  • 1. Data: 2011-09-18 11:10:52
    Temat: Koszt zastepstwa procesowego, a VAT.
    Od: "_THX" <j...@g...SKASUJ-TO.pl>

    No nie mam ochoty dokładać do każdego wygranego procesu 23% (zwykle "o
    zapłatę", stawki są całkiem spore i strata na podatku jest dość dotkliwa).
    Jak "przekonać" sąd, aby zasądził zwrot wynagrodzenia radcy/adwokata wg
    stawki z rozporządzenia powiększonej o zapłacony VAT?
    Od razu do pozwu dołączać umowę i fakturę?
    THX

  • 2. Data: 2011-09-18 13:14:35
    Temat: Re: Koszt zastepstwa procesowego, a VAT.
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2011-09-18 13:10, _THX pisze:
> [...]
    > stawki z rozporządzenia powiększonej o zapłacony VAT?
    > Od razu do pozwu dołączać umowę i fakturę?

    Jedynie na tej podstawie [poniżej], bardzo rzadko spotykanej. W praktyce
    albo VAT odliczasz sobie jako firma, albo ugadujesz się z pełnomocnikiem
    na stawkę brutto równej zasądzonym kosztom zastępstwa. Oto przepis na
    wyższą niż jednorazowa stawka zwrotu kosztów:

    ROZPORZĄDZENIE
    MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
    z dnia 28 września 2002 r.
    w sprawie opłat za czynności adwokackie oraz ponoszenia przez Skarb
    Państwa kosztów nieopłaconej pomocy prawnej udzielonej z urzędu.
    § 2. 1. Opłaty stanowiące podstawę zasądzenia przez sądy kosztów
    zastępstwa prawnego nie mogą być wyższe niż stawki minimalne, o których
    mowa w rozdziałach 3-5, niezależnie od wysokości tych opłat ustalonych w
    umowie między adwokatem a klientem.

    2. Sąd może przyznać opłaty wyższe od wskazanych w ust. 1, jeżeli
    uzasadnia to rodzaj i stopień zawiłości sprawy oraz niezbędny nakład
    pracy adwokata; *nie mogą być one wyższe niż sześciokrotne stawki
    minimalne.*

    Tak naprawdę sądu nie interesuje za ile wynajmiesz sobie prawnika,
    równie dobrze możesz go mieć za połowę stawki, a dostaniesz całość.

    --
    Liwiusz

  • 3. Data: 2011-09-18 14:39:19
    Od: Leszek <r...@p...nospam.pl>

    In article <j54qrt$mr4$1@news.onet.pl>, l...@b...tego.poczta.onet.pl
    says...>

> [...]
    > na stawkę brutto równej zasądzonym kosztom zastępstwa. Oto przepis na
    > wyższą niż jednorazowa stawka zwrotu kosztów:

    No a moze powodztwo o odszkodowanie w wys. 23% VAT?

    Czy moze bedzie oddalone, bo mogles Pan sobie przeciez tanszego prawnika
    znalezc?

  • 4. Data: 2011-09-18 15:05:12
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2011-09-18 16:39, Leszek pisze:
    > No a moze powodztwo o odszkodowanie w wys. 23% VAT?
    >
    > Czy moze bedzie oddalone, bo mogles Pan sobie przeciez tanszego prawnika
    > znalezc?

    Tak właśnie będzie. Przecież nikogo nie interesuje, że nie znajdziesz
    prawnika za 60zł, przy sprawie na 500zł.

    --
    Liwiusz

  • 5. Data: 2011-09-18 20:19:58
    Od: "_THX" <j...@W...gazeta.pl>

    Ale dowcipy się Ciebie trzymają, to chyba przed wyborami ;-)

    -----

  • 6. Data: 2011-09-19 06:17:08
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 18 Sep 2011, _THX wrote:

    > Jak "przekonać" sąd, aby zasądził zwrot wynagrodzenia radcy/adwokata wg
    > stawki z rozporządzenia powiększonej o zapłacony VAT?

    W kwestii formalnej: w myśl ustawowej definicji, cena zawiera podatki.
    Czyli "wartość", "kwota" itede użyta bez dodatkowych określeń, oznacza
    właśnie wartość brutto.
    To działa w *drugą* stronę: jak przepis wskazuje podstawę, to w przypadku
    podatnika z prawem do odliczenia (w danej sprawie), druga strona może
    wykazywać że należy mu się "mniej o VAT".
    Patrz ubezpieczenia samochodowe OC.

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2011-09-20 19:34:49
    Od: "_THX" <j...@W...gazeta.pl>

    Tyle że były precedensy w "pionie sprawiedliwości" dotyczące wynagrodzeń np.
    biegłych czy syndyków, nie wiem jak z innymi zawodami właśnie- czy sąd
    może/musi podwyższyć stawkę o podatek VAT?

    -----
> [...]
    właśnie wartość brutto.
    > To działa w *drugą* stronę: jak przepis wskazuje podstawę, to w przypadku
    podatnika z prawem do odliczenia, druga strona może wykazywać że należy mu
    się "mniej o VAT".

  • 8. Data: 2011-09-24 00:50:21
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 20 Sep 2011, _THX wrote:

    > Tyle że były precedensy w "pionie sprawiedliwości" dotyczące wynagrodzeń np.
    > biegłych czy syndyków, nie wiem jak z innymi zawodami

    Ale to jest druga, odwrotna strona medalu: jeśli jakiś przepis
    określa *prawo* do wynagrodzenia, to wynagradzany może się
    oprzeć o wskazanie iż podatek VAT płaci nabywca.
    Nie stanowi więc on jego zarobku (w odróżnieniu od PIT, płaconego
    "z zarobku"). Jeśli więc przepis określa ile taka osoba ma *zarabiać*,
    to ma podstawę do obrony swoich zarobków.
    Ale jeśli przepis dotyczy strony ktora ma *zapłacić*, to ta strona
    nie ma argumentów w ręce - "cena jest wraz z podatkami".
    Jak brzmi przepis określający zwracane koszty?
    BTW: odpowiadaj pod cytatem.

    pzdr, Gotfryd