  • 51. Data: 2008-05-12 08:21:07
    Temat: Re: Kominek
    Od: "boropi" <b...@w...pl>

    > W przypadku lodówki będzie to obejmowało prawidłowe podłączenie
    > do sieci a nie odpowiedzialność za stan techniczny tejże sieci.
    > Granica odpowiedzialności to gniazdko/puszka - dalej nic go nie
    > obchodzi. W przypadku kominka jest odpowiedzialny za szczelność
    > i trwałość *podłączenia* do komina ale za stan samego komina
    > już nie.

    No to jestem ciekawy co w przypadku zatrucia się w nocy całej rodziny
    stwierdziłaby prokuratura ?

  • 52. Data: 2008-05-12 08:30:02
    Od: Mikaichi <m...@v...pl>

    Użytkownik Alek napisał:
    > Użytkownik "Mikaichi" <m...@v...pl> napisał

    > Nie znamy dokładnej treści umowy, ale generalnie Polacy nie mają
    > w zwyczaju zamawiania generalnego wykonawstwa ani płacenia za wiedzę.

    Ciezko wydzielic placenie za wiedze, wiedza jest istotnym elementem
    kogos, kto montuje kominki. Jakby ten ktos nei mial wiedzy o kominkach,
    to by ich nie montowal lub montowal zle.

    > Często zamawia się realizację poszczególnych prac a inne wykonuje
    > się samemu albo z kolegą/szwagrem itp. bo tak niby ma być taniej.

    To sie zmienia :)

    > Skutki bywają różne a i nie zawsze jest naprawdę taniej.

    Bo co taniej to drozej przewaznie...

  • 53. Data: 2008-05-12 08:32:05
    Od: Mikaichi <m...@v...pl>

    Użytkownik Alek napisał:
    > Użytkownik "Mikaichi" <m...@v...pl> napisał

    > Przyjedzie, uchyli okno, kominek zacznie pięknie buzować a mieszkańcy
    > odetchną pełną piersią. Za fatygę stówa, za zawracanie dupy druga,
    > miłego dnia życzymy do widzenia!

    No to zobaczmy czy w instrukcji uzytkowani akomink ajest "kominek dzial
    apoprawnie przy ortwartym oknie, zwlaszcza zima". Nie?

    > Jak się nie zna to niech zleci i projekt, i budowę, i nazdór.
    > Tylko że wtedy trzeba zapłacić trzem fachowcom a wąż w kieszeni
    > na to nie pozwoli.

    Czemu trzem? To mowisz, ze przy prostych sprawach, jak montaz komimnka,
    nie mozne to byc jedna osoba?

    > Nie.

    No coz, widac lubisz widziec, jak ktos glupi robi sobie krzywde.
    Pozostawie to bez dalszego komentarza.

  • 54. Data: 2008-05-12 08:33:34
    Od: Mikaichi <m...@v...pl>

    Użytkownik boropi napisał:

    > No to jestem ciekawy co w przypadku zatrucia się w nocy całej rodziny
    > stwierdziłaby prokuratura ?

    "Za umyslne spowodowanie zagrozenie zdrowia i zycia, za z premedytacja
    niewlasciwie wykonane podlaczenie kominka, odpowiada wykonawca uslugi.
    Nieumyslne spowodowanie smierci. zaniedbanie. Prokurator proponuje 15
    lat + 300 tysiecy kary" ;)

  • 55. Data: 2008-05-12 08:46:08
    Od: Sebcio <s...@n...com>

    grim pisze:

    > Firma zamontowała mi kominek w domu.
    > Nie doprowadziłą powietrza z zewnątrz, przez co się dusimy podczas używania
    > go.
    > Właściciel firmy utrzymuje , że doprowadzenie powietrza to usługa ekstra ,
    > na specjalne życzenie.
    > Umowa jest na wykonanie kominka.
    > Czy są jakieś przepisy o doprowadzeniu powietrza z zewnątrz?
    > Czy pod pojęciem wykonanie kominka jest także to doprowadzenie?
    > Jak zmusić wykonawcę do usunięcia tej usterki?

    To nie wygląda na usterkę. Zakładam że komin był już wykonany, montaż
    kominka polegał na zabudowaniu wkładu kominkowego i podłączeniu do
    przewodu kominowego.

    Nie ma wymogu doprowadzenia powietrza z zewnątrz, szczególnie jeśli
    wkład kominkowy ma pobór powietrza z pomieszczenia. Pytanie podstawowe
    brzmi - czy ten fachowiec był jednocześnie sprzedawcą wkładu kominkowego
    i czy jest to ujęte jako jedna usługa ? Tylko w takim wypadku jest
    szansa by coś wywalczyć.

    Jeśli wkład kominkowy kupiłeś w innej firmie, to za jego dobór i
    parametry tylko Ty odpowiadasz. Dobry fachowiec powinien był powiedzieć
    Ci "Panie, masz Pan szczelną stolarkę więc powinieneś Pan zrobić
    dodatkowo doprowadzenie powietrza z zewnątrz albo wstawić nawiewniki,
    ostatecznie otwierać okna przy paleniu.". To jednak nie jest jego obowiązek.

    Na pewno to że Cię fachowiec nie poinformował o pewnych kwestiach nie
    świadczy o nim dobrze, ale nie oznacza to jednocześnie że swoją pracę
    wykonał tak, byś miał podstawy do roszczeń - szczególnie na drodze prawnej.

    Kluczową kwestią jest tu jednak odpowiedź na następujące pytania:

    * jaki był szczegółowy zakres prac ujętych w umowie z wykonawcą ?
    * kto dostarczył wkład kominkowy ?

    --
    Pozdrawiam,
    Sebcio

  • 56. Data: 2008-05-12 08:46:34
    Od: Arek <a...@e...net>

    Użytkownik boropi napisał:
    > No to jestem ciekawy co w przypadku zatrucia się w nocy całej rodziny
    > stwierdziłaby prokuratura ?

    Że sami są sobie winni - nie otworzyli okna.

    pozdrawiam
    Arek

    --

    www.arnoldbuzdygan.com

  • 57. Data: 2008-05-12 08:59:14
    Od: Arek <a...@e...net>

    Użytkownik Mikaichi napisał:
    > No a jakby kupujacy chcial samochod. Ale nie zaznaczykl, ze chce miec
    > kola i siedzenia... Aha i chce, zeby ten samochod jezdzil na rope/benzyne.

    Złe analogie dajesz.
    Jeśli już szukać takiej motoryzacyjnej analogii to tak jakby ktoś zlecił
    naprawę silnika a potem miał pretensję, że fachowiec nie naprawił mu - w
    tej samej cenie - od razu chłodnicy, filtrów powietrza, wydechu i wraz
    z katalizatorem.

    > Coz, zamowil dzialajcy kominek.

    Zamówił wykonanie kominka i kominek został wykonany.

    > Wykonawca nei poinformowal go, ze
    > postawienei samego kominka bez nawiewu sprawi, ze kominek nie vbedzi
    > euprzyjemnial a obrzydzal zycie. Jako specjalista to wykonawca, nei

    Widocznie wykonawca założył, że ma do czynienia z dorosłym człowiekiem,
    a nie dzieckiem lub półdebilem.

    > klient, wie, ze nawiew jest konieczny do wlasciwego funkcjonowania
    > kominka. Wiec teraz klient czuje sie wyruchany. Bo nikt mu nie

    Sęk w tym, że ten klient szuka sposobu jak wyruchać wykonawcę.
    Widać to jak na dłoni już w pierwszym poście.
    Zamówił kominek, a chce żeby przy okazji mu cały dom postawić.

    > powiedzial, ze przed postawieneim kominka musi zamowic inna ekipe od

    Cóż - może mieć pretensje tylko do siebie.
    I jakoś mi się nie chce wierzyć, że ktoś sobie wpada na pomysł "chcę
    kominek" i nie poczyta ani nie wypyta się z czym to się je, jakie to ma
    wady oprócz zalet itd. itp.
    A jeżeli ktoś taki jest to trudno - może mieć pretensje tylko do siebie.

    > Uwazam, ze od tego jest specjalista ktoremu _PLACE_ za jego prace i
    > know-how, zeby to on sie zajmowal takimi rzeczami i upewnial sie, czy
    > klient jest pewny, ze chce wybudowac cos co nie zadziala.

    Widzisz - jedni uważają klientów za debili inni nie.
    Widać ten nie uważał klienta za debila, któremu trzeba wszystko tłumaczyć.
    A może próbował zagaić a grim go zabił warczeniem?
    Tego nie wiemy i nie ma co gdybać - swoją robotę zrobił.

    > Coz, lepiej chyba tak, niz zeby sie ktos poparzyl, nie?

    Nie. Nie jest tak lepiej.
    Nawet gdyby ktoś - jakiś debil? - się poparzył.
    Doświadczenie, że gorąca herbata rozlana na spodnie robi bardzo bolesne
    "bubu" zdobywa się we wczesnym dzieciństwie i dobrze to się sobie
    zapamiętuje.
    Natomiast przyjmowanie, że społeczeństwo jest zaludnione przez debili
    jest nie do przyjęcia i powoli staje się nie do zniesienia.

    Już tylko czekam kiedy przy zakupie chleba usłyszę - "przed spożyciem
    zapoznaj się z ulotką lub skonsultuj z farmaceu... ops...psychiatrą",
    albo na drzwiach aut będą obowiązkowe nalepki:
    "UWAGA! Jazda grozi śmiercią"

    pozdrawiam
    Arek

    --

    www.arnoldbuzdygan.com

  • 58. Data: 2008-05-12 09:06:40
    Od: Sebcio <s...@n...com>

    Robert Tomasik pisze:

    > Przepisu nie znajdziesz. Ale zobacz do dokumentacji kominka, albo
    > skontaktuj się z producentem.

    Znajdzie, tyle że nie ma obowiązku doprowadzania powietrza z zewnątrz.
    To że współcześnie każdy takowe doprowadzenie robi (tyle że już na
    etapie wylewek), to tylko zdrowy rozsądek.

    Rozporządzenie MI w sprawie warunków jakim powinny odpowiadać budynki i
    ich usytuowanie mówi jasno - ma być zapewniony przepływ 10m3/h na każdy
    kilowat mocy cieplnej. To wszystko - nie ma tu znaczenia w jaki sposób
    to powietrze zostanie dostarczone; może to być doprowadzenie powietrza
    osobnym przewodem do paleniska, może to być powietrze pobierane z
    pomieszczenia.

    Nie podlega wątpliwości że firma montująca kominek zachowała się
    nieprofesjonalnie, nie informując klienta że taki rodzaj wkładu przy tak
    szczelnej stolarce będzie powodował podciśnienie. To jednak nie może być
    podstawą do roszczeń, ponieważ wina stanu rzeczy nie leży w kominku lecz
    w innych elementach domu, np. nieefektywnej wentylacji.

    A może np. w domu stosowane są wentylatorki wyciągowe w kuchni/łazience ?

    --
    Pozdrawiam,
    Sebcio

  • 59. Data: 2008-05-12 09:16:47
    Od: Sebcio <s...@n...com>

    Robert Tomasik pisze:

    > Nie zgodzę się z Tobą. Majster ma dołożyć niezbędnej staranności, by
    > wybudować kominek działający w zastanym miejscu.

    No i zrobił to. Wystarczy otworzyć okno, by kominek zaczął działaś
    prawidłowo. Jeśli klient życzy sobie aby nie trzeba otwierać okna, za
    dodatkową opłatą majster powinien zrobić doprowadzenie powietrza z
    zewnątrz. Koniec, kropka.

    Nawet profesjonalista od wentylacji nie jest w stanie ocenić dokładnie
    ilości powietrza dostępnej do spalania przed zamontowaniem kominka a co
    dopiero facet od kominków ? Dopiero po uruchomieniu kominka można
    pomierzyć przepływy na przewodach wentylacyjnych, zmierzyć podciśnienie
    w pomieszczeniu i *oszacować* braki powietrza. Dlatego też doprowadzenia
    powietrza do spalania robione są "na oko", z dużym zapasem.

    --
    Pozdrawiam,
    Sebcio

  • 60. Data: 2008-05-12 10:20:32
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Mikaichi pisze:

    > Imho jest. Moze to byc samochod napedzany sila miesni albo wiatrem ;)

    Sugeruję zapoznać się z definicjami. W słownikach oraz we właściwej ustawie.

    > Sytuacja z kominkiem i prawm jazdy jest podobna, o ile sprzedajacy
    > samochod *wie* ze klient nie ma prawa jazdy (...nie ma nawiewu, to
    > widac) i klient szykuje sie do wyjechania na ulice - wtedy sprzedawca
    > powinien zareagowac informujac o tym klienta.

    Dlaczego? To nie jego interes.

    > Taki prosty odruch.
    >
    > Taki sam jak nie pozwolenie pijakowi siasc za kierownice...

    Odruchy odruchami, ale na odpowiedzialność musi być przepis, a nie odruch.