  • 21. Data: 2022-01-07 00:36:54
    Temat: Re: Kasowanie emaili przez operatorów
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 06.01.2022 o 23:29, nadir pisze:

    > Bezprawnym przetwarzaniem czego, nagłówków maili, które serwer pocztowy
    > generuje sam z siebie? To teraz pomyśl czy Poczta Polska przechowuje
    > elektronicznie lub papierowo dane nadawców i odbiorców listów, na
    > przykład poleconych?

    I prawo pocztowe na to pozwala. Natomiast podaj mi sens przetwarzania
    osobno informacji o tym kto, do kogo napisał? Bo oczywiście - jak
    pisałem - da się te dane wyciągnąć z emaili. Ale po co przetwarzać te
    dane w jakiejś osobnej bazie?

    > Też tego nie zagłębiałem, ale nie wykluczam że prawo
    > pocztowe/telekomunikacyjne mogło wymagać.

    A znasz taki przepis?

    > To był mały, lokalny, dostawca internetu, nawet nie wiem co się teraz z
    > nim dzieje. Ale to nie ma znaczenia, serwery, nie tylko pocztowe
    > zbierają i generują różne logi. Nie wiem czy jest jakiś maksymalny i
    > minimalny czas retencji logów, który jest z góry narzucony przez prawo?

    O ile wiem, to nie ma.

    --
    Robert Tomasik

  • 22. Data: 2022-01-07 09:22:20
    Od: Tomasz Kaczanowski <kaczus@_wiadomo_.onet.pl>

    W dniu 06.01.2022 o 17:07, Robert Tomasik napisał:

    > O usuwaniu emaili z foldera usunięte oczywiście masz rację. Ale to nie
    > jest ich bezpowrotne usunięcie w praktyce.

    Jeśli partycja jest szyfrowana to jest bezpowrotne, chyba, że jest to
    standardowa partycja, to można znaleźć informacje

    > Pewny tego jesteś? Bo kilka razy dane z takich serwerów analizowałem i
    > nie spotkałem się z przechowywaniem osobno nagłówków. Albo mamy coś w
    > rodzaju msg, albo nie mamy nic. Są specjalne programy, które na
    > szybkiego wyciągają dane z nagłówków, by to jakoś analizować (np. LINK
    > od AGH), ale to programowo się obsługuje. Na serwerze leżą pliki email.

    To, że maile możesz trzymać w wersji raw, to jedno, nagłówki jednak
    często tak czy inaczej trzyma się dodatkowo osobno, bo są częściej
    używane. Zazwyczaj trzyma się je w jakiejś bazie danych, dzięki temu
    przeszukanie maili nie trwa wieków....
    --
    http://zrzeda.pl

  • 23. Data: 2022-01-07 11:32:18
    Od: Krzysztof kw1618 <k...@g...pl>

    W dniu 2022.01.06 o 16:59, nadir pisze:

    > A Google i MS, to nie?

    To znaczy mają skończoną ilość miejsca, ale dla nich uruchomić kolejne
    serwery to nie problem. Pewnie tego nie robią a nadpisują stare dane.

  • 24. Data: 2022-01-07 12:32:58
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-01-07, Tomasz Kaczanowski <kaczus@_wiadomo_.onet.pl> wrote:

    > Jeśli partycja jest szyfrowana to jest bezpowrotne, chyba, że jest to
    > standardowa partycja, to można znaleźć informacje

    Przecież operator nie będzie tego mejla szukał na jakiejś zewnętrznej
    maszynie, a w normalnych warunkach z odszyfrowanym woluminem widocznym
    dla systemu plikow i dowolnego innego programu z odpowiednimi prawami
    dostępu, jako zwykłe urządzenie blokowe. Więc jak najbardziej odzyska.

    --
    Marcin

  • 25. Data: 2022-01-07 13:48:32
    Od: Tomasz Kaczanowski <kaczus@_wiadomo_.onet.pl>

> [...]
    > dla systemu plikow i dowolnego innego programu z odpowiednimi prawami
    > dostępu, jako zwykłe urządzenie blokowe. Więc jak najbardziej odzyska.

    Partycja szyfrowana ma to do siebie, że zmiana na niej powoduje
    nadpisanie danych. Więc o ile Rober miał zapewne na myśli, że wiele
    filesystemów przy usuwaniu pliku unieważnia tylko nagłówek,
    identyfikujący i przejrzenie dysku w trybie raw może pozwolić dużo
    rzeczy odzyskać (wręcz były kiedyś do takich rzeczy odpowiednie
    narzędzia), to przy partycji szyfrowanej zapisywane są (w zależności od
    sposobu szyfrowania oraz kilku innych rzeczy) za każdym razem duże
    partie dysku różnymi danymi, więc przejrzenie tego w trybie raw nie
    pozwoli znaleźć tych danych. Najprostszy sposób szyfrowania (najmniej
    wydajny oraz szkodliwy dla dysków, ale najbezpieczniejszy jeśli chodzi o
    bezpieczeństwo dostępu do danych), przy każdej zmianie nadpisuje całą
    partycję - oczywiście z takich metod nie korzysta się przy większych
    dyskach, ale chodzi o to by zrozumieć sposób działania - to nie jest
    jedynie szyfrowanie pliku, zapisywanie dużych fragmentów fizycznych dysku.

    --
    http://zrzeda.pl

  • 26. Data: 2022-01-07 15:23:40
    Od: nadir <n...@h...org>

    > I prawo pocztowe na to pozwala.

    Ale czy zabrania archiwizowania takich danych w przypadku emaila?

    > Natomiast podaj mi sens przetwarzania
    > osobno informacji o tym kto, do kogo napisał? Bo oczywiście - jak
    > pisałem - da się te dane wyciągnąć z emaili. Ale po co przetwarzać te
    > dane w jakiejś osobnej bazie?

    Pytałeś czy się da i czy gdzieś widziałem, no to odpisuję że się da i
    widziałem. Z tym, że nikt tego nie przetwarza w jakiejś specjalnej
    bazie, to po prostu jakaś tam funkcjonalność programu/serwera poczty,
    który różne dane loguje. Jakie jest tego późniejsze wykorzystanie, to
    raczej pytanie do specjalistów/administratorów od takich programów, ja
    się na tym nie rozeznaję.

    > A znasz taki przepis?

    Przecież nie muszę znać wszystkich przepisów, tym bardziej tych, które
    mnie dotyczą tylko pobeżnie. Może jest/był, może nie? Średnio się tym
    interesuję.
    Natomiast prywatnie, to nie widzę różnicy w przechowywaniu bilingów
    przez operatorów telekomunikacyjnych od przechowywania nagłówków email
    przez dostawcę poczty.

  • 27. Data: 2022-01-07 17:16:01
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 07.01.2022 o 15:23, nadir pisze:

> [...]
    przypadku emaila?

    Adrese email jest daną osobową. Wiec mamy RODO i uzasadniony interes.
    Widzisz jakiś interes w przetwarzaniu tych danych?

> [...]
    > który różne dane loguje. Jakie jest tego późniejsze wykorzystanie, to
    > raczej pytanie do specjalistów/administratorów od takich programów, ja

    OK! Rozumiem. Po prostu się dziwię i tyle.

> [...]
    > Natomiast prywatnie, to nie widzę różnicy w przechowywaniu bilingów
    > przez operatorów telekomunikacyjnych od przechowywania nagłówków email

    Operatorzy bardzo chętnie by nie gromadzili bilingów, tylko ustawa
    nakłada na nich taki obowiązek.

    --
    Robert Tomasik

  • 28. Data: 2022-01-07 17:20:21
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    > Jeśli partycja jest szyfrowana to jest bezpowrotne, chyba, że jest to
    > standardowa partycja, to można znaleźć informacje

    W wypadku serwerów, top szyfrowanie spowalnia wszystko znacząco.

> [...]
    > często tak czy inaczej trzyma się dodatkowo osobno, bo są częściej
    > używane. Zazwyczaj trzyma się je w jakiejś bazie danych, dzięki temu

    Skoro tak twierdzicie, to nie będę się upierał. Serwery emailowe, to nie
    jest miejsce, które zbyt często eksploruję. Ostatni raz grzebałem w
    czymś takim jakieś 4 lata temu.

    --
    Robert Tomasik

  • 29. Data: 2022-01-07 17:37:09
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

> [...]
    > dyskach, ale chodzi o to by zrozumieć sposób działania - to nie jest
    > jedynie szyfrowanie pliku, zapisywanie dużych fragmentów fizycznych dysku.

    Tylko właśnie z powodu czasu dostępu dużych serwerów pocztowych się
    chyba nie szyfruje. Ja do analizy dostałem akurat obraz w EnCase i
    przyznam się, że nie zastanawiałem się jak to wcześniej zrobili. W
    każdym razie każdy email był pierdylion razy powtórzony i pierwsze co
    zrobiłem, to wyszukałem i usunąłem duble po prostu licząc sumę kontrolną
    poszczególnych plików. Na tym "poległ" poprzedni biegły, bo nie
    zauważył, ze one się powtarzają i po dwóch latach nie było widać końca.
    Przede wszystkim po prostu przerósł go rozmiar danych, bo to był jedne z
    popularniejszych w Polsce serwerów pocztowych i przy komputerach sprzed
    kilku lat miało znaczenie, czy analizujemy raz, czy 10 razy ten sam email.

    Ja wywaliłem duble, a następnie LINK-iem zrobiłem graf, na którym było
    widać kto, do kogo, w jakim adresie i ile wiadomości wysłał. Nawet się
    nie zastanawiałem, do czego im to było. Pokazałem im, jak szybko
    wyszukać na nośniku interesujących ich email i oddałem materiał. W
    każdym razie w tym wypadku emaile były widoczne jako pliki tekstowe,
    natomiast gdyby była tam baza danych opisywana przez kolegów, to pewnie
    by z tego skorzystano. Ja ją musiałem zrobić właśnie.

    Ja to robiłem kilka lat temu, a oni chyba ze 2~3 lata wcześniej dane
    pozyskali, więc trzeba jeszcze wziąć poprawkę, że przez 5 lat standardy
    się trochę zmieniły. Może teraz są jakieś skorowidze.

    --
    Robert Tomasik

  • 30. Data: 2022-01-07 17:49:11
    Od: nadir <n...@h...org>

    > Adrese email jest daną osobową. Wiec mamy RODO i uzasadniony interes.
    > Widzisz jakiś interes w przetwarzaniu tych danych?

    Nie da się świadczyć usługi poczty email bez przetwarzania tych danych.

    > OK! Rozumiem. Po prostu się dziwię i tyle.

    Dekadę temu nie było RODO, może wtedy inaczej to wyglądało? Nie wiem.

    > Operatorzy bardzo chętnie by nie gromadzili bilingów, tylko ustawa
    > nakłada na nich taki obowiązek.

    I tak, i nie.
    Operatorzy bardzo chętnie gromadzą takie dane jak; bilingi, nagłówki,
    adresy IP i wiele podobnych danych, tylko niechętnie się tymi danymi dzielą.
    Ustawy ich zmuszają, a pieniądze, odpowiednio duże, zmniejszają niechęć
    do dzielenia się.