  • 71. Data: 2023-04-08 09:14:36
    Temat: Re: Karetka zatrzymana przez policję
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 08.04.2023 o 09:12, J.F pisze:

    > A pod szpitalem mozna dokonczyc wypisywanie mandatu.

    Nawet jeśli, to trudno.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 72. Data: 2023-04-08 09:17:22
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 8 Apr 2023 08:55:43 +0200, Shrek wrote:

> [...]
    > więc raczej nie ten przypadek;)
    >
    > Z drugiej strony jak miałem szlifa na moto (straty w zasadzie minimalne)
    > z udziałem autonusu miejskiego w miejscu gdzie poranny paraliż murowany,
    > to się pozbieraliśmy i umówiliśmy na rozmowę na pętli zamiast blokować
    > główną arterię miasta w godzinach szczytu i wkurwiać pasażerów. Koleś
    > wykrecił do swoich "inspektorów" że miał taką sytuacje, poprosili mnie
    > do telefonu zapytali się czy się zgadzam na takie rozwiązanie, żeby nie
    > było że on tym autobusem uciekł załatwoliśmy sprawę potem.

    Dla rozrywki jechales, albo szczesliwie petla byla blisko,
    bo normalnie to obywatel nie bardzo ma ochote jechac na drugi koniec
    miasta :-)

    No ale spokojnie mozna sie umowic na drugi dzien w zajezdni czy innym
    biurze - niech oni sobie z kierowcą porozmawiają, film z kamery
    obejrzą, i papiery do odszkodowania wypiszą.

    J.

  • 73. Data: 2023-04-08 09:26:24
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 08.04.2023 o 09:17, J.F pisze:

    > Dla rozrywki jechales,

    Do pracy.

    > albo szczesliwie petla byla blisko,

    No blisko - na nomen omen szczęśliwicach.

    > bo normalnie to obywatel nie bardzo ma ochote jechac na drugi koniec
    > miasta :-)

    Zapewne - ale generalnie to zadzwonili i zaproponowali podwózkę
    radiowozem nadzoru.

    > No ale spokojnie mozna sie umowic na drugi dzien w zajezdni czy innym
    > biurze - niech oni sobie z kierowcą porozmawiają, film z kamery
    > obejrzą, i papiery do odszkodowania wypiszą.

    I mniej więcej tak to się odbyło, choć nie do końca - znaczy instuktorzy
    z ZTM/MZA proponowali kierowcy żeby podpisał, on nie chciał, więc
    pojechaliśmy na miejsce gdzie to samo powtórzyli kierowcy policjanci
    (jeszcze dla pewności zadzwonili do jednego świadka) i trzy razy
    tłumaczyli że oni tu zupełnie nie potrzebni są, bo ofiar nie ma a sprawa
    jest oczywista i w końcu kierownik dostał 500PLN do podpisu.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 74. Data: 2023-04-08 11:04:36
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 08.04.2023 o 08:57, Shrek pisze:
    > No widzisz - pisałem, żebyś się zakładał - byś był już bliżej niż ja;)
    > BTW - policja twierdzi że ma nagranie - więc może jeszcze zobaczymy, ale
    > wątpię.
    Ale po co mam się zakładać?
    --
    Robert Tomasik

  • 75. Data: 2023-04-08 11:07:40
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 08.04.2023 o 08:44, Shrek pisze:

    > Nawet "pilne" przypadki wożą często bez bomb, bo po prostu nie ma
    > potrzeby jak jest pusto. Jakby każdy jeżdził zawsze na bombach to w
    > mieście nie dałoby się żyć (a i powiedzenie, że liczą się sekundy jest
    > zwykle naciągane). Nie wiem jak gdzie indziej, ale u nas z pacjentami z
    > udarami i zawałami jeżdzą normalnie (chyba że są korki oczywiście) bo
    > tak naprawdę to nie ma specjalnie znaczenia czy będziesz w szpitalu w 10
    > czy 12 minut. Co nie znaczy że dodatkowe 20 minut na wypisywanie mandatu
    > jest bez znaczenia.

    Jak coś jest pilne, to się robi na miejscu. Nikt nie będzie wiózł
    pacjenta z krwotokiem do szpitala bez jego zatamowania. Jest kilka
    przypadków, gdzie ma znaczenie godzina / dwie. Ale w tym konkretnym
    przypadku nie o to chodzi, bowiem nawet jadąc na sygnałach nie powinni
    rozjeżdżać pieszych.
    --
    Robert Tomasik

  • 76. Data: 2023-04-08 11:10:30
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Ale po co mam się zakładać?

    A czemu nie? Dla zabawy, dla jaj, dla tego żeby pokazać, że swoją
    twórczośc uważasz za bardziej prawdopodobną niż innych:P

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 77. Data: 2023-04-08 11:14:03
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Jak coś jest pilne, to się robi na miejscu.

    Mówisz, że z tymi bombami to jeżdzą bezprawnie bo to wcale pilne nie
    jest? Umówmy się, że dopóki nie sprostujesz swoich bzdur, że AED nie
    używa się jak pikawa jeszcze pika a dopiero jak definiytywnie stanie
    będziesz "sasinem medycyny" i twoje zdanie... w sumie nieważne... :P

    > Ale w tym konkretnym
    > przypadku nie o to chodzi, bowiem nawet jadąc na sygnałach nie powinni
    > rozjeżdżać pieszych.

    Tu akurat się zgadzamy. To co czekamy na filmik co go policja ma, czy
    jednak nie zostanie upubliczniony, bo nie ma tam żadnego rozjeżdzania
    pieszych?

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 78. Data: 2023-04-08 12:00:22
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 08.04.2023 o 08:38, Shrek pisze:

    > Nie prawda - w transortowej jest ratownik (jeden) w podstawowej też są
    > ratownicy (tylko dwóch).

    Ratownik, to pojęcie ogólne. Ty też możesz być ratownikiem. Jest ustawa
    o ratownictwie medycznym. Nie jest tajnym dokumentem. Znajdź i
    przeszukaj. Dla Ciebie kluczowym będzie, czego i kogo dotyczy. Jest masa
    firm świadczących usługi transportu medycznego i bywa, że pracownicy
    nawet KPP nie mają.

    Zresztą to KPP ma tę wadę, że początkowo program tego kursu był
    stworzony dla Straży Pożarnej i dlatego tam rozpisano zadania na
    trzyosobowe zespoły - tzw. roty. Potem ktoś wymyślił, by to przełożyć na
    karetki, ale pomijając incydentalne przypadki w karetce jest dwóch
    ratowników. Tak, czy siak, poza Ratownikiem Medycznym innym ratownikom
    generalnie nie wolno podawać leków (jest kilka wyjątków).

    > Pewny nie jestem, ale nie sądzę żeby dyspozytor zajmował się koordynacją
    > i dysponowaniem karetek transportowych do zgłoszeń, więc zapewne była to
    > karetka "p". Tyle że jechała na akcję bez bomb - wy też przecież
    > większość akcji bez bomb robicie.

    A ja z kolei jestem pewien :-) Kiedyś ten sam dyspozytor, który
    obsługiwał "999" dysponował transportami. Teraz jest masa firm
    świadczących usługi i są dwa modele. Albo jeden z ratowników siedzi w
    bazie i ogarnia flotę. Albo dana firma ma w ogóle jedną karetkę i ten
    numer do dyspozytora, to de facto numer komórki służbowej do załogi
    mającej dyżur.

    O ile 998 i 997 już kilka lat temu przepięto na CPR (112) i utrzymuje
    się je tylko i wyłącznie, by ludzie się zawsze dodzwaniali, to z tym 999
    jest problem,. bo to nie jest służba państwowa. Policja / milicja w
    Polsce w zasadzie zawsze była państwowa. Ale z resztą służb bywało różnie.

    Jak nowa władza zaczęła walczyć z "SB" i innymi dawnymi służbami, to
    między innymi w pierwszym projekcie ustawy pojawili się strażacy, którym
    też postanowiono zabrać emerytury mundurowe. Dopiero podczas czytania w
    Sejmie ktoś "nieśmiało" zwrócił uwagę, że do lat 90-tych Straż Pożarna
    podlegała pod gminy - również ta zawodowa. Poza tym Straż cieszyła się i
    cieszy bardzo dużym poparciem i to mogło zrujnować cały plan. Ludzie
    dostrzegliby absurdalność pomysłu.

    Jeśli chodzi o Pogotowie Ratunkowe, to sprawa jest jeszcze bardziej
    zawikłana. Do II Wojny Światowej w ogóle w Polsce nie było Pogotowia w
    schemacie, jaki znamy obecnie. Tworzono stowarzyszenia działające w
    analogiczny sposób, jak Wodne / Górskie / Tatrzańskie Ochotnicze
    Pogotowie Ratunkowe. Stowarzyszenia te utrzymywały się z subwencji,
    zbiórek oraz opłaty za swoje usługi. Tak, opłaty. Interwencja karetki
    była płatna i albo miałeś ubezpieczenie, albo dostawałeś fakturę. Miasto
    miało jedną karetkę w formie wozu konnego dopiero od końca XIX wieku.

    Taki model był podczas II Wojny Światowej i po niej. Pisze z głowy, ale
    o ile pamiętam w 1949 roku uchwalono ustawę o Państwowym Ratownictwie
    Medycznym. U mnie w mieście takie "ochotnicze" było prowadzone po wojnie
    przez Polski czerwony Krzyż i w odróżnieniu od wielu miast w Polsce,
    gdzie te pogotowia powoływano dopiero, u nas w 1949 roku "gmina"
    przejęła strukturę tego PCK z słownie 3 karetkami. Te karetki wcześniej
    PCK dostał z "demobilu". Były to wojskowe sanitarne samochody terenowe.
    Zresztą sprawdzały się o tyle, że u mnie nie było wówczas poza centrum
    dróg utwardzonych.

    Powstał problem, bo tam pracowały osoby przyuczone do ratownictwa. Część
    w ramach służby wojskowej. Część przez 7 (słownie siedem) dni miała
    szkolenie na izbie przyjęć lokalnego szpitala i zostawała "ratownikiem".
    Kierowcy, to w ogóle mieli tylko prawo jazdy.

    Miasto chciało, by pracowali lekarze, ale tym się po prostu nie
    opłacało. W wypadku lekarzy, to model był taki, że albo dzwoniłeś po
    "swojego" i przyjeżdżał pobierając za to opłatę, albo korzystałeś z
    miejskiego - miasto u nas było podzielone na cztery obszary obsługiwane
    przez czterech zatrudnionych przez magistrat lekarzy. Tu już nei wiem,
    jak było z opłatą. Po roku "szarpaniny" Rada Miasta uchwaliła, że każdy
    z lekarzy mających w miejscu "praktykę", ma raz w miesiącu dyżurować w
    Pogotowiu. Jeszcze z pół roku trwała przepychanka, ale ostatecznie
    gdzieś w 1950 roku to zaskoczyło i zaczęło działać. Ale jeszcze w latach
    90-tych na zmianie było 2 lekarzy i masa tych "ratowników" zwanych
    potocznie "sanitariuszami".

    Działało to do lat 90-tych, jak kolejna władza zaczęła kombinować.
    Obecnie to jest niby wydzielona struktura pod zarządem powiatu w części
    dotyczącej tych tzw. karetek systemowych, których na terenie miasta i
    powiatu jest bodaj 7. Ale to samo pogotowie dorabia sobie na
    transportach medycznych.

    Równolegle powstała masa firm zewnętrznych, często zatrudniających tych
    samych ratowników, które świadczą okołomedyczne usługi. Wożą pacjentów
    pomiędzy szpitalami (np. konieczność wykonana niedostępnych w danej
    placówce badań). Wożą pacjentów na zlecenie lekarza, czy wręcz rodziny,
    gdy konieczny jest transport medyczny. Stanowią zabezpieczenie medyczne
    imprez masowych, meczy itp. Tam są karetki, ale one nie mają nic
    wspólnego z systemem ratownictwa medycznego. Co więcej ludzie to mylą,
    choćby z tego powodu, że w wypadku pogotowia ratunkowego są to często te
    same karetki. Dziś ma dyżur na tzw. systemowej, a jutro w transporcie.
    Jak się popsuje ta systemowa, to się bierze transportową. Żeby dopełnić
    zamieszania, to poszczególne placówki medyczne, szpitale, DPS-y też mają
    pojazdy do transportu. I też malują to jak karetki, bo to podnosi
    profesjonalizm w oczach pacjentów. A że często te karetki nie mają
    wyposażenia, to już inna sprawa.

    I teraz dochodzimy do sedna sprawy. W przeważającej większości
    przejazdów pilność ich jest porównywalna z pilnością taksówki.
    Oczywiście każdy by chciał jak najszybciej, ale jak pacjent leży w
    szpitalu i ma jechać na tomograf do sąsiedniego, gdzie i tak opis
    przyjdzie za tydzień, to nie dramatyzujmy, że minuty się liczą. Albo,
    jak trzeba pacjenta ze złamaną nogą odwieźć ze szpitala do domu. Pewnie,
    że chciałby szybko, ale ta noga będzie się zrastała 6 tygodni i szybkość
    jazdy karetki tego nie zmieni.

    Dyspozytor - jeśli w ogóle jest to prawda - się pieklił, bo firma
    zarabia na transportach. Im ich więcej zrobi, to więcej zarobi. Stojąca
    celem przyjęcia mandatu karetka pol prostu nie zarabia i to jest
    problemem. A nie zdziwił bym się, jakby całą sytuacje wykreowano celem
    wpłynięcia na policjantów, by poprzestali na pouczeniu i o ile ufam, że
    naprawdę tam się coś musiało na tym przejściu poważnie "odwalić", że
    cywilny radiowóz się "zdekonspirował" i pogonił za karetką, to jeśli
    policjanci się zorientowali, że ratownicy próbują w ten sposób pogrywać,
    to mogło dojść do "zapinki": pomiędzy nimi, a ratownikami.
    --
    Robert Tomasik

  • 79. Data: 2023-04-08 12:05:42
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 08.04.2023 o 08:55, Shrek pisze:
    > Dyspozytor.

    Już dawno (a chyba nigdy) nie. Ustawa określająca, kiedy można oraz
    kierowca, który decyduje, czy zachodzi taki przypadek. To tylko na
    filmach prosi się dyspozytora / dyżurnego o pozwolenie na użycie
    sygnałów. Sygnały uprzywilejowana, to zawsze jest pewna forma wyłączenia
    spod prawa. tak, jak nie ma przykładowo przyzwolenia na strzelanie do
    człowieka i zawsze musi to wynikać ze szczególnej sytuacji, a decyzję
    podejmować musi osoba będąca na miejscu, bo ona za ten wybór ponosi
    odpowiedzialność.
    --
    Robert Tomasik

  • 80. Data: 2023-04-08 12:08:06
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-04-08, Shrek <...@w...pl> wrote:

    > Bo ja wiem. Co jakiś czas w kategorii "człowiek pogryzł psa" ukazują się
    > informację, że policjanci zamiast wlepić mandat odeskortowali kogoś do
    > szpitala. Myślę, że karetka jeszcze lepiej się w to wpisuje. Tu nie
    > chodzi już o prawo a o ludzkie zachowanie.
    >
    > Można być kurwą zgodnie z prawem, można komuś pomóc nawet nie
    > sprawdzajac czy prawo do tego zobowiązuje. Policja niestety ewoluje w
    > pierwszym kierunku (z tym że bywają kurwami nawet niezgodnie z prawem).

    Moment, oni jechali bez bomb, żeby jechać z bombami wystarczyło je
    włączyć a nie prosić policję, żeby ci torowali im drogę na bombach.
    Jakby powiedział Jasi, gdzie sens, gdzie logika.

    Po drugie jak uważasz, że ktoś robi Cię w uja to dawanie im asysty też
    nie do końca po lini.

    --
    Marcin