  • 21. Data: 2008-04-09 18:15:17
    Temat: Re: Kradzież komputera a programy komputerowe
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl> writes:

    > Użytkownik "Piotr Dembiński" <p...@g...pl> napisał

    > A zgodnie z inną ustawą za zabicie zwierzęcia można iść do
    > więzienia. Ile osób poszło siedzieć za zabicie komara czy ślimaka?

    Nie mam pojęcia. Możesz przytoczyć przepis?

    > No ale wg ciebie nie da się ukraść samego komputera bo każdy zawiera
    > co najmniej BIOS czyli oprogramowanie.

    Tak, oczywiście. BIOS jest (prawie) zawsze.

    > Tak samo empetrójka

    Pliki mp3 to programy komputerowe, w postaci których jest zakodowany
    dźwięk. Innymi słowy -- złodziej odtwarzacza mp3 może IMO
    odpowiedzieć również z art. 293 kk.

    > czy zegarek elektroniczny o wartości 5 zł - ze względu na zawarty
    > w tym urządzeniu kod programu i jakieś dane

    Yup. Tym bardziej telefon komórkowy.

    > (zaprogramowany czas budzenia to dane, prawda?)

    Raczej informacja. Nie wiem, czy zaprogramowany czas budzenia można
    traktować jako program komputerowy.

    > nie byłoby to drobne wykroczenie tylko przestępstwo przeciw
    > oprogramowaniu i danym.

    No to jest ta praktyka, o którą pytałem.

    --
    http://www.piotr.dembiński.prv.pl

  • 22. Data: 2008-04-09 19:04:12
    Od: "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Piotr Dembiński" <p...@g...pl> napisał

    > Nie mam pojęcia. Możesz przytoczyć przepis?

    Ustawa o ochronie zwierząt, znajdziesz bez trudu.

    > Tak, oczywiście. BIOS jest (prawie) zawsze.

    Prawie? Naprawdę spotkałeś peceta bez biosa?
    (Nie mówię o szmelcu a o normalnym pececie nadającym się do użytku)

    > Pliki mp3 to programy komputerowe, w postaci których jest zakodowany
    > dźwięk.

    Nie, to są dane.

    > Raczej informacja.

    Dla ciebie informacja to nie to samo co dane? Jak rozróżniasz?

    > Nie wiem, czy zaprogramowany czas budzenia można
    > traktować jako program komputerowy.

    Naprawdę masz problem z odróżnieniem programu od danych?

  • 23. Data: 2008-04-09 22:03:03
    Od: "gargamel" <s...@d...na>

    > Prawie? Naprawdę spotkałeś peceta bez biosa?
    > (Nie mówię o szmelcu a o normalnym pececie nadającym się do użytku)

    hm... myślę że cały problem w takiej sytuacji polega na tym że bios jest
    częścią składową komputera (czyli kupując kompa zapłaciłęś już za wszystkie
    bisy i pierdiły), za system operacyjny możesz zapłacić dodatkowo, podobnie
    na kompie może być zainstalowane oprogramowanie w wersi OEM, które moze być
    więcej warte niż sam komputer (kradnąc kompa i je kradnisz), a jeśli na
    kompie są dodatkowo bazy danych osobowych (o nielegalnie wchodzisz w ich
    posiadanie), a jak jeszcze na kompie jest jakiś patent silnika ferrari
    (podpadasz pod szpiegostwo i takie tam)

    tylko czy cała dyskusja nie schodzi do poziomu:
    przecież ten biedny, uczciwy złodziej nie zdawał sobie z tego sprawy, nikt
    go nie ostrzegł (nie było tabliczki), wiec dlaczego ma odpowiadać za to że
    ktoś sobie kupił jakieś oprogramowanie?

    > Nie, to są dane.

    pliki mp3 to nie dane tylko utwory muzyczne (podlegają prawom autorskim)

  • 24. Data: 2008-04-10 07:47:15
    Od: "Troll" <w...@d...mnie>

    Użytkownik ""Piotr Dembiński"" <p...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Ze względu na to, że na zwykłym komputerze może być zainstalowane
    > multum programów komputerowych.

    nadal nie rozumiem, chodzi ci o to ze kara jest za niska za wysoka? powinna
    byc wyzsza niz za zabostwo czy jak?

    P.

  • 25. Data: 2008-04-10 12:49:28
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl> writes:

    [...]

    > Naprawdę masz problem z odróżnieniem programu od danych?

    W kontekście ustawy karnej na pewno. Sugerujesz, że złodziej kradnący
    komputer z zainstalowanym oprogramowaniem uzyskuje w ten sposób dane,
    a nie programy komputerowe? Innymi słowy -- że programy komputerowe
    w kontekście kradzieży komputera traktuje się w postępowaniu tak,
    jakby nie były programami komputerowymi a danymi? Bo w ten sposób
    można wywinąć na drugą stronę całe prawo komputerowe.

    --
    http://www.piotr.dembiński.prv.pl

  • 26. Data: 2008-04-10 12:51:40
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    "gargamel" <s...@d...na> writes:

    [...]

    > pliki mp3 to nie dane tylko utwory muzyczne (podlegają prawom autorskim)

    Utwory muzyczne zakodowane w postaci danych/programów komputerowych.
    Innymi słowy -- utwór muzyczny jako taki plus program komputerowy,
    w postaci któego utwór został zapisany. Przepisy ustawy karnej
    dotyczą również programów komputerowych nie stanowiących utworu.

    --
    http://www.piotr.dembiński.prv.pl

  • 27. Data: 2008-04-10 12:53:13
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    "Troll" <w...@d...mnie> writes:

    > Użytkownik ""Piotr Dembiński"" <p...@g...pl> napisał
    > w wiadomości news:87ej9fypso.fsf@heclap.domek...

    > nadal nie rozumiem, chodzi ci o to ze kara jest za niska za wysoka?
    > powinna byc wyzsza niz za zabostwo czy jak?

    Nie wiem, nie jestem specem od prawa karnego, co widać zresztą po
    moich wypowiedziach. Po prostu pytam się o to, jak w praktyce wygląda
    art. 293 kk w przypadku kradzieży komputera osobistego.

    --
    http://www.piotr.dembiński.prv.pl

  • 28. Data: 2008-04-10 13:05:02
    Od: "Troll" <w...@d...mnie>

    > Nie wiem, nie jestem specem od prawa karnego, co widać zresztą po
    > moich wypowiedziach. Po prostu pytam się o to, jak w praktyce wygląda
    > art. 293 kk w przypadku kradzieży komputera osobistego.

    ja mialem wrazenie ze chodzi ci o wyskokosc kary za samą kradziez komputera
    i fakt ze najwyzsza jest rowna najnizszej
    za zabojstwo. I ze tutaj masz jakisproblem, dlatego pytalem sie o co chodzi.

    P.

  • 29. Data: 2008-04-10 20:36:27
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    "Troll" <w...@d...mnie> writes:

    [...]

    > ja mialem wrazenie ze chodzi ci o wyskokosc kary za samą
    > kradziez komputera

    Chodzi o to, że komputer to często nic w porównaniu z tym, co na takim
    komputerze może się znajdować. Gdyby policzyć każdy program z osobna,
    to w systemie operacyjnym jest średnio kilkaset podstawowych programów
    komputerowych. Dlatego właśnie pytam o kradzież komputera w związku
    z art. 293 kk, czyli w związku z uzyskaniem programu komputerowego
    w drodze dokonania czynu zabronionego.

    Nawiasem mówiąc, to -- na podobnej zasadzie -- jeśli ktoś nosi
    w portfelu karteczki z hasłami komputerowymi -- można postawić
    złodziejowi portfela również zarzut uzyskania hasła lub kodu
    dostępu (art. 269b kk).

    --
    http://www.piotr.dembiński.prv.pl

  • 30. Data: 2008-04-11 06:44:41
    Od: "Troll" <w...@d...mnie>

> [...]
    > w portfelu karteczki z hasłami komputerowymi -- można postawić
    > złodziejowi portfela również zarzut uzyskania hasła lub kodu

    ja juz odpisalem RObertowi co sadze o tym artyklule. Moim zdaniem jak
    zorientowawszy sie usunie to nie odpowie z niego, a z tego dotyczacego
    nisczzenia danych.

    P.