  • 41. Data: 2022-01-08 23:52:14
    Temat: Re: Kasowanie emaili przez operatorów
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 08.01.2022 o 15:21, Kviat pisze:

    > Bajki o robieniu takiego grafu z treści kopii
    > roboczych (sic!) to możesz dzieciom opowiadać.

    Wstrzymaj konie! Niedługo po atakach na WTC czytałem jakiś artykuł, że
    służby USA miały przez pewien czas problem z ustaleniem jak kontaktują
    się ze sobą członkowie pewnej organizacji terrorystycznej. Do czasu aż
    wpadli na to, że tamci używali właśnie kopii roboczych.

    > Z logów możesz się dowiedzieć kto, do kogo i ile razy wysyłał maile, gdy
    > ten mail dawno został skasowany, a miejsce po nim na dysku został
    > wielokrotnie zapisany gołymi babami

    I co takie logi pokażą w przypadku wykorzystania kopii roboczych?

  • 42. Data: 2022-01-09 00:27:12
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-01-08, nadir <n...@h...org> wrote:

> [...]
    > się ze sobą członkowie pewnej organizacji terrorystycznej. Do czasu aż
    > wpadli na to, że tamci używali właśnie kopii roboczych.

    Ale jak używali kopii roboczych w kontekscie serwera e-mail?

    A kopii zapewne może być całe stado jeśli ssystem plików jest typu COW
    (copy on write), nie wiem jednak jak z powszechnością używania takich
    systemów u większych operatorów.

    --
    Marcin

  • 43. Data: 2022-01-09 00:33:37
    Od: nadir <n...@h...org>

    > Operatorzy twierdzą, ze nie mają takich danych.

    No bo skoro prawo ich do tego nie zmusza, to nie mają i tego się
    trzymają. No ale żeby ułatwić sobie robotę, a programy i sprzęt na to
    pozwalają, to czemu nie?
    Tylko proszę nie pisz, że to złamanie jakiegoś RODO czy innego gówna,
    które ma niby chronić czyjąś prywatność, a tak na prawdę to różne urzędy
    i instytucje państwowe same słabo go przestrzegają.

    > Zauważ, ze obowiązek
    > wiedzieć mają operatorzy telekomunikacyjni.

    Zauważ, że teraz operator telekomunikacyjny, to takie trochę nie wiadomo
    co, potworzyły się różne oligopole. Czy taki M$, Facebook albo Google,
    to operatorzy telekomunikacyjni? Chyba nie? A świadczą połączenia nie
    tylko audio, ale i wideo, i na dodatek ciul wie pod jaką jurysdykcję
    podlegają.

    > Niepokoi mnie ta Twoja pewność, ale cóż mogę poradzić?

    Pracowałem u operatora, zajmowałem się bilingami oraz inżynierią ruchu,
    stąd moja pewność. Co prawda dawno to było, a i charakter danych i
    połączeń się zmienił od tamtego czasu, ale myślę, że nadal analizuje się
    ruch. Kiedyś telefoniczny, teraz IP.
    Chociaż jak widzę jak od jakichś dwóch lat działa ten internet u różnych
    operatorów, to mam wątpliwości, czy ktoś faktycznie się jeszcze takimi
    rzeczami przejmuje.

    > Naprawdę podejrzewasz, że w zależności do tego, czy email wysyłam do
    > serwera onet.pl, czy neostrada.pl, to one idą innym kabelkiem i trzega
    > dbać o ich grubość?

    Przecież tu nie chodzi o rozbijanie się na drobne; czy to mail, czy www,
    czy YT, tylko ogólnie, gdzie się ruch przytyka i jak usprawnić jakość
    usług/połączeń. Może gdzieś właśnie trzeba pogrubić jakiś kabelek?

  • 44. Data: 2022-01-09 00:52:55
    Od: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>

    > Nie wiem. Nie było to przedmiotem mojej troski i nie chciało mi się tego
    > dochodzić.

    > Nie tworzyła, ale nie mogłem tego wykluczyć na początkowym etapie. W
    > przeciwieństwie do niektórych na tej grupie nie wiem wszystkiego i
    > staram się działać tak, by zapobiec skutkom swojej niewiedzy. >

    To, że nie łapiesz ironii już wiedziałem.
    Ale to, że milicja do takich spraw deleguje ludzi, którzy nie bardzo
    wiedzą co i dlaczego robią... no to tym mnie zaskoczyłeś.
    A może i też nie.

    > Odzyskiwali dane z tzw. "wolnej przestrzeni" i tam te dane były
    > wielokrotnie replikowane. Po za tym nie sądzę, by jakikolwiek tego typu
    > serwer nie działał bez automatycznego replikowania.

    Nie sądzisz? Czy wiesz?
    Po kimś, kto się tym zajmuje w tak poważnych sprawach (bo chyba
    hobbystycznie tego nie robiłeś dla cioci, która maila zgubiła?)
    spodziewałbym się, że wie cokolwiek o serwerach email.

    > Serwer NAS, to chyba
    > minimum bezpieczeństwa.

    Z ciekawości, jakiż to serwer pocztowy replikuje wielokrotnie emaile na
    "wolnej przestrzeni"... tego samego dysku? Nic wcześniej nie
    wspomniałeś, że szukałeś dubli na kilku dyskach równocześnie...

    Nie wspominając o tym, że gdyby jakiś serwer pocztowy robił duble maili
    w jakimś mitycznej "wolnej przestrzeni" i to "wielokrotnie
    replikowane"... to znaczy, że to szalony serwer i raczej długo by sobie
    nie popracował w serwerowni. Albo szalony admin. Czego oczywiście
    wykluczyć nie mogę.

    > W sumie dobrze myślałeś. Ale część ludzi korzysta do pisania email
    > przykładowo a oprogramowania WEB-owego,

    Tak, tak. A serwer tworzy pierdyliard kopii roboczych w "wolnej
    przestrzeni" i replikuje w pierdylionie egzemplarzy w "wolnej
    przestrzeni" wysłanego maila.

    > a nie programu pocztowego, a to
    > działa na serwerze. >

    Jak na to wpadłeś?

    > Tyle, że jeśli serwer stoi w Europie, to szybciej te dane wyciągniesz z
    > tych emaili :-)

    No pewnie. Z tzw."wolnej przestrzeni"... nadprzestrzeni chyba.
    Choćby i stał u ciebie na półce, to nie wyciągniesz z kopii roboczej
    maila danych, których tam nie ma, choćby nie wiem w ilu pierdyliardach
    egzemplarzy byłby na tym dysku zreplikowany.

    I z ciekawości zapytam.
    Po kopię tego dysku do analizy pojechałeś do Europy, czy przysłali ci
    całego NASa do paczkomatu? Już widzę jak obliczasz te sumy kontrolne na
    dysku serwera stojącego gdzieś w Europie... 0202122 nadal działa?

    Powrotu do zdrowia życzę.
    Piotr

  • 45. Data: 2022-01-09 01:18:09
    Od: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>

    W dniu 08.01.2022 o 23:52, nadir pisze:

> [...]
    > wpadli na to, że tamci używali właśnie kopii roboczych.

    > I co takie logi pokażą w przypadku wykorzystania kopii roboczych?

    Nic, jeżeli te maile nie wychodziły z serwera (ani nie wchodziły na serwer).

    Potrafię sobie wyobrazić, że ktoś tworzy wersję roboczą, zapisuje.
    Ktoś inny loguje się na skrzynkę, z innego miejsca na świecie i czyta
    kopię roboczą. To nie jest rocket science.
    W logach widać skąd i kiedy ktoś logował się do skrzynki.
    Ale to jakby log czegoś innego i inny plik z logiem.

    Jeżeli te robocze maile nadal byłyby w skrzynce, to po dacie i godzinie
    zapisu można to skorelować z zapisem logów z logowań do skrzynki i
    jakieś wnioski wyciągnąć.

    Ale gdy ta kopia robocza tego emaila została skasowana (i nadpisana
    gołymi babami) i nie ma jakichś kopii zapasowych konta, to z tych logów
    można się co najwyżej dowiedzieć skąd i kiedy ktoś się logował na skrzynkę.

    Tomasik pisał o grafie (od kogo, do kogo wysłanych, IP, godzina...)
    wyciąganych z treści maila... W opisywanym przez Ciebie przypadku też
    nie miałby szans wyciągnięcia takich danych z tej kopii roboczej.
    Jeszcze nie słyszałem o istnieniu serwera pocztowego (ani o istnieniu
    takiego szalonego admina), który by zapisywał w treści maila (roboczego,
    czy nie roboczego) skąd i kiedy nastąpiło logowanie do skrzynki pocztowej.

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 46. Data: 2022-01-09 02:25:57
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-01-08, nadir <n...@h...org> wrote:
> [...]
    > stąd moja pewność. Co prawda dawno to było, a i charakter danych i
    > połączeń się zmienił od tamtego czasu, ale myślę, że nadal analizuje się

    Ruch się z pewnością analizuje, tylko nie do końca rozumiem po co do
    tego zbietanie danych adresowym mejli i to w postaci tabelek. Również,
    jaki jest sens robić to w ten sposób gdy ten ruch nie zależy od danych
    adresowych a od fizycznego położenia serwerów i odpowiednich rekordów
    dns/mx w tym wypadku?

    > Przecież tu nie chodzi o rozbijanie się na drobne; czy to mail, czy www,
    > czy YT, tylko ogólnie, gdzie się ruch przytyka i jak usprawnić jakość
    > usług/połączeń. Może gdzieś właśnie trzeba pogrubić jakiś kabelek?

    No ale po co do tego nagłówki e-mail? Zresztą przy obecnej wielkości
    ruchu to raczej nikt takich logów pod kątem obciążenia nie przegląda a
    analiza jest wykonywana na jakiś load balancer'ach z póżniejszą
    redystrybucją geograficzną pomiędzy poszczególne serwery, a nie
    pogróbianiem kabelków.

    Nie znam się tak do końca na tym, ale MZ jedyny współczesny sens zabawy
    z logami e-mail to kwestie diagnostyki, bezpieczeństwa i spamu.

    --
    Marcin

  • 47. Data: 2022-01-09 10:33:36
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

> [...]
    > jaki jest sens robić to w ten sposób gdy ten ruch nie zależy od danych
    > adresowych a od fizycznego położenia serwerów i odpowiednich rekordów

    Ja takich tabelek, czy logów nie widziałem, ale może ktoś w tym widzi sens.

> [...]
    > Nie znam się tak do końca na tym, ale MZ jedyny współczesny sens zabawy
    > z logami e-mail to kwestie diagnostyki, bezpieczeństwa i spamu.

    Tylko tu z kolei sądzę, że nikt mnie gromadzi danych archiwalnych, tylko
    na bieżąco sobie wyciąga do tabelki - przykładowo ilość wysłanych
    emaili, by spamera złapać. Na co mu odbiorcy? Zapisuje dla danego konta
    - powiedzmy - ilość wysłanych emaili i ilość adresatów.

    --
    Robert Tomasik

  • 48. Data: 2022-01-09 11:26:31
    Od: nadir <n...@h...org>

> [...]
    sens robić to w ten sposób gdy ten ruch nie zależy od danych
    > adresowych a od fizycznego położenia serwerów i odpowiednich rekordów

    Nie chodzi o to żeby każdy logował wszystko tylko ten odcinek, za który
    odpowiada. Dostawca poczty nagłówki, dostawca internetu ruch w sieci,
    operator telekomunikacyjny bilingi. No a że są miejsca gdzie te biznesy
    się łączą/przecinają, to może wyjść, że ktoś loguje wszystko.

    > a nie pogróbianiem kabelków.

    Taka ironia to była. Trzeba coś gdzieś zrobić, żeby było lepiej.

    > Nie znam się tak do końca na tym, ale MZ jedyny współczesny sens zabawy
    > z logami e-mail to kwestie diagnostyki, bezpieczeństwa i spamu.

    To też, ale w czasach gdy email stał się też formą komunikacji
    urzędowej, to chyba warto by to przechowywać, przynajmniej tak samo
    długo jak Poczta Polska przechowuje swoje dane o listach poleconych.
    No bo jaka jest teraz różnica między papierowym listem poleconym a emailem?

  • 49. Data: 2022-01-09 11:29:17
    Od: nadir <n...@h...org>

    > Ale jak używali kopii roboczych w kontekscie serwera e-mail?

    Różne osoby pisały sobie wiadomości w kopiach roboczych, ale wiadomości
    w ogóle nie wchodziły/wychodziły do/z serwera.

  • 50. Data: 2022-01-09 12:02:04
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 09.01.2022 o 01:18, Kviat pisze:

    > To nie jest rocket science.

    No i właśnie dlatego, że to takie proste, to takie trudne.

    > W logach widać skąd i kiedy ktoś logował się do skrzynki.
    > Ale to jakby log czegoś innego i inny plik z logiem.

    Pewnie dlatego służby miały problem, szukali nie w tych logach.
    Zresztą wiadomo było, że jakoś się komunikują tylko nie było wiadomo jak.

    > W opisywanym przez Ciebie przypadku też
    > nie miałby szans wyciągnięcia takich danych z tej kopii roboczej.

    Jak to nie? Cyklicznie lub po każdym zalogowaniu/wylogowaniu użytkownika
    jego katalog "kopie robocze" jest archiwizowany. Tylko trzeba na to wpaść.
    No a potem może robi się z tego grafy? Nie wiem bo nie bawiłem się w
    takie rzeczy.

    > Jeszcze nie słyszałem o istnieniu serwera pocztowego (ani o istnieniu
    > takiego szalonego admina), który by zapisywał w treści maila (roboczego,
    > czy nie roboczego) skąd i kiedy nastąpiło logowanie do skrzynki pocztowej.

    Pewnie, że z góry, dla wszystkich się tego nie robi, ale jak już wiesz
    czego i gdzie szukać, to czemu nie?