  • 101. Data: 2022-01-05 04:34:32
    Temat: Re: Kontrola zus
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-01-04, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Odkryc zloza ropy czy zlota, i przeznaczyc na uwolnienie od systemu
    > emerytalnego?

    Powiedzmy, że w tej chwili N% idzie z bierzących składek, to można
    zrobić N-x gdzie x jest z innego dochodu. Jak się to rozlozy na 25 lat
    to jest to MZ technicznie wykonalne z postępującą coroczną redukcją bo o
    tyle mnie będzie pobierany zus skłądkowo. Technicznie, bo politycznie
    wątpię.

    > Poza tym ... obywatele narzekaja, ale tak naprawde to tego chca :-)

    Obywatele z chęcią by łykneli dodatkoe pieniążki, które teraz płacą za
    rozbuchaną obsługę, ale faktycznie też chcieliby tej obsługi, czyli aby
    działało i nie musieli o tym myśleć.
    Ale czy nowe pokolenia też?

    --
    Marcin

  • 102. Data: 2022-01-05 04:40:08
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-01-04, Shrek <...@w...pl> wrote:

    > U mnie trzeba korzystać - jak nie wykorzytsujesz urlopu to się
    > kierownictwo denerwuje.

    Chorobowe też?

    > NIe wiem - dla mnie urlop to urlop a zwolnienie to zwolnienie. Urlop się
    > wykorzystuje na maksa. A zwolnienie jak trzeba. Ale raczej bym nie wpadł
    > na to żeby brać bezpłatny zamiast zwolnienia.

    No bo nie musisz, ale wydaje się, że taki system jest zwyczajnie
    zdrowszy. Organizujesz sobie większość rzeczy sam i na ogół masz z czego
    bo podatki i inne daniny są odpowiednio niższe.

    --
    Marcin

  • 103. Data: 2022-01-05 04:46:37
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-01-04, Shrek <...@w...pl> wrote:

    > A ten dochód weźmiesz z...?

    Wiadomo, że z czegoś wziąć trzeba, ale też nie te 130mld rocznie a pewną
    frakcję zależną od tego jak długo będzie szła transformacja.

    > To też, ale jak już pisałem wygląda na to, że emerytura bez gwarancji
    > państwowej jest raczej wyjątkiem... Wskaż pokolenie kiedy miałoby to
    > sznansę zadziałać, a napiszę co czemu nie;)

    Szanse to ma każde obecne, ale czy to zadzaiała w praktyce to wiadomo :)

    --
    Marcin

  • 104. Data: 2022-01-05 05:31:55
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-01-04, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

    > W jakim sensie? Pracodawca placi szpitalowi za 45 dni choroby,
    > czy masz prawo do 15 dni chorobowego, a wiecej to jak lezysz w
    > szpitalu?

    W sensie, że dostajesz normalną pensję mimo, że nie pracujesz.

    > Tak czy inaczej - a co bedzie, jak cie np samochod potrąci, i
    > przyjdzie spedzic w gipsie pol roku?

    Oszczędności, rodzina, jeśli potrącił z nie naszej winy to ubezpieczenie
    sprawcy. Czym się to w zasadzie różni od utraty pracy z innego, nie
    zawinionego przez pracownika powodu?

    > Tylko wiesz do czego to zaraz prowadzi? Kto choruje, ten wylatuje.
    > Ty moze jestes cenionym pracownikiem, i cie za tydzien choroby nie
    > wywalą, ale jakąś panią z kasy ...

    E, jakoś tego tak nie widzę. Tydzień się spokojnie zdarza a koszty
    szkolenia i administracji też jakieś są. Poza tym jakby w umowie było,
    że masz te 14 dni np.. to na jakiej podstawie mieliby wywalić po
    tygodniu? To jest kwestia ustalenia pewnych rozsądnych granic.

    > Zasilek dla Ciebie czy placenie za szpital masz na mysli?

    Zarobek. Za szpital sam płacę, tj. moje ubezpieczenie.

    > No ale jak dlugo chorujesz, to nie zarabiasz i ochrona ci sie nalezy
    > .. ale czy nie dopiero w nastepnym roku ? :-)

    No to masz pecha.

    > Nie zwolni, ale tez nie placi.
    > Po 35 dniach (kalendarzowych) ZUS wyplaca "zasilek chorobowy", nie
    > pracodawca.

    Pracodawca za to płaci składki na taką ewentualność, więc to są i tak
    jego pieniądze.

    > A gdzies tam mozna poczytac np o Anglii - zwolnienie na chore dziecko?
    > Nieznane.
    > Wiec chore dzieci ida do przedszkola, tam maja specjalna szafke na
    > leki itp.
    > No coz, moze to i nie glupie, jaka roznica gdzie dziecko lezy.
    > Pod warunkiem, ze mu transport nie zaszkodzi, i opieka w przedszkolu
    > jakas bedzie ..

    To jest MZ wszystko kwestia znalezienia pewnego złotego środka:

    - ile ludzie faktycznie przciętnie chorują na choroby typu drobnego ale
    powodujące niezdolność do pracy
    - jaki odsetek chorób może faktycznie wymagać interwencji państwa bo
    przeciętna osoba tego nie udźwiegnie.

    A gdzie popełnia się najwięcej oszustw? Raczej w pierwszej kategorii?

    I teraz np. zrobić pierwszą część kwestią umowy pracownika z pracodawcą
    a drugą objąć ochroną ustawowa.

    --
    Marcin

  • 105. Data: 2022-01-05 06:31:25
    Od: Shrek <...@w...pl>

> [...]
    > to jest to MZ technicznie wykonalne z postępującą coroczną redukcją bo o
    > tyle mnie będzie pobierany zus skłądkowo. Technicznie, bo politycznie

    Czyli chcesz podwójnie opodatkować mołodszych przy jednoczesnym
    pogorszeniu ich warunków emerytury... Jak już napisałeś - politycznie
    wątpię.

    > Obywatele z chęcią by łykneli dodatkoe pieniążki, które teraz płacą za
    > rozbuchaną obsługę,

    Akurat wbrew obiegowym opinią zus bierze bardzo małą prowizję.

    --
    Shrek

  • 106. Data: 2022-01-05 06:35:44
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Wiadomo, że z czegoś wziąć trzeba, ale też nie te 130mld rocznie a pewną
    > frakcję zależną od tego jak długo będzie szła transformacja.

    Tak czy inaczej okradasz w ten sposób nowe pokolenia.

    > Szanse to ma każde obecne, ale czy to zadzaiała w praktyce to wiadomo :)

    Dlatego pisałem w czasie przeszłym. Bo nwym to rzeczywiście nie
    udowodnisz, że się zjebie dopóki się nie zjebie. No ale weźmy dowolne z
    pokolenie z zeszłego roku - zakładanych czas życia powiedzmy 80 lat. Tak
    żeby nie wypadła rewolucja, wojna światowa albo upadek panstwa po
    drodze. Już nie mówiąc o tym, że generalnie mimo procentu składanego 10%
    pensji z lat 90 jest teraz znacznie mniej warte niż obecne 10% pensji.
    Co znaczy że nawet jakby się wszystko udało to raczej słabo na tym
    wyjdziesz.

    --
    Shrek

  • 107. Data: 2022-01-05 06:40:44
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Chorobowe też?

    Chorobowe nie jest u nas urlopem.

    > No bo nie musisz, ale wydaje się, że taki system jest zwyczajnie
    > zdrowszy. Organizujesz sobie większość rzeczy sam i na ogół masz z czego
    > bo podatki i inne daniny są odpowiednio niższe.

    Jak masz karar to wszystko jedno. Z tym że jakoś nie widzę tej obniżki
    podatków. Wiesz jak jest. Problemem jest bardziej, że za pierwsze 30 dni
    płaci pracodawca.

    --
    Shrek

  • 108. Data: 2022-01-05 07:21:54
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 05 Jan 2022 04:31:55 GMT, Marcin Debowski wrote:

    > W sensie, że dostajesz normalną pensję mimo, że nie pracujesz.

    Ale przez 60 dni lezenia w domu, czy tylko przez 15?
    Jak np trzy grypy w rok zlapiesz ?

    > Oszczędności, rodzina, jeśli potrącił z nie naszej winy to ubezpieczenie
    > sprawcy.

    A jak z twojej?
    Albo np sprawca nieubezpieczony i niewyplacalny?

    > Czym się to w zasadzie różni od utraty pracy z innego, nie
    > zawinionego przez pracownika powodu?

    Mozesz isc do innej pracy.
    A tu nie mozesz.

> [...]
    > szkolenia i administracji też jakieś są. Poza tym jakby w umowie było,
    > że masz te 14 dni np.. to na jakiej podstawie mieliby wywalić po

    Redukcja etatow, bez zwiazku z chorobą :-)

    >To jest kwestia ustalenia pewnych rozsądnych granic.

    Znajdzie sposob. Premii nie da, zle oceni.
    I bedziesz chodzil z grypą do pracy.

    Przy czym to i w Polsce juz sie zdarza.

    > Pracodawca za to płaci składki na taką ewentualność, więc to są i tak
    > jego pieniądze.

    Moge sie mylic, ale to chyba jest skladka pracownika.
    Tzn placi pracodawca, ale pracownik wie, ze jest brutto i netto.

    > To jest MZ wszystko kwestia znalezienia pewnego złotego środka:
    > - ile ludzie faktycznie przciętnie chorują na choroby typu drobnego ale
    > powodujące niezdolność do pracy

    tydzien, dwa ... ale jak masz dzieci, to wiecej.
    Albo ciąża.

    > - jaki odsetek chorób może faktycznie wymagać interwencji państwa bo
    > przeciętna osoba tego nie udźwiegnie.
    > A gdzie popełnia się najwięcej oszustw? Raczej w pierwszej kategorii?

    Chyba w obu.

    Jedni symuluja chorobe aby na urlop pojechac, inni dlugotrwałą.

    > I teraz np. zrobić pierwszą część kwestią umowy pracownika z pracodawcą
    > a drugą objąć ochroną ustawowa.

    J.

  • 109. Data: 2022-01-05 07:24:17
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 05 Jan 2022 03:46:37 GMT, Marcin Debowski wrote:

    > Wiadomo, że z czegoś wziąć trzeba, ale też nie te 130mld rocznie a pewną
    > frakcję zależną od tego jak długo będzie szła transformacja.

    Tak powiedzmy po 10% na pokolenie ... i juz za 500 lat bedzie po zus
    :-)

    J.

  • 110. Data: 2022-01-05 09:49:41
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-01-05, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Ale przez 60 dni lezenia w domu, czy tylko przez 15?
    > Jak np trzy grypy w rok zlapiesz ?

    Przez 60 leżenia w domu/szpitalu.

    > A jak z twojej?
    > Albo np sprawca nieubezpieczony i niewyplacalny?

    To mamy pecha.

    > Mozesz isc do innej pracy.
    > A tu nie mozesz.

    Możesz tej pracy nie znaleźć a możesz też się za jakiś czas wyleczyć.
    Kwestia czasu w obu przypadkach.

    > Redukcja etatow, bez zwiazku z chorobą :-)

    Ale po co, lubią szkolić i powiekszać dział osobowy?

    > Znajdzie sposob. Premii nie da, zle oceni.
    > I bedziesz chodzil z grypą do pracy.

    Ale nie wszyscy tacy są więc to w jakimś zakresie kwestia wyboru.

    > Przy czym to i w Polsce juz sie zdarza.

    > Moge sie mylic, ale to chyba jest skladka pracownika.
    > Tzn placi pracodawca, ale pracownik wie, ze jest brutto i netto.

    > tydzien, dwa ... ale jak masz dzieci, to wiecej.

    W krańcowym przypadku najmujesz opiekunkę.

    > Albo ciąża.

    Ciąże zwykle chroni się uniwersalnie - Shrek może potwierdzić :)

    > Chyba w obu.

    Najwięcej wyklucza w obu :) Spodziewałbym się, że jednak w tym pierwszym
    bo trudniej udowodnić. Zawsze mnie bawi to przechodzenie na L4 jak coś
    się różnym zaczyna sypać. Czy to ministrom, czy innym decydentom, czy
    też nie tak dawno zdaje się jednocześnie poszło stado policjantów. Musi
    bardzo wszscy wrażliwi psychosomatycznie czy coś.

    > Jedni symuluja chorobe aby na urlop pojechac, inni dlugotrwałą.

    Ale ci długotrwałą to tam nie ma jakiś orzeczników?

    --
    Marcin