  • 901. Data: 2022-04-07 14:21:27
    Temat: Re: Korelacja
    Od: Tomasz Kaczanowski <kaczus@_wiadomo_.onet.pl>

    W dniu 07.04.2022 o 14:12, J.F napisał:

    > Jakos podobnie mialem, ale to wiadomo - koszta.
    > Nikt nie bedzie badal wszystkich lokali.

    No bo dla statystyki nie trzeba.

    > Lekarz natomiast ... lzejsze przypadki leczy na oko, i moze jeszcze
    > na ucho, jak osłucha płuca.
    > Ba, leczy ... tak naprawde to pacjent sam sie leczy, chyba ze mu
    > lekarz antybiotyk przepisze, co podobno u nas jest za częste.

    https://twitter.com/zaynMalikKizak/status/1475773124
    650192905

    > Natomiast test ... mialem robione cos takiego jak antybiogram,
    > czyli sprawdzenie wrazliwosci bakterii z gardła na różne antybiotyki.
    > Troche tego robią/robili, sądząc po kolejce,
    > ale to jednak z reguły nie jest robione.

    a powinno.

    --
    http://zrzeda.pl

  • 902. Data: 2022-04-07 15:03:06
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 7 Apr 2022 14:21:27 +0200, Tomasz Kaczanowski wrote:

    > No bo dla statystyki nie trzeba.

    Mozna dac wiecej, statystyka bedzie lepsza, ale ktos musi zaplacic.

    > https://twitter.com/zaynMalikKizak/status/1475773124
    650192905

    Cos takiego Wodarg mowil:
    -przychodzi epidemia grypy i np w Niemczech potrafi zejsc 30 tys
    wiecej osob niz normalnie,
    -robiono wczesniej badania statystyczne gdzies w GB i cos 25%
    testowanych jakies koronawirusy mialo.

    Ale ten/te obecne SARS-Cov-2, jakos bardziej szkodliwe, bo
    smiertelnosc wieksza.
    I wielu krajach przekracza grypową.
    Choc omikron chyba nie, ale jakas tam kolejna mutacja wchodzi.

    > a powinno.

    Z reguły niepotrzebne, bo pacjent grype zwalczy sam w ciagu tygodnia,
    a jak nie zwalcza, to oczekiwanie na wynik zbyt dlugie.

    To trzeba robic sobie profilaktycznie przed chorobą, na wypadek
    komplikacji "grypy".

    J.

  • 903. Data: 2022-04-07 15:19:02
    Od: Tomasz Kaczanowski <kaczus@_wiadomo_.onet.pl>

    W dniu 07.04.2022 o 15:03, J.F napisał:

> [...]
    > smiertelnosc wieksza.
    > I wielu krajach przekracza grypową.
    > Choc omikron chyba nie, ale jakas tam kolejna mutacja wchodzi.

    Grypy też były jednego roku ostrzejsza, innego łagodniejsza. Bardziej
    szkodliwe to był sposób radzenia sobie, gdzie nie od dziś wiadomo, że
    nadmierne NPI bardziej szkodzi niż pomaga. Że tak przypomnę
    http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10
    .1.1.552.1109&rep=rep1&type=pdf
    a to tylko jedno z wielu opracowań na temat.

    > Z reguły niepotrzebne, bo pacjent grype zwalczy sam w ciagu tygodnia,
    > a jak nie zwalcza, to oczekiwanie na wynik zbyt dlugie.

    grypy nie leczymy antybiotykiem. Powikłania pogrypowe czasem owszem.

    > To trzeba robic sobie profilaktycznie przed chorobą, na wypadek
    > komplikacji "grypy".

    Trzeba, można też jednocześnie, dzięki czemu, jeśli nie pomoże zapisany
    specyfik będzie wiadomo czemu.

    --
    http://zrzeda.pl

  • 904. Data: 2022-04-07 16:14:50
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 7 Apr 2022 15:19:02 +0200, Tomasz Kaczanowski wrote:

    >>> https://twitter.com/zaynMalikKizak/status/1475773124
    650192905

    > Grypy też były jednego roku ostrzejsza, innego łagodniejsza. Bardziej

    Podawałem to
    https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps/

    Na dole sa wyniki dla róznych krajow, tylko trzeba przesunąc suwak do
    2016 roku.

    W Austrii smiertelnosc w 2016/17 podobna jak covidowa 2020/21.
    W Grecjii grozniejsza grypa niz covid.

    Ale np w Belgii, Francji, Holandii piki kowidowe wysokie.
    A co w Hiszpanii czy Anglii.

    A w Danii, Finlandii, Estonii - ani covida, ani grypy.

    > grypy nie leczymy antybiotykiem.

    No wlasnie ... wiec wysylac pacjenta na antybiogram?

    > Powikłania pogrypowe czasem owszem.

    > Trzeba, można też jednocześnie, dzięki czemu, jeśli nie pomoże zapisany
    > specyfik będzie wiadomo czemu.

    Ale jaki specyfik - aspiryna, paracetamol - bo co sie na grype
    zapisuje?
    A potem mogą przyjsc powiklania w płucach, i co - antybiogram,
    czy pierwszy lepszy antybiotyk i moze przejdzie?
    A jak nie przejdzie ... to inny antybiotyk i jednoczesnie antybiogram
    zrobic, zeby wiedziec co podac w trzeciej próbie?
    Ale czy pacjent trzeciej dożyje? :-)

    J.

  • 905. Data: 2022-04-08 06:52:18
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 07.04.2022 o 15:03, J.F pisze:

    > Z reguły niepotrzebne, bo pacjent grype zwalczy sam w ciagu tygodnia,
    > a jak nie zwalcza, to oczekiwanie na wynik zbyt dlugie.

    Powinno - strzelanie antybiotykami "na ślepo" to jakaś dziwna zabawa
    podczas gdy można zrobić antybiogram. Wynika chyba z tego, że trzeba by
    drugi raz "podejść" do pacjenta. Tu akurat teleporada byłaby jak znalazł.

    --
    Shrek

    ***** *** i konfederację.

  • 906. Data: 2022-04-08 10:39:05
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 8 Apr 2022 06:52:18 +0200, Shrek wrote:

    > Powinno - strzelanie antybiotykami "na ślepo" to jakaś dziwna zabawa
    > podczas gdy można zrobić antybiogram. Wynika chyba z tego, że trzeba by
    > drugi raz "podejść" do pacjenta. Tu akurat teleporada byłaby jak znalazł.

    Po pierwsze - koszta.
    Antybiogram kosztuje, a w wiekszosci wypadkow bedzie w ogole
    niepotrzebny, bo pacjent grype sam zwalczy.
    A nawet jak sie cos dodatkowego przyplącze, to "standardowy"
    antybiotyk da rade u wiekszosci pacjentow.

    Po drugie - we Wroclawiu robilo to dawniej jedno laboratorium,
    o mozliwosci ok 50 dziennie ...

    Jak kto chorowity, to moze sobie zrobic profilaktycznie sam,
    tylko co rok, czy wystarczy raz na pare lat?

    J.

  • 907. Data: 2022-04-08 11:02:19
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 08.04.2022 o 10:39, J.F pisze:

    > Po pierwsze - koszta.

    Koszta są mniejsze, bo od razu trafiasz z antybiotykiem. Antybiotyki też
    kosztują. Dlatego w hospitalizacji się je robi, bo się opłaca. P poz
    "się nie opłaca" bo koszty ponosi pacjent. Antybiotyki też nie są
    obojętne dla zdrowia, więc w przypadku nietrafionego masz też koszty
    zdrowotne.

    > Antybiogram kosztuje, a w wiekszosci wypadkow bedzie w ogole
    > niepotrzebny, bo pacjent grype sam zwalczy.

    Grypy nie leczy się antybiotykami. Co najwyżej powikłania.

    > Jak kto chorowity, to moze sobie zrobic profilaktycznie sam,
    > tylko co rok, czy wystarczy raz na pare lat?

    Przecież to zależy od tego jakie bakterie cię zaatakowały a nie jest to
    cecha osobinicza.

    --
    Shrek

    ***** *** i konfederację.

  • 908. Data: 2022-04-08 12:48:50
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 8 Apr 2022 11:02:19 +0200, Shrek wrote:

    > Koszta są mniejsze, bo od razu trafiasz z antybiotykiem.
    > Antybiotyki też kosztują.

    Owszem, kosztuja, ale ... o ile bedzie potrzebny.
    W ilu przypadkach "zwyklej grypy" nie jest potrzebny? 90%
    W ilu pozostalych wystarcza pierwszy antybiotyk zapisany przez
    lekarza? Kolejne 90%?
    To zostaje 1% ... czyli niepotrzebne koszta w 99% :-)

    > Dlatego w hospitalizacji się je robi, bo się opłaca. P poz
    > "się nie opłaca" bo koszty ponosi pacjent.

    A nie odwrotnie? W hospitalizacji placi szpital, a płacone ma ...
    nie wiem od czego - od sztuki choroby czy od dni hospitalizacji?

    W POZ by sie nie oplacało, gdyby płacil lekarz.
    Ale to jakies niestandarowe, wiec placi pacjent, o ile lekarz go
    namówi :-)

    Poza tym w hospitalizacji moze nie byc czasu - stan powazny,
    trzeba leczyc od razu, a nie czekac na wyniki.

    > Grypy nie leczy się antybiotykami. Co najwyżej powikłania.

    No wlasnie. Wiec po co badanie ?

    Początek grypy to bylby dobry moment do zrobienia antybiogramu,
    bo sie przyda jak wyjdą powikłania, tylko ze zazwyczaj sie okaze
    niepotrzebny.

    > Przecież to zależy od tego jakie bakterie cię zaatakowały a nie jest to
    > cecha osobinicza.

    Nie masz tych bakterii caly czas?
    Przynajmniej gdy mowa o powikłaniach po "grypie" ... to chyba nie
    zaraziłes sie czyms nowym ?

    Za mlodu moje bakterie okazaly sie byc dosc odporne na wiekszosc
    antybiotykow, wiec sie taki antybiogram przydawal do pierwszego
    wyboru.

    J.

  • 909. Data: 2022-04-08 13:00:09
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 08.04.2022 o 12:48, J.F pisze:

    > Owszem, kosztuja, ale ... o ile bedzie potrzebny.
    > W ilu przypadkach "zwyklej grypy" nie jest potrzebny? 90%

    W 100%. Zwykłej grypy nie leczy się antybiotykami. Co najwyżej
    powikłania. Ewantyalnie zapobieganie powikłaniom, ale to też na czuja,
    bo jeszcze nie wiemy co może się wdać, więc antybiotyk o szerokim
    spektrum na zas.

    > A nie odwrotnie? W hospitalizacji placi szpital, a płacone ma ...
    > nie wiem od czego - od sztuki choroby czy od dni hospitalizacji?

    No więc opłaca mu się leczyć właściwym lekiem a nie nieskutecznym.

    > No wlasnie. Wiec po co badanie ?

    Przy grypie to po nic - to wirus:P

    > Początek grypy to bylby dobry moment do zrobienia antybiogramu,
    > bo sie przyda jak wyjdą powikłania, tylko ze zazwyczaj sie okaze
    > niepotrzebny.

    Za wcześnie. NIe wiadomo co się przyplacze.

    > Nie masz tych bakterii caly czas?

    No raczej nie.

    --
    Shrek

    ***** *** i konfederację.

  • 910. Data: 2022-04-08 13:53:37
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 8 Apr 2022 13:00:09 +0200, Shrek wrote:

    > W 100%. Zwykłej grypy nie leczy się antybiotykami. Co najwyżej
    > powikłania.

    No wlasnie o to chodzi - jak sie pojawia powikłania, to wynik bedzie
    juz gotowy.
    Ale jak sie nie pojawią, to czysta strata finansowa.

    Wiec co sie dziwic, ze w POZ nie robią zadnych badan i leczą
    "na czuja". Z reguły wychodzi.

    > No więc opłaca mu się leczyć właściwym lekiem a nie nieskutecznym.

    Jak od sztuki choroby to owszem, ale jak pacjentodnia ... im dluzej
    pacjent spedzi, tym wiekszy zysk :-)

    > Za wcześnie. NIe wiadomo co się przyplacze.

    > No raczej nie.

    To skad sie biorą, zakladajac ze L4 spedzasz uczciwie w domu ?

    J.