  • 1. Data: 2003-08-04 16:30:50
    Temat: Kara za jazdę z biletem ze zniżką 50% a nie 48%
    Od: Pawel<p...@p...onet.pl>

    Witam Panstwa,

    Nie wiem, czy dobrze kieruje moje pytanie i czy udzielaja Panstwo
    bezplatnych porad, ale gdybym mogl otrzymac odpowiedz, bylbym
    Panstwu bardzo
    wdzieczny.
    Przedstawie moj problem:
    10 lipca, moja kolezanka, ktora jest uczennica szkoly sredniej
    pojechala doWarszawy i kupila w kiosku ulgowy bilet dobowy za 3,60
    zl. Podczas kontrolidowiedziala sie, ze w Warszawie osoby posiadajace
    legitymacje szkolna uprawnione sa tylko do znizki 48% a nie 50% i
    powinna byla zakupic bilet za 3,70 zl. W zwiazku z tym zostala
    ukarana kara w wysokosci 121,25 zl.
    Napisala odwolanie, na ktore dostala odpowiedz, ze oplata ta jest
    sluszna i w zwiazku z tym musi zaplacic ta oplate i ze dalsza
    korespondencja pozostanie bez odpowiedzi.
    Chcialbym sie dowiedziec, czy legitymacja szkolna nie upowaznia do
    50% znizki przy przejazdach tramwajami, oraz czy wielkosc kary jest w
    jakis sposob zwiazana z cena biletu ( w tym wypadku roznica miedzy
    biletami wynosila 10 gr, natomiast kara pieniezna jest 1200 razy
    wyzsza, co wydaje mi sie kara bardzo surowa i wysoka) ? Czy
    kolezanka moze odwolywac sie od tej niekorzystnej decyzji w jakims
    sadzie i czy ma szanse na obnizenie kary ?

    pozdrawiam
    Pawel P.

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 2. Data: 2003-08-04 16:46:17
    Temat: Re: Kara za jazdę z biletem ze zniżką 50% a nie 48%
    Od: "Olo Kwasniak" <o...@p...wp.pl>

    > Chcialbym sie dowiedziec, czy legitymacja szkolna nie upowaznia do
    > 50% znizki przy przejazdach tramwajami,

    Niestety, ale z tego co wiem ulga dla uczniow w przeciwienstwie do ulgi
    studenckiej nie jest ulgą ustawową. W praktyce oznacza to, ze poszczegolne
    zarządy komunikacji mogą sobie tą ulgę ksztaltowac na dowolnym poziomie, a
    nawet w ogole jej zaniechac i jest to w pelni zgodne z prawem.

    > oraz czy wielkosc kary jest w
    > jakis sposob zwiazana z cena biletu

    Absolutnie nie jest. Do 1998 roku obowiązywalo Rozporządzenie MTiGM
    regulujące wysokosc oplat dodatkowych jako wielokrotnosc najtanszego biletu
    jednorazowego normalnego obowiązującego u danego przewoznika. Od tamtej pory
    jednak jest pelna dowolnosc w ustalaniu kwot oplat dodatkowych.
    Poza tym de facto nie ma roznicy czy kolezanka jechala w ogole na gape, czy
    tez skorzystala z niewlasciwej (wyzszej) ulgi - tak czy siak odbywala
    przejazd bez waznego biletu i nalezy sie za to kara.

    > Czy
    > kolezanka moze odwolywac sie od tej niekorzystnej decyzji w jakims
    > sadzie i czy ma szanse na obnizenie kary ?

    To raczej ZTM moze ją podac do sądu jesli w terminie nie uisci naleznosci.
    Oczywiscie zawsze ma ona prawo do obrony przed takim sądem, ale z gory Ci
    powiem ze tak czy inaczej oplata zostala nalozona jak najbardziej slusznie,
    zgodnie z prawem i zaden sąd nie uzna jej racji.
    Niestety ciężar obowiązku zadbania o zakup wlasciwego biletu, o wlasciwym
    nominale i wlasciwego skasowania go ciąży na pasazerach, takze nieznajomosc
    przepisow taryfowych obowiązujących w ZTM Warszawa nie moze tu byc
    usprawiedliwieniem.

    pdr
    kontroler KZK GOP Katowice
    nr 2000

  • 3. Data: 2003-08-04 16:50:00
    Temat: Re: Kara za jazdę z biletem ze zniżk? 50% a nie 48%
    Od: Jakub Jackiewicz <m...@w...katowice.pl>

    Pawel wrote:

    | Chcialbym sie dowiedziec, czy legitymacja szkolna nie upowaznia do
    | 50% znizki przy przejazdach tramwajami,

    Ulga dla uczniów jest ustalana przez gminy, a akurat w Warszawie sobie
    wymyślili 48%, więc legitymacja szkolna nie upoważnia tam do zniżki 50%.

> [...]
    | biletami wynosila 10 gr, natomiast kara pieniezna jest 1200 razy
    | wyzsza, co wydaje mi sie kara bardzo surowa i wysoka) ?

    Kiedyś wysokość kary była związana z wielokrotnością ceny najtańszego
    biletu jednorazowego, a dzisiaj każdy sobie ustala sam. Natomiast na pewno
    nie ma to żadnego związku z różnicą między skasowanym biletem i tym jaki
    się powinno skasować.

    | Czy kolezanka moze odwolywac sie od tej niekorzystnej decyzji w jakims
    | sadzie i czy ma szanse na obnizenie kary ?

    Ja tam nie wiem jakie zwyczaje panują w warszawskim ZTMie, ale nie
    liczyłbym specjalnie na skuteczność odwołań.

    --
    Jakub Jackiewicz, Josephsdorf-O/S **** m...@w...katowice.pl
    Górnośląskie Tramwaje: http://www.wpk.katowice.pl/memphis/

  • 4. Data: 2003-08-05 08:26:20
    Od: "Joanna" <d...@g...pl>

    Użytkownik "Jakub Jackiewicz" <m...@w...katowice.pl> napisał w wiadomości
    .pl...

    > Ja tam nie wiem jakie zwyczaje panują w warszawskim ZTMie, ale nie
    > liczyłbym specjalnie na skuteczność odwołań.

    Można ewentualnie napisać pismo z prośbą o rozłożenie kary na raty. Kolega
    będąc na studiach tak właśnie zrobił. Napisł dłuuugie pismo z prośbą o
    rozłożenie na raty w wysokości 50 gr, umotywował to odpowiednio. A polot do
    pisania miał. No i ostatecznie dostał pismo informujące o tym iż kara
    została anulowana :-)
    Pozdrawiam
    Joanna

  • 5. Data: 2003-08-05 14:38:43
    Od: "Olo Kwasniak" <o...@p...wp.pl>

> [...]
    do
    > pisania miał. No i ostatecznie dostał pismo informujące o tym iż kara

    Dosc mocno naciagane mi sie to wydaje. Pismo o rozlozenie na raty oczywiscie
    zawsze mozna zlozyc, ale przeciez nie ma to nic wspolnego z anulowaniem
    kary. Poza tym watpie zeby ktokolwiek zgodzil sie na wiecej niz 4-5 rat, no
    chyba ze to baaaaaaardzo wyjatkowa sytuacja.

    pdr
    Olo