  • 11. Data: 2008-04-08 22:11:11
    Temat: Re: Kradzież komputera a programy komputerowe
    Od: poreba <d...@p...com>

    Dnia 08 Apr 2008 18:12:22 +0200, Piotr Dembiński napisał(a):

    > Jeśli dysk komputera nie został zaszyfrowany, to zapewne można również
    > postawić zarzut uzyskania dostępu do systemu komputerowego przez osobę
    > nieuprawnioną. Mnie jednak chodziło właśnie o praktykę względem
    > art. 293.
    A tak nawiązując do rozważań około oemowych - czy złodziej nowoczesnej
    pralki/telewizora/telefonu kom./klimatyzatora kradnie tylko rzecz, czy
    również oprogramowanie (a bywa tego w ww. sprzęciwie sporo)?

    --
    pozdro
    poreba

  • 12. Data: 2008-04-09 05:49:59
    Od: "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "poreba" <d...@p...com> napisał

    > A tak nawiązując do rozważań około oemowych - czy złodziej nowoczesnej
    > pralki/telewizora/telefonu kom./klimatyzatora kradnie tylko rzecz, czy
    > również oprogramowanie (a bywa tego w ww. sprzęciwie sporo)?

    A niszcząc najdurniejszy gadżet, np. MP3, nie beknie za zniszczenie
    mienia bagatelnej wartości tylko za zniszczenia oprogramowania
    i danych?
    Takie rozumowanie prowadzi do absurdu. Złodziej komputera kradnie
    *komputer*, BIOS i inne oprogramowanie jest tylko jego składnikiem
    podobnie jak tranzystory, śrubki czy inne bebechy. Może IMO jedynie
    wpływać na wysokosć szkody. Przepisy o bezprawnym pozyskaniu
    oprogramowania czy o niszczeniu danych były pisane pod zupełnie
    inne sytuacje.

  • 13. Data: 2008-04-09 06:31:54
    Od: "Troll" <w...@d...mnie>

    Użytkownik ""Piotr Dembiński"" <p...@g...pl> napisał w wiadomości
    > "Troll" <w...@d...mnie> writes:
    >
    > [...]
    >
    > No właśnie o tę praktykę mi chodziło.

    ale o co ci chodzi ?

  • 14. Data: 2008-04-09 06:32:45
    Od: "Troll" <w...@d...mnie>

    > Użytkownik "Troll" <w...@d...mnie> napisał w wiadomości

    > Sugeruje gorąco przeczytanie również części ogólnej kodeksu karnego. Sama
    > szczególna daje dużo wiedzy, ale czasem nie do końca. Złodziej komputera
    > co najmniej godzi się na to, że kradnie oprogramowanie. poza tym usunięcie
    > oprogramowania tylko zmienia kwalifikację - teraz będzie miał
    > nieuprawnione zniszczenie danych.

    a ja sugeruje przczytanie art z ktorego chcesz go karac.

  • 15. Data: 2008-04-09 09:05:26
    Od: "Troll" <w...@d...mnie>

    > wiadomości news:ftg3s8$l0c$3@nemesis.news.neostrada.pl...

    > a ja sugeruje przczytanie art z ktorego chcesz go karac.

    i zeby nie bylo watpliwosci co do tego oco mi chodzi.
    Jzeli zabierasz czyjas rzecz to aby ukarac Cie za jej kradziez musi istniec
    po twojej stronie zamiar jej przywlaszczenia (pomijajac pojazd mechaniczny)
    i tak jak w przypadku komputera moze byc to w tym wypadku oczywiste to juz w
    przypadku orpogramowania nie koenicznie,
    a moim zdaniem fragment "w celu uzyskania korzysci majatkowej" w przepisie o
    kradziezy oprogramowania jest odpowidnikiem
    "w celu przywlaszczenia" w przypadku rzeczy ruchomej (materialnej).

    P.

  • 16. Data: 2008-04-09 12:10:06
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl> writes:

    [...]

    > Złodziej komputera kradnie *komputer*

    Jasne, w przypadku, gdy kradnie tylko komputer.

    > , BIOS i inne oprogramowanie jest tylko jego składnikiem podobnie
    > jak tranzystory, śrubki czy inne bebechy.

    Tu się nie zgodzę. Zgodnie z polskim prawem autorskim i sygnowanymi
    m.in. przez Polskę traktatami międzynarodowymi, program komputerowy
    jest utworem. Jak napiszesz program komputerowy przy użyciu śrubek
    i tranzystorów, to również będzie to utwór. Dodatkowo, w przepisach
    ustawy karnej znajdują się artykuły dotyczące programów komputerowych,
    które nie tanowią utworów w rozumieniu prawa autorskiego.

    > Może IMO jedynie wpływać na wysokosć szkody. Przepisy o bezprawnym
    > pozyskaniu oprogramowania czy o niszczeniu danych były pisane pod
    > zupełnie inne sytuacje.

    Widzisz, jak ktoś ukradnie komputer zawierający dane ważne dla
    właściciela tego komputera to jest trochę inna sytuacja, niż gdyby
    ukradziono komputer fabrycznie nowy, np. z magazynu jakiegoś sklepu.
    Tak to widzę.

    --
    http://www.piotr.dembiński.prv.pl

  • 17. Data: 2008-04-09 12:11:14
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    "Troll" <w...@d...mnie> writes:

    > Użytkownik ""Piotr Dembiński"" <p...@g...pl> napisał
    > w wiadomości news:87d4p0pbuc.fsf@heclap.domek...

    > ale o co ci chodzi ?

    O to, że w świetle prawa karnego współcześnie komputer osobisty może
    być najcenniejszą rzeczą na wyposażeniu domu przeciętnego obywatela.

  • 18. Data: 2008-04-09 12:57:30
    Od: "Troll" <w...@d...mnie>

    > O to, że w świetle prawa karnego współcześnie komputer osobisty może
    > być najcenniejszą rzeczą na wyposażeniu domu przeciętnego obywatela.

    nadal nie rozumiem

  • 19. Data: 2008-04-09 16:08:07
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    "Troll" <w...@d...mnie> writes:

    > nadal nie rozumiem

    Ze względu na to, że na zwykłym komputerze może być zainstalowane
    multum programów komputerowych.

  • 20. Data: 2008-04-09 17:30:33
    Od: "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl>

> [...]
    >
    > Tu się nie zgodzę. Zgodnie z polskim prawem autorskim i sygnowanymi
    > m.in. przez Polskę traktatami międzynarodowymi, program komputerowy

    A zgodnie z inną ustawą za zabicie zwierzęcia można iść do więzienia.
    Ile osób poszło siedzieć za zabicie komara czy ślimaka?

> [...]
    > właściciela tego komputera to jest trochę inna sytuacja, niż gdyby
    > ukradziono komputer fabrycznie nowy, np. z magazynu jakiegoś sklepu.

    No ale wg ciebie nie da się ukraść samego komputera bo każdy
    zawiera co najmniej BIOS czyli oprogramowanie. Tak samo empetrójka
    czy zegarek elektroniczny o wartości 5 zł - ze względu na zawarty
    w tym urządzeniu kod programu i jakieś dane (zaprogramowany czas
    budzenia to dane, prawda?) nie byłoby to drobne wykroczenie tylko
    przestępstwo przeciw oprogramowaniu i danym.