  • 1. Data: 2007-03-07 11:57:09
    Temat: Koszty sadowe w sadzie pracy - pilne
    Od: "Magda" <m...@p...onet.pl>

    Jako że w marcu 2006 roku zmieniło się prawo, pracownik dochodzący roszczeń z
    zakresu prawa pracy ma obowiązek zapłacić opłatę stosunkową jesli przedmiot
    sporu przekracza 50 tyś zł.
    W związku z tym mam pytanie: kiedy jest pobierana ta opłata, na jakim etapie
    postepowania?

    Sprawa została wniesiona do sądu w 2003 roku, potem trafiła do sądu II
    instancji. Sąd skierował sprawę do ponownego rozpatrzenia do I instancji z
    powodu błędów proceduralnych. I z I instancji teraz przyszło wezwanie do
    uiszczenia opłaty. Po wysokości wnioskuję, że chodzi o ową opłatę stosunkową.
    Na wezwaniu nie ma jednak ani podstawy prawnej ani za co to jest tylko
    wysokość, termin dane powódki i dane sądu.

    Wydaje mi się ( może niesłusznie, niestety nie jestem prawnikiem) że jesli
    jest zwrot do I instancji to nie powinno się pobierać tej opłaty. Chociaż ona
    nigdy nie była uiszczona - sprawa trafiła do sądu przed wejściem w życie
    ustawy z 2006 roku.

    Prawdę mówiąc, jestem w kropce, powodki nie stać na uiszczenie tej kwoty
    jedyne co może to wycofać sprawę ...

  • 2. Data: 2007-03-07 12:39:30
    Temat: Re: Koszty sadowe w sadzie pracy - pilne
    Od: Olgierd <n...@o...com>

    Dnia Wed, 07 Mar 2007 12:57:09 +0100, Magda napisał(a):

    > Wydaje mi się ( może niesłusznie, niestety nie jestem prawnikiem) że
    > jesli jest zwrot do I instancji to nie powinno się pobierać tej opłaty.

    I słusznie, że niesłusznie, ponieważ zgodnie z art. 149 ust. 1 ustawy o
    kosztach "W sprawach wszczętych przed dniem wejścia w życie ustawy
    stosuje się, *do czasu zakończenia postępowania w danej instancji*,
    dotychczasowe przepisy o kosztach sądowych".

    > Prawdę mówiąc, jestem w kropce, powodki nie stać na uiszczenie tej
    > kwoty jedyne co może to wycofać sprawę ...

    Albo ograniczyć roszczenie do 50 tys. zł. Przy czym będzie to wymagało
    zgody pozwanego. Jak się nie zgodzi - powódka będzie w kropce.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    ==> http://olgierdrudak.com <==

  • 3. Data: 2007-03-07 12:55:02
    Od: m...@p...onet.pl

> [...]
    > stosuje się, *do czasu zakończenia postępowania w danej instancji*,
    > dotychczasowe przepisy o kosztach sądowych".

    No tak, ale nie jest to ani odwołanie od wyroku, ani apelacja ani zażalenie
    tylko zwrot sprawy do I instancji - czyli wg mnie nie spełnia wymogow.

    Nie wiem, czy zwrot do pierszej instancji traktuje się jako dalszy ciąg
    postepowania w tej instancji czy już jako nowy tok sprawy?

  • 4. Data: 2007-03-07 13:51:27
    Od: Olgierd <n...@o...com>

    Dnia Wed, 07 Mar 2007 13:55:02 +0100, magdalenkaaa napisał(a):

    > No tak, ale nie jest to ani odwołanie od wyroku, ani apelacja ani
    > zażalenie tylko zwrot sprawy do I instancji - czyli wg mnie nie spełnia
    > wymogow.

    Czyli zakończyła się sprawa w II instancji.

    > Nie wiem, czy zwrot do pierszej instancji traktuje się jako dalszy ciąg
    > postepowania w tej instancji czy już jako nowy tok sprawy?

    Oczywiście, że to jest nowa sprawa.

  • 5. Data: 2007-03-07 17:44:04
    Od: kam <x#k...@w...pl#x>

    Magda napisał(a):
    > Prawdę mówiąc, jestem w kropce, powodki nie stać na uiszczenie tej kwoty
    > jedyne co może to wycofać sprawę ...

    albo wnieść o zwolnienie od kosztów

    KG