  • 11. Data: 2008-07-09 09:12:20
    Temat: Re: Komputer służbowy - jak bardzo jest prywatny?
    Od: Marian <m...@a...pl>

    Piotr [trzykoty] wrote:
    > Użytkownik "szerszen" <s...@t...pl> napisał
    >
    > Było wałkowane. Zasadniczo tak, ale do przeglądu korespondencji i
    > ponadnormalnej inwigilacji wymaga się zwykle jasnych zasad i wcześniejszego
    > zapoznania z nimi pracownika, a czasem trzeba nawet wykazać, że jest to
    > niezbędne.

    Nie znamy twojej umowy o prace ani tego jakie regulaminy ci
    przedstawiono do zapoznania. Byc moze tez zostales pouczony ustnie, ze
    jak ci enie bedzie w firmie to Janek bedzie sprawdzal twoja poczte, jak
    klient zadzwoni albo bedzie inna sprawa.

    > Pracodawca ma obowiązek poszanowania godności pracownika, tak
    > więc nie jest to takie oczywiste czy może sobie obserwować bez granic i
    > wcześniejszego ostrzeżenia, co robi pracownik w toalecie,

    sprawy w toalecie, nawet firmowej, to co innego jak firmowa poczta na
    firmowym komputerze

  • 12. Data: 2008-07-09 09:19:44
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    Użytkownik "Marian" <m...@a...pl> napisał
    > sprawy w toalecie, nawet firmowej, to co innego jak firmowa poczta na
    > firmowym komputerze

    Na firmowym komputerze może być prywatna poczta (inne konto, bezwzględnie
    chronione) lub na koncie firmowym może być prywatna korespondencja. I
    pracodawca w tym drugim przypadku mając na względzie, że może znaleźć tam
    rzeczy prywatne powinien dwa razy przemyśleć czy na pewno jest to uzsadnione
    wchodzenie tam. Chyba, że konta używa więcej niż jedna osoba albo regulamin
    informuje pracowników, że pracodawca będzie sprawdzał itp.

  • 13. Data: 2008-07-09 10:39:11
    Od: Marian <m...@a...pl>

    Piotr [trzykoty] wrote:
    > Użytkownik "Marian" <m...@a...pl> napisał
    >
    > Na firmowym komputerze może być prywatna poczta (inne konto, bezwzględnie
    > chronione) lub na koncie firmowym może być prywatna korespondencja.

    A nie powinna.

    I to nie tylko, dlatego, ze tak jest w regulaminie.

    Natomiast jak jest w regulkaminie a dalje poczta jest prywatna na kompie
    to sprawy sie komplikuja - bo skad inny pracownik ma podejrzewac, ze
    lamiesz regulamin? Wchodzi, sprawdza i dopiero potem widzi, ze to
    prywata. Powinien wtedy o tym zglosic przelozonemu lub pracodawcy.

    > pracodawca w tym drugim przypadku mając na względzie, że może znaleźć tam
    > rzeczy prywatne powinien dwa razy przemyśleć czy na pewno jest to uzsadnione

    Czy jak wchodzisz do siebie do domu, to zastanawiasz sie 3 razy, czy aby
    na pewno wejsc, skoro tam moze byc murzyn z twoja zoną?

  • 14. Data: 2008-07-09 10:40:37
    Od: " 666" <u...@w...eu>

    człowieku (przez małe "c"), weź się stuknij w swoją łepetynę (przez małe "ł"), na
    całym świecie matka dzwoniąca do
    dziecka z pracy czy mąż w delegacji wysyłający maila z drogiego hotelu do żony w
    macierzystym kraju nie jest ani niczym
    nadzwyczajnym, ani przestepstwem, ani naruszeniem dobrych obyczajów.
    JaC

    -----

  • 15. Data: 2008-07-09 11:07:26
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    Użytkownik "Marian" <m...@a...pl> napisał

    > A nie powinna.
    >
    > I to nie tylko, dlatego, ze tak jest w regulaminie.

    Nie powinna. Ale może się zdarzyć, podobnie jak rozmowa prywatna na służbowy
    numer.
    Co nie uprawnia pracodawcy do nadmiernej inwigilacji i szpiegowania tych
    prywatnych informacji, jeśli wcześniej nie uprzedził i nie jest to
    uzasadnione. Kwestia dyscypliny pracy to inna bajka.

  • 16. Data: 2008-07-09 11:52:37
    Od: Maseł <m...@p...onet.pl>

    Piotr [trzykoty] wrote:
    > Użytkownik "Marian" <m...@a...pl> napisał
    >
    > Na firmowym komputerze może być prywatna poczta (inne konto, bezwzględnie

    A na firmowej tokarce moge sobie prywatne pajacyki wystrugac?
    Albo na firmowej linii produkcyjnej moge se prywatnego samochoda poskladac?

> [...]
    > wchodzenie tam. Chyba, że konta używa więcej niż jedna osoba albo regulamin
    > informuje pracowników, że pracodawca będzie sprawdzał itp.

    Prywatnosc w firmie konczy sie w szatni, jak zostawisz prywatne ciuchy w
    zamykanej na klucz szafce. Jedynym wyjatkiem jest tu 15 minut przerwy na
    drugie sniadanie i pobyt w kibelku - tego pracodawca nie moze Ci
    nadzorowac, reszta podlega scislej kontroli pracodawcy (o tym jak
    scislej - decyduje pracodawca).

    Pozdro

    Maseł

  • 17. Data: 2008-07-09 12:19:32
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    Użytkownik "Maseł" <m...@p...onet.pl> napisał
    > nadzorowac, reszta podlega scislej kontroli pracodawcy (o tym jak
    > scislej - decyduje pracodawca).

    Właśnie. Tyle, że prawo pracy stoi po stronie pracownika, jeśli pracodawca
    tego nie przewidział i nie jest to konieczne, jego prawo do kontroli nie
    jest takie nieograniczone. Prawo i jego wykładnia są o wiele bardziej
    wymagające od pracodawcy, niż mogłoby się wydawać z prostego porównania:
    jesteś w pracy - wszytsko co robisz jest pod kontrolą pracodawcy...
    Zamiast "zdroworozsądkowego" wypowiadania się proponuję lektrurę spraw i
    orzeczeń jakie miały miejsce w tej materii, a nie tylko proste porównania.
    Inwigilacja pracownika nie jest taka prosta, z tego względu, że pracodawca
    ma obowiązek również poszanować godność pracownika i zrównoważyć swoje cele
    z celami pracownika.

  • 18. Data: 2008-07-09 13:22:39
    Od: " 666" <u...@w...eu>

    Jesli ten murzyn jest Twoim szefem, to może lepiej nie wchodź?
    No chyba, że to Mike Tyson z Twoją żoną, wtedy wejdź i zainkasuj parę milionów
    odszkodowania ;-)
    JaC

    -----

  • 19. Data: 2008-07-09 18:09:03
    Od: cranky <d...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 08 Jul 2008 20:33:11 +0200, Tomek MG napisał(a):

    > Jeśli kolega z pracy wchodzi poprzez mój komputer służbowy na moje konto
    > pocztowe (mozilla zapamiętuje) i sprawdza sobie moje listy, to złamał prawo?

    Jeśli jesteś informatykiem/ pokrewne to wina jest Twoja. Jeśli nie i jeśli
    nie podpisywałeś papierów o polityce pywatności w których zobowiazałeś się
    do konfiguracji (tka właśnie konfiguracji) programów w sposób zapewniający
    poufność danych to wina jest głównego informatyka/ pełniacego obowiązki.
    Jest niedopuszczalene takie konfigurowanie kompa (mozilli) w firmie.
    Wyjątek jeśli w papierach private policy było że nie udostępnisz kompa
    nikomu.

  • 20. Data: 2008-07-09 18:56:24
    Od: Marian <m...@a...pl>

    Piotr [trzykoty] wrote:
> [...]
    > prywatnych informacji, jeśli wcześniej nie uprzedził i nie jest to
    > uzasadnione. Kwestia dyscypliny pracy to inna bajka.

    nie, to glownie kwestia ustalen ;)