  • 1. Data: 2007-09-11 12:03:58
    Temat: Komornik - umowa zniesienia współwłasności
    Od: "jers" <e...@s...pl>

    Witam,
    Kupiłem z bratem auto. Na umowie widnieje jako pierwsza osoba, w dowodzie
    rej. brat jest wpisany jako współwłaściciel.
    Poręczyłem sąsiadom kredyt 10 000 zł. W tej chwili dostałem pismo od
    komornika o spłatę tej kwoty - chcę czekać az spłaci ją mój sąsiad. Nie mam
    pewności co do działań komornika więc chce się zabezpieczyć. Czy wystarczy
    podpisanie z bratem umowy zniesienia współwłasności (ma 30 dni na
    przerejestrowanie na siebie) aby ustrzec się zabrania auta przez komornika?
    Czy w przypadku kiedy umowa zostanie podpisana dzisiaj, a komornik zjawi się
    jutro - ma prawa zająć auto ?

    Janek

  • 2. Data: 2007-09-11 12:08:02
    Temat: Re: Komornik - umowa zniesienia współwłasności
    Od: Liwiusz <l...@p...onet.pl>

    jers pisze:
> [...]
    > Czy w przypadku kiedy umowa zostanie podpisana dzisiaj, a komornik zjawi się

    Ma prawo zająć auto, jeśli będzie w Twoim posiadaniu.

    Ponadto pozbycie się samochodu może być udaremnione na zasadzie
    skargi pauliańskiej (59kc.). Ponadto uszczuplanie swojego majątku w celu
    udearemnienia zaspokojenia wierzyciela jest karane (art. 300kk).

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 3. Data: 2007-09-11 12:10:10
    Od: Liwiusz <l...@p...onet.pl>

    Liwiusz pisze:

    > Ponadto pozbycie się samochodu może być udaremnione na zasadzie skargi
    > pauliańskiej (59kc.). Ponadto uszczuplanie swojego majątku w celu

    A konkretnie chodzi o art. 527kc. i kolejne.

  • 4. Data: 2007-09-11 12:32:37
    Od: "Krzysiek" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "jers" <e...@s...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > komornika?
    > Czy w przypadku kiedy umowa zostanie podpisana dzisiaj, a komornik zjawi

    witam

    ja bym się nie bał komornika, co bardziej wierzyciela - skarga pauliańska z
    art.527 i nastepne KC - warto sie z tymi przepisami zapoznac, w
    szczegolności art.527 paragraf 3 kc, art.528kc;
    w kwestii samochodu - pokazujesz umowę zniesienia współwłasności samochodu,
    najlepiej by była odpłatna, i oświadczasz, że samochód jest w wyłącznym
    posiadaniu brata; dobrze by było gdyby był tez brat i potwierdził twe
    oświadczenie

    pzdr

  • 5. Data: 2007-09-11 14:37:58
    Od: "jers" <e...@s...pl>

> [...]
    > samochodu, najlepiej by była odpłatna, i oświadczasz, że samochód jest w
    > wyłącznym posiadaniu brata; dobrze by było gdyby był tez brat i

    Może umowa pomiędzy bratem, a mną - mówiąca o wysokości części posiadania
    samochodu coś zmieni.
    Tak aby nie przerejestrowywać auta tzn. X oświadcza, że udział w samochodzie
    xxx wynosi 10 zł.
    Na umowie kupna występujemy razem bez podania udziałów.

    J.

  • 6. Data: 2007-09-11 14:49:13
    Temat: Re: Komornik - umowa zniesienia współwłasno?ci
    Od: "krzysiek" <k...@p...onet.pl>

> [...]
    > samochodzie xxx wynosi 10 zł.
    > Na umowie kupna występujemy razem bez podania udziałów.

    witam

    niestety najlepiej jest jak ty i brat oświadczycie, że tylko brat jest
    właścicielem samochodu i przedstawicie umowę na tę okoliczności - umowę
    zniesienia współwłasności; jeżeli masz we władaniu samochód czyli np.
    posiadasz go, masz możliwość dysponowania nim, to komornik może to auto
    zabrać, nawet jeżeli całe należy do innej osoby; skoro bowiem stoi koło
    twego domu, to komornik domniemuje, że nim dysponujesz za wiedzą
    właściciela, albo i nie, ale i tak władasz, więc może ci zając auto na
    poczet długu (art.845kpc)
    możecie oświadczyć, że twój udział w samochodzie wynosi 1%, ale i tak
    komornik auto zajmie a nie o to tu chodzi - chodzi o to by nie zajął;

    pzdr

  • 7. Data: 2007-09-11 17:29:47
    Od: "PabloGT" <p...@i...pl>

    Użytkownik "krzysiek" <k...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:fc69ug$q3s$1@atlantis.news.tpi.pl...
> [...]
    > twego domu, to komornik domniemuje, że nim dysponujesz za wiedzą
    > właściciela, albo i nie, ale i tak władasz, więc może ci zając auto na

    Tzn że jak gość pracuje w firmie BOR i pod chałupe zajechał BEMKĄ za 1mln

    to komornik może mu ją zajumać bo domniema że to jego???

    PabloGT

  • 8. Data: 2007-09-12 06:30:16
    Od: "Krzysiek" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "PabloGT" <p...@i...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > zł
    > to komornik może mu ją zajumać bo domniema że to jego???

    chodzi o władanie rzeczą ruchomą - czyli faktyczna możliwość dysponowania
    rzeczą przez dłużnika, bez znaczenia na stosunek prawny wiążący władającego
    z danym przedmiotem - wyrok SN z 15.02.2001r., II CKN 385/00;
    z tego orzeczenia wynika, że komornik może zając wszystko, nawet służbową
    brykę za 1mln zł nowych; jednakże jest taki sobie przepis art.829 pkt 4kpc
    dotyczący wyłączenia niektórych przedmiotów dłużnika spod egzekucji - w pkt
    4 wymienia się narzędzia i inne przedmioty niezbędne do osobistej pracy
    zarobkowej dłużnika - myślę, że taka bryka się tu mieści, ponieważ jeździ
    nią w ramach swoich pracowniczych obowiązków i jest mu ona niezbędna do ich
    wykonywania

    pzdr