  • 41. Data: 2007-08-22 13:59:30
    Temat: Re: Kradzieże w pracy i prawie przyłapany
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    S. wrote:

    > Dałem jej zlecenie w którym jest adnotacja że ma wykonywać prace magazynowe.
    > Zleciłem tej Pani czekanie w magazynie na kurierów, odbieraniem
    > od nich paczek i zeskanowaniem pod czytnikiem kodów kreskowych każdego
    > produktu z tej paczki.

    Umowa o pracę, jak w pysk dał. W sądzie pracy nie masz szans.

    [ciach głupie tłumaczenia, które sąd pracy będzie miał w nosie]

  • 42. Data: 2007-08-22 14:01:14
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    j...@b...pl wrote:

    > A tu była mowa również o kontrolach. Co więcej - przyznali, że klient wiedział
    > o przestępstwie, albo podejrzewał, że wie, o przestępstwie, ale za pieniądze
    > nikomu nie powie.

    Nie, ich klienta czuje się pokrzywdzona. Albo się dogadają, albo będzie
    dochodzić naprawienia krzywd inną drogą - z zaangażowaniem instytucji
    państwowych.

  • 43. Data: 2007-08-22 18:29:33
    Od: "majula" <m...@w...pl>

    > Jak się nie znasz, to po cholerę się wypowiadasz?

    > Podstawę prawną poproszę.

    Prawo tego nie zabrania, jeśli pracodawca przestrzega Art. 11 kodeksu pracy:
    Art. 11. Pracodawca jest obowiązany szanować godność i inne dobra osobiste
    pracownika.

    "Dr Arkadiusz Lach z Katedry Postępowania Karnego Uniwersytetu Mikołaja
    Kopernika w Toruniu (Arkadiusz Lach, "Monitorowanie pracownika w miejscu
    pracy", "Monitor Prawa Pracy" nr 10, 2004 r., s. 264-269).
    Jego zdaniem, podstawowe warunki monitorowania to:

    Zgodność z prawem
    Monitoring nie może przyjmować postaci zakazanej i sprzecznej z odpowiednimi
    przepisami. Przykładowo można tu wymienić nielegalny podsłuch, czy
    obserwowanie przez kamery pracowników w pomieszczeniach, w których powinno
    przestrzegać się ich prywatności.

    Usprawiedliwiony cel
    Takim celem usprawiedliwionym może być np. ochrona systemu informatycznego i
    danych przed wirusami, zapewnienie bezpieczeństwa pracowników, wykrycie
    zachowań szkodzących firmie. Pracodawca powinien być przygotowany na podanie
    tych argumentów w ewentualnym postępowaniu sądowym.

    Proporcjonalność
    Zastosowane środki muszą być odpowiednie do wyznaczonego celu i w możliwie
    jak najmniejszym stopniu ingerować w życie pracowników. I tak, jeśli dla
    ustalenia nadmiernego korzystania przez pracownika z internetu wystarczy
    określić czas, przez jaki przebywa on w sieci, nie powinno się dodatkowo
    sprawdzać adresów odwiedzanych przez niego stron.

    Transparentność
    Pracownicy powinni wiedzieć, jakiej formie kontroli są lub mogą być
    poddawani oraz w jakim zakresie mogą używać urządzeń firmy na swoje prywatne
    potrzeby. Duże znaczenie odgrywają tu ogólnodostępne zasady monitoringu.
    Wskazane jest, aby pracownik przy zawieraniu umowy o pracę lub później
    podpisywał oświadczenie, że zapoznał się z nimi i je akceptuje.

    Ochrona danych osobowych
    Wykorzystywanie efektów monitoringu musi w każdym przypadku uwzględniać
    spełnienie wymagań określonych w przepisach o ochronie danych osobowych.

    Uwaga
    Stosowanie w praktyce wymienionych wyżej warunków monitoringu zgodnego z
    przepisamia prawa zapewnia - z jednej strony - niezbędną ochronę praw i
    interesów pracodawcy, a z drugiej - ochronę sfery prywatności pracownika. W
    konsekwencji ogranicza to ewentualne konflikty."
    http://www.praca.egospodarka.pl/6776,Monitorowanie-p
    racownikow,1,47,1.html

  • 44. Data: 2007-08-22 20:29:14
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 22 Aug 2007, Andrzej Lawa wrote:

    > Nie, ich klienta czuje się pokrzywdzona. Albo się dogadają, albo będzie
    > dochodzić naprawienia krzywd inną drogą - z zaangażowaniem instytucji
    > państwowych.

    Hm... ale to by miało sens tylko tak długo, jak długo owe kontrole mają
    na celu jedynie uzyskanie naprawienia krzywd - to przyjmuję do wiadomości.
    Ale przecież "nasyłający kontrolę" doskonale wie, że chodzi głównie
    o złamanie prawa "tak ogólnie" i z potencjalną szkodą innych podmiotów,
    głównie ZUS i Skarbu państwa.
    I za "dogadanie się" obiecuje cicho siedzieć, aby szkoda *tych* podmiotów
    nie została ujawniona.
    Nie jest to aby szantaż?

    pzdr, Gotfryd

  • 45. Data: 2007-08-22 20:57:48
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    majula wrote:

    > Prawo tego nie zabrania, jeśli pracodawca przestrzega Art. 11 kodeksu pracy:
    > Art. 11. Pracodawca jest obowiązany szanować godność i inne dobra osobiste
    > pracownika.

    A co ma godność i dobra osobiste do monitorowania pomieszczeń firmy?

    [ciach]

    > Usprawiedliwiony cel
    > Takim celem usprawiedliwionym może być np. ochrona systemu informatycznego i
    > danych przed wirusami,

    ROTFL

    Ochrona przed wirusami przy pomocy kamer... Gość chyba nie wie, o czym
    pisze :)

    > zapewnienie bezpieczeństwa pracowników, wykrycie
    > zachowań szkodzących firmie.

    I do tego służą zainstalowane kamery. Koniec.

    [ciach]

    Nadal nie podałeś żadnego przepisu wymagającego informowanie o tym, że
    pomieszczenia są w jakiś szczególny sposób nadzorowane.

    Czekam.

  • 46. Data: 2007-08-22 21:41:29
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:gjkup4-u95.ln1@ncc1701.lechistan.com Andrzej Lawa
    <a...@l...SPAM_PRECZ.com> pisze:

    > Nadal nie podałeś żadnego przepisu wymagającego informowanie o tym, że
    > pomieszczenia są w jakiś szczególny sposób nadzorowane.
    > Czekam.
    Zamiast czekać doucz się wreszcie lamerze, jak chcesz głos zabierać.
    Nie chce mi się dla ciebie skracać adresów, ale masz:
    http://www.ochrona.pl/?page=PCatalogue&id=209&aid=79
    &comp=CUCatalogueAdviceArchive
    http://cso.cxo.pl/artykuly/51266_2.html

    --
    Jotte

  • 47. Data: 2007-08-22 21:56:38
    Od: "majula" <m...@w...pl>

    > A co ma godność i dobra osobiste do monitorowania pomieszczeń firmy?

    To właśnie, że monitorowanie - jeśli jest - nie może tej godności i dóbr
    osobistych naruszać, dlatego pracodawcy informują pracowników o monitoringu,
    który służy różnorakim celom, w zależności od tego, w jakim zakładzie pracy
    jest zainstalowany.
    A jakim konkretnie - zacytowałam.

    > Nadal nie podałeś żadnego przepisu wymagającego informowanie o tym, że
    > pomieszczenia są w jakiś szczególny sposób nadzorowane.
    >
    > Czekam.

    Nie czekaj, tylko sam sobie poszukaj w orzecznictwie!
    Tak bardzo jesteś "prawy i sprawiedliwy", a tu nagle negujesz zdanie
    doświadczonego prawnika?

  • 48. Data: 2007-08-22 22:23:54
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > Hm... ale to by miało sens tylko tak długo, jak długo owe kontrole mają
    > na celu jedynie uzyskanie naprawienia krzywd - to przyjmuję do wiadomości.

    A co innego mogą mieć na celu - dla praworządnej obywatelki i jej
    prawnika? ;)

    > Ale przecież "nasyłający kontrolę" doskonale wie, że chodzi głównie
    > o złamanie prawa "tak ogólnie" i z potencjalną szkodą innych podmiotów,
    > głównie ZUS i Skarbu państwa.

    Udowodnij :)

  • 49. Data: 2007-08-22 23:16:25
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Jotte wrote:
> [...]
    > Zamiast czekać doucz się wreszcie lamerze, jak chcesz głos zabierać.
    > Nie chce mi się dla ciebie skracać adresów, ale masz:

    Powoływanie się na ochronę danych osobowych jest, delikatnie mówiąc,
    dość kuriozalne.

    > http://cso.cxo.pl/artykuly/51266_2.html

    Artykuł opisuje sytuację poza polską jurysdykcją, tępa lamo...

  • 50. Data: 2007-08-22 23:20:08
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    majula wrote:

    > To właśnie, że monitorowanie - jeśli jest - nie może tej godności i dóbr
    > osobistych naruszać,

    OK, to opisz, jak wg. ciebie kamera kontrolująca biuro narusza twoją
    godność albo dobra osobiste...

    [ciach]

    > Nie czekaj, tylko sam sobie poszukaj w orzecznictwie!

    Hej! To ty twierdzisz, że taki obowiązek istnieje - a wg. Konstytucji na
    obowiązki musi być podstawa prawna w jakiejś ustawie.

    > Tak bardzo jesteś "prawy i sprawiedliwy", a tu nagle negujesz zdanie
    > doświadczonego prawnika?

    Nie znam go. Ale nieomylny pewnie nie jest. Ja się z jego interpretacją
    nie zgadzam. Podaj mnie do sądu ;->

    (albo podaj jakieś wyroki w tej sprawie - pomijam przypadki podglądów w
    toaletach czy innych przebieralniach: mowa była o pomieszczeniach typu
    biurowego)