  • 31. Data: 2008-10-02 22:39:05
    Temat: Re: Ktoś mi kradnie artykuły
    Od: Marian <m...@a...pl>

    Jan Bartnik wrote:

    > Niby jak? Tak samo robią

    No wlasnie bylo juz tlumaczone w tym watku, ze to nie to samo.

  • 32. Data: 2008-10-03 01:49:07
    Od: Jan Bartnik <b...@g...com>

    Dnia Fri, 03 Oct 2008 00:39:05 +0200, Marian napisał(a):

    > No wlasnie bylo juz tlumaczone w tym watku, ze to nie to samo.

    Nie "było tłumaczone" tylko była "różnica poglądów". Czy skrypt zabrał
    utwór autorowi? Nie, bo autor wciąż "ma" ten utwór. A może "kradzież
    własności intelektualnej"? Też nie, bo skrypt nie przypisuje sobie
    autorstwa tego utworu.

    Czy można winić autora skryptu za to jak go napisał? W tym przypadku wydaje
    mi się, że nie. To tak, jakby napisał program losujący kolory kolejnych
    pikseli, po 200 w rzędzie. No i po pierdylionie kombinacji wyszedł obrazek
    z gołą n-latką (n mniejsze od 15)... no i co biedny autor poradzi? Zdarza
    się.

    Gdyby autor skryptu celowo pobierał treści z konkretnego utworu i
    umieszczał je na stronie - zgodne z prawem to by to nie było. Ale równie
    dobrze mógł napisać skrypt "pobierający 20. adres z google na hasła: 'słoń,
    abażur, blog' i z tego adresu pokazujący najdłuższy tekst zawarty pomiędzy
    znakami '>' i '<'".

    Teraz mi się analogia pojawiła - firma turystyczna wydaje folder reklamowy
    swojego hotelu. W folderze jest m. in. zdjęcie hotelu i 5 samochodów
    zaparkowanych pod nim. Widział ktoś kiedyś żeby przy takim zdjęciu była
    informacja o architekcie - projektancie tego budynku? Albo projektantach
    stojących obok samochodów? Toż to taka sama kradzież - takie niepodawanie
    autora utworu.

    --
    Pozdrawiam,
    Jasko Bartnik

  • 33. Data: 2008-10-03 08:04:08
    Od: Marian <m...@a...pl>

    Jan Bartnik wrote:

> [...]
    > utwór autorowi? Nie, bo autor wciąż "ma" ten utwór. A może "kradzież
    > własności intelektualnej"? Też nie, bo skrypt nie przypisuje sobie

    Ale modyfikuje i usuwa autorstwo. Ze nei ma podpisanego na stronie "Jan
    Nowak"? No nie ma na stroneri autora, ale moze www.jannowak.pl czyli
    miejsce gdzi ejest artykul jest wystarczajacym "podpisem".

    "Kradziez" czyli naruszenie prawa autorskiego.

    > Czy można winić autora skryptu za to jak go napisał?

    No a kogo? Misia gogo? :)

    > W tym przypadku wydaje
    > mi się, że nie.

    Chcesz powiedziec, ze autor skryptu nie ponosi odpowiedzialnosci za to
    co robi jego skrypt? :)

> [...]
    > z gołą n-latką (n mniejsze od 15)... no i co biedny autor poradzi? Zdarza

    Zdarza sie i sie ponosi konsekwencje ;)

    > Gdyby autor skryptu celowo pobierał treści z konkretnego utworu i
    > umieszczał je na stronie - zgodne z prawem to by to nie było.

    Ale autor skryptu robi to celowo - w takim celu napisal ten skrypt.

> [...]
    > stojących obok samochodów? Toż to taka sama kradzież - takie niepodawanie

    Ale nei mzoesz sobie powielic i wydawa lub sprzedawac materialow ze
    skopiowanymi zdjeciami i tekstami z czyjejs ulotki. Nie mnozesz
    bezkarnie - bo si emoze okazac, ze ktos sie zwroci do ciebie z
    wielomilionowym roszczeniem...

  • 34. Data: 2008-10-05 17:54:27
    Od: Jan Bartnik <b...@g...com>

    Dnia Fri, 03 Oct 2008 10:04:08 +0200, Marian napisał(a):

> [...]
    > miejsce gdzi ejest artykul jest wystarczajacym "podpisem".
    > "Kradziez" czyli naruszenie prawa autorskiego.

    Nic nie modyfikuje i niczego nie usuwa. W ograniczony sposob podaje
    zawartosc. To samo moze filtr w adblock do Firefoxa. To samo prawdopodobnie
    potrafi tez kazda inna przegladarka... Sam tworze strony internetowe i od
    lat mnie wkurza, ze Internet Explorer wyswietla strony inaczej niz je
    zaprojektowalem. Powinienem pozwac tworcow IE za to ze mnie "okradaja"?

    > No a kogo? Misia gogo? :)

    Nikogo. Taka opcja tez istnieje w naszym ustawodawstwie. Nie bylo
    przestepstwa - nie ma potrzeby karac kogos za jego brak. Skrypt byl
    niedopracowany i tyle.

    > Chcesz powiedziec, ze autor skryptu nie ponosi odpowiedzialnosci za to
    > co robi jego skrypt? :)

    "W tym przypadku". Jesli ciag wyjsciowy jest losowy nie wiem za co mialby
    odpowiadac. Odpowiedzialny bedzie serwer, na ktorym skrypt sie znajduje, bo
    to on losowal co ma wyswietlic.

    > Zdarza sie i sie ponosi konsekwencje ;)

    Jakie konsekwencje mialby poniesc? I za co?

    > Ale autor skryptu robi to celowo - w takim celu napisal ten skrypt.

    To trzeba by skrypt znac. A moze skrypt mial za zadanie wylosowac
    przypadkowy ciag wyrazow? I przypadkiem wyszedl taki sam ciag jak w czyims
    utworze.

> [...]
    > skopiowanymi zdjeciami i tekstami z czyjejs ulotki. Nie mnozesz
    > bezkarnie - bo si emoze okazac, ze ktos sie zwroci do ciebie z

    Ale to zupelnie co innego. Tu jest sytuacja, gdy autor zdjecia nie podaje
    na nim kto jest autorem wszystkich dziel na nim sie znajdujacych (czyli np.
    architektow budynkow). Wyobrazasz sobie, zeby fotograf musial podawac takie
    rzeczy?

    --
    Pozdrawiam,
    Jasko Bartnik

  • 35. Data: 2008-10-05 18:03:26
    Od: Marian <m...@a...pl>

    Jan Bartnik wrote:

    > Nic nie modyfikuje i niczego nie usuwa. W ograniczony sposob podaje
    > zawartosc.

    Mozesz kradzież samochodu nazwać "pozyczeniem w celu neioddania" ale to
    dalej bedzie kradzież.

    > "W tym przypadku". Jesli ciag wyjsciowy jest losowy nie wiem za co mialby
    > odpowiadac. Odpowiedzialny bedzie serwer, na ktorym skrypt sie znajduje, bo
    > to on losowal co ma wyswietlic.

    I bedzi emozna pozwac serwer? :):):):):):)

    > Jakie konsekwencje mialby poniesc? I za co?

    Karne. Za pedofilskie zdjecie ;)

    > To trzeba by skrypt znac. A moze skrypt mial za zadanie wylosowac
    > przypadkowy ciag wyrazow? I przypadkiem wyszedl taki sam ciag jak w czyims
    > utworze.

    No i uwazasz,z e dalej autor nei wie co robi skrypt? :)

    Mowiles, ze jakies strony robisz. Ale to we flashu chyba, co? :)

    > Ale to zupelnie co innego.

    Nie. To jest wlasnie dokladnie to samo. Tyle, ze trudniwej ukrasc cos
    fizycznego, bo trzeba to od nowa do druku przygotowac i dopiero
    drukowac. A tresci cyfrowe latwo, tak samo latwo je od razu pokazac
    przetworzone.

    Wlasciwie... wyobrazam sobie.

  • 36. Data: 2008-10-05 19:30:10
    Od: Jan Bartnik <b...@g...com>

    Dnia Sun, 05 Oct 2008 20:03:26 +0200, Marian napisał(a):

    > Mozesz kradzież samochodu nazwać "pozyczeniem w celu neioddania" ale to
    > dalej bedzie kradzież.

    Ech. Utwor jest niematerialny! A jesli ma byc w temacie samochodow - komus
    spodobal sie Twoj samochod wiec postanowil zrobic sobie taki sam. Ukradl
    go?

    > I bedzi emozna pozwac serwer? :):):):):):)

    No wlasnie do tego zmierzam :)

    > Karne. Za pedofilskie zdjecie ;)

    Ale on tego zdjecia nie posiada i nigdy nie posiadal.

    > No i uwazasz,z e dalej autor nei wie co robi skrypt? :)

    Jakbym pisal skrypt, ktory mialby cokolwiek losowac to by mi nigdy do glowy
    nie przyszlo, zeby sie zabezpieczac na wszelkie mozliwe sposoby przed
    "niebezpiecznymi przypadkowymi ciagami". Z takim czyms to mozna sie i w
    codziennym zyciu spotkac - wypowiesz jakies zdanie i ktos oskarzy cie o
    rasizm, bo jakby odpowiednio poprzestawiac litery w zdaniu to by wyszlo
    "białasy to śmiecie".

    > Mowiles, ze jakies strony robisz. Ale to we flashu chyba, co? :)

    Gdzie tam - php. Za moment biore sie za wspomniana wczesniej strone: 3
    losowe wyrazy, n-ty wynik z google na te wyrazy i znalezienie najdluzszego
    ciagu liter i bialych znakow pomiedzy znakami ">" i "<".

    Mam pelana swiadomosc co robi ten skrypt... i istnieje prawdopodobienstwo,
    ze trafi sie kiedys np. "dupa", co nie oznacza, ze to ja przeklnalem :)

    > Wlasciwie... wyobrazam sobie.

    Zal mi tych fotografow :) "Postac na zdjeciu nosi czapke firmy S&M, szalik
    od Djor, sweterek od Marks&Engels; w tle widzimy budynki projektu Jana
    Kowalskiego, Jana Nowaka i Borubara Perejro; plac zabaw po lewej
    zaprojektowany przez Biuro Projektowe Wszystkoschrzanimy; na ulicy stoja
    samochody autorstwa projektanta Zenona G. z Reanult, Bogdana W. z Fiata,
    Ludwika P. z FSO...". I tak do każdego zrobionego zdjęcia... żeby nie
    zostać nazwanym złodziejem, bo się kogoś "wycięło".

    --
    Pozdrawiam,
    Jasko Bartnik

  • 37. Data: 2008-10-05 19:45:59
    Od: Marian <m...@a...pl>

    Jan Bartnik wrote:

    > Ech. Utwor jest niematerialny! A jesli ma byc w temacie samochodow - komus
    > spodobal sie Twoj samochod wiec postanowil zrobic sobie taki sam. Ukradl
    > go?

    Hmmm, tak?

    Samochod jest chroniony patentem. Jesli ktos kopiuje wiec taki samochod
    to ma przesrane ;)

    > No wlasnie do tego zmierzam :)

    No dawaj ;)

    > Ale on tego zdjecia nie posiada i nigdy nie posiadal.

    No jak nie? Wygenerowalo sie? Zapisalo sie? Wytworzyl je swoim skryptem?
    No to je ma, posiada, winny!!! ;)

    > Jakbym pisal skrypt, ktory mialby cokolwiek losowac to by mi nigdy do glowy
    > nie przyszlo, zeby sie zabezpieczac na wszelkie mozliwe sposoby przed
    > "niebezpiecznymi przypadkowymi ciagami".

    Czyli jednak autor wie co skrypt robi i co moze zrobic przypadkowo. To
    ze sie nie zabezpiecza, to jest juz analiza ryzyka. Co nie znaczy, ze
    jak mu sie przytrafi ten jeden na tryliard mozliwych przypadek, to moze
    powiedziec "no ale to maloprawdopodobne, nei moge ponosic za to
    odpowiedzialnosci".

    > Z takim czyms to mozna sie i w
    > codziennym zyciu spotkac - wypowiesz jakies zdanie i ktos oskarzy cie o
    > rasizm, bo jakby odpowiednio poprzestawiac litery w zdaniu to by wyszlo
    > "białasy to śmiecie".

    Ale tu nie chodzi o przestawienie po wypowiedzeniu. Tu chodzi o to co
    zostalo powiedziane ;)

    > Mam pelana swiadomosc co robi ten skrypt... i istnieje prawdopodobienstwo,
    > ze trafi sie kiedys np. "dupa", co nie oznacza, ze to ja przeklnalem :)

    Ale ktos moze poczuc sie obrazony, ze twoj skrypt mowi do niego dupa. I
    pozwie Ciebie, a nie skrypt. jesli nie chcesz, zeby twoj skrypt mowil do
    kogos "dupa" - zabron mu tego :)

> [...]
    > Ludwika P. z FSO...". I tak do każdego zrobionego zdjęcia... żeby nie
    > zostać nazwanym złodziejem, bo się kogoś "wycięło".

    To zarcik byl.

    Natomiast nasz przypadek to raczej jest taki: jest sobie zdjecie obrazu
    z podpisem - ktos bierze to zdjecie, wymazuje podpis oraz usuwa czes
    lewej strony i troche przyciemnia, wystawia i mowi - patrzcie jakie
    fajne obrazy tu mam.

    prawowity wlasciciel przypadkiem widzi taka galerie obrazow i wnerw w
    nim wzbiera. ktos jego prace, podpisana, wystawia bez podpisu,
    bezczelnie ja modyfikuje, szpeci, zmienia. i to jeszcze bez tantiem
    naleznych autorowi...

    No i klops!

    ;)

  • 38. Data: 2008-10-06 09:15:16
    Od: "gargamel" <s...@d...na>

    > I bedzi emozna pozwac serwer? :):):):):):)

    nie serwer, tylko jego właściciela:O)

  • 39. Data: 2008-10-07 16:39:18
    Od: Jan Bartnik <b...@g...com>

    Dnia Sun, 05 Oct 2008 21:45:59 +0200, Marian napisał(a):

> [...]
    > nim wzbiera. ktos jego prace, podpisana, wystawia bez podpisu,
    > bezczelnie ja modyfikuje, szpeci, zmienia. i to jeszcze bez tantiem

    To jest chyba najblizej. Ale ja bym wracal do "mojego" skryptu - czyli
    autor nie tyle wycina i pokazuje ze to jego a... jedynie sprzedaje
    nozyczki. Albo wyprodukowal taka ramke do zdjecia, ktora w tym konkretnym
    przypadku zaslania podpis autora.

    --
    Pozdrawiam,
    Jasko Bartnik