  • 111. Data: 2011-06-21 00:09:29
    Temat: Re: Kodeks drogowy, rowerzysta.
    Od: sco <q...@g...com>

    W dniu 2011-06-20 23:01, Krystian Zaczyk pisze:

    > A we Wrocławiu zdarzają się w miejscach o dużym natężeniu podczas
    > awarii sygnalizacji. Można wtedy zobaczyć, jak wygląda w praktyce naturalna
    > jazda wyzwolonych z okowów znaków kierowców. ;-)
    >
    > Krystian

    Dlatemu zamiast wiekszych skrzyzowan musieli by postawic ronda. I to
    typowe ronda a nie tylko takie ze znaczkiem.

    Co do pokracznych rond:
    http://maps.google.pl/?ll=54.352092,18.648549&spn=0.
    000724,0.002411&t=h&z=19

    Manewr zawracania wjezdzajac z zachodu.
    Powiem tak, bez znakow nie ma szans, a i ze znakami codziennie ktos
    dostaje w bok albo w tylek.
    Zamieszanie, "2 pasy, 1, 3, znowu dwa", za krotki odcinek zeby sie
    zastanowic. Szczegolnie zabawne jest na ostatniej prostej. Pomijajac
    fakt ze mowie o zawracaniu, ale dajmy na to ze jadac prawym pasem chcesz
    zkrecic w lewo, a ktos zajmujacy lewy chce w prawo. Nie ma tej chwili
    zeby zerknac w lusterko bo jeszcze przed chwila - dopiero co -
    zauwazyles ze trzeba zjechac i zajac odpowiedni pas.

    Na tym rondzie mozna wsyzsktie mozliwe stluczki przerobic ;)
    Wiec puki co o braku znakow i sygnalizacji mozemy sobie pomazyc, a jak
    by ktos wpadl na pomysl zmiany tego to niech najpierw pomysli jak zrobic
    dobre ronda.

  • 112. Data: 2011-06-22 23:03:55
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 18 Jun 2011, Przemysław Adam Śmiejek wrote:

    > Ale jak to widzisz?

    Zwyczajnie.
    Patrzę w lewo - 200m do najbliższego auta.
    Patrzę w prawo - 150 m do zakrętu.
    No to przechodzę.

    Wersja na dziś obarczona jest koniecznością przyglądania
    się czy i gdzie policja stoi tudzież ryzykiem przeoczenia.

    Żeby nie było - te 200 m dalej jedzie cała kolumna.
    To jest *praktyka* znanego mi przejścia.

    I wciśnięcie przycisku (przez pieszego) działa tak:
    - opóźnienie (dla pieszego, acz przyznaję że jest to jeden
    z prawidłowych przypadków nieistotnego opóźnienia)
    - żółte (dla pojazdów)
    - czerwone (dla pojazdów), zielone dla pieszych
    - czerwone ....
    (kolumna dojeżdża i hamuje)
    - zielone migające dla pieszych
    - zmiana świateł
    - kulumna rusza

    Wyjaśnij mi - PO CO w takim przypadku pieszy wg przepisów
    POWINIEN zatrzymywać kolumnę?
    Bo ja, przyznaję, nie wiem.
    Rozumiem, że jak już kolumna jadzie, jedzie i końca nie
    widać. Albo i tak jest kilkudziesięciu pasażerów z autobusu.

    W jednym z miejsc Warszawy widziałem lepszy kwiatek
    (nie wiem czy jeszcze jest): dość spore opóźnienie dla
    pieszych. Szczyt głupoty.
    Działa to tak:
    - pieszy wciska przycisk. Nic.
    Nic.
    Nic.
    Pieszy patrzy: droga pusta.
    Nic.
    Pieszy patrzy: nie ma policji ;)
    Pieszy przechodzi.
    Nic.
    Czerwone dla samochodów.
    Dojeżdża kolumna.
    I stoi. Przed pustym przejściem.

    Normalnie - piękne.

    Mam kolejny raz dodać, że SĄ KRAJE w których NIE MA
    kary za przechodzenie na czerwonym? (za to jest kara
    za "utrudnienie ruchu" podczas takiego przechdzenia,
    niezależnie od kary za spowodowanie zagrożenia).

    pzdr, Gotfryd

  • 113. Data: 2011-06-22 23:06:31
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 18 Jun 2011, Krystian Zaczyk wrote:

    > Zapraszam Gotfrydzie do Wrocławia. Sa wszędzie, nawet na waskich chodnikach.
    > Wymuszają pierwszeństwo, czesto nawet bez zwalniania.

    A to zgoda - oburzenie rozumiem i ew. ściganie takoż.

    > Kiedyś tego nie było, a chodniki były miejscem, gdzie mozna było spokojnie
    > iść bez "oczu dookoła głowy".

    Pytanie: co się zmieniło?

    pzdr, Gotfryd

  • 114. Data: 2011-06-22 23:31:27
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    > Choćby po Zwycięstwa Strasse w większym ruchu.

    I tam rowerzyści jeżdżą przeganiając pieszych z chodnika??
    Z rzadka jeżdżę tą drogą i wiem że kostka od Tarnopolskiej
    do Wawrzyńca jest podła (a nowa kostka na odcinku do Mickiewicza
    też nieźle pogięta - czytelnikom wyjaśniam: tak, kostka Bauma
    NA JEZDNI), ale to by musiał być naprawdę szalony rowerzysta,
    żeby z "groźną" prędkością próbować przelatywać krawężniki :>
    (zaglądaczom na mapy objaśniam: Nadrzeczna i Wawrzyńaca leżą
    sporo NIŻEJ niż Tarnopolska i Mickiewicza, tam jest naturalna
    dolina potoku, a to oznacza Vmax na skrzyżowaniach właśnie,
    zero sensu do jazdy chodnikiem który ma wysokie krawężniki).

    Hm...

    > A gdzieś tydzień temu
    > byłem notorycznie obdzwaniany na tej drodze co idzie z Mikulczyc do
    > Rokitnicy, na wysokości kościółka ewangelickiego.

    Hm... nie kojarzą gdzie ma być jakiś kościółek - na Kopalnianej?
    (rzuć okiem na plan).

    [...]
    > A muszą jak szaleni?

    Tak, bo TYLKO do tej tezy z Twojego postu się odnosiłem!

    > Rowerzysta lawirujący rowerem pomiędzy pieszymi
    > zawsze będzie upierdliwością

    "Może być" dla ścisłości.
    Ale odniosłem się WYŁĄCZNIE do bardzo konkretnego cytatu
    z Twojego posta. Cytatu który otwiera niniejszy post,
    przeczytaj sobie co pisałeś.

    > Dowolnych.

    I z tego powodu kierówców też sugeruję "dowolnych":

    > Przecie nie odbieram prawa jazdy rowerzystom.

    Usiłujesz jednakowo utrudnić życie.
    I tym, którzy jeżdżą 10 kmph po chodniku ustępując pieszym
    i zachowując ostrożność, traktując ich na równi z tymi
    którzy po chodniku wykręcają piruety przy 30kmph,
    i tych z 30 kmph na jezdni, usiłując ich wysłać na śmieszkę.

    > Ba, sam jeżdżę na rowerze.

    Ale nie "komunikacyjnie".

    > Które coś?

    Takie coś, jak na przykład śmieszka przy Ofiar Katynia, od
    przystanku za cmentarzem w Mikulczycach do skrzyżowania
    z Krakowską.
    Kilka razy pisałem: tak, JEŚLI mam powody, to nią jadę.
    Od wiezienia rzeczy nieporęcznych poprzez "niebezpieczne"
    warunki atmosferyczne do przejazdu spacerowego.
    W pozostałych przypadkach... szkoda gadać.

    pzdr, Gotfryd

  • 115. Data: 2011-06-22 23:41:12
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 20 Jun 2011, Dominik & Co wrote:

    > W dniu 17-06-2011 15:46, Gotfryd Smolik news rzecze:

    > OK. Ale chyba o takim była mowa i takich jest większość?

    Niestety tak.

    > To jak tryumfalne wyskakiwanie "ale przecież

    :)
    Nie o to chodzi: owo zastrzeżenie pokazuje na czym polega
    absurd sytuacji.
    Można wziąć ciągnik i narzucić 30 kmph - nie ma sprawy.
    Ale "wyprzedzalny" rower? - w żadnym razie.

    > Przepraszam bardzo. Ja tylko cytowałem przepisy.
    >
    > _Proponowane przeze mnie rozwiązanie_, to _dopuszczenie_ ruchu
    > rowerów po chodniku (pod warunkiem zachowania szczególnej
    > ostrożności i ustępowania pierwszeństwa pieszym) i drodze.
    > Bez śmiesznych warunków pogodowo-prędkościowych.

    Rozumiem i podzielam.
    Z tym, że dyskusja była również o wersji odwrotnej: unikania
    NAKAZU jazdy ścieżkami spacerowymi.

    > Ale za to z karaniem np. za "niemanie" świateł.
    > Bo są rowery i rowery, rowerzyści i rowerzyści...

    Zgoda.

    Jeszcze trzeba wytępić powszechne "a kamizelkę miał?"
    Problem w tym, że też jeżdżę w kamizelce, szczególnie
    od jesieni od wiosny.
    Tyle, że z grubsza mam świadomość jakie zagrożenie to
    ze sobą niesie...

    > A budować _porządne_ DDR IMO i tak warto.

    Definicję "porządności" trzeba by ujawnić, bo IMHO to
    szczególnie łatwo o rozbieżność :)
    Na mój gust - "paski poboczowe", nie odróżniające
    się od jezdni, mogą być.
    W razie wyprowadzenia poza jezdnię - koniecznie przed
    każdym skrzyżowaniem "wlot" na jezdnię, pozwalajacy
    jechać we wszystkich kierunkach tak jak każdym pojazdem
    (w rozporządzeniu o urządzeniach drogowych jest konstrukcja
    "wprowadzenia" DDR na jezdnie zapobiegająca blokowania
    wjazdu - ze słupkiem krawędziowym *za* miejscem połączenia).
    Za dużo, za trudne (dla wielu).

    pzdr, Gotfryd

  • 116. Data: 2011-06-23 02:05:42
    Temat: [OT]Re: Kodeks drogowy, rowerzysta.
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (23.06.2011 01:41), Gotfryd Smolik news wrote:
> [...]
    > Problem w tym, że też jeżdżę w kamizelce, szczególnie
    > od jesieni od wiosny.
    > Tyle, że z grubsza mam świadomość jakie zagrożenie to

    Jeżdżenie w kamizelce (odblaskowej jak sądzę) niesie jakieś zagrożenie?
    Czy pogubiłem się w twoich wywodach?

    p. m.

  • 117. Data: 2011-06-23 10:26:18
    Temat: Re: [OT]Re: Kodeks drogowy, rowerzysta.
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 23 Jun 2011, mvoicem wrote:

    > Jeżdżenie w kamizelce (odblaskowej jak sądzę) niesie jakieś zagrożenie?

    Tak.
    Oprócz iluś tam składowych zmniejszających zagrożenia.
    Inne zagrożenia, dla uściślenia - stwierdzenie obecności rowerzysty,
    bo tu zgoda.

    > Czy pogubiłem się w twoich wywodach?

    Nie!
    :)

    .
    .
    .

    No dobra, to była złośliwa wersja: "grupowicz otrzymuje odpowiedzi
    TYLKO na te pytania które zadał".
    Poważny problem sprawia traktowanie roweru jako trwałego elementu
    krajobrazu ;) (znaczy: nieruchomego), i Twoje zdziwienie jest
    skutkiem takiego właśnie założenia: że wystarczy zauważyć gdzie
    rowerzysta *jest*, aby było bezpiecznie.
    Wersja rozszerzona: jakie manewry przyczyniają się do większości
    wypadków, co wtedy jest konieczne i obowiazkowe, a co wtedy widać
    mimo dochowania obowiązku?

    Hint: maskowanie.
    Doskonale widoczny tułów, a raczej kamizelka na tym tułowiu.
    I ręka. Ta już niekoniecznie (widoczna, a raczej: "zauważalna").

    pzdr, Gotfryd

  • 118. Data: 2011-06-23 10:43:40
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    > Hint: maskowanie.

    Jesteś mistrzem w maskowaniu odpowiedzi w taki sposób, aby pytający na
    pewno nie domyślił się o co chodzi :)

    --
    Liwiusz

  • 119. Data: 2011-06-23 12:17:14
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (23.06.2011 12:26), Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    > skutkiem takiego właśnie założenia: że wystarczy zauważyć gdzie
    > rowerzysta *jest*, aby było bezpiecznie.

    Moje zdziwienie jest skutkiem założenia, że lepiej wiedzieć że na
    kolizyjnym mamy rowerzystę niż nie wiedzieć :).

    Jeżeli widzę przed sobą kamizelkę, to wiem że tam jest albo rowerzysta
    albo pieszy, więc automatycznie włączam "szczególną ostrożność".

    Prędzej czy później zauważę go w światłach i bez kamizelki, ale może już
    być za późno żeby szczególna ostrożność zadziałała.

    Moje zdziwienie jest także skutkiem tego, że nie rozumiem co ma
    kamizelka do traktowania rowerzysty jako nieruchomego punktu krajobrazu.

    p. m.

  • 120. Data: 2011-06-23 14:34:22
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 23 Jun 2011, mvoicem wrote:

    > Moje zdziwienie jest skutkiem założenia, że lepiej wiedzieć że na kolizyjnym
    > mamy rowerzystę niż nie wiedzieć :).

    :)
    Tego nie podważam.

    > Jeżeli widzę przed sobą kamizelkę, to wiem że tam jest albo rowerzysta albo
    > pieszy, więc automatycznie włączam "szczególną ostrożność".
    >
    > Prędzej czy później zauważę go w światłach i bez kamizelki,

    Nie o tym mowa - prędzej o przypadku z prawidłowym oświetleniem.
    Widząc *tylko* lampkę statystyczny kierujący jednak będzie usiłował
    dociec co ona oznacza.
    Widząc duży płat korpusu, może nie wykazać się ową szczególną
    ostrożnością i nie wnikać w to czy i co kierujący rowerem sygnalizuje.
    Kolizje przy prostej jeździe to jednak mały ułamek, jak Ci się
    chce odszukać statystyki (linki były na .rowery), to dojdziesz,
    że brak oświetlenia/widoczności to drobiazg.

    > ale może już być
    > za późno żeby szczególna ostrożność zadziałała.

    Ale ja nie zmierzałem w stronę cichociemnych, którzy rzecz jasna
    na drogach występują!
    Masz zgodnie z przepisami oswietlony rower, z lampkami, oraz
    gościa z kamizelką. W obu wersjach: kamizelka i lampki oraz
    bez lampek :)

    > Moje zdziwienie jest także skutkiem tego, że nie rozumiem co ma kamizelka do
    > traktowania rowerzysty jako nieruchomego punktu krajobrazu.

    Ano to, całkiem sporo kierowców najwyraźniej przyjmuje taki p. widzenia.
    To zaś prowadzi do obaw, że zadowolą się poprowadzeniem trajektorii
    niekolizyjnej do aktualnej pozycji, nie wnikając w to czy i w którą
    stronę rower jedzie i czy rowerzysta coś sygnalizuje.

    Jakby zaś nie patrzeć, istotna większość wypadków z udziałem rowerzystów
    to nieustąpienie pierwszeństwa.
    Wśród nich niewielka większość (!) to wina "nierowerowych" uczestników
    ruchu, mimo że podejrzewam sporą liczbę ciemną dla przypadków winy
    nierowerzysty: przy kolizji bez strat w ludziach metoda "na dogadanie
    się" ma wcale niemałe wzięcie, obie strony oszczędzają czasu na policję
    a finansowo zostają do zainwestowania środki z prawdopodobnego
    mandatu ;)

    Stąd właśnie obawy wyżej: JEŚLI coś promować, to chyba bardziej
    byłoby wskazane coś co wisiałoby na łokciach :)

    Coś jeszcze: nie wiem po jakim terenie jeździsz i gdzie tych rowerzystów
    widujesz. Bo oczywiście w mieście "zlokalizowanie" w zasadzie
    wystarczy: sylwetkę na ogół widać na tyle dobrze, że wyciągnięta
    ręka również nie powinna ujść uwadze.
    W nieoświetlonym miejscu... będzie trudniej.

    pzdr, Gotfryd