  • 111. Data: 2017-08-29 14:20:44
    Temat: Re: Kupno/sprzedaż mieszkania - depozyt notarialny
    Od: Wojtek <w...@o...pl>

    W dniu 2017-08-29 o 14:14, J.F. pisze:
    > Na pewno ?
    > O ile pamietam, to wystawienie w sklepie towaru z cena stanowi oferte
    > sprzedazy.
    >
    > Klient mowi "prosze ten batonik" ... i wydaje mi sie, ze transakcja
    > kupna-sprzedazy zostala zawarta, pozostaja do uregulowania drobne sprawy
    > zaplaty i wydania towaru :-)

    Ja to mówię z głowy (czyli z niczego). Ale praktyka jest chyba taka:
    gość wychodzi z niezapłaconym batonikiem to jest wariant "trzymaj
    złodzieja". A klient, nawet jeżeli w tej sytuacji zastosuje odroczoną
    płatność, to pozostaje złodziejem. (i pijakiem - bo każdy złodziej to
    pijak ;) )

    Pozdrawiam,
    Wojtek

  • 112. Data: 2017-08-29 14:24:51
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 29 Aug 2017 11:26:09 +0200, Wojtek <w...@o...pl> wrote:
    > Sąd nie może zażądać wyciągu bankowego, od banku, by mieć pewność
    > czy
    > wpłata była czy nie? Bo strony, faktycznie, mogą mówić różnie.

    Spełnienie żądania zapłaty stwierdza wierzyciel a nie dowód przelewu
    bo przelew mógł być np. na rachunek nie należący do wierzyciela, mimo
    że opisany prawidłowo. Sąd nie musi dochodzic do tego czy wskazany nr
    należy do wierzyciela czy nie, itp.

    > Krótko mówiąc: mając dowód wpłaty można to zweryfikować jego
    > autentyczność w banku.

    Nie o autentyczność chodzi a o spełnienie żądania zapłaty. Przelew
    może być autentyczny, ale żądania nie spełnia.

    --
    Marek

  • 113. Data: 2017-08-29 14:38:40
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 29 Aug 2017 14:14:43 +0200, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Klient mowi "prosze ten batonik" ... i wydaje mi sie, ze transakcja
    > kupna-sprzedazy zostala zawarta, pozostaja do uregulowania drobne
    > sprawy zaplaty i wydania towaru :-)

    No i całe clou właśnie na tym polega, czego Wojtek nie rozumie. W
    transakcji zapłata jest ą drobną nieistotną sprawą, ważniejsze jest
    stan faktyczny (prawny) wynikający z przeniesienia własności czy
    nabycia.

    --
    Marek

  • 114. Data: 2017-08-29 14:47:19
    Od: Wojtek <w...@o...pl>

    W dniu 2017-08-29 o 14:24, Marek pisze:
> [...]
    > przelew mógł być np. na rachunek nie należący do wierzyciela, mimo że
    > opisany prawidłowo. Sąd nie musi dochodzic do tego czy wskazany nr

    Sąd mógłby zapoznać się z umową (gdzie jest podane konto sprzedawcy) a
    potem sprawdzić (na podstawie dokumentów z banku) czy zapłata została
    dokonana czy nie.

    Pozdrawiam,
    Wojtek

  • 115. Data: 2017-08-29 15:57:58
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    trada.pl...
    <j...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    >transakcji zapłata jest ą drobną nieistotną sprawą, ważniejsze jest
    >stan faktyczny (prawny) wynikający z przeniesienia własności czy

    Ze tak zacytuje
    Art. 535. Przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść
    na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje
    się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę.

    Wiec umowa to umowa, a reszta jest drugorzedna.

    J.

  • 116. Data: 2017-08-29 16:02:36
    Od: Wojtek <w...@o...pl>

    W dniu 2017-08-29 o 15:57, J.F. pisze:

> [...]
    > rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę.
    >
    > Wiec umowa to umowa, a reszta jest drugorzedna.

    Z punktu widzenia prawnika - masz racje.
    Z punktu widzenia sprzedającego ważniejsze jest, by pieniądze trafiły do
    niego.
    Z punktu widzenia kupującego ważniejsze jest, by kupiona rzecz do niego
    trafiła.

    Sprzedający nic z tego nie ma jeśli prawnicy się zgodzą, że sprzedający
    jest pokrzywdzony ale nie może odzyskać swoich pieniędzy. Analogicznie
    jest z kupującym. Prawnik pójdzie do domu a pokrzywdzony
    sprzedawca/kupujący pozostanie ze swym problemem.

    Pozdrawiam,
    Wojtek

  • 117. Data: 2017-08-29 16:24:56
    Od: ąćęłńóśźż <n...@d...spamerow>

    Dotyczy nieruchomości?

    -----

  • 118. Data: 2017-08-29 20:02:19
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 29 Aug 2017 14:47:19 +0200, Wojtek <w...@o...pl> wrote:
> [...]
    > sprzedawcy) a
    > potem sprawdzić (na podstawie dokumentów z banku) czy zapłata

    Musiałaby być rewolucja w prawie, by sąd zaczął uznawać tak a prori
    "dokumenty z banku" związane z zapłatą, bez oświadczenia
    wierzyciela.

    --
    Marek

  • 119. Data: 2017-08-29 20:16:36
    Od: Animka <a...@t...wp.pl>

    W dniu 2017-08-29 o 10:38, Wojtek pisze:
    > I dlatego moje zainteresowanie depozytem notariusza.
    > Lepszy byłby depozyt sądowy - bo sąd to jednak pewniejsza instytucja
    > niż jednoosobowa firma notariusza.
    A dlaczego nie Twoje konto bankowe?

    --
    animka

  • 120. Data: 2017-08-29 21:14:13
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Animka" napisał w wiadomości grup
    >A dlaczego nie Twoje konto bankowe?

    Trudno, aby wlasciciel nieruchomosci stanowil zabezpieczenie dla obu
    stron.
    Powinna byc niezalezna instytucja.

    J.