNA?
    Świadom jestem 'wilka z lasu', czyli pytania czy "pudełko OEM" to
    jednak jest "egzemplarz" czy nie.

    pzdr, Gotfryd

  • 46. Data: 2007-08-27 15:27:05
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 26 Aug 2007, Maciej Bebenek wrote:

    > Nie sądzę, żeby w ogóle stan posiadania czegokolwiek był "na okaziciela".

    W kwestii formalnej: ciekawe, dlaczego nikt nie skomentował.
    Jak dla mnie sprawa jest oczywista: posiadanie to taki stan prawny,
    który WYŁĄCZNIE oparty jest o "dysponowanie na okaziciela".
    Ba, jak najbardziej może mieć miejsce posiadanie bezprawne, dajmy
    na to taki złodziej (który wziął i ukradł młotek) JEST POSIADACZEM.

    > Można tak zakładać w przypadku przedmiotów małej wartości porzuconych np. na
    > budowie, ale nie musi to być regułą.

    A gdzie tam "nie musi". Jest!
    Co do porzucenia, to widzę że jest w dwu sąsiednich wątkach, więc nie
    warto się powtarzać ;)

    > W przypadku PA, dla "porzuconego" oprogramowania ta reguła nie musi
    > zachodzić. Bo czy na przykład znajdując w pociągu porzucony rękopis powieści
    > możesz go opublikować, nawet podając, że autor jest nieznany?

    Nie może, bo rozporządzanie autorskimi prawami majątkowymi *INNYMI NIŻ
    WYKORZYSTYWANIE NA WŁASNY UŻYTEK* ("zwane licencją"), czyli powielanie,
    rozpowszechnianie, najem i podobne - wymagają pisemnej umowy.
    Wykorzystywanie takiej formy nie wymaga.
    Wróci oczywiście dyskusja o zbywalności licencji :>

    pzdr, Gotfryd

  • 47. Data: 2007-08-27 15:40:37
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl> writes:

    > Jakbyś nie zauważył, cały wątek traktuje o tym, czy on to
    > rzeczywiście posiada w legalny sposób. IMO posiadanie pudełka i CD
    > nie musi być równoznaczne z pozyskaniem programu w legalny sposób.

    Ja zmieniłem tematykę na konstytucyjność przepisu. Co do sporu na
    temat legalności programów udostępnianych przez Media Markt, to jest
    to IMO spór jałowy, chociaż -- przykładowo -- supermarkety posiadające
    w ofercie komputery z zainstalowanym oprogramowaniem, które zostało im
    dostarczone na zasadach licencji GPL, powinny do komputera dołączyć
    również kod źródłowy zainstalowanych na komputerze programów lub też
    w inny sposób spełnić wymagania stawiane przez tę licencję.

    --
    http://www.piotr.dembiński.prv.pl

  • 48. Data: 2007-08-27 15:46:49
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> writes:

    [...]

    > Nie może, bo rozporządzanie autorskimi prawami majątkowymi *INNYMI
    > NIŻ WYKORZYSTYWANIE NA WŁASNY UŻYTEK* ("zwane licencją")

    Tu trochę bzdury piszesz.

  • 49. Data: 2007-08-27 15:48:27
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> writes:

    [...]

    > 2. czy licencja jest ZBYWALNA?

    O ile wiem, uprawnienia wynikające z umowy licencyjnej nie muszą być
    zbywalne, i bardzo często zbywalne nie są.

  • 50. Data: 2007-08-27 15:53:09
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    p...@g...pl (Piotr Dembiński) writes:

    [...]

> [...]
    > zainstalowanych na komputerze programów lub też w inny sposób
    > spełnić wymagania stawiane przez tę licencję.

    Właściwie to należałoby się też zastanowić nad tym, czy dostawca
    oprogramowania objętego licencją GPL, który udostępnia to
    oprogramowanie w sposób niezgodny z nawiązaną umową licencyjną
    jest uprawniony do udostępnienia tego oprogramowania w sensie
    art. 278 Kodeksu Karnego.

    --
    http://www.piotr.dembiński.prv.pl