    Temat: Re: Korelacja
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-04-20, Shrek <...@w...pl> wrote:
    > Na razie zajmijmy się tym, jaki jest sens lokdałnowania grup nie
    > zagrożonych ciężkim przebiegiem, skoro celem lokdałnu jest odciązenie
    > służby zdrowia. Otóż jest to bez większego sensu. Z grubsza tak jak
    > tobić przesiewową mammografię dla facetów:P

    No nie, bo ci co nie chorują ciężko też zarażają innych, a
    odpowiedzialność społeczną to można sobie wiadomo gdzie włożyć.

    > Ststystycznie to nie głupa 50- rozkładała służbę zdrowia, bo stanowili
    > nikłu procent zgonów. Ich lokdałn dawał niewielkie skutki zdrowotne za

    Za to tych co pozarażali mógł już rozkładać.

    > No dobrze, skoro tak myśleli to czemu całe społeczeństwo ma ponosić
    > _gigantyczne_ koszty w imię nieskutecznej ochrony przez ich zdaniem
    > wyimaginowanym niebezpieczenstwem?

    Bo ponosi też koszty lecznia palaczy, alkoholików, narkomanów, grubasów
    z wyboru, zwolenników szybkiej jazdy i skakania na główkę do płytkiej
    wody.

    > Ale do jasnej cholery należy przeanalizować skuteczność i celowość
    > naszych działan w pandemii, żeby wyciągnąć wnioski a nie na sam pomysł
    > wyzywać od szurów!

    Należy, ale nie można takiej analizy opierać wyłącznie o względy
    ekonmiczne, skoro gdzieindziej chełpimy się różnymi górnolotnymi
    zasadami.

    --
    Marcin

  • 1102. Data: 2022-04-21 02:41:27
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-04-19, Olin <k...@a...w.stopce> wrote:
> [...]
    lgaria/
    /

    > Jak dla mnie, da się powiedzieć, ze szczepienia chronią przed zgonem. To
    > widać również na podstawie krzywych dla innych słabo zaszczepionych krajów:
    > https://covid19.who.int/region/euro/country/rs
    > https://covid19.who.int/region/euro/country/ro

    Niby tak, ale zobacz taką Danię:
    https://covid19.who.int/region/euro/country/dk
    ..też obrywa omikronem.

    Nie ulega wątpliości, że chronią, tylko jakby nie da się w sposób
    jednoznaczny stwierdzić jak bardzo. Co kraj to inna charakterystyka.

    Portugalia, Irlandia w miarę dobrze pokazują efekt szczepionki (to czego
    się spodziewamy):

    https://covid19.who.int/region/euro/country/pt
    https://covid19.who.int/region/euro/country/ie

    --
    Marcin

  • 1103. Data: 2022-04-21 02:42:53
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-04-19, Tomasz Kaczanowski <kaczus@_wiadomo_.onet.pl> wrote:

    > Są, fałszywie negatywne też się zdarzają, ale nie w tak spektakularnych
    > ilościach.

    A w jakich?

    > znane są powszechnie przypadki, że ktoś trafiał do szpitala i tam
    > wychodził mu dodatni test (nie miał objawów) i miast być leczony na
    > właściwe schorzenie trafiałna covidowy i tam na nic leczony w zasadzie
    > nie był, bo covida nie miał, a właściwej choroby mu nie leczono.

    Znane, ale jaka jest ich prawdziwa skala, bo to coś innego niż efekt
    medialny.

    --
    Marcin

  • 1104. Data: 2022-04-21 02:53:16
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-04-19, Tomasz Kaczanowski <kaczus@_wiadomo_.onet.pl> wrote:

    > nie - wyjaśniali to naukowcy niejednokrotnie. Najbardziej obrazowe to -

    Jeśli mógłbym zasugerować przykręcenie retoryki mędrca objaśniającego
    dzieci bawiące się w piasku... Może się to skończyć kolejną analizą
    kolejnego dra Small Coin :)

    > miejsce skąd bierzesz wymaz, to taki "śmietnik" organizmu, gdzie
    > przypadkowo może być cokolwiek. Żeby test wyszedł dodatnio - wystarczy
    > fragment wirusa, może on być tam, bo
    > 1) chorujesz
    > 2) chorowałeś, ale jesteś już zdrowy, organizm sobie poradził
    > 3) z powietrza złapałeś fragment nieaktywnego wirusa i został

    No to raczej jasne, ale jak fałszywych negatywów jest mało, to dla mnie
    test dający 50% trafień jest testem wartościowym.

    > Nie, nie wina testów, a osób, którzy wykorzystali tego typu testowanie
    > do robienia niczym nie uzasadnionych lockdownów.

    A potrafisz oszacować ilość zgonów w grupie >=65 będących wynikiem
    zarażenia się tych osób od osób z grupy <65?

    --
    Marcin

  • 1105. Data: 2022-04-21 03:02:16
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-04-19, Tomasz Kaczanowski <kaczus@_wiadomo_.onet.pl> wrote:

> [...]
    > Simon - wiosną (potem dostał dodatkowe stanowisko i zmienił gadkę) prof
    > Gut (wiosną - potem dostał stanowisko i prawdę mówił tylko od czasu do
    > czasu w wywiadach, jak sie zapomniał, np słynne stwierdzenie z początku
    > zimy 2020r, że pandemia skończy się, jak zapadnie taka decyzja
    > polityczna) i wielu innych - można znaleźć ich po obu stronach barykady.
    > A wszelkie wcześniejsze opracowania naukowe mówiły wprost - stosowanie
    > NPI przeciw chorobom układu oddechowego przynosi więcej szkody niż
    > pożytku, dlatego się odradza wszelkich lockdownów, powszechnego noszenia

    Żaden z nich w 2020 nie mógł wiedzieć jak będzie mutował wirus i do
    jakich form (mniej lub bardziej zjadliwych), więc jak dla mnie to jest
    wszystko na zasadzie jak z wrózbitami - 10tys naukowców spodziewa się,
    że nie będzie potopu, 200 twierdzi co innego. Potop się pojawia bo
    prawdopodobieństwo jego wystąpienia było np. na poziomie 5%. Niestety to
    wcale nie oznacza, że tych 200 to są w tym momecie jakieś tuzy nauki, a
    najczęście wręcz przeciwnie. To tak teoretycznie bez analizowania
    życiorysów ww., którzy jak najbardziej tuzami mogą sobie być.

    --
    Marcin

  • 1106. Data: 2022-04-21 06:16:41
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > No nie, bo ci co nie chorują ciężko też zarażają innych, a
    > odpowiedzialność społeczną to można sobie wiadomo gdzie włożyć.

    Jak nie mają ze sobą kontaktu to nie zarażają. Większość emerytów
    mieszka oddzielnie (albo jak już razem to głównie w domkach i mają
    "piętetko"). A jak nie... to trudno. W ramach kwarantany zamykano ich
    _razem_ z chorymi. Można też im izolatoria potworzyć jak mieszkają z
    "młodzieżą". Dalej taniej i skuteczniej niż niby lokdałn całej gospodarki.

    Tak jak piszę - na oko lokdałn "emerytów" robi 80% roboty przy prawie
    zerowych kosztach dla gospodarki. Chyba warte pochylenia się?

    > Za to tych co pozarażali mógł już rozkładać.

    Jak emerytów odizolujesz to się od nich nie pozarażają. Zresztą przecież
    i tak mimo lokdałnów ludzie się pozarażali.

    > Bo ponosi też koszty lecznia palaczy, alkoholików, narkomanów, grubasów
    > z wyboru, zwolenników szybkiej jazdy i skakania na główkę do płytkiej
    > wody.

    Nie rób peweksu - ich leczymy ale nie zamykamy dla nich światową
    gospodarkę. Baaa. Sprzedajemy im alkohol i budujemy autostrady do
    zapierdalania:P

    > Należy, ale nie można takiej analizy opierać wyłącznie o względy
    > ekonmiczne, skoro gdzieindziej chełpimy się różnymi górnolotnymi
    > zasadami.

    Oczywiście, że również należy w oparciu o względy ekonomiczne. Należy to
    przeanalizować jak najszerzej. W oparciu o względy megdyczne, społeczne
    ekonomiczne i jakie tam jeszcze wymyślimy! Lokdałny miały też rozległe
    koszty społeczne. Poza tym trzeba po prostu zastanowić się na ile nasze
    działania były skuteczne a być może przeciwskuteczne. Tak jak napisałem
    - lokdałn samych emerytów robiłby jakieś 80% roboty przy prawie zerowych
    kosztach (ekonomicznych). Wychodzi na to, że w ramach niewiele
    znaczącego gestu zniszczyliśmy światową gospodarkę i sprwadziliśmy sobie
    na głowę ogólnoświatowy kryzys.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 1107. Data: 2022-04-21 06:22:51
    Od: Shrek <...@w...pl>

> [...]
    > najczęście wręcz przeciwnie. To tak teoretycznie bez analizowania
    > życiorysów ww., którzy jak najbardziej tuzami mogą sobie być.

    Kilka zdan komentarza:

    1 - było wiadomo, że będzie mutować i było wiadomo, że wpłynie to na
    skuteczność szczepień. I było to wiadomo od początku - polska zamówiła
    od razu 6 dawek dwudawkowej szczpionki i teraz się problem zrobił.

    2 - Była wskazówka, że będzie _raczej_ będzie mutować w łagodnieejszą
    stronę - na ogół tak było.

    3 - był "naukowy konsensus" te 5% o których piszesz było traktowane jak
    szury.

    4 - szury trafiły nie dlatego że są lepszymi naukowcami, a po prostu
    naukowcy "nie trafili". Albo bardziej prawdopodobne, że po prostu
    wybieraliśmy sobie tych, co mówili co nam pasowało. I to największa
    tragedia - okazało się, ze z perspektywy czasu "naukowy konsensus" się
    mylił i teraz zdanie szura jest równie wiarygodne co zdanie profesora.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 1108. Data: 2022-04-21 06:25:32
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 20.04.2022 o 22:01, Kviat pisze:

    > No to luzik. Mówi się trudno, niewielka strata.

    Z punktu widzenia wydolności sużby zdrowia niewielka. Zresztą - jak
    chcesz to się lokdałnuj. W czym problem?

    > Rozumiem, że to procent z tych, którzy zachorowali.

    Tych co zmarli.

    > A ty chyba rozumiesz, że zachorowałoby więcej osób, gdyby nie lokdałny?

    Jak wprowadzali teorię lokadłnów to twierdzili co innego - celem było
    rozciągniecie w czasie. Pole pod linią miało być w efekcie to samo.

    > I chyba potrafisz policzyć, że 3% ze 100 chorych, to trochę mniej niż 3%
    > z 1000 chorych?
    > Czy może nadal nie dociera?

    No i co z tego.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 1109. Data: 2022-04-21 06:38:23
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Bo jesteś osobą społecznie odpowiedzialną, czyli zapewne należysz do
    > 10-20% społeczeństwa :)

    Ja? Daj spokój - ja jestem szurem, nieodpowiedzialnym rozsadnikiem i
    ruską onucą:P

    > Czyli konkrenie kto? Niezaszczepieni? :)

    No tak statystycznie wychodzi, że antyszczey są jednak statystycznie
    mniej ogarnięte życiowo... Przynajmniej w polsce.

    Tak jak pisałem - ja się szczepie i po prostu testów (oficjalnych)
    unikałem bo po co mi wiezienie bez wyroku? Sama procedura testu to
    dwa-trzy dni aresztu - po co mi to jak moge zapłacić 20PLN i zrobić test
    w cywilizowany sposób?

    > Babcie i dziadkowie, są zaszczepieni,
    > chorują częście, uniknąć kontaktu z lekarzem łatwo nie mogą.

    Babciom i dziadkom bardzo skutecznie unikano kontaktu z lekarzami...
    Wielu z nich od tego umarło, wielu jeszcze umrze. No ale już nie na
    kowid więc spoko - to jest cena jaką minister jest w stanie ponieść. Tym
    bardziej że jest bezkarny i go nie zawieszą:P

    > A też, czy czasami nie jest tak, że jednak dla dużej grupy społecznej
    > kwarantanna nie jest czymś porządanym i sobie z chęcią na nią pójdą? :)

    W sumie.... Myślisz że tam pokłuci są nadreprezentowani? Im bardziej się
    zastanawiam, tym bardziej dochodzę do wniosku że jeśli jakaś grupa jest
    napreprezentowana wśród przetestowanych to właśnie nieszczepy:P

    > Mam o tyle wątpliwości, że nie są oni w próżni, więc jak się ktoś
    > nadzieje to Miecio z Januszem i Karyną będą już wiedzieć. Natomiast te
    > babcie i dziadkowie... to nie jest małą grupa, a jest wysoce
    > wyszczepiona. Dodatkowo bardziej podatna na zarażenie.

    Dlaczego bardziej podatna na zakażenie? Przecież mają znacznie mniej
    kontaktów? No i jak ci tłumaczyłem - dziadków i babcie dość skutecznie
    odizolowano od lekarzy. Jak zresztą wszystkich - nawet z abonamentem
    ciężko się do lekarza zapisać.

    > Mogłoby tak być, gdyby ludzie żyli w izolacji i chorowali z raz do roku.
    > No i jeszcze mamy właśnie geriatrię.

    Ale w czym problem pójśc do apteki po test, zamiast gdzieś do punktu
    testów i mieć co najmniej dwa dni aresztu?

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 1110. Data: 2022-04-21 06:39:59
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > No to raczej jasne, ale jak fałszywych negatywów jest mało, to dla mnie
    > test dający 50% trafień jest testem wartościowym.

    Nawet jakby fałszywie dodatni wynik testu powodował brak leczenia na
    właściwą chorobę?

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!