  • 1. Data: 2008-01-26 16:05:08
    Temat: Łamanie statutu organizacji
    Od: "Krzysiek" <b...@i...pl>

    Witam,

    Mam pytanie związane z "poszukiwaniem paragrafu".
    Jest organizacja, zarejestrowana tak jak każde stowarzyszenie, fundacja itd. w
    sądzie. Ma swoj statut regulujacy jej dzialania i strukture organizacyjna, bez
    ktorego to statutu sąd by organizacji nie zarejestrowal.
    Pytania:
    1. Czy lamanie statutu przez wladze tej organizacji lub niedopelnianie pewnych
    waznych obowiazkow, takich jak np. glosowanie votum zaufania w okreslonych
    terminach, czy inne dzialania niezgodne ze statutem mozna dac prokuraturze do
    scigania z kodeksu karnego ? Jesli tak to z jakiego paragrafu ?
    2. Co zrobic, jesli wewnetrzne struktury organizacji odpowiedzialne za
    rozwiazywania sporow, konfliktow i orzekanie poprawnosci dzialania struktur,
    wydaja orzeczenia sprzeczne ze zdrowym rozsadkiem i samym statutem ?

    Krotko mowiac: gdzie sa przepisy regulujace dzialanie organizacji ktorej
    istnieje koniecznosc rejestracji w sądzie ? Kodeks karny ? Kodeks cywilny ? a
    moze jakis sąd rejestrowy zajmuje sie takimi sprawami ?

    Z gory dziekuje za skierowanie mnie na odpowiednie tory :)

    pozdrawiam,
    Krzysiek

  • 2. Data: 2008-01-26 18:45:09
    Temat: Re: Łamanie statutu organizacji
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Krzysiek" <b...@i...pl> napisał w wiadomości

    Zacznijmy od tego, ze najprościej się jest wypisać z takiej organizacji.
    Wcześniej można ewentualnie sprawę wnieść przed Walne Zgromadzenie
    członków. Stowarzyszenie, to Stowarzyszenie. Tak naprawdę rządzi się swoimi
    prawami.

  • 3. Data: 2008-01-26 19:00:41
    Od: b...@i...pl

> [...]
    > Wcześniej można ewentualnie sprawę wnieść przed Walne Zgromadzenie
    > członków. Stowarzyszenie, to Stowarzyszenie. Tak naprawdę rządzi się swoimi

    Masz racje ze najlatwiej sie jest wypisac. A trudniej jest cos naprawic. Tylko
    jak wszyscy sie beda zawsze godzin na chamstwo, to chamstwo sie bedzie szerzyc,
    bo czemu nie ? No ale nie idzimy w tym filozoficzno psychologicznym kierunku :)
    Poza tym sa organizacje, z ktorych nie sposob sie wypisac, bo albo
    prawo "zabrania", albo nie ma alternatywy. (przyklad: korporacje roznego typu).

    Ale wracajac do tematu - mialem wrazenie, ze skoro sąd rejestrujac organizacje
    zatwierdza jej statut, to chyba jest tez jakas instytucja panstwowa (sad?
    prokuartura?), ktora moze przyjmowac skargi, czy pozwy odnosnie nie
    przestrzegania tego statutu i chyba powinien byc jakis paragraf na to w ktoryms
    z kodeksow? Czy tak nie jest ?

    pozdrawiam,
    Krzysiek

  • 4. Data: 2008-01-26 19:21:11
    Od: "miranka" <a...@m...pl>

    <b...@i...pl> wrote in message

> [...]
    > prokuartura?), ktora moze przyjmowac skargi, czy pozwy odnosnie nie
    > przestrzegania tego statutu i chyba powinien byc jakis paragraf na to w

    Podłączam się do pytania:
    Zwłaszcza na przykład, jeśli to stwowarzyszenie zarządza pieniędzmi swoich
    członków i istnieje spore podejrzenie, że zarząd robi to, delikatnie mówiąc,
    nieuczciwie, krzywdząc część członków. Na zarząd nie ma mocnych, komisje
    "kontrolne" nie robią tego, co do nich należy, a osób pokrzywdzonych jest za
    mało, żeby przegłosować "krzywdzących". Wypisanie się nie wchodzi w
    rachubę, bo a) nie ma alternatywy, b) ozaczałoby to duże straty finansowe.
    Co wtedy?
    Anka

  • 5. Data: 2008-01-26 19:43:24
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "miranka" <a...@m...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > mało, żeby przegłosować "krzywdzących". Wypisanie się nie wchodzi w
    > rachubę, bo a) nie ma alternatywy, b) ozaczałoby to duże straty

    Zmienić Zarząd. W życiu miałem okazję bywać w różnych zarządach i choć
    starałem się to dzielić sprawiedliwie, to zawsze się znalazł taki, który
    lepiej to potrafiłby zrobić. Zapał z reguły spadał, gdy rzeczona osoba
    była wybierana do władz.

  • 6. Data: 2008-01-26 20:37:17
    Od: "miranka" <a...@m...pl>

    "Robert Tomasik" <r...@g...pl> wrote in message

> [...]
    > starałem się to dzielić sprawiedliwie, to zawsze się znalazł taki, który
    > lepiej to potrafiłby zrobić. Zapał z reguły spadał, gdy rzeczona osoba

    Jak się zmienia zarząd, kiedy pokrzywdzeni są w mniejszości, a zarząd
    wszystkiego się wypiera i jednocześnie nie udostępnia dokumentów, co raczej
    świadczy o tym, że pokrzywdzeni mają rację?
    Wątkotwórca pyta o to, jak spowodować skontrolowanie stowarzyszenia przez
    jakieś czynniki ZEWNĘTRZNE i ja też o to pytam.
    Anka

  • 7. Data: 2008-01-26 20:58:54
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "miranka" <a...@m...pl> napisał w wiadomości

    To zależy czego dotyczą te nieprawidłowości. Jeśli ktoś wyprowadza środki
    ze stowarzyszenia, to trzeba zebrać dowody potwierdzające podejrzenia i
    złożyć doniesienie do prokuratury. Jeśli to są machloje podatkowe, to do
    Urzędu Kontroli Skarbowej. Jest jeszcze kilka innych instytucji
    kontrolnych. Pytanie, czego dotyczą te domniemane nieprawidłowości.

  • 8. Data: 2008-01-26 21:04:35
    Od: "miranka" <a...@m...pl>

    > Jest jeszcze kilka innych instytucji
    > kontrolnych.

    Jakie to są instytucje? Bo te machloje i nieuczciwe podziały odbywają się
    WEWNĄTRZ stowarzyszenia. Nie dotyczą ani defraudacji, ani oszustw
    podatkowych.
    Anka

  • 9. Data: 2008-01-26 21:18:18
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    >
    > Jakie to są instytucje? Bo te machloje i nieuczciwe podziały odbywają się
    > WEWNĄTRZ stowarzyszenia. Nie dotyczą ani defraudacji, ani oszustw

    Tego jest masa. Napisz, czego dotyczą, bo nie che mi sią wymieniać
    wszelkich instytucji mających uprawnienia kontrolne.

  • 10. Data: 2008-01-26 21:48:06
    Od: b...@i...pl

    > Tego jest masa. Napisz, czego dotyczą, bo nie che mi sią wymieniać
    > wszelkich instytucji mających uprawnienia kontrolne.

    No a ja wroce do swojego pytania. I jesli ma byc konkretnie, to odpowiadam:
    w organizacji przewodniczacy (on zgodnie ze statutem) musi zwolac raz do roku
    zebranie "walne" zeby glosowac votum zaufania dla siebie i zarzadu, ale tego po
    prostu... nie robi.
    Do kogo z tym isc ?
    pozdrawiam,
    Krzysiek