  • 1. Data: 2005-08-30 21:39:48
    Temat: Kąt ustawienia fotoradaru a legalność jego pomiarów
    Od: "bartosz" <b...@w...wywal.pl>

    Witam wszystkich,

    czy ktoś z Was przerabiał może przed sądem grodzkim kwestię właściwego kąta
    ustawienia fotoradaru względem osi jezdni? Ostatnio miałem okazję obejrzeć
    świadectwo legalizacji (czy jak tam się nazywa ten papierek) fotoradaru i
    było tam podane, że kąt ten powinien wynosić 22 stopnie, przy czym nie
    podano żadnej tolerancji tego parametru - np. dla temperatury podano
    szerokie zakresy pracy urządzenia. Wnioskuję stąd, że teoretycznie kąt 22
    stopnie musi być ustawiany dość precyzyjnie, co raczej nie jest wykonywane w
    czasie rozstawiania całego ustrojstwa (kątomierzy chyba nie stosują?), a byc
    może nie jest nawet osiągalne. Czy może ktoś podważał przed sądem wynik
    pomiaru prędkości, powołując się na niemożność precyzyjnej nastawy owego
    kąta?

    Pzdr
    Bart

  • 2. Data: 2005-08-30 22:28:33
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "bartosz" <b...@w...wywal.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    wynik
    > pomiaru prędkości, powołując się na niemożność precyzyjnej nastawy

    A tam czasem nie jest napisane, że to kąt do legalizacji? Przy tym
    kącie się legalizuje, co nie znaczy, że ma przy takim pracować.

    Generalnie błąd wskazania prędkości radaru można z łatwością obliczyć
    ze wzoru:

    Błąd = (1 - cos(kąt))

    Dla 22 stopnia wyniesie to niewiele ponad 7%. Przy czym problem polega
    na tym, że im dalej od osi jezdni ustawi się radar, tym pokazuje
    mniejszą prędkość, bo on mierzy składową prędkości w kierunku ku
    radarowi.

    Nie wiem, czy czasem właśnie przy takim kącie nie jest legalizowany
    radar. Stąd wynika, że istnieje pewna tolerancja (bodaj 12%) w karaniu
    przekroczenia. Ta tolerancja obejmuje tolerancję wskazań radaru (który
    przy legalizacji na 22 stopnie może do tych 7% podawać wyższy wynik,
    gdyby mierzyć centralnie od przodu) oraz tolerancję wskazań
    szybkościomierza.

  • 3. Data: 2005-08-31 07:33:01
    Od: "Leszek" <l...@n...fm>

    > Nie wiem, czy czasem właśnie przy takim kącie nie jest legalizowany
    > radar. Stąd wynika, że istnieje pewna tolerancja (bodaj 12%)

    Nie ma zadnej tolerancji. Większy kąt jest na korzyść kierowcy. Ale tolerancji
    nie ma żadnej. Widziałem na śląsku robione zdjęcia 76/70 i karanych za to
    kierowców.

    --
    Pozdr
    Leszek

  • 4. Data: 2005-08-31 08:37:52
    Od: "bolo" <b...@i...pl>

> [...]

    > może nie jest nawet osiągalne. Czy może ktoś podważał przed sądem wynik
    > pomiaru prędkości, powołując się na niemożność precyzyjnej nastawy owego

    Zgodnie z najnowszymi interpretacjami, kazdorazowo ustawiajac fotoradar (nie
    wazne, czy w nowym miejscu czy w miejscu w ktorym byl tydzien temu) policja
    ma obowiazek dokonac PONOWNEJ legalizacji

    BTW w USA jest tak, ze poza fotoradarem legalizacja (homologacja) musi byc
    rowniez wydana dla drogi na ktorej pomiarow sie dokonuje
    nie mozna przeciez stwierdzic ze jakies urzadzenie nie powoduje zaklucen
    albo ze za drzewem nie znajduje sie wiatrak ktory falszuje odczyty. czy w PL
    nie dalo by sie tez jakiegos podobnego zapisu doszukac?

    pozdrawiam
    bolo

  • 5. Data: 2005-08-31 08:44:52
    Od: badzio <b...@n...epf.pl>

    bolo napisał(a):
    > Zgodnie z najnowszymi interpretacjami, kazdorazowo ustawiajac fotoradar (nie
    > wazne, czy w nowym miejscu czy w miejscu w ktorym byl tydzien temu) policja
    > ma obowiazek dokonac PONOWNEJ legalizacji
    Byl juz ten temat poruszany na grupie, do tego artykuly prasowe i
    wnioski byly chyba inne. Moglbys podac link do jakiegos zrodla na ktorym
    sie opierasz?

    --
    Michal "badzio" Kijewski
    JID: badzio(at)chrome(dot)pl

  • 6. Data: 2005-08-31 09:08:38
    Od: "Leszek" <l...@n...fm>

    Użytkownik "badzio" <b...@n...epf.pl> napisał w wiadomości

    > Moglbys podac link do jakiegos zrodla na ktorym sie opierasz?

    W maglu mówili;))

  • 7. Data: 2005-08-31 20:45:20
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "bolo" <b...@i...pl> napisał w wiadomości
    > Zgodnie z najnowszymi interpretacjami, każdorazowo ustawiając
    fotoradar (nie
    > ważne, czy w nowym miejscu czy w miejscu w którym był tydzień temu)
    policja
    > ma obowiązek dokonać PONOWNEJ legalizacji

    To są nie tyle "najnowsze interpretacje", co pojedyncza wypowiedź
    kogoś z mar i wag, która została totalnie skrytykowana przez
    większość.

  • 8. Data: 2005-08-31 20:48:27
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Leszek" <l...@n...fm> napisał w wiadomości

    > Nie ma żadnej tolerancji. Większy kąt jest na korzyść kierowcy. Ale
    tolerancji
    > nie ma żadnej. Widziałem na Śląsku robione zdjęcia 76/70 i karanych
    za to
    > kierowców.

    Przyznam, że nie znalazłem podstawy prawnej tych tolerancji. nie
    wykluczam, ze może to być miejscowa interperatcja kierownictwa
    jednostki. Postaram się dowiedzieć z czego ona wynika i poinformować,
    bo raczej tajne to nie jest.

  • 9. Data: 2005-08-31 22:09:46
    Od: "bartosz" <b...@w...wywal.pl>

    > A tam czasem nie jest napisane, że to kąt do legalizacji? Przy tym
    > kącie się legalizuje, co nie znaczy, że ma przy takim pracować.

    Tu właśnie nie mam pewności, ale w takim razie po cóż legalizować fotoradar
    na konkretny kąt, skoro mógłby pracować przy innym jego ustawieniu? Sądzę
    (tak jak dalej pisze Leszek), iż odchyłka od kąta 22 stopnie wpływa istotnie
    na wynik pomiaru. W szczególności - policjant czy inny strażnik miejski może
    celowo ustawić kąt np. na 15 stopni i w ten sposób poprawić sobie statystykę
    wystawianych mandatów... Nikt niczego nie udowodni - takiej różnicy w kątach
    ze zrobionego pojazdowi zdjęcia raczej nie da się wychwycić. A nawet jeśli
    będzie chciał być uczciwy :), to w zasadzie jak może ustawić żądany kąt? Czy
    fotoradary są wyposażone w jakiegoś rodzaju kątomierze? Jeśli tak, to jaką
    dokładnością one dysponują?

    Problem jest ciekawy z prawnego punktu widzenia. Faktycznie, słychać tu i
    ówdzie o aptekarskim podejściu funkcjonariuszy do otrzymanych fotoradarem
    wyników pomiaru prędkości. Może w takim przypadku warto wykazać się równie
    wielką skrupulatnością (a i odrobiną pieniactwa ;)) i spróbować swoich szans
    przed sądem, zwłaszcza w przypadku przekroczenia prędkości o 10 - 20 km/h?

    Pozdrawiam
    Bart

  • 10. Data: 2005-09-01 15:09:12
    Od: "Leszek" <l...@n...fm>

    > W szczególności - policjant czy inny strażnik miejski może celowo ustawić kąt
    > np. na 15 stopni i w ten sposób poprawić sobie >statystykę

    Jaką statystykę?? Więcej zdjęć=więcej roboty.
    Oni się modlą o awarię ustrojstwa.