  • 1. Data: 2011-01-04 20:10:56
    Temat: Koszty kontroli skarbowej
    Od: Mruk <t...@g...pl>

    Przychodzi kontrola skarbowa. Prosi m.in. o okazanie wyciągów bankowych
    za 2006 rok. Przedsiębiorca nie ma wyciągów. Bank ich nie dostarczał
    (były płatne). Przedsiębiorca ma natomiast wydruki z systemu bankowego
    (nie w formie wyciągu a poprostu zrzutu ekranu i nie widać do końca czy
    to bank czy nie) - takie tam tabelki na bazie których pracownik kiedyś
    wystawiał paragon bądź fakturę.

    Aktualnie rok 2006 jest poza systemem internetowym - podobno jest
    zarchiwizowane.

    Na podstawie wpływów na konto przedsiębiorca wystawiał fakturę VAT bądź
    paragon więc nie ma rozbieżności. Pasuje to też do sprzedazy na allegro.

    Urząd upiera się jednak, że chce wyciągi bankowe. Przedsiębiorca zgłasza
    się do banku po wyciąg. Bank informuje, że wydruk wyciągu za 2006 roku
    kosztuje 10 złotych od strony. Bank ładnie obliczył, że wyciąg za 2006
    rok liczy sobie 3200 stron (tysiące mikro wpłat od klientów z allegro) i
    koszt wydruku wyniesie 32 tys złotych.

    Przedsiębiorca wymięka i mówi Urzędniczce jak wygląda sytuacja.
    Przedsiębiorca nie chce płacić 32 tys bo urzędnik ma widzimisię.

    Urzędniczka US daje przedsiębiorcy do wypełnienia pełnomocnictwo (druk).
    Na bazie pełnomocnictwa podobno US sam poprosi bank o niezbędne dane.

    Pytania:

    1. czy trzeba podpisać takie pełnomocnictwo ? (bez sensu, jak daje to
    pewnie nie trzeba)

    2. Czemu US sam nie może ustalić w banku co trzeba ? Koszty druku? Jak
    przedsiębiorca da pełnomocnictwo to US wystąpi w swoim imieniu czy w
    imieniu przedsiębiorcy ?

    3. kto zapłaci za wydruk? Przedsiębiorca ?

    4. Czy to nie lekka przesada oczekiwać od przedsiębiorcy pokrywania
    takich kosztów ?

    5. jakaś podstawa prawna aby wymigać się od zapłaty za ten druk w banku
    ? Nie może sobie US wyjąć to z banku bez kosztów lub płacąc samemu za
    np. wersję elektroniczną ?

  • 2. Data: 2011-01-04 22:23:56
    Temat: Re: Koszty kontroli skarbowej
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Mruk" <t...@g...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    >
    > Pytania:
    >
    > 1. czy trzeba podpisać takie pełnomocnictwo ? (bez sensu, jak daje to

    Dane dotryczące operacji bankowych są chronione parwem bankowym. Twoje
    zwolnienie Banku z tajemnicy upraszcza sparwę proceduralnie. Odmówisz, to i
    tak te dane wyciągną, tylko bedzie dłużej trwało.

    > 2. Czemu US sam nie może ustalić w banku co trzeba ? Koszty druku? Jak
    > przedsiębiorca da pełnomocnictwo to US wystąpi w swoim imieniu czy w
    > imieniu przedsiębiorcy ?

    Przeczytaj ten dokument. To powinnio być oświadczenie, ze zwalniasz bank z
    obowiazku zachowania tajemnicy bankowej.

    > 3. kto zapłaci za wydruk? Przedsiębiorca ?

    Bardzo dobrze postawione pytanie. Po pierwsze wątpię, by bank zarządał
    takiej opłaty. Jak zarząda, to Urząd przeprowadzi kontrolę krzyżową i będą
    musieli im te dane udostępnić.

    > 4. Czy to nie lekka przesada oczekiwać od przedsiębiorcy pokrywania
    > takich kosztów ?

    Nie chce mi sie szukać, czy masz obowiazek te wyciągi przechowywać. Ale
    jeśli nawet masz, to nie sądzę, by grzywna za ich brak przekroczyła 32
    tysiące złotych.

    > 5. jakaś podstawa prawna aby wymigać się od zapłaty za ten druk w banku ?
    > Nie może sobie US wyjąć to z banku bez kosztów lub płacąc samemu za np.
    > wersję elektroniczną ?

    Moim zdaniem może. Poza tym nie powiesz mi, że koszt wydruki strony wynosi
    10 zł. To cena zaporowa banku, by im nie zawracać głowy.

  • 3. Data: 2011-01-04 22:59:31
    Od: "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Robert Tomasik" <r...@g...pl> napisał

    > Nie chce mi sie szukać, czy masz obowiazek te wyciągi przechowywać.
    > Ale jeśli nawet masz, to nie sądzę, by grzywna za ich brak
    > przekroczyła 32 tysiące złotych.

    Wyciągi bankowe to dokument źródłowy dla księgowości. Jak go nie ma to
    na jakiej podstawie prowadzono księgi? W tej sytuacji mogą
    zakwestionować rzetelność ksiąg a to już grubszy kłopot.

    > Moim zdaniem może. Poza tym nie powiesz mi, że koszt wydruki strony
    > wynosi 10 zł. To cena zaporowa banku, by im nie zawracać głowy.

    Zapewne tak mają w TOiP i nie podskoczysz. Uzasadnic to tez nie jest
    trudno: koszt wydruku 0,10 + koszt wygrzebania danych z archiwum 9,90.

  • 4. Data: 2011-01-05 06:27:47
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Alek wrote:

    > Wyciągi bankowe to dokument źródłowy dla księgowości. Jak go nie ma to
    > na jakiej podstawie prowadzono księgi? W tej sytuacji mogą
    > zakwestionować rzetelność ksiąg a to już grubszy kłopot.

    Myślisz, że internetowy handelek był na księgach?

  • 5. Data: 2011-01-05 07:07:35
    Od: "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "cef" <c...@i...pl> napisał

    > Myślisz, że internetowy handelek był na księgach?

    Jakąś formę księgowości prowadzić musiał.

  • 6. Data: 2011-01-05 07:14:02
    Od: Mruk <t...@g...pl>

    W dniu 2011-01-05 07:27, cef pisze:

    > Myślisz, że internetowy handelek był na księgach?

    Myślisz, że robiąc biznes na setki tysięcy tansakcji robi się przekręty
    ? Może handlując paroma gratami na allegro to się nie zakłada DG

    Podstawą był wydruk z systemu bankowego choć nie był to wyciąg.

  • 7. Data: 2011-01-05 07:42:00
    Od: "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Mruk" <t...@g...pl> napisał

    > Myślisz, że robiąc biznes na setki tysięcy tansakcji robi się
    > przekręty ? Może handlując paroma gratami na allegro to się nie
    > zakłada DG

    Jak się prowadzi poważny biznes to prowadzi sie też poważną
    księgowość. Zastąpienie wyciągów printscreenami nie jest powazne bo to
    nie sa dokumenty tylko jakies obrazki.

    > Podstawą był wydruk z systemu bankowego choć nie był to wyciąg.

    Dobrze że nie zapiski szminką na serwetce.

  • 8. Data: 2011-01-05 10:50:11
    Od: "Icek" <i...@d...pl>

    > Jak się prowadzi poważny biznes to prowadzi sie też poważną
    > księgowość. Zastąpienie wyciągów printscreenami nie jest powazne bo to
    > nie sa dokumenty tylko jakies obrazki.

    > Dobrze że nie zapiski szminką na serwetce.

    czyli wydruk z systemu bankowego jest zły ? Masz jakieś przepisy na poparcie
    tej teorii ?

    Przeczytaj sobie co jest napisane pod wydrukami z banku.

    Icek

  • 9. Data: 2011-01-05 13:57:30
    Od: cyklista <c...@k...pl>

    Użytkownik Icek napisał:

> [...]
    wyciągu a poprostu zrzutu ekranu i nie widać do końca czy to bank czy
    nie) - takie tam tabelki na bazie których pracownik kiedyś wystawiał

    więc jak widzisz nie były to wydruki o jakich myślisz.

    Ja też nie widzę powodu do kwestionowania rzetelności księgowości bo
    ktoś nie ma wyciągów z banku. Dostawał wpłatę, wybijał paragon bądź
    wystawiał fakturę i wysyłał towar. Dokomunety zakupów ma, dokumenty
    sprzedaży ma i więcej nic mu nie trzeba do prowadzenia rzetelnej
    księgowości.

    ps.
    Chyba że chodzi tutaj o zwolnienie z kasy fiskalnej (ale nie sądzę bo
    była mowa o paragonie), wtedy to tylko widzę sens i zaletę posiadania
    dowodów na istnienie wszystkich wpłat na konto bankowe powiązanych z
    konkretnymi sprzedażami. Może ktoś oszacuje ile US mógłby naliczyć kary
    i innych opłat w takim przypadku, czyli jakby uznał że należało mieć tą
    kasę od 5 lat)

    ps2. niech sie cieszy że to nie sanepid gdzie za sam fakt kotroli musi
    im zapłacić zgodnie z rachunkiem jaki wystawią, pewnie do tego dojdzie
    jak kasy będzie coraz mniej i przyda się dodatkowy podatek zbierany od
    kontrolowanych

  • 10. Data: 2011-01-05 20:26:36
    Od: <s...@a...pl>

    > Jakąś formę księgowości prowadzić musiał.

    Ale ty założyłeś konkretną formę prowadzenia ksiegowości. Co mnie obchodzą
    wyciągi przy kpir czy ryczałcie? Dla mnie nie są dokumentem źródłowym, nie są do
    niczego potrzebne.